Meillä ei kyseistä ongelmaa ole havaittu, mutta asiaan vaikuttaa niin moni asia, että on miltei mahdoton niitä netissä auttaa....
- Onko renkaat sopivat ajoalustaan
Vika ei poistu renkaita vaihtamalla. Lisäksi kaveri ajelee Losin XX-CR autolla, jossa on vielä tehokkaampi lehnerin harjaton moottori ja esci, eikä hänellä ole vastaavilla renkailla mitään ongelmia, koska auto puskee. Lisäksi kaverin iskarit ovat olleet sen verran huoltamatta, ettei niissä näyttäisi olevan öljyjäkään ollenkaan, ja silti autolla pystyy hyvin ajamaan samoja ratoja ongelmitta. Lisäksi olen kokeillut ajaa Prolinen Steppineillä (M3) ja näiden vaikutus pitoon on hyvin marginaalinen. Dirt Hawg renkaita käytän, koska ne kestävät kulutusta hyvin, ja autolla voi ajella asfaltillakin ihan hyvin.
Toinen kaverini osti juuri omaan B4 Race-Spec RTR:ään Nosramin 1-star harjattoman setin ja hänen autonsa alkoi käyttäytyä vastaavasti ajettaessa mutkissa. Oman autoni säätöjä olen kokeillut laittaa Asson Complete Tuning Guiden mukaisesti sopivammiksi, mutta mistään setupin muutoksesta ei ole ollut olennaisesti apua. Tätä nykyä setuppini on aika lailla vastaava teamin perus setuppiin.
- Onko säädöt autossa em. sopivat
Kaikkea on mielestäni kokeiltu ja pieniä parannuksia on löytynyt, mutta perusongelma ei ole kadonnut minnekään.
- Ajotapa ( todella suuri osuus kaikessa )
- Moottoritehoa ainakin näkyy olevan riittävästi
Jep, olen kokeillut eri ajolinjoja ja ajotyylejä, mutta en ole löytänyt täältäkään mitään asiaa, joka korjaisi ongelman. Tehojen määrä käytännössä aiheuttaa ongelman, mutta jos saisin autosta puskevan, niin tällöin autolla voisi hyvin ajaa.
- Ohjain, ja sen säätömahdollisuudet
- jne....
Ohjain on Asson RTR SE:n mukana tuleva Airtronics Sport Blazer perusohjain. Tuosta olen säätänyt renkaiden kääntökulmia, mutta muuta säädettävää ei ohjaimessa oikein ole. Nopeudensäätimestä olen säätänyt automaattijarrua ja käsijarrua, joiden kautta tuli jälleen marginaalinen parannus, mutta ongelma ei kadonnut minnekään.
Onko autossa nyt ne standartisetapit, jotka löytyvät esim. asson sivuilta tai ohjekirjasta. Sillä pääsee hyvin alkuun säädöissä.
RTR tulee automaattisesti standardi setupissa, josta olen lähtenyt yksi muutos kerrallaan kokeilemaan vian korjaamista. Millään setupin muutoksella ei ongelmaa saanut poistumaan ja vaikutukset ajettavuuteen olivat varsin marginaalisia. Pitäisi olla kokeneempi kuski ja vakiorata, jota ajelee, jotta noista säädöistä kokisi olevan kovin paljoa hyötyä. Vika tuntuu olevan jotenkin autoon sisäänrakennettu. Periaatteessa etupään jousitusta ja iskariöljyjä jäykistämällä autosta tulisi vähän puskevampi, mutta ei tarpeeksi.
Kun nyt katsoin tässä kesken kirjoittamisen noita renkaita, niin en ihan äkkiä ymmärrä missä niillä ajetaan, jos kerran kyse on näistä http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDU14&P=M
Kertaakaan moisia en ennen ole nähnyt crossarissa.
Näillä ajetaan kisoissa http://www.prolineracing.com/proline.html Hole Shot LP
Pehmeällä alustalla, ja harjoitellessa pidempiikäinen (tietyin varauksin) versio on Bow Tie M3
Ensimmäinen asia on siis renkaiden asianmukaisuus....
Joop, ymmärrän kyllä, että 90% ajettavuudesta tulee oikeista renkaista. Tässä tapauksessa olen kyllä eliminoinut renkaat syypäinä ongelmaan. Dirt Hawg renkaat ovat erittäin hyvät all round renkaat mille alustalle tahansa. Sopivat pihasuditteluun hyvin ja kestävät kulutusta.
Laitoin tuossa viimeksi ajellessa ylimääräisen akun autoni takaspoilerin päälle ja tällä tavalla sain b4:sta puskevan. Painon lisäämisellä ongelman saisi ainakin poistettua. Ihmetyttää vaan, ettei kukaan muu ole tapellut tällaisen ongelman kanssa, koska vika esiintyy ihan perusasetuksilla ja suomalaisessa maastossa ajaessa.
Pikkaisen ihmetyttää myös se, että jos kaverieni kanssa tehdään rata jonnekin jalkapallokentälle ja ajetaan ajelemaan, niin B4:ni toimii mainiosti niin kauan kuin radalla on soraa paljon. Heti kun hiekan alta paljastuu savinen ajoura, jonka pitäisi pitää paremmin, niin tällöin autoni alkaa spinnailemaan. Tässä vaiheessa rata on jo tuttu ja helppo ajettava. Renkaiden vaihto step-pineihin ei auta. Auton jarrutustasapaino on mielestäni myös kunnossa. Spinnailua ilmenee mutkiin tultaessa ja mutkista lähdettäessä melkeinpä satunnaisesti.
Mutta jos esittäisi kysymyksen toisella tavalla: Millä setupin muutoksilla saatte B4 autostanne puskevan? :)