Tuumasta toimeen, kun laakeri oli siinä kunnossa, että tyhjänä pyöriessä moottori alkoi 'huutamaan' välyksen takia.
Yritin ensin irroittaa etukantta, mutta se oli ainakun tuossa yksilössä mission impossible. Lämmitin kolvilla ja lopuksi pulttasin motin alumiinilistaan, jota lämmitin pienellä butaanitoholla. Ehkä en uskaltanut lämmittää tarpeeksi, kun liima pysyi kiinni?
Meinasin laittaa motin jo takaisin, mutta sitten hetken mielijohteesta kokeilin takakannen irroittamista. Se lähti todella helposti pelkästään junttaamalla terävän puukon kannen ja kannun väliin! Sitten otin roottorin ulos. Roottorissa on yksi aaltoprikka ennen takalaakeria, muuta irrallista ei sisällä ole.
Eli koittakaa ihmeessä ottaa irti se peräkansi omista moteistanne! Ei tarvi välttämättä lämmittää lainkaan sen irroituksessa!!
Etulaakeria lämmitin jonkin aikaa 60W kolvilla laakerin reijästä ja se lähti nätisti irti pienellä napautuksella. Siinä on lukitetta, joten kannattanee lämmittää ensin.
Laakerin mitat ovat:
Ulkohalkaisija 11mm
Paksuus 5mm
Reijän sisähalkaisija (akseli) 5mm
Huomenna pitää mennä paikalliseen laakerikauppaan kyselemään uutta.
EDIT: Laakeri ei ole ainakaan SKF:n luetteloissa olemassa. Siellä oli vain 5x11x3 laakeria 685 koodilla. Pitää olla se ZZ yhdistelmä koodissa, niin on 5 paksu. Joten laakeri tilaukseen Sabelta, siellä on hyllyssä.
EDIT: Motti jälleen kasassa ja hyvin laulaa
Laakeriin laitoin vähän lukitetta ja painoin paikalleen. Takakanteen laitoin kolmeen kohtaan tipan vahvaa ruuvilukitetta ja ruuvit laitoin keskivahvalla lukitteella kiinni.
Suosittelen kyllä tätä huoltoa, jos laakeri alkaa oireilla!
Lähtökohta
Takakansi irtosi
Osat pöydällä