Viljamin LRP MASTERS kilpailusta:
Perjantai:
Paikalle saavuttiin perjantaina hyvissä ajoin ja ei muuta kun tavarat pöydälle ja säätämään kaikki kohdalleen, aikaa oli vielä 4 h ensimmäiseen harjoitukseen. Viljami lähti heti ensimmäiseen harjoituserään. Uusilla matoilla se olikin enemmän luistelua. Harjoituksia tuli ajettua 7 kertaa, mikä oli mielestäni hyvä määrä. Rata oli nopea, mutta yllättävän haastava, keskiosuudella oli nopea shikaani, jonka jälkeen täytyi himmata heti seuraavaan mutkaan. Jos ajoit shikaanin lujaa, tulit mutkaan helposti liian vauhdikkaasti tai väärällä linjalla.
Lauantai:
Lauantaina oli luvassa 3 ajokertaa. Lähdettiin LRP 4.5 t -koneella, mikä oli sopivan tehoinen.
Ensimmäinen alkuerä: muutama kaato katon kautta ympäri, monta monta sekunttia hukkaan, lopputulos oli 21. mikä oli vähän yllättävää, mutta melkein kaikki teki yllävän paljon virheitä.
Toinen alkuerä: rauhallista ajoa, mutta yksi kaato shikaanin jälkeen ja nostajalle töitä ja kerran kaatui pidosta. Sijoitus 19. Ongelmia oli muillakin sillä kokonaissijoitus oli 18. ja nyt alkoi mieli päästä B-finaaliin.
Kolmas alkuerä: Kaikki peliin. Uudet renkaat alle ja 3.5t -kone kiinni. Juuri ennen lähtöä kokeneilta kuskeilta tuli huomautus, että vanhat renkaat alle ja heti. En vaihtanut. Lämmittely kierroksella ei mitään pitoa ja suoraan seinään ja akkusilta lähti juotoksesta. Kolvasin akun ja yhdeksän kierroksen tulos. Opittiin taas jotain, toivottavasti.
Sunnuntai:
Neljäs alkuerä sunnuntaiaamuna: Vanhat renkaat alle ja 3.5 t kone alla edelleen. 4 minuuttia hissuttelua ja sutimista, sitten löytyi ajolinja ja pito kohdalleen ja Viljami ajoi parhaan kierrosaikansa 13,5x. Kymppä tai pari enemmän kuin A-finalistien. Lähtöpaikka C-finaaliin 8 paikalle. Tulos oli paljon parempi kuin uskalsimme odottaa ennen kisaa.
Teimme vain yhden pienen muutoksen auton säätöihin koko aikana.
Finaali: Vauhti riittäisi eli vain omaa tarkkaa ajoa linjaa (ajolinja oli n 40 cm leveä, sen ulkopuolella ei ollut mitään pitoa ja sotki vielä renkaatkin) pitkin riittää hyvään sijoitukseen. Viljami teki juuri näin, ajoi ajolinjaa pitkin ja odotti, että edellä olevat tekevät virheen yksi kerrallaan. Sitten takaa tuli välillä kaveri metrin päähän, mutta ei päässyt ohi ja aikanaan takana tuleva teki virheen ja Viljami ajoi lopulta toiseksi, finaalivoittajalle pari sekkaa jääneenä.
Tunnelma oli loistava suomalaisten keskuudessa ja neuvoja tuli pyytämättä yli ”teami” -rajojen. KIITOS. Näin luodaan nuorille kuskeille mahdollisuuden nousta hitaasti, mutta varmasti lajin huipulle.