On varsin yleistä, että pienoisautokilpailija joutuu tekemisiin ahdasmielisten ja sivistymättömien ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä pienoisautoilun kunniakasta sijaa moottoriurheilun maailmassa.
Rakkaat kanssaveljet ja siskot, loppumattoman sietämisen sijaan asialle pitää tehdä jotakin, ja se jotakin on täällä: TJ-1000, TS-1000 ja TP-1000 nimillä tunnetuiksi tulevat luokat.
AKK:n hahmotelmat tulevista luokista antavat kuvaa kokonaisuudesta, tarkastelussa TS-1000-luokka.
Auton pituus on 40 metriä ja leveys 19 metriä. Minimipaino on 1500 tonnia, moottori on esikuvan mukaisesti hiilellinen sähkömoottori, teho-paino-suhteen säilyttämiseksi nykyisen luokan tasoisena moottorista on otettava tehoa noin 200 000 kW. Ajoakkujen ollessa 1,2 voltin jännitteellä toimivia NiCd-/NiMh-akkuja, niissä on oltava kapasiteettia varsin reilusti, 5 miljoonan ampeeritunnin luokkaa.
Huippunopeus autolla tullee olemaan noin 450 km/h. Autolla on huippunopeudella edetessään liike-energian muodossa saman verran energiaa kuin 6 tonnissa Ingmanin jogurttia. Vertailun vuoksi 1/10-touringkilpurilla on 80 km/h-nopeudessa energiaa 0,2 jogurttigramman edestä.
Valmistajat testaavat jo salassa prototyyppi-autoja...
Auto toimitetaan rakennussarjana, jonka hinta pyörii 300 miljoonan euron tienoilla. Tosin autoa ei rakenneta/huolleta ilman esim. nosturia juuri ollenkaan, joten työkaluihin on myös satsattava.
Autoja ajetaan varsin suurikokoiselta ajolavalta nykyiseen tapaan. Lähtö suoritetaan toimivimmaksi todetulla lippu + äänimerkki-systeemillä. Lipun näkemiseksi kilpailijoilla on kiikarit ja äänimerkki toteutetaan Puolustusvoimien yhteislaukauksella.
Radan leveyden on oltava 400 metriä, pääsuoran pituus on yli 20 km. Pituus ajolinjaa pitkin 45 km. Alustavien suunnitelmien mukaan katsomoon mahtuu viitisentoista miljoonaa katsojaa.
Luokan luomissyyn takia ajaa saa ainoastaan pienoisautoilulisenssillä. Huoltajille on omat huoltajalisenssinsä.