Hajonnut servo on siis Airtronics 94357 (Sanwa ERG-VR) ja auto melko vakiokuntoinen Tamiyan M-03 Mini.
Olin tänään harjoittelemssa Minillä ajamista Järvenpään mattoharjoituksissa, mutta ajot keskeytyivät yllättäen ohjausservon pyörähdettyä jumiin toisen laitaan. Olin muutamaa kierrosta aiemmin törmännyt autolla seinään viistosti keula edellä, mutta autossa on Minin vakio servo saver, joka on jo alkanut käymään hieman lepruksi, mutten ole vielä tehnyt edes nippusidevirityksiä. Servon kiinnityskin on löystynyt toistuvasti kesken ajon, joten en siis huolestunut kontaktista seinään.
Jahka ryhdyin purkamaan servoa, niin huomasin heti, että kääntökulmaa tarkkaileva potentiometri oli todella jäykkä kääntää. Ulostuloakselin ja potentiometrin välissä oleva pieni muovinpalakin oli muuttanut jonkin verran muotoaan. Tarkempi tarkastelu paljasti, että myös rattaiston ainoa muovinen ratas oli kärsinyt jonkin verran vauriota, mutta hampaat olivat silti jossain määrin jäljellä. Avasin myös potentiometrin, mutta sisältäkään ei löytynyt mitään ihmeellistä. Messinkiakseli ei vain suostunut pyörimään kevyellä voimalla alumiiniholkissaan (akseli ruuvipuristimeen, ja sormin kiinni potentiometrin rungosta). Voitelu ja suurempiin kulmiin pyörittely vain pahensi tilannetta.
Rattaita ainakin näytti olevan tarjolla varaosina, mutta potentiometriä en heti löytänyt. Mikä ihme tuon potentiometrin on oikein mahtanut jumiuttaa, ja miten tuo servo on toiminut tähän asti aivan hyvin? Kastumisen aiheuttama korroosiojumiutuminen tuli ensiksi mieleen, mutta servossa ei näkynyt mitään kostumisen merkkejä.