Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta laitetaan nyt tähän kuitenkin.
Säätimien osalta "ongelma" on kyllä tiedostettu, mutta kuten tässä on jo aikaisemminkin todettu, niin asialle ei ole mitään tehtävissä koska kausi alkaa ensi viikonloppuna TSS-10 -luokan osalta. Myöskään "faktoja" ei ole vielä pöydässä tarpeeksi, eli siis asioiden muuttaminen olisi myös aika hatusta repimistä.
Mielestäni jos meillä on vakioluokan sääntöjä teknisten rajoitusten suhteen, niin silloin rajoituksien tulisi olla samat krossi- ja ratapuolella.
Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.
Pari kuukautta sitten oli jo nähtävissä, että säätimien kehitys tulee vaikuttamaan luokkien nopeuksiin kaudella 2010. Valitettavasti siinä vaiheessa ei kuitenkaan ollut vielä tiedossa, kuinka paljon, joten asialle oli hyvin vaikea tehdä yhtään mitään. Tälläkään hetkellä mielestäni tietoa ei ole tarpeeksi.
Kuinka asian kanssa sitten edetään?
Nykyiset vakioluokkien koneet (TSS-10 ja TSP-10) on vuonna 2009 valittu vuosille 2009-2010. Tarkoittaa sitä, että ensi kausille 2011 - 2012 tullaan myös katsomaan uusia koneita. Tietysti olisi myös mahdollista jatkaa samoilla koneilla, koska ne on hyviksi todettu. Tässä tapauksessa täytyy tietysti selvittää nykyisten koneiden saatavuus jne, koska yleensä saatavuus on asia jo muodostuu ongelmaksi silloin kun ajetaan samoilla koneilla pitkään.
Koska vakioluokkien nopeutta on tarve tiputtaa, niin uusille koneille kuitenkin on selkeä tarve, mutta tietysti tämä punnitaan sitten myöhemmin kesäkauden loppupuolella, kun on enemmän tietoa järjestetyistä kilpailuista, että miten vauhdit ovat kehittyneet kauden aikana, kuinka ne mahdollisesti ovat tasaantuneet vuoden aikana jne. Paljon on vaikuttavia tekijöitä.
Siis loppukaudesta tullaan miettimään uusia koneita. Käytännössä tällöin mietitään:
A) Onko uusille koneille tarvetta?
- Jos on, niin mitkä käämitykset niissä pitäisi olla eri luokkiin? Mitä muita mahdollisia ominaisuuksia niistä etsitään (kiinteä pääty, umpinainen design jne).
- Jos ei, niin silloin kauden aikana on keksitty joku muu ratkaisu rajoittaa tehoja
B) Voidaanko säätimiä jotenkin rajoittaa?
- Tämä hyvin paljon riippuu siitä miten kauden aikana säätimien vaikutus näkyy.
- Käytännössä tämä on hyvin vaikea toteuttaa, joten esim. yksityyppisäätimen määrittäminen on automaattisesti mielestäni pois laskuista, samoin myös salittujen säätimien lista olisi huono ratkaisu.
- Jäljelle siis oikeastaan jää säätimien hintakatto. Tämäkin on vaikea valvoa, mutta tällä pidettäisiin kustannukset kurissa. Kenenkään valmistajan tuotteita ei varsinaisesti blokattaisi pois. Tekninen kehitys siis saisi mennä rauhassa eteenpäin, mutta vakioluokissa tämä pidettäisiin kurissa kustannusten osalta.
Tuohon hintakattoon liittyen, niin tälläkin hetkellä sekä aina aikaisemmin tekniikka on kehittynyt. Se on normaalia. Mielestäni kaluston uusiminen tietyin rajoin kuuluu lajin kehitykseen ja ei voida olettaa että jokainen kaupasta saatava tuote olisi kilpailukykyinen. Näin on ollut aikaisemminkin. Jos mietitään hieman kahta edellistä kautta:
- 2008
- Speed Passion säätimet yleistyivät, mutta eivät olleen yhtä nopeita kuin harrastajien suosiossa olleet LRP säätimet
- LRP Sphere oli nopeampi
- LRP Sphere TC Spec oli vielä nopeampi
- 2009
- LRP TC Spec oli kauden alussa "vakio"
- LRP SPX tuli juuri ennen kautta, alkukauden aikana hyvin moni siirty käyttämään sitä, koska oli nopeampi
- Speed Passion säätimet eivät olleet kehittyneet vastaamaan LRP säätimien nopeutta kauden aikana
- Kauden jälkeen (nyt) SP säätimien uusi softa päihittää SPX säätimen
Tuossa noin hyvin pikaisesti näkemys kahdesta edellisestä kaudesta. Hyvin on siis nähtävissä, että säätimien kehitystä on tapahtunut aina ja aina on ollut vakioluokissa pieni kilpajuoksu säätimien välillä. Jos säätimille tulisi joku hintakatto, niin silloin nämä lajiin mielestän kuuluvat tekniset kehitykset olisivat edelleen sallittuja, mutta räikeimmät tapaukset voitaisiin jättää ulos.
Tarkoitan tällä nyt sitä, että markkinoille tulee joku täysin ylivoimainen säädin, jonka myyntihinta onkin sitten se 400 EUR tms, jolloin käytännössä kaikilla se pitäisi olla jos meinaa ajaa voitosta, mutta taas puolestaan investoinnin hinta on normaalia kalliimpi. Tuon tämän esille sen takia, koska AE Black Diamond säädin maksaa jenkeissä sen 400 USD ja Suomessa sen jälleenmyyntihinta olisi lähempänä 500 EUR mikäli sitä joku alkaisi tuomaan maahan. Säädin oli loppuvuodesta 2009 nopein mitä sai, joten säädin oli tietyissä jenkkilän kisoissa pakkoinvestointi niille jotka halusi pärjätä. Onneksi tilanne on nyt hieman muuttunut Tekin RS säätimen softapäivityksen muodossa sekä muiden säätimien päivityksellä myös, eli siis enää AE säädin ei ole ainut omassa luokassaan.
Nämä nyt tosiaan ovat vain asioita jotka pyörivät mielessä tällä hetkellä. Näistä kauden aikana jalostuu enemmän, kun nähdään hieman FTT kisan antia sekä tietysti mitä uusia tuotteita tulee tämän kauden aikana jne.
Ja vielä lopuksi hieman näistä säätimistä ja niiden hinnoista. Eli siis listataan nyt hieman näitä "uusia nopeita säätimiä", jotta ei taas olla siinä hämärän varjossa että kaikki eivät tiedä faktoja:
- Tekin RS
- Saatavilla Suomesta, maahantuoja Axelsco
- Hinta 200 EUR
- Vaatii PC linkin jotta voidaan säätää "maksimiin". Samalla linkillä voi päivittää softan. Maahantuoja päivittää pyydettäessä myös softan + asetukset.
-
http://rc10.fi/index.php?topic=43661.0- LRP SXX Stock Spec
- Saatavilla Suomesta, maahantuojina RC-Piste ja Power Racing
- Hinta 225 EUR
- Ei vaadi PC linkkiä, softa ei päivitettävissä
-
http://rc10.fi/index.php?topic=43403.0- AE Black Diamond
- Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
- Hinta jenkeissä 399 USD
-
http://www.teamcrc.com/crc/modules.php?name=Shopping_Cart&file=product&c_op=viewprod&prodID=7719089- Ko-Propo / Team Orion VFS-1 BMC V 1.5
- Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
- Hinta ulkomailla 225 USD + lisäksi pitää hankkia erillinen siili + tuuletin (~ 20 USD). Muuten käryää vakiokoneellakin.
- Vaatii PC linkin, jotta tehot saa irti
-
http://www.kopropo.com/america/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=28&Itemid=139 - Speed Passion GT 2.0 Pro
- Saatavilla Suomesta, maahantuoja Racing Factory
- Hinta 169 ER
- Vaatii PC linkin jotta softa voidaan päivittää uusimpaan, mutta asetusten teko onnistuu kyllä ilman. Maahantuoja varmasti päivittää softan myös pyydettäessä.
-
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Carbon-Black-108022Muitakin nopeita on, mutta nämä lienevät nyt eniten esillä / puheissa olevat tuotteet.