Jos C-8 kiinnostaa niin kannattaa vilkaista:
www.123speedmodels.comMrOllinmäki aivan oikein päätteli että C-8 on kallista - sen voin omakohtaisesti parin (tosin vanhan) Suomen Mestaruuden perusteella vahvistaa (ja siksi SM arvo siirrettiin TP-10 luokalle).
On hyvä miettiä kustannuksia ja päivän pituutta (koska ajetaan muiden luokkien kanssa) rajoittavia tekijöitä.
Mutta ei ole mikään pakko noudattaa EFRA-sääntöjä, jotka perityvät ajalta jolloin kierroslaskenta hoidettiin 10 silmäparilla + sekuntikelloilla, kynillä ja ruutupaperilla.
-vähemmän treenieriä (treenit on jokaisen oma asia - omalla ajalla)
-vähemmän eriä, mutta ajetaan aika-ajona (AMB mahdollistaa sen)
-3 peräkkäistä kierrosta lasketaan (vauhtia ei keinotekoisesti rajoiteta, mutta yrityksiä on useampia saman kokonaisajan puitteissa)
-enemmän autoja radalla (jos ajajakorokkeelle mahtuu)
-lyhyemmät nousu- ja pääfinaalit, rata huomioiden (esim. Tattarisuo kuluttaa enemmän renkaita kuin Hyvinkää)
C-8 oli varsin suosittua 1980-luvun puolivälin tienoilla. Ajajia oli kisoissa yli 70 per vuosi (3 luokkaa: stanu-8, formula-8 ja gt/c-8). Tämä siis ennen kuin autoista tuli "4-vetoisia rengassorveja joiden moottorit kesti yhden kisan, jos sitäkään" ja koko luokka melkein hävisi olemasta (ei vain meillä vaan myös muualla maailmassa).
Kuitenkin kehitys on kehittynyt, renkaat, moottorit, kaikki kestää paremmin (eikä tartte enää itse liimata rinkuloita vanteelle - yök). Kisaa pystyyn - kannatetaan.
terveisin
Ilkka M.
PS.ratapolttiksen japanin historiaa osoitteessa:
www.kyosho.com