Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572754 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Japanaska

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4710 : 01.04.16 - klo: 09.39 »
Kiitoksia ☺

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4711 : 01.04.16 - klo: 16.11 »
Itse katselisin myös laadukkaampia akkuja suoraan Suomesta.

esim:
http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo-akku
http://fi.eurorc.com/product/2336/gens-ace-5000mah-111v-40c-3s1p-hard-case-lipo-battery-pack

Zippyjä, Turnigy, Nanotechejä on vuosien aikana tullut käytettyä kymmeniä, hyviä ja huonoja on mukana. SEn olen aikojen saatossa todennut että nuo C lukemat on kyllä aika arvioituja noissa HK kennoissa. Nanotechjeä pursui parilla akullisella muodottomiksi palloiksi aikanaan ja Cen acella toimivat ongelmitta.

Zipyt ja Turnigyt joskus olleet toimivia ja joskus hiljentyneet mystyisesti tai yksi kenno luovuttanut aikasessa vaiheessa. Nykyisin vielä hobbykingin hinnat ja postitusvaihtoehdot ovat nostaneet heidänkin hinta tasonsa sellaiseksi että esim Eurorc Gens ace kilpailee kyllä näiden kanssa ja laatu on parempaa.

Onko nämä akut luotettavia?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=38345

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=38293

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=38297
Zippyt on ne kaikista halvimmat ja matalimmilla C-arvoilla., niistä mulla ei ole kokemusta. Sen sijaan Turnigy Nano-Tech akut ovat todella hyviä ja hinta huomioiden löymättömät hinta/laatu-suhteeltaan.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4712 : 01.04.16 - klo: 17.27 »
Zippyjä, Turnigy, Nanotechejä on vuosien aikana tullut käytettyä kymmeniä, hyviä ja huonoja on mukana. SEn olen aikojen saatossa todennut että nuo C lukemat on kyllä aika arvioituja noissa HK kennoissa. Nanotechjeä pursui parilla akullisella muodottomiksi palloiksi aikanaan ja Cen acella toimivat ongelmitta.

Zipyt ja Turnigyt joskus olleet toimivia ja joskus hiljentyneet mystyisesti tai yksi kenno luovuttanut aikasessa vaiheessa. Nykyisin vielä hobbykingin hinnat ja postitusvaihtoehdot ovat nostaneet heidänkin hinta tasonsa sellaiseksi että esim Eurorc Gens ace kilpailee kyllä näiden kanssa ja laatu on parempaa.
No ei kilpaile. Mulla ollut kymmeniä Nanotechejä lennokkissa ja autoissa eikä yksikään ole millään tavalla viallinen. Ostin juuri uudet LRP kisa-akut mutta yllätys oli suuri kun ei ne kulje yhtään kovempaa kuin 2 vuotta treeneissä tahkotut NanoTechit. Posti HK:n euroopan varastolta on 12e. Hong kongin varastosta niitä ei missään tapauksessa kannata tilata. Juuri eilen pistin taas Nanotech tilauksen menemään kun parempaa hinta/laatusuhdetta ei ole.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4713 : 01.04.16 - klo: 21.31 »
Kyllä ne nyt jossain määrin kilpailee, sun laitteisiin on voinut toki hyviä nanotechejä osua. LRP kisa-akku tai mikään akku välttämättä kovempaa viekkään jos C:tä on jo selkeesti enempi tarjolla kun tarpeen olisi. Itsellä ei Nanotechiin järin kovan luotto lukemat ole samaa arpapeliä tuntunut vuosien varrella olevan kun Zippy ja Turnigyn perus sarjat, jos osuu toimivia kohdalle joskus viallisia. Suomesta ostetuissa tuollaiset ongelmat on luultavasti myyjän kanssa sovittavissa HK turha yrittää järjestellä asiaa.

Euroopan varasto on välillä niin tyhjä ettei sieltä osu yhtäkään akkukoko listalla mitä itselle olisi tarvetta, voinnut toki aikojen saatossa parantua tuokin tilanne. HK postit on 12€, Suomessa postit 5€ luokkaa, palvelu toimii ja mahdolliset takuu asiat ja edelleen pitäisin Gens acea parempana akkuna kun Turnigyä ja vastaavia voin toki väärässäkin olla.


Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4714 : 01.04.16 - klo: 21.38 »
Kyllä ne nyt jossain määrin kilpailee, sun laitteisiin on voinut toki hyviä nanotechejä osua. LRP kisa-akku tai mikään akku välttämättä kovempaa viekkään jos C:tä on jo selkeesti enempi tarjolla kun tarpeen olisi. Itsellä ei Nanotechiin järin kovan luotto lukemat ole samaa arpapeliä tuntunut vuosien varrella olevan kun Zippy ja Turnigyn perus sarjat, jos osuu toimivia kohdalle joskus viallisia. Suomesta ostetuissa tuollaiset ongelmat on luultavasti myyjän kanssa sovittavissa HK turha yrittää järjestellä asiaa.

Euroopan varasto on välillä niin tyhjä ettei sieltä osu yhtäkään akkukoko listalla mitä itselle olisi tarvetta, voinnut toki aikojen saatossa parantua tuokin tilanne. HK postit on 12€, Suomessa postit 5€ luokkaa, palvelu toimii ja mahdolliset takuu asiat ja edelleen pitäisin Gens acea parempana akkuna kun Turnigyä ja vastaavia voin toki väärässäkin olla.
Kyllä HK takuu pelaa. Todettu 3 kertaa, ei tosin kertaakaan tarvinnut yhdenkään akun kanssa. Paremmin takuu siellä pelaa kuin Suomessa, jossa saat vain v***uilua ja kehotusta ottamaan rauhottavia pillereitä. Tällaista "palvelua" saa sun mainostamssa suomalaisessa kaupassa...

HK:sta tule takuuseen uutta tavaraa ihan ilman v***uilua eikä välttämättä tarvitse edes palauttaa sitä viallista tuotetta. Tämä tosin edellyttää englanninkielen taitoa. Jos ei sitä ole niin kannattaa valita v***uilu suomeksi.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4715 : 05.04.16 - klo: 09.29 »
Törmäsin aiheeseen liittyvään videoon Team Orionin tehtaalta, en olisi itse uskonut miten järjetön määrä käsityötä näiden akkujen valmistukseen tarvitaan. Ei ole mikään ihme että akuissa on laatuvaihtelua.

https://www.youtube.com/watch?v=v8i9TfubcSE&feature=youtu.be

Verrokkina patteritehdas, missä ei ihan kauhean montaa ihmistä näy.

https://www.youtube.com/watch?v=ksxSOwA933M
« Viimeksi muokattu: 05.04.16 - klo: 10.02 kirjoittanut Ruusperi »

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4716 : 05.04.16 - klo: 10.16 »
Törmäsin aiheeseen liittyvään videoon Team Orionin tehtaalta, en olisi itse uskonut miten järjetön määrä käsityötä näiden akkujen valmistukseen tarvitaan. Ei ole mikään ihme että akuissa on laatuvaihtelua.

https://www.youtube.com/watch?v=v8i9TfubcSE&feature=youtu.be

Verrokkina patteritehdas, missä ei ihan kauhean montaa ihmistä näy.

https://www.youtube.com/watch?v=ksxSOwA933M


Ja mietippä niitä tehtaita, jotka toimittaa näitä "halpa-akkuja", ei varmaan ole noinkaan hyviä olosuhteita ja minkälainen on laadunvalvonta. Itselläni on tällainen 3s -akku, joka tuntui ajossa Rallyssä melkein samalta kuin LRP:n "laatu" 2S -akku. Kerran olen käyttänyt, mutta suorituskyky ei hirveästi säväyttänyt. En tiedä sitten johtuuko alhaisesta purkuvirrasta, 25C ja taas 2S:ssä  40C, mutta eikö noilla volteilla pitäisi olla enemmän vaikutusta..?
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4717 : 06.04.16 - klo: 06.27 »
LiPo-kenttä ei ole aivan noin yksiselitteinen, esim. Orionkaan ei itse valmista akkuja. LiPo-akkujen valmistus vaatii sen verran suuret puitteet, että maailmasta löytyy vain muutama valmistaja, jonka akkuja eri "akkufirmat" käyttävät. RC-puoli on todella pieni nokare tuossa.

Laadussa sen sijaan on suuriakin heittoja. Halppismerkiltä voi tuurilla saada hyviäkin paketteja, kallimmat merkit ovat sen sijaan tasalaatuisempia. Akkutarroja ja niihin merkittyjä C-arvoja saa taas tilattua haluamillaan teksteillä. =)

Keskusteluja aiheesta käydään välillä eri foorumeilla, tuossa esim. joitain pohdintoja:

http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/555732-who-makes-lipo-batteries-2.html

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4718 : 06.04.16 - klo: 19.06 »
Laadussa sen sijaan on suuriakin heittoja. Halppismerkiltä voi tuurilla saada hyviäkin paketteja, kallimmat merkit ovat sen sijaan tasalaatuisempia. Akkutarroja ja niihin merkittyjä C-arvoja saa taas tilattua haluamillaan teksteillä. =)

Keskusteluja aiheesta käydään välillä eri foorumeilla, tuossa esim. joitain pohdintoja:

http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/555732-who-makes-lipo-batteries-2.html

Kun jokainen tuntuu selittävän, että halpis merkit (suurin osa samoja akkuja, eri nimi) ovat sontaa ja EHKÄ saat toimivan, niinpä koen järkeväksi tuoda oman näkökulmani asiaan.

Tilaan kaikki akkuni Hobbykinkusta (paitsi AA kokoisia paristoja). Akkuja on tullut ostettua sieltä noin 30 kpl. Yksikään ei ole pettänyt alta ''kiina-roinan'' tapaisesti. Omien mokien aiheuttamia vahinkoja tietenkin tullut. Esim akkupidike irtoaa ja akku lentää piuhoista.

2 näistä akuista on menettäneet yhden kennoistaan, toinen 2s ja toinen 3s. 2s oli takana usean vuoden elämä ja oikeutettu kuolema huonon huolenpidon myötä. 3s oman voltti rajoitus mokan takia tuhottu, siitä tehty 2s ja toimii yhä moitteitta.

Ajatuksenherätysvertailu: Jos 1:100 HobbyKingin akuista on vaurioituneita. Ne maksavat 2-5x vähemmän kuin nämä kalliit brandit. Onko 1% roska-marginaali paha 2-4x rahallisesta säästöstä?
En voi mitään oikeita lukuja antaa kun en ole tuhansia akkuja ostanut, mutta ajatuksena vain.

Kuten @m.e totesi ettei valmistajia ole useita, herää kysymys mitä jos brandi ''superin'' ja brandi ''kiinan'' akut ovatkin samalta tehtaalta?  :huh: :wink:
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4719 : 08.04.16 - klo: 06.47 »
Näin se on, samoilta tehtailta akut tulevat. =)

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4720 : 18.04.16 - klo: 11.05 »
Mtes toimiiko jos laitan kaksi vastaanotinakkua yhdeksi
eli virran plussa plussaan ja miinus miinukseen tuleeko siitä sitten 1400mah vai räjähtääkö?
mites tasauspistoke?  voiko siitäkin kolvata plussa plussaan ja miinun miinukseen ja lataa normisti tasaavalla laturilla
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__38287__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Receiver_Pack_EU_Warehouse_.html

Poissa kimster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4721 : 18.04.16 - klo: 16.20 »
Mulla on yksi 3S lipo mikä ladattu ehkä 5krt mistä on yksi kenno sanonut itsensä irti. Onko ylipäätänsä mahdollista avata se akku, poistaa se yksi kenno ja käyttää sen 2S lipona sitten?? Luulisi että se ei olisi ongelmia..

Pullistunut voimakkaasti ja antaa tasan 2S lipon jännite

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4722 : 19.04.16 - klo: 05.13 »
Mtes toimiiko jos laitan kaksi vastaanotinakkua yhdeksi
eli virran plussa plussaan ja miinus miinukseen tuleeko siitä sitten 1400mah vai räjähtääkö?
mites tasauspistoke?  voiko siitäkin kolvata plussa plussaan ja miinun miinukseen ja lataa normisti tasaavalla laturilla
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__38287__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Receiver_Pack_EU_Warehouse_.html

Suosittelen katsomaan sarjan ja rinnankytkennän kaaviot ja mitkä erot niillä on.

Akkusi ei räjähdä vaikka laittaisitkin 1 akun "+" 2 akun "-" ja tekisit "sarjaankytkennän" Rinnankytkennässä väri väriin ja liitin päähän, jolloin kapasiteetti kasvaa, mutta volttimäärä pysyy samana.

Sarja-> voltit kasvaa mah pysyy samana
Rinnan-> mah kasvaa voltit pysyy samana

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4723 : 19.04.16 - klo: 13.36 »
Juu katselin pari videota ja totesin että suunnitelmani toimii,,
noita kun teippas kaksi yhteen tuli juuri samankokoinen kuin semmonen 4XAA patterit nitron vastarille,

Poissa takkunen|

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4724 : 02.05.16 - klo: 21.47 »
Morjens, tuli tuossa hommattua taas sähköauto ja muistin että on pari saddle lipoa autotallissa tallessa. 2 vuotta sitten ne sinne hylkäsin ja edelleen näytti olevan 4.2v per paketti eli täydellä latauksella jäänyt varastoon. Kysymys kuuluu uskaltaako noita käyttää ja mitä toimenpiteitä vaatii? Piuhat kiinni ja kovaa ajoa?

-Janne
Kyosho MP9 TKI4 & Kyosho rb6.6 & Kyosho Zx6.6 |Team Orion powered|

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4725 : 02.05.16 - klo: 21.53 »
Pura hiljalleen 3.7v/kenno ja lataa täyteen. Toista. Ehkä vielä uudestaan. Sitten ajoa.

Poissa Japanaska

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4726 : 11.05.16 - klo: 11.42 »
Mitä tuo nanotec teksti tarkoittaa käytännössä verrattuna normi   akkuun?

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4727 : 11.05.16 - klo: 11.46 »
Mitä tuo nanotec teksti tarkoittaa käytännössä verrattuna normi   akkuun?

Ei mitään erikoista. On vain yhden valmistajan "merkki/malli".

Poissa Joora

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4728 : 12.05.16 - klo: 12.01 »
Onko lipo aina valmis kun on mennyt säilytyksessä tyhjäksi vai onko mahdollista elvyttää? 12s 5000mah turnipsi kyseessä ja parikennoa välistä tyhjiä. Akulla parivuotta ikää, on käyttämätön ja ei oo turvonnu. Tuleeko silmille jos nimh laturilla tasuriliittimestä antaa tekohengitystä?
P*skaa pitää kehua

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4729 : 12.05.16 - klo: 12.08 »
Onko lipo aina valmis kun on mennyt säilytyksessä tyhjäksi vai onko mahdollista elvyttää? 12s 5000mah turnipsi kyseessä ja parikennoa välistä tyhjiä. Akulla parivuotta ikää, on käyttämätön ja ei oo turvonnu. Tuleeko silmille jos nimh laturilla tasuriliittimestä antaa tekohengitystä?
Jos ne on kokonaan nollilla niin taitaa kyllä olla kuollut. Mutta ei ole silmille tullut jos oikein pienellä virralla, alle 0,5A pakkosyötät tasausliittimestä yhteen kennoon kerralla.

Poissa anssivuo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4730 : 16.05.16 - klo: 21.54 »
Hieman aloittelijan kysymys mutta ostin 2s lipoakut autoon ja ongelmana on että balance piuha ei mahdu olemaan akussa kiinni kun laittaa autoon,  onneksi se on irroitettavaa mallia joten ajatellin vain jättää roikkumaan akkukoteloon. Onko tässä jonkunlaista riskiä rikkoa akkuja ja tarvitseeko balance liittimen metallinen liitin suojattava jottei tule ongelmia?

Poissa rissa22

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4731 : 29.05.16 - klo: 13.55 »
Haluaisin ostaa lipoakun minun slash 2wd:seen. Voiko tuohon siis ostaa minkä merkin akun tahansa? Onko akun volttimäärällä väliä? Tuossa slashissa on kai id-liitin ja katsomassani lrp akussa oli t-liitin. Onko tuohon saatavissa adapteria tai pystyykö nopeudesäätimestä akkuun lähtevät piuhat vaihtaa?

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4732 : 29.05.16 - klo: 14.42 »
Haluaisin ostaa lipoakun minun slash 2wd:seen. Voiko tuohon siis ostaa minkä merkin akun tahansa? Onko akun volttimäärällä väliä? Tuossa slashissa on kai id-liitin ja katsomassani lrp akussa oli t-liitin. Onko tuohon saatavissa adapteria tai pystyykö nopeudesäätimestä akkuun lähtevät piuhat vaihtaa?

Niin, en nyt ole perehtynyt Slash malleihin, mutta ensin kannattaa selvittää, onko harjaton vai harjallinen  malli, oletan että sinulla VXL- malli, eli harjaton, eli säädin kestää 3 S lipon ( 11,1v ),  ja melkein suosittelen ostamaan sellaisen akun, missä valmis "Traxxas liitin", ne tinaukset / johtojen vaihdot on aina vähän arveluttavaa, varsinkin isommilla virroilla. Kun hankit lipo akun, muista myöskin laittaa säätimet lipo-cut off päälle...ohjekirjan löytyy varmasti apua moneen pulmaan.
Lipo akku vaatii myös ehdottomasti "lipo kelpoisen" laturin, ja suojapussi lataukseen ei ole pahasta..
« Viimeksi muokattu: 29.05.16 - klo: 14.53 kirjoittanut ylikar-h »

Poissa rissa22

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4733 : 29.05.16 - klo: 15.10 »
Minulla on tuommoinen harjallinen moottori

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4734 : 29.05.16 - klo: 15.44 »
Minulla on tuommoinen harjallinen moottori

Silloin 7.4 voltin lipoakku on maksimi.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4735 : 29.05.16 - klo: 15.46 »
Minulla on tuommoinen harjallinen moottori

Eli muistaakseni XL-5  (harjallinen säädin) max 9,6 v. eli 2S lipo menee ( 7,4 v), vanhemman mallin XL-5 mallissa ei  ole lipo cut offia,  uudemmissa on, tarkista ohjekirjasta, onko sinun autossa ?

Poissa rissa22

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4736 : 29.05.16 - klo: 16.37 »
Selvä

Poissa toddy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4737 : 06.06.16 - klo: 17.16 »
Jos lipo akku ei lataa täyteen tai on muuten vain vanha, mutta ei ole pullistunut niin voinko sitä koittaa autossa vai onko sille autolle jotain haittaa siitä?
Wraitti ja Exo

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4738 : 09.06.16 - klo: 08.31 »
Jos lipo akku ei lataa täyteen tai on muuten vain vanha, mutta ei ole pullistunut niin voinko sitä koittaa autossa vai onko sille autolle jotain haittaa siitä?

Mitä tarkoitat sillä, ettei akku lataa täyteen? Ainahan siinä on latauksen lopussa jännite 8.4V. Kapasiteetti tietenkin pienenee, kun akku vanhenee. Mutta jos on vaikka 70% kapasiteetista jäljellä, niin akku on varmaan ihan ok vielä.

Ei siitä autolle mitään haittaa ole. Ts. minä ainakin kokeilisin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa toddy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4739 : 11.08.16 - klo: 15.39 »
Jos koitan elvyttää 3s lipoa niin pitääkö se silloin ladata siinä nimh moodissa siihen asti että jännite on 9.3V?
Wraitti ja Exo