Moro,
Kuusankosken kisoissa joillain kuskeilla oli ongelmia Novakin SS5800 ProStock -moottorin kanssa. Moottorin kanssa esiintyi "nykimistä" kun lähdettiin kiihdyttämään vaikkapa mutkasta tultaessa ulos. Ongelmaa esiintyi niin vakioroottorilla kuin "viriroottorillakin", sekä myöskin ihan pakasta vedetyllä koneella.
Selvittelin tänään tuota ongelmaa hieman kerholla vakioroottorin kanssa ja tuntuisi siltä, että moottorit ovat enemmän taikka vähemmän yksilöitä ja tämä ns. "nykimispiste" saattaa itse kussakin koneessa olla hieman eri kohdassa. Eli siis jossain koneessa ilmetä herkemmin, jossain taas sitten sitä ei välttämättä ilmene laisinkaan. Hieman siis tuuripeliä yksilöstä riippuen.
Syyksi tähän arvuuteltiin kisoissa kaikenlaista ja sen takia tosiaan tänään hieman testailinkin eri "teorioita". Heti ensimmäisenä voidaan laskea sensorit pois laskiuista. Ongelma ei johdu koneen sensoreista, koska ongelma esiintyy myöskin mikäli ajetaan ilman sensoreita. On myöskin ollut puhetta että ennakkolevyn / rinkulan asennolla olisi merkitystä. Tämäkään ei osoittautunut todeksi, koska kokelin ennakkolevyä muutaman millin "asteikolla" lähes jokaisessa kulmassa ja sillä ei tuntunut olevan vaikutusta ongelmaan millään tavalla.
Kikka joka kisoissa tuntui toimivan oli ohjaimesta "throttle speed" asetuksen muokkaus. Tätä säätämällä -5 asentoon sain koneen vakioroottorilla kisoissa toimimaan ja sama kikka toimi tänään myöskin kerholla ongelmitta. Tämä asetus siis muuttaa kaasun nopeutta ja tekee kaasuliikkeestä hieman hitaamman, jolloin nykimistä ei esiinny.
Edellä mainittu toimii, mutta tosiaan tekee kaasun reagoinnista hieman hitaan, joka saattaa joitain kuskeja ärsyttää. Ylläoleva antaa myöskin viittauksen siihen, että ongelma liittyy siihen kuinka nopeesti kone saa virtaa. Eli siis kaikki yksilöt koneista eivät kestä virtoja ihan yhtä tehokkaasti kuin muut ja tämä ilmenee startissa / kiihdytyksen alkuvaiheessa, jolloin kone on rankimmillaan kun auton massa pitää saada liikkeelle.
Ongelma esiintyi käsitykseni mukaan useimmilla säätimillä (LRP / Novak / GM). Itse olen päätynyt ajamaan GM säätimillä, joten sen seurauksena keskityinkin kyseisen säätimen sielunelämään ja asetuksiin, joilla säätimestä saataisiin tämä ongelma eliminoitua ja näin ollen ohjaimen "throttle speed" asetus pidettyä normaalina, jotta kaasun reagointinopeus ei kärsisi.
Keskityin testaamaan vakioroottorilla ja sen tuloksena tässä alla on linkkinä setup GM -säätimille, jolla tuo nykiminen saadaan katoamaan. Testasin tätä molemmilla SS5800 koneillani, joissa oli vakioroottorit kiinni. Aikaisemmilla asetuksillani (lähes vakio setup LRP / Novak koneille) molemmat koneet nykivät, kuin myöskin Novakin GTB -säätimellä sen miedoimmilla asetuksilla.
Säädin mahdollistaa virtojen rajoittamisen kiihdytysvaiheessa ja ns. "turbon", jolla voidaan sitten virtoja alkukiihdytyksen jälkeen lisätä 4ms intervallilla halutulla ampeeri määrällä. Näitä ominaisuuksia säätämällä onnistuin löytämään säädöt, joilla kone ei nyi mutta ei myöskään kärsi nopeuden puutteesta. Ongelma saadaan eliminoitua myöskin muuttamalla POWERCURVE "soft" -asetukselle, mutta tämä syö liikaa vauhtia kiihdytysvaiheesta ja auton ajaminen muuttuu tunnottomaksi ainakin omasta mielestäni.
Niille joilla ei ole PC -linkkiä kyseiseen säätimeen, niin oleelliset arvot ovat:
START AMP: 190
AMP LIMIT: 140
TURBO: 3
Loput säädöt voitte katsoa lataamalla ilmaisen Geniuksen PC softan ja lataamalla tiedoston siihen sisään, niin näette mitä säätimestä pitää manuaalisesti konfiguroida.
Setup -tiedoston voitte imuroida täältä:
http://copter.threewee.com/scratch/genius/ss5800_limited.sctMuissa säätimissä (LRP) uskoisin että "punchia" säätämällä pystytään vaikuttamaan moottorin toimintaan vastaavalla tavalla. Eli siis vähemmän punchia säätimestä ja nykimisen pitäisi vähentyä / loppua. Novakin säätimen osalta homma on hieman hankalempi, koska siinä on "punchia" vakiona todella paljon ja kaikista miedoimmillakin asetuksilla tuntuu että nykimistä esiintyy molemmilla koneillani.
Nämä siis tosiaan vain asioita / tuloksia sen perusteella mitä tänään kerkesin testaamaan. Eli siis jos koneesi toimii jotenkin muuten niin hyvä, mutta jos ei, niin toivon että näistä olisi apua. Varmasti on muitakin asioita jotka tähän vaikuttaa ja jos niistä on tietoa jollain, niin tietysti olisi mukavaa jos jakaisit muillekin.
Tulen tutkimaan ongelmaa toki vielä lisää, seuraavaksi viriroottorin kanssa. Hieman sitäkin tänään kokeilin ja tuntuu että ongelma esiintyy huomattavasti herkemmin viriroottorin kanssa ja asetusten löytäminen viriroottorille tuntuikin melko haasteellisesti pikaisesti kokeiltuani, mutta tästä sitten lisää myöhemmin.