Nimhi kulkee kovempaa ja siihen mahtuu myös enemmän energiaa, johtuen siitä, että siinä on korkeampi jännite kun lipossa.
2S lipo nimellisjännite 7,4V (täytenä 8,4V)
7S nimh nimellisjännite 8,4V (täytenä > 10V)
Ei se mene ihan noin yksinkertaisesti. Asiassa on useampia puolia.
-NiMH-akun jännite putoaa maksimi 1,4V:sta noin 1,25volttiin ensimmäisen 10% purkamisen jälkeen. Alkulämmittelyn jälkeen jännite-etu on melkein menetetty.
-NiMH-akun purkujännite putoaa, kun kuorma kasvaa. Jo 5A kuormalla jännite saattaa pudota 1,0V tienoolle.
-Nykyisten LiPo-akkujen purkuvirta on jo huomattavasti suurempi kuin NiMHien. Hieman lähteestä riippuen, NiMH-akkujen maksimivirta on jossakin 50A huitteilla (korjatkaa jos olen väärässä), ja silloin jännite tippu jo alle yhden voltin. LiPo-akuilla purkuvirta voi olla esim 250A jatkuva ja 500A lyhytaikainen; jopa enemmän. Virranantokyvyn tarve tosin riippuu moottorista ja noparista.
Ja, kuten tunnettua, teho on suunnilleen jännite kertaa virta, eli voltit x ampeerit.
LiPo-akulla saa siis enemmän tehoa. Olettaen siis, että moottori ja nopeudensäädin sen voivat hyödyntää. Tämän voivat todistaa helposti ne, jotka ovat molempia käyttäneet, esim minä itse.
Ajoaika saattaa NiMHillä olla pidempi, koska virranantokyvyn puutteesta johtuen virrankulutuskin pienenee.
Toisaalta, NiMH painaa lähes tuplaten LiPoon verrattuna, jolloin tehoa ja ajoaikaa tuhlaantuu suuremman massan liikuttamiseen.
Olen ehdottomasti LiPo-akkujen kannalla.