Ohessa päivitetty sääntödrafti kommentteihinne perustuen. Otin hieman lisäosviittaa myös Pienoisautojen Kilpailusäännöistä. Avoimena asiana on lähinnä noiden mittojen määrittely, tarvitaanko niitä?
Alla vähän kommentteja ja ajatuksia
hyvässä hengessä sääntödraftista. Ja jotta ei tulisi hirveää haloota vieraisiin pöytiin huutelusta, niin olen vähintäänkin kilpailun järjestäjän roolissa sekaantunut kyseisen luokan mahdollisiin ensi kesänä ajettaviin kilpailuihin.
1. Auton perusmääritelmäMissään ei mainita, että pitää olla GT-kori. Nykyisen sääntödraftin mukaan C-ryhmäläiset ja prototyyppikorit olisi sallittu (esikuvat löytyy niistäkin). Ei liene tarkoitus?
2. Auton tekniset mitatVähintään minimipaino kannattaisi määritellä. Keventämällä rata-autoa saa varmasti paljon hyötyä aikaan, minkä jälkeen vakioautolla pärjäämisen voi unohtaa. Ja jos joku korkeus määritellään, niin enemmän tarvetta rajata minimi kuin maksimi korkeus.
3. Moottori, pakoputkisto ja polttoainejärjestelmäVapaa viilaus, vapaa nitroprosentti ja melko vapaa pilli kuullostaa aika hurjalta. Vähän tulee fiilis, ettei vakiomoottorilla olla ihan samalla viivalla.
6. Ajoajat ja ajokaavioTuon aika-ajon sovittaminen LS-5 kilpailupäivään voi olla vähän hankalaa. Muutenkin tuollaisella ajokaaviolla päivästä tulisi niin lyhyt, ettei kisapäivän pituudet LS-5:n kanssa oikein kohtaa. Jos ja kun on tarkoitus ajaa samoissa kisoissa, niin varmaan toimisi paremmin vähän perinteisempi alkueräsysteemi. Yksin tätä luokkaa ajettaessa ei toki haittaa.
Aika-ajosta vielä sen verran, että jos ilmoittautuu vaikka yli 20 kuskia, jolloin kaikki ei varmasti mahdu samaan aikaan radalle, niin jotain ajovuorosysteemejä pitäisi olla käytössä (ja nämä jotenkin säännöissä määritelty). Lisäksi voi olla järjestäjän kannalta jokseenkin haasteellista kytätä 60 min putkeen kaikkia radalla olevia autoja siltä varalta, että sattuuko joku oikaisemaan.
Kaikenkaikkiaan hyvä homma, että on jo jotain mustaa valkoisella. Järjestäjän ominaisuudessa toivoisi, että mahdollisimman moni tulkinnan varainen juttu jäisi pois, ettei niistä tarvi alkaa vääntää kisapaikoilla.