Hyvää asiaa Vesalta. Radan kuntoon täytyy sanoa, että Jyväskylän rata on lähes aina raffimmassa kunnossa, koska se on pääasiassa polttiskrossareiden käytössä. Toisaalta samat naamat siellä oli kärjessä, ettei sijoitukset tainnut kuitenkaan mennä radan takia ihan lottoomiseksi.
Sitten omaan rapsaan:Jyväskylän skaba oli mulle nyt ensimmäinen Maastosarjan osakilpailu nelkulla. Ehdin ajamaan ulkona vajaa viisitoista akkua ennen kisaa. Onneksi Kervola oli tehnyt ansiokasta työtä talvella testatessaan ja lähtösetuppi oli jo käyttökelpoinen.Perjantai-iltana kävin haistelemassa vähän ulkopaikkakuntalaisten treenejä ja oma vauhti näytti siinä vaiheessa jo ihan vertailukelpoiselta.
Lauantai: Nelivedon kansallinenLauantain nelivedon kansalliseen lähdin hakemaan setuppia ja totuttelemaan "ulkona tosissaan ajamiseen". Vaihtelin osia uudempiin erien välillä ja säädin hieman autoa sunnuntaita varten. Setuppi alkoi olemaan kohtuu hyvässä tikissä. Alkueristä otin TQ:n kahdella nollalla.
Eka finaali meni mulla vähän sählätessä ja tulin kolmanneksi. Seuraavat kaksi finaalia sitten sain niukasti vietyä. Mieleen jäi erityisesti Jussin ja Viljamin kanssa käydyt hyvät väännöt.
Ensimmäinen nelkun kansallinen ja ensimmäinen voitto. Illalla arvuuteltiin omaa vauhtia sunnuntain kisassa ja todettiin, että samalla ajolla oltaisiin A-finaalin vauhdissa.
Sunnuntai: Nelivedon SMSunnuntain treenikierrokset ajoin edellispäivän kisarenkailla. Vauhti oli ihan hyvä ja ajamassani, kolmanneksi kovimmassa erässäni olin yksi nopeimpia. Koitin tsempata ekaan kierrokseen, koska se on mielestäni helpoin kierros hankkia hyviä sijoituksia. Ajoin kohtalaisen erän, muutamat virheet tiputtivat minut samaan tahtiin Laitisen Mikon kanssa ja meidän vuoroveto häiritsi vähän molempien ajoa. Mikko puikkasi virheeni takia eräni voittoon ollessani toinen. Onnekseni olimme ajaneet sen verran hyvin, että olimme kierroksen kolmonen ja nelonen.
Ensimmäisen kierroksen sijoituksen jälkeen oli helppo jatkaa toiselle kierrokselle. Ajoin eräni voittoon ensimmäistä paremmalla tuloksella ja olin kierroksen toinen. A-finaalipaikka plakkarissa koitin pitää loput alkuerät vain hyvää flowta päällä.
Kolmas alkuerä meni aika reisille em. pyrkimyksistäni huolimatta, kun koitin hakea vähän attackia.
Neljännellä kierroksella palasin taas vähän varmistelevampaan ajotyyliin ja mummottelin yllätyksekseni kierroksen nopeimpaan tulokseen. Nousin finaalien toiseen lähtöruutuun.
Vaihdoin etuiskareihin jäykemmät öljyt enne finaaleja ja muka tarkistin autoni ajokunnon. Ensimmäisessä finaalissa ajoin normaalisti lämmittelyt ja koitin rauhoitella tärrää. Kisa lyötiin käyntiin, mutta auto jäi jotain tuumailemaan ruutuun vaikka löin napin pohjaan. Jare kuittasi kolmosruudusta ohitseni ja kun autoni heräsi taas pääsin Kervolan ja Jaren perään. Sitä hauskaa sitten riitti vähän yli kierroksen, kunnes huomasin autoni käyttäytyvän jotenkin oudosti. Juuri huoltamani toinen etuiskari oli lähtenyt yläkiinnityksestä irti ja auto meni kylkimyyryä radalla. No ajoin sivuun ja mietin vaan, ettei peli ole vielä kokonaan menetetty.
Laitoin auton kuntoon tauolla ja taas lähettiin yrittämään. Tällä kertaa auto lähti viivasta niin kuin pitikin, mutta eka hyppy heitti auton ihan poikittain ja pari jamppaa kuittasi ohi. Tulimme lössillä alamäkeen kummulle ja jäin sitten siinä rytäkässä Tolosen kanssa solmuun. Tolonen tippui viimeiseksi ja mä tipuin toisiks viimeiseksi. Ei siinä sitten auttanut kun alkaa työntään rauhallisesti kohti kärkeä. Loppuerä menikin tosi hyvin, jossain vaiheessa väänsin Henryn kanssa kunnolla sijoista ja lopulta nousin viimeisillä kierroksilla kolmanneksi. Vauhtia oli ja hieman jäi jossiteltavaa tästä ajosta. Kervola ajoi ensimmäisenä maaliin ja varmisti itselleen samalla kisan voiton. Muut sijat oli vielä hyvin jaossa.
Viimeinen finaali lähti samaan tyyliin liikkeelle. Taas oltiin Tolosen kanssa solmussa, tällä kertaa monen kommervenkin jälkeen meikäläinen niskassa. Siitä piti taas koittaa lähteä hakemaan sijoituksia, tällä kertaa viimeiseltä sijalta. Ajo kulki ajoittain tosi hyvin, mutta yliyrittämisestä johtuneet virheet hidastivat nousua. Ajoinkin finaalin loppupuolella pitkään yksin ja olin jo tyytynyt kohtalooni 7. sijalla, mutta Henry teki pitkän kaadon viimeisellä kierroksella ja pääsin puikkaamaan ohi kuudenneksi. Lopputuloksena oli siis yhdeksän pistettä, joka oikeutti vertailun kautta kuudenteen sijaan.
Nelivedon debyytti meni kuitenkin loppupeleissä yli odotusten ja kuudenteen sijaan pitää olla tyytyväinen. Mielestäni radan profiili oli mainio, kun vain löysi sieltä ne sopivat linjat ja tekniikat.
Plussat ja miinukset:+ Tiimin kaksoisvoitto nelkun kansallisessa
+ Hyviä vääntöjä rehdisti
+ JConceptit toimi
+ Auto
+ Kepin ja muiden säätöapu
+ Rataprofiili
+ Ei satanut
- Omat mekkaustaidot (mutterit tippuu finaalissa... Noob)
- Rata meni osittain aika raffiin kuntoon, mikä vaikeutti jossain määrin kilpailemista
- Helkatin pitkiä päiviä, kun on järjestyshommiakin
- Varikko pölisi niin pirusti (Vois miettiä jotain päällystettä, ehkä)
- Näin keväällä on vielä kylmä!
Onnea voittajille ja menestyneille.
Suuri kiitos talkoolaisille.
Kiitos myös Oskarille ja Miikalle kuvaamisesta. Videot tulee nettiin tämän viikon aikana.
Team finRC-Janne A