se jäi vielä vähän avoimeksi, että tartteeko ralliin osallistuminen lisenssiä?
Lisenssi tarvitaan.
Mua olis taas enemmän tuo rallicross kiinnostanut, tuo vaikkuttaa aivan samalta kuin touring paitsi että radassa on pieniä korkeuseroja ja erät ovat lyhyempiä.. Eli kestopäällysteistä rinkulaa kierretään.
Rallicrossi oli hauskaa kyllä. Rallicrossissa oli kuitenkin omat ongelmansa nimen omaan tuon hiekan takia. Rata ei meinannut millään kestää kasassa ja hiekan takia tehtävien suojausten vuoksi kalusto kävi todella kuumana (4WD, 8kennoa). Lisäksi homma oli aika sottasta, mikä osaltaan vähensi joidenkin innostusta. Krossin "kuoltua" ei krossiautoilla ajetut rallicross-kisat enää vetäneet porukkaa. Nyt on paljon helpompaa, koska touring-pohjasta kalustoa löytyy reilusti.
Paperilla voi tosissaan näyttää siltä, että luokka on hyvin lähellä tavallista touringia. Näin ei kuitenkaan ole. Niinkuin mainitsitkin rata on touringista poikkeava. Radalta löytyy erilaisia päällysteitä, joten pito radan eri puolilla on hyvin erilaista. Kuusankosken radan "kevennyksistä" yksi on kisavauhdissa käytännössä hyppyri. Lisäksi rataa muutetaan jokaiseen alkueräkierrokseen.
Toinen suuri ero on se, että alkuerät ajetaan touringista poiketen yhteislähdöllä. Eli autot lähtevät samalta viivalta yhtä aikaa. Tämä on juuri rallin (ja oli edesmenneen rallicrossin) suola. Jokainen erä ajetaan mies miestä vastaan. Touringissahan alkuerät ajetaan "yksin" kelloa vastaan.
Kolmas suuri ero touringiin on auton ajettavuus. Pieni takasiipi vähentää downforcea. Tästä syystä autoja ajetaan usein luistossa, toisin kuin touringautoja.
Yhteislähtö ja lyhyt erä yhdistettynä "riittävään" tehomäärään luovat sellaisen määrän satunnaismuuttujia, että homma ei rupea puuduttamaan. ;)
Miten on Cale tuo konversiosarja?
Konversiosarjassa on ihan käyttökelpoisia osia. Itselläni sarjasta on käytössä alatukivarret, linkit (ylätukivarret ja ohjausvarret) sekä pitkät iskarin akselit. Autojahan ei ole mikään pakko leventää 200mm. Joten vakio TC3:kin toimii ihan kivasti, kunhan ulosjoustoja saa vaan tarpeeksi.
Ennen Assoon siirtymistä ajoin rallia levennetyllä HPI RS4 Pro:lla. Siinä on vakio tukivarsissa mahdollisuus levennykseen. Samat levennysosat käyvät ilmeisesti lievästi modattuna myös Pro 2:seen. Reittilä osaa kertoa siitä lisää.