Niin, ajattelin avata tämänkin aiheen koska monet käyttävät jo pienemmissä (1/18) autoissa (Niin kuin isommissakin) LiPo akkuja.
Kerron ensin pari perusasiaa LiPoista ja niiden käytöstä.
Turvallisuus!
Lataa LiPo akkuja vain LiPo ohjelmalla varustetulla laturilla (Tai yksinkertaisesti LiPo laturilla, LiIon laturi käy myös).
Älä koskaan jätä akkuja vahtimatta lataukseen, ylilataat tai oikosuljet on todennäköisenä seurauksena kennojen turpoaminen ja palaminen (Yleensä valtavana tulipallona).
Muista että kennokohtainen jännite ei saa nousta yli 4,2v arvon!
Älä lataa liian suurilla virroilla (Yleensä suositus on 1C).
Käyttö!
Tasalataa kennot säännöllisesti, uutena joka latauksen yhteydessä, myöhemmin tarpeen mukaan jos kennokohtaisissa jännitteissä on eroja.
Älä pura kennoa alle 3v arvon, 2,5v on jo kennon kuolemaksi.
Älä ylitä maksimi C arvoja, tuon huomaat jos akut "kyykähtää" ajossa ja palautuu "hissukseen" ajossa normaalitehoisiksi.
LiPo akuissa ei ole muisti ilmiötä, vaan voit latailla niitä milloin huvittaa eikä niitä tarvitse purkaa tyhjäksi koskaan (Eikä ole suotavaakaan, niinkuin edellä mainitsin).
LiPo akut tyhjenevät kuin "seinään" jotenka lopeta ajaminen heti kuin huomaat auton kulun hiipuvan.
LiPo akut oikein käytettynä kestävät 500 latauskertaa, eli saman kuin NiMh kennotkin.
Varastointi, pidä akut puolitäynnä jottei ne pääsisi tyhjenemään piloille.
LiPo akkujen itseään purku on parin kolmen prosentin luokkaa kuukaudessa jotenka niitä voi säilyttää pitkiäkin aikoja, toisinkuin NiCd / NiMh kennoja.
Miksi sitten käyttää LiPo akkuja autossa.
Parasta LiPo akuissa on niiden kapasiteettipainosuhde, LiPo akun energiatiheys on noin 80% parempi kuin NiMh akuilla.
Nyt harjattomien aikakaudella eivät enään perinteiset akut pysty antamaan riittäviä virtoja kyykähtämättä ulos (Moottori nykii lähdössä esim eikä silloin pysty käyttämään täyskaasua, tuttu ilmiö monillekkin tällä foorumilla), vaan pelastukseksi on tilleet jopa 40C purkuvirrat mahdollistavat LiPo akut (Kokam).
LiPo akut ovat helppohuoltoisemmat kuin perinteiset kennot, onhan vain kaksi kennoa tasattavana (Voi ja jotkut käyttävätkin kolme kennoa, silloin on kaksi tasaladattava kennoa akussa).
LiPo akuilla ja harjattomilla koneilla ei ole mahdottomuus yli 45min ajo-ajat, itselläni olikin Stampede Lehnerin 3100 Basicilla ja yli 7000mAh akulla joka mahdollisti tuon, silti akku ei painanut yhtä perinteistä NiMh pötköakkua enempää (Huomaa että kaksikennoinen LiPo vastaa 7 kennoista MiMh/Nicd akkua).
Koska LiPoilla ei ole muisti ilmiötä niin jo kahdella akulla on mahdollisuus päästä keskeytymättömään ajoon, LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön.
Parhaat kennot 1/10 autokäyttöön valmistanee tällä hetkellä Kokam, tyypiltään 3200SHD (käyvät myös mittojenkin puolesta suoraan normaaliin akkutilaan).