Nyt virtaa hieman paremmin kuin eilen illalla, joten tässä pientä raapasua eiliseltä.
Herätys täällä Mikkelissä klo 4.30, kamat autoon ja hakemaan Honkasen Mattia sekä uskollista mekaanikkoamme Markoa. Nokka kohti Lavankoa klo 5.20. Perillä oltiin hieman kahdeksan jälkeen ja teltta pystyyn sekä pelit ja vehkeet valmiiksi.
Keli tietysti heti aamulla kovin märkä, mutta kun aamupäivä muutettiin vapaaksi harjoitteluksi niin pitihän sitä sitten olla heti ensimmäisenä autona radalla kokeilemassa kun Lavangossa ei pahemmin ole tullut ajeltua tänä kesänä. Hieman säätöjen ja suojausten hakemiseksi se meni ja testaus maksoikin yhden servon joka hajotessaan päätti ensimmäisen treenisession. Servo vaihtoon, säädöt kohdilleen ja testaamaan uudestaan. Kaikki tuntui toimivan suhteellisen hyvin, mutta hieman pientä säätöä sinne tänne. Eli puhdistus ja odottelemaan kilpailun alkua. Oma kompura teltassa oli ehdottomasti hyödyksi.
Ekassa AE:ssa kone ei kuitenkaan toiminut ihan halutulla tavalla ja sammui muutamaan otteeseen. Syynä tietysti keli ja sen tuomat haasteet. Heti nostovuoron jälkeen tiukassa aikataulussa konesäädöt uusiksi sekä putsarin ja koneen suojaukset piti rakentaa myöskin paremmin. Nostuvuoron aikana onneksi kerkesi miettimään kaiken valmiiksi, joten ei tarvinnut enää kuin toteuttaa. Kerkesin juuri ja juuri toisen AE:n alkuun kun kiireellä kannoin auton radalle siinä vaiheessa kun lämmittelyä oli joku minuutti jäljellä. Homma kuitenkin ehdottomasti kannatti sillä kone toimi kuin unelma eikä osoittanut mitään hyytymisen merkkejä. 2 kaatoa tuli kuitenkin torsteiltua, mutta siitä huolimatta alkuerien toiseksi nopein tulos joka sitten suoraan oikeutti finaalin toiseen lähtöruutuun. Sateinen päivä alkoi näyttää varsin aurinkoiselta.
Finaalin aika koitti ja aurinko todellakin alkoi paistamaan. Finaalissa siis rata ihan velliä ja aurinko paistoi taivaalta. Lähtö sujui loistavasti, pääsin heti isoissa hypyissä Artsin rinnalle, joka siis lähti paalulta. Pääsin pikkasen alussa Artsilta karkuun, mutta sitten alkoi ongelmat. Ensimmäiseksi ongelmaksi muodostui näkyvyys. Aurinkolasini päättivät alkaa huurustua ja radan sekä auton näkeminen tuli todella hankalaksi. Kippasin auton ja oli pakko siinä samalla sitten heittää lasit pois. Silmiä häikäsi, mutta näkyvyys kuitenkin parempi kuin lasien kanssa. Tästä eteenpäin sitten ajo alkoi taas sujumaan eikä suurempia ongelmia ollut. Ensimmäinen tankki suunnitellusti. Kone jaksoi vääntää suhteellisen normaalisti eikä kura taikka vesi haitannut menoa, eli siis ei puutumista koneen puolelta. Joku aika ensimmäisen tankin jälkeen kuitenkin tein taas pienen virheen ja hyppäsin radalta ulos, eli siis auto meni radan taakse rinteeseen. Nostaja kävi poimimassa auton ja oli palauttamassa sitä radalle, mutta vahingossa sitten ilmeisesti liukastui ja kaatui, jonka seurauksena siipiteline katkesi ja samalla myöskin moottori sammui. Mekaanikko kipitti auton varikolle, mutta ei tahtonut lähteä käyntiin ihan helpolla. Tämän seurauksena autoon tulpan vaihto ja uudelleenkäynnistys joka kesti hetken aikaa olosuhteista johtuen. Olin n. 4 minuuttia pois radalta tämän takia. Tämän jälkeen taas ajoa radalla. Moottori sammui vielä kerran jossain välissä, mutta muuten ajoa normaalisti loppuun saakka. Kone ei alkanut hyytymään kuten monella muulla ja pystyin sen avulla hieman kuromaan menetettyä aikaa takaisin. Maalissa viidentenä, johon olin varsin tyytyväinen ottaen huomioon olosuhteet ja varikolla vietetyn ajan.
Suuret kiitokset Artsille avusta säätöjen suhteen ennen kisoja sekä niiden aikana! Teemu Saariselle kiitokset vinkeistä moottorin suhteen! Ja tietenkin suuret kiitokset Mikkelin porukoille (Marko & Matti) mekkausavusta, kirittämisestä treeneissä sekä matkaseurasta!
Kisat oli loistavat ja olosuhteiden mukaan muokattu aikataulu toimi varsin hyvin. Ei siellä radalla tuolla kelillä enempää olisi halunnutkaan viihtyä. :mrgreen: