RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Team Associated => Aiheen aloitti: Sauli Lumikko - 21.06.23 - klo: 22.20

Otsikko: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Sauli Lumikko - 21.06.23 - klo: 22.20
Tein tuossa laakerihuoltoa B74.2D:lleni, kun huomasin etuakselien sisempien laakerien rahisevan ja indeksoivan ihan huolella. Otin laakerit ulos, putsasin ja öljysin kokeilun vuoksi, ja niistä tuli hyvän tuntuiset. Asensin takaisin: rahina oli tiessään, mutta laakerit indeksoi edelleen. Ja irrottamisen jälkeen oli taas kunnossa.

Uusilla laakereilla sama homma.
Ja uusilla steering blockeilla (92171, sama osa koko B74-sarjassa) sekä laakereilla edelleen sama homma.

Tönäri esiin: se laakeria varten tehty upotus onkin ovaali! Pikkuhalkaisija 9.94 mm ja iso halkaisija 10.1 mm. Pitihän tässä autossa tukivarret viimeistellä 3.5-millisellä kalvaimella, mutta nyt pitäisi 10-millinenkin vielä hankkia.

En kyllä muista näin pahoja valuvikoja kalliissa kilpa-autoissa ennen olleen. Pientä viimeistelyä sai usein tehdä parasta mahdollista herkkyyttä tavoitellessa, mutta laakerit sentään pyöri normaalisti ilman kikkailua.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Koheltaja - 22.06.23 - klo: 05.27
Meillä oli kaksi B74.2:sta eikä vastaavaa laakereiden jumittamista ollut uusilla tai ehjillä laakereilla vaikka laakerit meni tiukasti pesään kuten kuuluu. Laakerit on kulutustavaraa ja niitä saa vaihtaa aika ajoin, syksystä kevääseen meillä meni kahdessa autossa laakereita vaihtoon useaan kertaan.

Laakereiden huoltaminen 300-600 läpin jälkeen pidentää laakereiden käyttöikää, ellei ne ole ottanut osumaa tai alkanut pykältämään, silloin laakeri on vaihtokunnossa. Jos laakeri ei rohise niin puhdistus päältä ja pari tippaa Ultimate Racingin öljyä laakeriin ja laakerit takaisin paikalleen. Lievästi rohiseva laakeri vielä menee hetken aikaa mutta selkeästi pykältävä tai ääntävä on vaihdettava uuteen.

UR öljy on erinomaista koska on viskositeetilta juoksevaa ja tunkeutuu hyvin laakereiden sisälle, samalla se on sitkoista ja jättää laakereille suojaavan kalvon. Paljon parempaa kun moni yleisvoiteluöljy, WD40 javastaavat kannattaa unohtaa koska niitä ei ole tehty jatkuvaan voiteluun.

Kannattaa ostaa pakkiin laakereita ja vaihtaa niitä aika ajoin, jumittavat laakerit ei ainakaan paranna auton käytöstä. Säännöllisesti tehty laakereiden öljyäminen pidentää laakereiden käyttöikää, kannattaa myös välttää paineilmalla puhdistaessa ettei puhalla laakereiden suojalevyn päällä olevaa pölyä laakereiden sisälle.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Sauli Lumikko - 22.06.23 - klo: 12.11
Ei nämä siis jumissa ole, mutta pelkkä vetoakseli ja steering block käsissä hitaasti pyörittelemällä huomaa pientä pykällystä. Tää on vaikea havaita jos ei tiedä mitä etsii, en huomannu tätä itsekään kittiä rakentaessani. Ja nää on semmosia mitä en hutiloi.

Vaikutat huolelliselta henkilöltä laakereiden suhteen ja oon kaikista neuvoistasi samaa mieltä. Paineilmalla puhdistamisen lopetin viime vuosituhannella, kun hienomekaniikan opettajani haastoi miettimään, mihin se lika menee. Juuri tän huolellisuuden takia haluaisin asentaa laakerit pyöreään laakeripesään missä ne pyörii hyvin, enkä soikeaan missä ne pyörii vähänkään huonosti.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Sauli Lumikko - 22.06.23 - klo: 13.36
No tähänpä löytyi helppo ja halpa ratkaisu!

Fillarin venttiilin (Schrader / auto) juurimuttereista löytyi just sopiva koko ad hoc -kalvaimeksi. Muutaman pyöräytyksen jälkeen pienempi sisähalkaisija kasvoi sen verran, että laakerin saa edelleen painaa paikalleen mutta se ei mene soikeaksi.

Valitettavasti en saa kuvia upattua, .jpeg ei ole sallittu tiedostomuoto.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Metsäläinen - 22.06.23 - klo: 14.51
Tuo selvästä valmistus virhe, otat yhteyttä suoraan assoon tai myynti liikkeeseen niin saisit varmaan uuden osan tilalle.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Sauli Lumikko - 22.06.23 - klo: 21.01
Uudet osat oli samanlaiset kuin kitin mukana tulleetkin. Virheet valukappaleissa tuppaavat olemaan samanlaisia, vaikka kävisi läpi kaikki mitä varastosta löytyy. Tää vaikuttaa vähän samalta kuin tilanne etutukivarsien kohdalla: Youtubessa Spencer Rivkin neuvoo, miten asiakkaat voivat viimeistellä osan kalvamalla. Vika koskee pitkälti kaikkia.

Assolle lähetinkin jo sähköpostia, joku aspahenkilö sieltä vastasi välittävänsä tiedon sopiville tahoille.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Metsäläinen - 22.06.23 - klo: 21.36
Hyvä että ilmoitit assolle, että ne on tietoisia mokasta ja voivat korjata virheen.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Koheltaja - 23.06.23 - klo: 07.37
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Muoviosissa laakeripesät on lievästi kartioita valmistusprosessin takia ja laakeri asettuu pesään tiukasti tai sitten ei. Aika kovaa muovi saa puristaa että saa laakerikehän kutistumaan niin että laakeri alkaa pykältämään, varsinkin jos kyse on uudesta laakerista. Käytetyn laakerin pykältämisiä ei huomioida koska silloin vika on laakerissa eikä laakeripesässä.

B74.1 kääntöpaloissa sisempi laakeri oli tiukka asentaa jota pidän hyvänä asiana, ulompi meni paikalleen vähemmällä voimalla. En huomannut uusilla laakereilla minkäänlaista pykältämistä uusilla laakereilla ja ne pyörivät herkästi kuten kuuluu. Aikansa kun laakerit ottaa osumaa radan rakenteista, pitkäksi hypätyissä alastuloissa sekä muissa mälleissä, niin laakerit alkaa rohisemaan ja pykältämään enemmän ja vähemmän. Se on sitten jokaisen päätettävissä missä vaiheessa vaihtaa laakerit, toisilla riittää rohina, toisilla kun laakeri hajoaa kappaleiksi ajon aikana.

Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.06.23 - klo: 07.49
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Mitä? Laatu ei parane ellei epäkohdista ilmoita valmistajalle. :wink:
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Metsäläinen - 23.06.23 - klo: 08.06
Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.

Assosta ei ole omaa kokemusta. Muutaman valmistajan voin laittaa esimerkiksi, joiden muoviosia ei ole tarvinnut
muokata sopiviksi Xray, Teknorc, Yokomo, Kyosho ja TLR.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Sauli Lumikko - 23.06.23 - klo: 16.21
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Muoviosissa laakeripesät on lievästi kartioita valmistusprosessin takia ja laakeri asettuu pesään tiukasti tai sitten ei. Aika kovaa muovi saa puristaa että saa laakerikehän kutistumaan niin että laakeri alkaa pykältämään, varsinkin jos kyse on uudesta laakerista. Käytetyn laakerin pykältämisiä ei huomioida koska silloin vika on laakerissa eikä laakeripesässä.

B74.1 kääntöpaloissa sisempi laakeri oli tiukka asentaa jota pidän hyvänä asiana, ulompi meni paikalleen

Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.

Kyse ei ole kartiokkuudesta tai tiukkuudesta, vaan siitä että reikä on soikea. Näitä laakereita ei kovasti tarvitse puristaa jotta soikeutta alkaa ilmetä. Ja ilmiö esiintyi uusilla ohjauspaloilla ja uusilla laakereilla.

Ei tämä mikään ongelma ole, vaan juuri kuvailemaasi herkistelyä ja sovittelua. B74.2:n etutukivarret piti kalvaa ja viilata kapeammiksi jotta ne liikkuu herkästi, ja mun tapauksessa näiden laakerien pesät piti kalvaa laakereille sopivammiksi. Sovite on edelleen napakka, mikä on hyvä asia kuten sanoit.
Otsikko: Vs: B74-sarjan steering block rikkoo laakereita
Kirjoitti: Kimmo S - 23.06.23 - klo: 23.26
Ihan vain mielenkiinnosta, mitä tarkoittaa laakereiden indeksointi? En ole aiemmin tässä yhteydessä kuullut termiä käytettävän.