Mitä pienempi kokoinen mottori on kyseessä, sitä tärkeämpää on, että sinne koneeseen ei pääse p****a. Pienetkin likapartikkelit aiheuttaa nitromoottoreissa nopeasti kulumista ja tuhoa aikaan. Kaikenlisäksi kun vaihtaa filsuja tiheämpään tulee se halvemmaksi kuin koneen enneaikainen kuluminen ja tuhoutuminen.
Tähän vielä lisäyksenä ja tarkennuksena että nimenomaan kun nitrokoneessa ei ole männänrenkaita toisin kuin vähänkään isommissa koneissa...
Tiiveys syntyy männän ja sylinterin tiukasta sovitteesta.
Siihen väliin pienikin lika niin kone kuluu erittäin nopeasti väljäksi.
Männänrenkaallisessa koneessa joka on vieläpä selkeästi isompi, ei se pienenpieni likajyvä aiheuta suhteessa lähellekään samanlaista kulumista.
Mitä pienempi kone, sitä tärkeämpää on että filsu on viimeisenpäälle kunnossa.
Ja lopuksi vielä omakohtainen ihmettely tästä kisa ja pihasuddaaja vertailusta.
Kisakuskithan ovat niitä jotka käyttävät kesässä monta konetta.
Säädöt ovat yleensä myös huomattavasti paremmin kohdallaan kuin hyvä jos kenelläkään pihasuddaajalla.
Moottoreihin panostetaan rahallisesti, hommaamalla useita koneita kesäksi.
Pihasuddaaja ostaa RTR auton ja toivoo/kuvittelee sen olevan pitkäikäinen jopa ilman huoltoa.
He eivät myöskään ole valmiita ostamaan uutta konetta pari kertaa kesässä, tai edes kerran vuodessa.
Kun kone on väljistynyt, ihmetellään miten se näin vähän aikaa kesti jne.
Eli... perus harrastajan/pihasuddaajan nimenomaan kannattaa ehdottomasti pitää nämä pienet asiat vielä paremmin kunnossa kuin kisakuskien jotka jokatapauksessa hommaa kohta uuden koneen ja hetken ajettu siirtyy treenikäyttöön.
Mitä paremmin pitää filsun aina tuoreena, sitä pidempään se kone kestää.
Jos lähdetään pesemään filsuja ja vaihdellaan niitä vasta kun lika alkaa jo tulla läpi, eikä konekaan ole kovin kummoisissa säädöissä (joka vain edesauttaa kulumista) ...niin koneen ikä on pahimmillaan todella lyhyt.
Sitten ollaan foorumilla kertomassa kuinka kampiakselin kohdistusvalo karkasi moottorista, tai ihmetellään onko takuu.
Pihasuddaajilla erittäin tärkeää esim filsun mahdollisimman hyvä kunto.
Kisakuskit välillä viittaa kintaalla, koska pakista löytyy jo uusi kone jolla jokatapauksessa ajaa seuraavassa kisassa.
Ps: tässä nyt sitten reilummin perusteluja... seuraavaksi joku kertoo kuinka viestini ovat liian pitkiä ja pitää oppitunnin taas siitäkin