On kovin harmillista joutua lukemaan tästä aiheesta.
Kaikkein harmillisinta tietenkin on, jos jotakin sellaista on tapahtunut, joka on antanut aihetta tiedotteeseen alkoholin käytöstä pienoisautoilutapahtumissa. Pitääkö olettaa, että niin on todella tapahtunut, toistuvasti, enenevässä määrin ja raskauttavin seurauksin? Muuten aiheen esille tuominen tällä tavalla on käsittämätöntä. En tunne asioiden taustaa lainkaan, mutta satunnaisena sivustakatsojana tuon esille nämä näkökulmat.
On suomalaista nurkkakuntaisuutta, että asia esitetään topicin johtokirjoituksen lailla. Ensinnäkin, jos moinen julistus leviäisi maamme rajojen ulkopuolelle, se tulkittaisiin täysin toisin kuin me täällä pohjoisen nurkilla kuvittelemme. ”Alkoholia ei siis saa nauttia…” – tämä tarkoittaa kaikissa Tanskaa eteläisemmissä maissa ns. väkeviä alkoholijuomia. Viimeksi toissapäivänä eräs, nimenomaan tanskalainen tuttavani kertoi, tosin ihan muussa yhteydessä: ”Vaimoni ei juo alkoholia lainkaan. Hän juo vain olutta, ja tietysti viiniä.” Tarkoittaa sitä, että muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa, alkoholijuomia ovat vain ns. väkevät juomat. Olutta ja usein edes viiniä ei pidetä alkoholijuomina siinä merkityksessä kuin täällä maito-pohjolassa.
Tämä käytäntö näkyy jopa lajissammekin: kuten lajiryhmäkin hyvin tietää, Suomen rajojen ulkopuolella myydään olutta buffeteissa, niin kerhotreeneissä kuin kilpailutapahtumissakin. Pitäisikö LRP Mastersiin osallistuville kisaajille langettaa kilpailukielto, mikäli he tai heidän huoltajansa erehtyvät juomaan oluen bratwurstinsa kanssa? Entä miten suojataan suomalainen alaikäinen kisaaja näkemästä oluen juontia ulkomaisissa kilpailuissa - pitäisikö EFRA-lisenssi myöntää vain täysikäisille?
Toiseksi, lajiryhmän ilmoitus ”rangaistuksen kärsii aina kuljettaja” on täysin kestämätön, suorastaan vitsi. Haluaisinpa tietää, minkä oikeusvaltion järjestelmä on valmis rankaisemaan syytöntä alaikäistä lasta tämän vanhemman tai huoltajan rikkeen vuoksi? Ikäänkuin lapsi olisi huoltajastaan vastuussa. Lajiryhmältä rankaiseminen epäilemättä onnistuu, mutta muuten pitää mennä melko kauas itään kohti Kirgistania tai etelään kohti Keski-Afrikan tasavaltaa, ennen kuin vastaavaa syyttömien lasten rangaistuskäytäntölinjaa tulee vastaan.
Vaikka lajiyhmä mielellään asettaakin itsensä sääntöjen ja rangaistuksen säätäjänä kaiken muun yläpuolelle, kannattaa muistaa, että jossakin tulee vastaan kohtuullisuuden raja sekä oikeusjärjestelmä. Pientä itsekritiikkiä siis näihin mielivaltaisuuksiin, olkaa niin hyvät. Suosittelen lämpimästi, että pikaisesti korjaatte tuon muotoilun, ennenkuin se leviää vitsinä kovin laajalle.
Tätä ei viitsisi edes kommentoida: ”Mikäli veressä on alkoholia 0,2 promillea tai vähemmin, niin kilpailukiellon pituus on 12kk”. Siis 0,001:lla on jo ansainnut kilpailukiellon, jos vaikka päivää aikaisemmin on erehtynyt nauttimaan kaksi saunakaljaa? Jos tuon onnettoman muotoilun ihan kirjaimellisesti ottaa, niin pelkkä 0,0000 promilleakin riittää, koska se on vähemmän kuin 0,2.
Jos lajiryhmä katsoo tehtäväkseen kantaa huolta maailman turmeltuneisuudesta ja sen paukut siihen riittävät, se on ok. Mutta ellei siihen ole tässä tapaksessa jotakin aivan erityistä syytä, asia olisi ehkä viisaampaa hoitaa matalalla profililla, joka sekin on täysin mahdollista. Jos taas asia on välttämätöntä ottaa julkisesti esille, se kannattaa sitten tehdä asiallisesti ja kunnolla, eikä huitaisten.
Erityisesti lähestyviä crossin EM-kisoja ajatellen kannattaa todella tehdä yksiselitteisen selväksi, mitkä säännöt ja sanktiot täällä meillä pätevät ja ketä ne koskevat. Ajatellen esimerkiksi kisa-alueella ja sen läheisyydessä asuntoautoissaan retkeileviä, ruokailevia ja iltaa viettäviä kisaajia ja heidän huoltajiaan. Entäs tehdastiimien henkilöstö varikolla, heidät kai rinnastetaan mekaanikkoihin?
Ja vielä lopuksi kaikille tahallisille väärinymmärtäjille: tämä ei ollut puheenvuoro oluen tai alkoholinkäytön puolesta, vaan kommentti sääntöjen ja rangaistusten laatimisen tavasta, tasosta ja niistä informoimisesta. Alkoholin vaikutuksessa esiintyminen ja huomion herättäminen pienoisautoilutapahtumassa, oli sitten kyseessä huoltaja, toimitsija, kilpailija, mekaanikko, lajiryhmän jäsen, tai jopa yleisö, on epäkorrektia, eikä kuulu asiaan.