Kyllä minä ainakin pidän tuomarointia pirun hyvänä asiana....Oli se todella helppoa ajaa Nokialla kun ei tarvinnut katella muuta kun omaa autoa....Kyllä Artsi huuteli heti jos oli jonkun tiellä...Ihmettelin vikassa erässä miks ei auto kulje kunnolla mutta ei se näköjään takavedolla kovaa menekään En edes muista kuinka montta kertaa HOKE meni musta ohi...Niitä oli aika monta Mutta hyvin näytti ohi pääsevän...
Hyvin pääsin juu...
Tähän syynä on se että Artsi huuteli auton numerolla ketkä antavat tilaa...
Ja itseasiassa vaikka pari kertaa artsi seurasi tilanteita muualla kun sinusta tulin ohi niin tilanne meni siltikin tuskattomasti.
Tähänkin on yksi syy...
Kun sinua lähdin ohittamaan niin et puskenut kylkeen vaan asianmukaisesti totesit jonkun tulevan ohi... Eikö vain.
Ongelmia tulee lähinnä vain tilanteissa joissa ohitettava toimii kuten itse herra Schumacher aikoinaan.
Vaikka toinen kurvaa rinnalle ja on sisämutkan puolella jopa edellä niin rattia käännetään ohittavan kylkeen ettei missään nimessä pääsis ohi...
Näin tosiaan tapahtuu käsittämätömän usein.
Oli tilanne mikä tahansa niin tuo on kiellettyä vaikka ajettais kärki sijoista.
Ongelmat siis syntyy siitä kun alkaa kolina kun ei kirveelläkään päästetä ohi.
Normaali kisa tilanteessa tapahtuvat ohitukset ovat monesti huomattavasti siistimpiä kun taistellaan esim voitosta.
Voitosta taistelevat yleensä tajuavat että jos ykköspaikan menettää kun toinen tulee nätisti ohi niin kannattaa pitää pää kylmänä ja yrittää itse ohitusta kun sellainen paikka tulee, eikä rymistellä niin että toinen lentää radalta.
Adrenaliini sykkeessä virheitä tapahtuu tottakai... Ihmetyttää vaan että nämä ongelma tilanteet yleensä sattuu nimenomaan silloin kun nopeusero on selkeä ja tullaan kierroksella ohi.
Molempien ajo menee pieleen ja jopa ohitettava menettää survoessaan aikaa.
Ideahan on kisaa ajaessa pitää oma ajo ja pyrkiä itse etenemään mahdollisimman kovaa...
Se että peitellään ja kolistellaan, ei ole oman ajon pitämistä ja mahdollisimman nopeaa etenemistä.
Mutta kuten todettua...
Näissä kisoissa homma toimi aivan loistavasti.
Ongelmatilanteita oli varmaan kaikissa erissä yhteensä yhden käden sormilla laskettavissa.
Ja nämä ongelmatilanteetkin tosiaan ainakin omalta osalta menivät lähes kivuttomasti ohi.
Ei kylkikontaktia eikä tultu seuraavassa mutkassa konttiin... Ainoastaan jouduin kerran ajamaan hieman hitaammin kytätessä ohituspaikkaa kierroksella ohitettavasta.
Ainakin siis Artsi hoiti mun erissä homman paremmin kuin olen koskaan aikaisemmin missään nähnyt tapahtuvan.
Kaikille huudeltiin tasapuolisesti latua sen mitä yhdet silmät ehtivät huomaamaan.
Loistavaa.
Ja vielä painotan tilan antamista pienellä vinkillä.
Jokainen ajaa omaa ajoaan ja keskittyy ajamaan mahdollisimman kovaa...
Jos joku tulee takapuskuriin ja lähtee ohi... Keskity siinä vaiheessa omaan ajoon parhaalla mahdollisella tavalla, eli anna sen mennä ohi ja muista että tässä et menetä kuin korkeintaan sekunnin kymmenyksen tai kaksi.
Mikäli alat taistelemaan niin menetät sekunteja.
Ja varsinkin tilan antaminen...
Tilaa ei tarvitse mitenkään ihmeellisesti ruveta antamaan jarruttamalla tai pysähtymällä jne vaan kun mutka tulee, jätä sisäkaarre vapaaksi.
Osaava kuski ajaa kuitenkin linjaa ja pujahtaa tuskattomasti vapaasta sisäkaarteesta ohitse.
Ja keskity tämän ohituksen jälkeen jälleen kerran omaan ajoon... Varsinkin ajamaan se seuraava mutka kuten ennenkin niin et törmää edessä ajavan perään.
Mikäli yrität lähteä kovempaa ajavan imuun kovemman tuloksen toivossa niin törmäät häneen jarrutuksessa ja äänestys alkaa...
Eli ainut mitä tarvitsee tehdä, on herrasmiesmäinen käytös.