RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: VesaK - 15.03.03 - klo: 22.24

Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 15.03.03 - klo: 22.24
Taustaksi allaolevalle kysymykselle:

Käytössämme on erinomainen akkujen testauslaite (kiitos hyvästä värkistä, Reittila, vielä vuosi jälkikäteenkin!), jolla testailen omia akkujamme. Tähän mennessä vastaan tulleet tapaukset ovat, pikkuisen yleistäen, osoittaneet, että:

* 3000 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 2300-2400 mAh.

* 2400 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 2100-2200 mAh.

* 2000 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 1900-2000 mAh.

"Todellinen kapasiteetti" tarkoittaa tässä tapauksessa testaustulosta tasaisella 17A virralla ja testauksen katkaisua 6V jännitteessä. Suurin osa testaamistani akuista ovat käytettyjä, mutta hyvää laatua.


Johtopäätös ylläolevasta on:

- nimelliskapasiteetilla on hyvin vähän tekemistä todellisen kapasiteetin kanssa. Ymmärrän kyllä, että jos suorittaisin testaukset pienemmällä virralla, pääsisin lähemmäksi nimelliskapasiteetteja.

- eri mAh-arvoisten akkujen todelliset kapasiteetit ovat yllättävän lähellä toisiaan.
Lisäksi olen ehtinyt n. 1 vuoden tarkastelujaksolla havaitsemaan, että 2000 mAh-akkujen kapasiteetti ja jännitearvo eivät heikkene paljoakaan akkujen ikääntymisen ja käytön myötä, mutta 2400 ja 3000 mAh-akuilla asia on täysin toisin. (Tämä osittain selittänee käytettyjen 2400 ja 3000-akkujen suhteessa huonot mAh-lukemat.)

Ja sitten se kysymys:

Onko 3300 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti samassa suhteessa kuin yllä, eli odotettavissa on sellaiset 2500-2600 mAh (kun testauspurkuvirta on 17A)?
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Otsomaani - 15.03.03 - klo: 22.49
Eihän ne kennotkaan ole 1.2V vaan jotain 1.124V.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: PJEP - 16.03.03 - klo: 01.24
Hetkinen, täällähän mainittiin muussa yhteydessä, että 3000 akkujen kapasiteetti on yli 3000 jne. Mistäs nämä eriväisyydet johtuvat?
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mr Cale - 16.03.03 - klo: 01.35
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Hetkinen, täällähän mainittiin muussa yhteydessä, että 3000 akkujen kapasiteetti on yli 3000 jne. Mistäs nämä eriväisyydet johtuvat?

Ladatessa, kuten myös purettaessa kapasiteettia/energiaa "hukkuu" lämpöön.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 07.58
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Eihän ne kennotkaan ole 1.2V vaan jotain 1.124V.

Väärin. Jos akku on koottu ns. valikoiduista kennoista (matched), valikoinnin perusteena olevat testausarvot on printattu kennoissa oleviin etiketteihin. Jännitearvo, esim. 1,124V, on keskimääräinen arvo, mikä kennosta mitataan testauspurkamisen aikana:

Etiketissä löytyvät tiedot
- millä virralla testaus on tehty (yleisimmin 30A).
- sekunnit, eli kuinka kauan testausvirtaa saatiin kennosta, kunnes sen jännite putoaa johonkin ennaltamäärättyyn raja-arvoon asti.
- testauksen aikana mitattu keskimääräinen jännite (ladatun kennon jännitehän on 1,4-1,5V luokkaa).

Jännitearvolla ei siis ole mitään tekemistä kennon/akun kapasiteetin kanssa.

Valikodun kennon arvoja muuten luetaan siten, että hän, joka haluaa mahdollisimman pitkän ajoajan, laittaa sekunti-arvon etusijalle. Joka haluaa mennä lujaa, katsoo jännitearvoa, koska jännite = auton nopeus.
Ja joka haluaa mennä lujaa ja kauan, katsoo molempia  :wink:
Otsikko: Jännitearvon merkitys
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 08.32
Pitää kai vielä selventää edellistä raapustusta jännitearvon merkityksen osalta: akkuihin printattujen jännitearvojen erot voivat näyttää numeroina suurilta, esim. NiCd-kennoilla 1,110 - 1,140, mutta täytyy muistaa pitää järki mukana: kyse on volttien sadasosista. Ja ne viimeiset sadasosat ovat todella kalliita!
Kilpailijan pitää olla jo kohtalaisen tasokas, että hän ajamalla havaitsee eroa akuissa, joiden jännitearvoero on alle 0,03V (akussa 0,2V), ja että sillä olisi hänelle vähääkään merkitystä.

Vanha totuus: yksikin ajovirhe 4 minuutin TJ-erässä vie moninkertaisesti sen edun, mitä paraskaan akku pystyisi antamaan. Vasta, kun pystyy ajamaan kilpailuerän toistuvasti läpi virheittä, alkaa akkujen jännitearvoilla olla jotakin merkitystä.

Mitä tulee TS-luokkaan ja etenkin mattoradoilla, akkujen volttieroilla ei voi käytännössä olla suurtakaan merkitystä, koska kaikki ylimääräinen potku kuluu sutimiseen. mAh-arvo lienee ainoa oikea valintaperuste?
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 10.09
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Eihän ne kennotkaan ole 1.2V vaan jotain 1.124V.

Väärin. Jos akku on koottu ns. valikoiduista kennoista (matched), valikoinnin perusteena olevat testausarvot on printattu kennoissa oleviin etiketteihin. Jännitearvo, esim. 1,124V, on keskimääräinen arvo, mikä kennosta mitataan testauspurkamisen aikana:

Etiketissä löytyvät tiedot
- millä virralla testaus on tehty (yleisimmin 30A).
- sekunnit, eli kuinka kauan testausvirtaa saatiin kennosta, kunnes sen jännite putoaa johonkin ennaltamäärättyyn raja-arvoon asti.
- testauksen aikana mitattu keskimääräinen jännite (ladatun kennon jännitehän on 1,4-1,5V luokkaa).

Jännitearvolla ei siis ole mitään tekemistä kennon/akun kapasiteetin kanssa.

Valikodun kennon arvoja muuten luetaan siten, että hän, joka haluaa mahdollisimman pitkän ajoajan, laittaa sekunti-arvon etusijalle. Joka haluaa mennä lujaa, katsoo jännitearvoa, koska jännite = auton nopeus.
Ja joka haluaa mennä lujaa ja kauan, katsoo molempia  :wink:


VesaK: Kyllä jännitteellä on sikäli merkitystä, että jos halutaan laskea (teoriassa) matka, kuinka pitkälle autolla yhdellä latauksella päästään, pitää tietää mm. akun luovuttama energiamäärä (J), jonka laskemisessa tarvitaan myös jännitettä.
Pelkkä mAh määrä ei tuota vielä kerro. Jos ei ole jännitettä, ei ole energiaakaan.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 10.32
Niinhän se taitaa olla.
Vartoos kun löydän juniorin fyssan kirjan jostain...
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 11.11
Lisäksi eri tyyppiset kennot käyttäytyvat ajossa eri tavoilla suhteessa tasavirta-purkuarvoihin, joten esim. nykyisillä 3k(+)-kennoilla voi todellinen ajoaika ja tarra-arvot helposti heittää ns. häränpyllyä.
Otsikko: akut ja kapasiteetit
Kirjoitti: m.e. - 16.03.03 - klo: 12.05
akkujen ilmoitetut nimelliskapasiteetit pitävät kutakuinkin paikkaansa. samassa testiympäristössä purettujen uusien akkujen (Sanyo) todelliset purku- ja latausajat ovat seuraavia:

rc1700 -> n. 230 s / 1700 s
rc2400 -> n. 270 s / 2100 s
3000hv -> n. 360 s / 2900 s
3300hv -> n. 390 s / 3100 s

käytettyjen akkujen purku- ja latausajat putoavat pikkuhiljaa ja n. 100 akullisen jälkeen esim. 3000hv-kennot ovat menettäneet n. 10% niiden kapsiteetista, purkujännitteissä samanlaista notkahdusta ei kuitenkaan ole havaittavissa.  eli käytetyn akun kapasiteetin mittaamisessa pitää aina muistaa, että se on menettänyt jo osan alkuperäisestä suorituskyvystään.

vielä latureista; monissa latureissa on mAh-laskuri, joka kertoo ainoastaan laskennallisen latauskapasiteetin, se ei siis kerro mitään akkujen todellisista purkuarvoista (kuten joskus kuulee väitettävän). =)
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: joksa - 16.03.03 - klo: 14.06
anteeksi off-topiccia mutta onkos tässä mitään järkeä että keskustelua samasta aiheesta käydään sähköautoissa ja kilpailijoiden herranterttu :wink:, palstalla ja itse kilpailumoderaattori linkittänyt keskustelun.

Älkääkä vetäkö hernettä hengittimiinne
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mr Cale - 16.03.03 - klo: 14.22
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
anteeksi off-topiccia mutta onkos tässä mitään järkeä että keskustelua samasta aiheesta käydään sähköautoissa ja kilpailijoiden herranterttu :wink:, palstalla ja itse kilpailumoderaattori linkittänyt keskustelun.


Ei ole  :)
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 14.44
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
anteeksi off-topiccia mutta onkos tässä mitään järkeä että keskustelua samasta aiheesta käydään sähköautoissa ja kilpailijoiden herranterttu :wink:, palstalla ja itse kilpailumoderaattori linkittänyt keskustelun.

Älkääkä vetäkö hernettä hengittimiinne

Asia oli itse asiassa toisin päin: tiedän, että Sähköautot-osiossa hyväkään aihe ei välttämättä tavoita kaikkia niitä, joilta toivoin saavani vastauksen kysymykseeni. Olin aluksi laittamassa sitä siksi Kilpailijat-osioon.
Mutta arvaten sen narinan, mikä pikku hiljaa saattaa syntyä siitä, että kaikki kivat aiheet menevät "suljetulle osastolle", päätin kirjoittaa itse tarinan avoimelle puolelle, ja laittaa linkin toiselle puolelle. Että kaikki voisivat osallistua siihen jatkokysymyksillä ym.

Tämän siis piti olla rakentava aloite tuoda kiinnostava aihe avoimelle puolelle, mutta aiheuttikin mäkätystä.

Arvaas, mihin kirjoitan seuraavat uudet aiheeni, vaikka hernettä ei olekaan hengittimessä?
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mr Cale - 16.03.03 - klo: 14.49
[offtopic]Ongelma on se, että sama keskustelu kahdessa paikassa yhtä aikaa ei toimi.[/offtopic]
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
[offtopic]Ongelma on se, että sama keskustelu kahdessa paikassa yhtä aikaa ei toimi.[/offtopic]

Se on totta. Vaikka meneekin jo selittelyn puolelle, niin ajatuksenjuoksuni meni näin:
Tein itse aloitteen ohjata keskustelua tällä puolella eri urille: ks. kirjoitukseni tänään klo 7:58 ja 8:32. Ajattelin ei-kilpailijoiden kiinnostuksen kohdistuvan niissä esittämiini asioihin. Kaikkihan tiedämme, miten helposti keskustelu ohjautuu ja on ohjattavissa kauas alkuperäisestä aiheesta  :wink:

Linkin ja kysymyksen 3300-akuista tein tämän jälkeen Kilpailijat-osioon, ajatuksella, että se on se oikea paikka, mistä saan vastauksen varsinaiseen kysymykseen, josta kaikki lähti.

No niin, selittelyt on selitelty. Luulen taas oppineeni jotakin.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: joksa - 16.03.03 - klo: 15.40
Lainaus
Tämän siis piti olla rakentava aloite tuoda kiinnostava aihe avoimelle puolelle, mutta aiheuttikin mäkätystä.

Arvaas, mihin kirjoitan seuraavat uudet aiheeni, vaikka hernettä ei olekaan hengittimessä?


Arvaan että kirjoita mihin lystäät. Itse olet reklamoinut mm. miksi monta topiccia samasta aiheesta sekä miksi sama topicci useammalla alueella.
Jos kaikki oman arvonsa tuntevat kilpailijat eivät löydä tavallisten harrastelijoiden puolelta asiallisia keskusteluja niin missä vika? Ja saatan olla väärässä reklamointi asiassa mutta tämä muistikuva minulla on.

Ja kyllä, olen ihmisten lokeroimista vastaan olivat he nuoria, vanhoja, hyväkäytöksisiä tai ei (eli kilpailijoiden kanava). Jos aiheesta sanoo/kirjoittaa ja sinä luokittelet sen mäkätykseksi niin taidat itsekkin ymmärtää virheesi mutta et sitä uskalla myöntää. Huonoa käytöstä hyökätä tuolla tavalla.

edit: vesak heitti jotain näköjään oman vuodatukseni syntyhetkillä
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: "joksa"

...
Ja kyllä, olen ihmisten lokeroimista vastaan olivat he nuoria, vanhoja, hyväkäytöksisiä tai ei (eli kilpailijoiden kanava). Jos aiheesta sanoo/kirjoittaa ja sinä luokittelet sen mäkätykseksi niin taidat itsekkin ymmärtää virheesi mutta et sitä uskalla myöntää. Huonoa käytöstä hyökätä tuolla tavalla.


Kyse ei ole lokeroinnista vaan siitä, että keskustelun taso on viime aikoina laskenut alle arvostelun, eikä kokeneemmilla kuskeilla, joilla oikeasti on jotain sanottavaa, ollut enää mielenkiintoa jakaa ajatuksiaan threadeissa, joiden suurin/tärkein funktio näytti olevan hymiöiden tolkuton viljely.
Tämän foorumin yksi, eikä suinkaan vähäisin ansio on olla paikka, josta lajista aidosti kiinnostuneet aloittelijat saavat vastauksia kysymyksiinsä.
Viimeiaikoina vastaukset ovat edellämainituista syistä johtuen sekä vähentyneet, että olleet melkoisen vaikea löytää kaikenmaailman höpöhöpön seasta.
Nyt tilanne on IMO selkiytynyt kisakuskien oman kanavan ansiosta, kiitos VesaK:n idean.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: joksa - 16.03.03 - klo: 16.10
Ja sehän selkiyttääkin kun saa lukea vastauksia monelta alueelta. IMHO

Samapa tuo minulle tehkää kuten haluatte, kunhan teette sen kuten itse toivotte/haluatte muiden tekevän!
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 16.47
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
Ja sehän selkiyttääkin kun saa lukea vastauksia monelta alueelta. IMHO


VesaK muistaakseni jo totesi että oppi jotain ?
Mm. tällaisten kommenttien puute tekee kisaajien kanavasta niin mukavan  :mrgreen:
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: joksa - 16.03.03 - klo: 16.57
Jätkä ei uskalla myöntää että nyt meni homma p*****lleen! Jos miehessä on munaa niin ottaa lakin pois päästä ja sanoo että kusin hommat.

Tuollainen "opinpa tästä jotain"-ruikutus saa miespuolisen (siis mieheen viittaavan nimimerkin käyttäjän) vaikuttamaan ihan joltain muulta :!:

Ja mahdollisuus näihin kommentteihin vapaassa foorumissa tekee tästä niin mukavan :twisted:
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mre - 16.03.03 - klo: 17.51
Joo,
itse asiassa olen huomannut samaa. Mulla on 2100 mAh NiCd akut (2 kpl) ja 3000 mAh NiMH akut (4 kpl). NiCd:t ovat jotkut "no-namet", pötköakuista side-by-side akuiksi konvertoidut ja NiMH:t ovat Sanyo 3000H:t, siis ei mitään huippukamaa. Kennot eivät ole mätsättyjä.

Omalla laturilla sain molemmista NiCd-akuista ulos yli 2100 mAh, mutta NiMH-akuista tuli ulos vain n. 2500 mAh. Ainakin noiden Sanyon akkujen kuormistuksen kesto jatkuvalla kuormalla on selvästi heikompi kuin noiden NiCd:den. Tämä oli minulle pieni yllätys ja pettymys. Toisaalta voi olla, että NiMH-paketit eivät tule kunnolla täyteen, vaan laturi katkaisee liian aikaisin.

Täytyy jatkaa vielä testejä ja kokeilla esim. NiMH-pakettien "uppausta" eli ladata niitä lisää vielä ekan katkaisun jälkeen pienen tauon jälkeen.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 18.42
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
Toisaalta voi olla, että NiMH-paketit eivät tule kunnolla täyteen, vaan laturi katkaisee liian aikaisin.

Täytyy jatkaa vielä testejä ja kokeilla esim. NiMH-pakettien "uppausta" eli ladata niitä lisää vielä ekan katkaisun jälkeen pienen tauon jälkeen.

Vaikuttaa samalta ilmiöltä kuin meidänkin verstaassamme. Akut ehkä vain ovat jo parhaat päivänsä eläneet, eivätkä pysty parempaan?
Mahtaakohan NiMH-akkujen tuputtaminen täydempään auttaa, jos ne ovat jo saavuttaneet täyttymisestään kertovan lämpenemisvaiheen? Itse olen testiä varten ladannut ne 43-45° tai peak-katkaisuun asti, ja muutaman minuutin viiveellä laittanut testeriin.

Eräs paketista otettu uusi 3000-akku muuten antoi 17A:n purkutestissäni ainoastaan 1900 mAh. Se oli tosin Lap Counterin mukana tullut "ilmaisakku", jonka erehdyin ostamaan, ja on saattanut seistä valmistajan varastossa jo pitkään.  

Tästä uusi kysymys: onko uusilla akuilla "parasta-ennen-päivämäärä"? Tietääkseni niiden kemia heikkenee hitaasti, vaikka akkua ei käytettäisikään. Ja onhan uusikin akku jo "käytetty", käytyään tehtaan testauksen läpi.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Teppo - 16.03.03 - klo: 18.59
offtopic
Kun lukee topikkia, ei montakaan "tärkää" kommenttia olisi puuttunut vaikka olisit VesaK laittanut tämän pelkästään kilpakuljettapuolelle, nyt päästiin jo herneet nenään ja käpy.... osastolle ilman suurempia vaikeuksia.
/offtopic

Monetkaan "uudet" akut eivät ole parhammillaan ensimmäisellä latauksella, itse ajan yhden latauksen aina varmuudeksi ottamatta suuremmin kantaa tämän latauksen suorituskykyyn.
Katsotaan Mäntsälässä tuovatko uudet akut lisää vauhtia  :wink:
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 19.04
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
offtopic
Kun lukee topikkia, ei montakaan "tärkää" kommenttia olisi puuttunut vaikka olisit VesaK laittanut tämän pelkästään kilpakuljettapuolelle, nyt päästiin jo herneet nenään ja käpy.... osastolle ilman suurempia vaikeuksia.
/offtopic


Just näin.

Lainaus

Monetkaan "uudet" akut eivät ole parhammillaan ensimmäisellä latauksella, itse ajan yhden latauksen aina varmuudeksi ottamatta suuremmin kantaa tämän latauksen suorituskykyyn.
Katsotaan Mäntsälässä tuovatko uudet akut lisää vauhtia  :wink:


Itse "testasin" Järvenpään kisassa pakasta otettua akkua ja totesin, että potkua ei löytynyt, mutta kisan jälkeen testeissä arvot olivatkin jo huipussaan, eli kyllä uusia akkuja pitää juu hieman herätellä, ihan niinkuin "vanhaan hyvään" NiCd-aikaankin tehtiin.
Otsikko: Jepjep
Kirjoitti: hellgren - 16.03.03 - klo: 19.15
Offtopiiccia tulee:

Vaikkakin aihe olisi "jakautunut" kahdelle osiolle, niin eipä luulisi kovin paha homma olevan, erittäin hyvä aihe kun on! Toisekseen, keskustelu on keskittynyt tähän topicciin, hyvä näin. Muistettakoon, että sähköautot-palstalla ei näin asiallista topiccia ole nähty piitkiin aikoihin, joten mutinat sikseen. Juuri tälläistä keskustelua tälle ryvettyneelle palstalle tarvitaan.

Eli, VesaK ja muut: Asiatopicit ovat tulevaisuudessakin erittäin tervetulleita tähän vapaaseen foorumiin.. =)
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 16.03.03 - klo: 19.37
Juuri näin.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: JesseT - 17.03.03 - klo: 11.15
VesaK: Jos lasket 17A purkuajasta akun kapasiteettia mAh yksikössä, niin teet pienen teoreettisen virheet, johtuen akun sisäisestä reistanssista. Kerro tulokset kertoimella 1.07 ainakin 3000HV ja SMH tapauksessa niin saat korjatut arvot.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 17.03.03 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
VesaK: Jos lasket 17A purkuajasta akun kapasiteettia mAh yksikössä, niin teet pienen teoreettisen virheet, johtuen akun sisäisestä reistanssista. Kerro tulokset kertoimella 1.07 ainakin 3000HV ja SMH tapauksessa niin saat korjatut arvot.

Tekin-testerini mittaa yksinkertaisesti purkuun kuluvan ajan ja ilmoittaa sen sekä siitä suoraan lasketun mAh-määrän.
Miksi kapasiteetin osalta olisi virhettä, kun aika ja purkuvirran suuruus tiedetään?
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mre - 17.03.03 - klo: 14.00
Lainaus
Miksi kapasiteetin osalta olisi virhettä, kun aika ja purkuvirran suuruus tiedetään?

Juu, noinpäin sitä ei olekaan. Latauksessa sen sijaan mittarin näyttämään arvoon ei voi/kannata luottaa, kuten joku jo täällä totesikin.

Sen takia itsekin mittailen vain noita purkuvirtoja. Toinen tärkeä arvo, jota tavallisella mittarilla on vaikea saada ulos, on jännitekäyrä purettaessa. Tässäkin olen huomannut, että NiCd-akut pitävät jännitteen pidempään korkeampana kuin NiMH. NiCd:t "romahtavat" korkeammalta ja kovempaa. Näiden juttujen mittaamiseen pitääkin sitten laturista löytyä liitäntä PC:hen ja sopiva ohjelma. Olenko muuten maininnut Robben latureita... ;)

Tällä kokemuksella suosittelisin kaikille akkupaketteja hankkiville pysyttäytymistä vielä NiCd:ssä. Annetaan NiMH:n kehittyä vielä hetken...
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: JesseT - 17.03.03 - klo: 16.12
Korjaus:
Mitä suurempi purkuvirta sitä suurempi osa akun energiasta häviää akussa itsessään sisäisiin häviöihin. Jos purkuvirtasi on 17A, akun lepojännite 7.2V ja akun resistanssi on 30mOhm, niin kuormavastus on silloin 0.3935Ohm. Tällöin tehoa häviää kuormaan 113.73W ja akkuun 8.67W. Näiden suhde on ~13. Esim 1A virralla akussa häviää 0.03W ja kuormassa 7.17W. Suhde on jo 240.
Eli asiaan, vaikuttaako purkuvirta kapasiteettiin? Jos kapasiteettia mitataan jouleissa (akun energiaa), niin kyllä vaikuttaa. Jos kapasiteettia mitataan mAh:ssa mukautuvalla kuormalla (stabiloi virran), niin ei vaikuta. Jos kuorma on staattinen eikä virtaa stabiloida vaikuttaa purkuvirta tuloksiin.
Lisäksi on myös sähkökemiallisia tekijöitä jotka johtavat sisäisen resistanssin olevan riippuvainen virran suuruudesta. Tämä onkin suurin syy, miksi pienellä purkuvirralla saadaan suurempi kapasiteetti kaikilla mittaustavoilla.
Oikeassa olet siinä, että nimelliset kapasiteetit eivät ole oikeita, mutta eivät ne noin pieniksi jää.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: JesseT - 17.03.03 - klo: 16.19
Kyllä NiMh akut putoavat jo korkeammalta kuin NiCd akut purkukäyrien perusteella. Poikkeuksena vanhat siniset panasonicit ja Powers 3000 kennot.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Mre - 18.03.03 - klo: 09.24
Juuh... selitin hieman huonosti.

Eli siis mun kokemusten mukaan NiCd-akut pitävät paremmin jännitteensä ja sitten vasta ihan lopussa jännite romahtaa kerralla. NiMH akuissa taas jännite laskee tasaisemmin koko ajan, kunnes lopussa tulee sitten romahdus.

Sitten toi purkuvirtajuttu sun edellisessä viestissä ei oikein auennut mulle. Se on tietysti totta, että mitä kovemmalla virralla purkaa, sitä enemmän kennojen sisäinen vastus vaikuttaa kennoissa tapahtuvaan tehohäviöön ja sen johdosta korkeammalla purkuvirralla akut antavat vähemmin amppeeritunteja ulos kuin matalalla. VesaK:han totesi ihan oikein että purkulaite ilmoittaa todellisia *ulostulleita* amppeereja, sillä mitä jää akun sisään ei ole mitään väliä. Eiväthän ne pyöritä sitä moottoriakaan. Edelleen 1A purkuvirrat eivät kerro mitään akun todellisesta kapasiteetissta ajokäytössä. Ehkä joissain slow-flyer -lennokeissa, mutta ei autokäytössä. Paras olisi, jos purkulaitteeseen voisi ohjelmoida jonkun purkuprofiilin, jossa virta vaihtelisi 0-40 A simuloiden ajotapahtumaa.

Edelleen mä heittäisin sen kommentin, että kisakäytössä NiMH-akuista ei saa mitään etua, vaan kunnolliset NiCd-akut voisivat olla parempia. Nyt siis liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. NiCd-akut ovat halvempia, niiden käyttäytyminen ja elinkaari tunnetaan paremmin ja niiden pienempi sisäinen vastus antaa korkeilla purkuvirroilla enemmän potkua. Mitä mieltä kisaajat ovat? Onko 3300 mAh NiMH selvästi parempi kuin 2400 mAh NiCd??
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 18.03.03 - klo: 09.53
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
VesaK:han totesi ihan oikein että purkulaite ilmoittaa todellisia *ulostulleita* amppeereja, sillä mitä jää akun sisään ei ole mitään väliä. Eiväthän ne pyöritä sitä moottoriakaan. Edelleen 1A purkuvirrat eivät kerro mitään akun todellisesta kapasiteetissta ajokäytössä. Ehkä joissain slow-flyer -lennokeissa, mutta ei autokäytössä. Paras olisi, jos purkulaitteeseen voisi ohjelmoida jonkun purkuprofiilin, jossa virta vaihtelisi 0-40 A simuloiden ajotapahtumaa.

Edelleen mä heittäisin sen kommentin, että kisakäytössä NiMH-akuista ei saa mitään etua, vaan kunnolliset NiCd-akut voisivat olla parempia. Nyt siis liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. NiCd-akut ovat halvempia, niiden käyttäytyminen ja elinkaari tunnetaan paremmin ja niiden pienempi sisäinen vastus antaa korkeilla purkuvirroilla enemmän potkua. Mitä mieltä kisaajat ovat? Onko 3300 mAh NiMH selvästi parempi kuin 2400 mAh NiCd??

Jep, osasit pukea sanoiksi omat ajatukseni.

Havaintona muuten, että 17A virralla purkaessani NiCd-akut kuumenevat kättä polttaviksi (ehkä 50-55°), mutta NiMH akut vain haaleiksi - ne jopa taitavat jäähtyä latauksessa saamastaan lämpötilasta. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin, NiMH akkujen korkeammasta sisäisestä vastuksesta johtuen?

Tekinin testerissä on purkumoodit myös syklisesti -50%..0..+50% vaihtelevalle virralle, mutta koska se ei mittaa purkamisen aikaista keskimääräistä jännitettä, on se jäänyt käyttämättä.

Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.

Edelleen mieltä kaivertaa, miksi 2000 mAh akku antaa testauksessani lähes nimelliskapasiteettinsa verran energiaa, mutta 3000 mAh akut samalla tavalla tehdyssä testissä vain noin 80%.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: JesseT - 18.03.03 - klo: 10.26
No se luku mikä siihen kennon päälle laitetaan on kuitenkin vain markkinointia. Itse väittäisin kyllä jo uusien NiMh akkujen olevan huomattavasti NICd akkuja parempia, eikä vain kapasiteetin osalta. Pienimmät sisäiset resistanssit mun akuista on uusissa GP:n akuissa. Tietysti mittaustapa vaikuttaa tuloksiin.
Otsikko: sisäisistä resistansseista
Kirjoitti: m.e. - 18.03.03 - klo: 16.19
pientä faktaa näistä samassa ympäristössä:
(kaikki ovat siis uusia, jännitekäsiteltyjä akkuja, luvut "keskiarvoja")

sanyo rc2400 -> IR 32-34
sanyo 3000hv -> IR 27-29
sanyo 3300hv -> IR 28-30
gp 3300 -> IR 24-26

ja kun latauskertoja on takana n. 20-30, 3300:n akkujen IR:t ovat lähentyneet toisiaan:

sanyo 3300hv -> IR 29-31
gp 3300 -> IR 28-30
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: reittila - 18.03.03 - klo: 16.30
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.


VesaK: Niinhän sitä luulis. Et vain ole ollut "kuvioissa" siihen aikaan kun 1200mAh-kennoilla ajettiin 5 minuuttia "kovaa" ;)
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 22.03.03 - klo: 23.27
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Taitaa ainoa syy 3300-akkujen käyttöön olla suurempi kapsiteetti. Monet ovat foorumissakin todenneet pitävänsä NiCd:a parempana, mutta niiden pienemmät mAh:t eivät riitä 5 min erään.


VesaK: Niinhän sitä luulis. Et vain ole ollut "kuvioissa" siihen aikaan kun 1200mAh-kennoilla ajettiin 5 minuuttia "kovaa" ;)

Jees, akkujen kapasiteettien kehittyminen on ilmeisesti ollut "never ending story". Olisi kiva saada kuulla, mihin vuosiin noin suurin piirtein eri nousupykälät ajoittuvat. Oma historiamme kun toisaan alkaa siitä 2400-3000 mAh vaihteesta, vuoden 2000 lopusta.

Entäs, miltä näyttää tulevaisuus? NiMH-kemia toi tietenkin uuden vaiheen, mutta olen ymmärtänyt 3300 perustuvan ainakin osin akkumassan tilavuuden lisäämiseen, 3000:een verrattuna (itsellämme ei tosin ole vielä yhtään moista ihmepakkausta). Ja siinä lienee raja tullut vastaan. Onko edelleen odotettavissa kapasiteetin nousua, ja jos, niin öbaut milloin?
Otsikko: 3300-->x
Kirjoitti: APK - 23.03.03 - klo: 00.01
Veikkaisin että kennovalmistajilla (Sanyo, GP jne) on kyllä nämä tekniikat, joilla kapasiteettia saadaan kasvatettua samaan mittoihin, mutta he eivät heti tuo markkinoille tyyliin 5000 mAh kennoa, koska rahastavat tekemällä pieniä hyppäyksiä kapasiteetissa.. Isossa kuin pienessä maailmassa MONEY TALKS.

Varmasti ollaan tekniikassa ja valmistustavoissa paljon kehitty noiden 1000-1500 mAh kennojen jälkeen ja runsaasti.
Tulevaisuudessa RC-käyttöön niin Sanyolla kuin GP:llä ei oikein ole varaa tehdä "huonoa&kallista kennoa", Panasonicin kohtalon tietäen.
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: Turhala - 23.03.03 - klo: 22.09
Ittellä on pari 2400-akkua ollu treenikäytössä jo pari vuotta. Latauksia on kertynyt paljon, kolminumeroinen luku. En tiedä millä numerolla edes alkaa, mutta hyvin toimivat yhä. Ajan mittaan laturi on työntänyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän amppeeritunteja latauksessa, ilmeiseti sisäinen vastus on kasvanut (?). Tai ehkä niissä on enemmän kapasiteettia, lihaksetkin kasvaa käyttämällä :)
H7:la purkaen yleismittari kertoo purkujännitteeksi n. 7,50 - 7,30 volttia. Ihan purun alussa tietysti paljon enemmän ja lopussa vähemmän.

Lainaus
Veikkaisin että kennovalmistajilla (Sanyo, GP jne) on kyllä nämä tekniikat, joilla kapasiteettia saadaan kasvatettua samaan mittoihin, mutta he eivät heti tuo markkinoille tyyliin 5000 mAh kennoa, koska rahastavat tekemällä pieniä hyppäyksiä kapasiteetissa.. Isossa kuin pienessä maailmassa MONEY TALKS.


Kartelli? USAn oikeussysteemin tuntien, voiskohan tolla tehdä itsensä rikkaaksi ;]
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: VesaK - 23.03.03 - klo: 22.52
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Monetkaan "uudet" akut eivät ole parhammillaan ensimmäisellä latauksella, itse ajan yhden latauksen aina varmuudeksi ottamatta suuremmin kantaa tämän latauksen suorituskykyyn.
Katsotaan Mäntsälässä tuovatko uudet akut lisää vauhtia  :wink:


Itse "testasin" Järvenpään kisassa pakasta otettua akkua ja totesin, että potkua ei löytynyt, mutta kisan jälkeen testeissä arvot olivatkin jo huipussaan, eli kyllä uusia akkuja pitää juu hieman herätellä, ihan niinkuin "vanhaan hyvään" NiCd-aikaankin tehtiin.

Jep, uuden halpis-3000-akkumme toinen testaus 4-5 latauksen jälkeen:

17A-testauksen keskimääräinen jännite: aiemmin 7,10V -> nyt 7,18V
kapasiteetti: 1910 -> 2260mAh
sisäinen vastus: 34 -> 30 mohm

Eli testausarvot paranivat huomattavasti, ja pompsauttivat akun pakissamme top 3:n joukkoon.

Mutta edelleen kapasiteetti on toivottoman kaukana nimellisarvostaan. No, onhan edellä todettu, että mm. testaustapa vaikuttaa tuloksiin.
(Tämä yksilö on Orionilta toisen ostoksen yhteydessä saatu ilmaisakku (Panasonic), ja tuskinpa he jakelevat sellaisina muuta kuin varastonsa epäkuranttia tavaraa.)
Otsikko: Akkujen todellinen kapasiteetti (mAh-määrä)
Kirjoitti: JesseT - 31.03.03 - klo: 14.16
Noihin purkutuloksiin muuten vaikutta todella paljon edellinen käyttökerta. Eli jos ajat tuon akun virikoneella ja foameilla 4 minuutissa tyhjäksi, lataat ja testaat, niin saat paljon paremmat lukemat kuin että esimerkiksi treenaisit sillä 10 min syndicatea, latausit ja testaisit.