Hoken lausuntoon "rtr tulee äkkiä kalliimmaksi" niin en usko että tälle on perusteita paitsi jos räjäyttelee totaalisesti noita rtr koneita jatkuvasti (mutta kuinka äkkiä nyt sekään tapahtuu). Mun kokemuksen mukaan jos takalaakeri menee, niin usein riittää sen vaihto ja jos menee myös kanki ne se on muutaman kympin ja taas pelittää. Tuo pannu kun ei ole kovin nirso. Kyse on enemmänkin asenteesta kuin faktoista loppupeleissä. Mutta hyväksyn mielipiteen, sehän on jokaisen oikeus.
Et usko että on perusteita...
No ei se ole uskon asia.
Sille kun on perusteita.
Oletetaan (kun en oikeaa hintaakaan tiedä) että nyt vaikka tuo kössön mukana tuleva moottori maksaa erikseen ostettuna 180e...
Täällä on saatu lueskella harva se päivä laakerikeskustelua ja JP-Nitroracing on hommannut kyseiseen moottoriin sopivia laakereita vartavasten...
On nähty kiertokangen ulos pyrkimisiä jne.
Melkein voitaisiin nimilista kerätä siitä ketkä kaikki ovat kyseiseen moottoriin vaihtaneet laakerit.
Eikä siinäkään mitään että kulunut laakeri vaihdetaan, mutta kun nyt on näköjään tarvinnut vaihtaa laakeri hetikohta jotta moottori on toiminut kunnolla.
Jos takalaakeri maksaa 20e niin ollaan jo 200e yhteishinnassa...
Vähintään samaan rahaan saa jo esim LRP kisapannun joka on todettu erittäin toimivaksi ratkaisuksi krossipuolellakin.
Ei laakeriongelmia jne.
Joo... samoissa hinnoissa ehkä pyöritään, mutta edelleen painotan sitä että harrastaminen tulee edullisemmaksi, koska tuo sama moottori menee sekä krossissa että GT:ssäkin.
Ei tarvitse hommata vartavasten jotain moottoria että pääsee jollain autolla ajamaan... Junouvataimiin????
Tulee siis halvemmaksi ostaa yksi moottori jolla ajelee vaikka kahta luokkaa, kuin ostaa molempiin luokkiin oma moottori.
Esimerkiks krossissa "loppuun ajettu" kisapannu joka on siirtyny treenikäyttöön, kelpais erittäin loistavasti GT autoon...
Eikö siis tulis gt luokka siinä tilanteessa edullisemmaks M8 kusekejen ajella???
Itse ainakin jos ajattelen omia toimintatapojani niin JOS omistaisin kyoshon igt:n ja siitä moottori pärähtäisi entiseksi kaikkien laakerinvaihtojen jne tuskailujen jälkeen niin ostaisinko uuden samanlaisen moottorin joka on EHKÄ hyvä yksilö tai sitten painajainen (kuten on näköjään monilla ollut...vai onko franzi tyytyväinen moottoriinsa??), vai ostaisinko kenties ossin rg moottorin jonka tiedän heti toimivaksi... tai sh... tai lrp tai, tai...
No ei varmaan tarvitse edes vastata kuinka tekisin.
En ole kertaakaan ollut itkemässä että moottorit pitäis vapauttaa sen takia että sais kaikkein kireimmän kisapadan kiinni ja sitäkautta itselle jotain ylivoimaa rtr moottoreilla ajavia vastaan jne.
Tiedän että itse hommaisin korkeintaan 250e maksavan pannun kyseiseen autoon (niinkuin on krossissakin)... Mika varmaan pulttais sen magnesiumkantisen auton hintasen RB üüberpadan kiinni (kuten krossarissakin on) vaikka täällä ensimmäisen on höpisemässä kuinka ne muut ruuvais sikahintasia moottoreita eikä rtr koneilla olis enää mahiksia...
Jos sallituista moottoreista tehtäisiin esim lista mitkä nähdään järkevän hintaisiksi ja järkevissä tehoissa oleviksi niin varmasti luokka keräisi enemmän porukkaa kuin nyt.
Ja luokkaan mukaan tuleminen olis jopa halvempaa kuin nyt... Ei tarttis ku sen kit version... Nyt kun tarttee rtr härvelin moottoreineen joka maksaa enemmän ku pelkkä kitti.
Ei mun mielestä tartte ekan luokan matematiikkaa korkeampaa koulutusta kun osaa laskea vapaan moottorin tulevan jopa halvemmaksi kuin rtr moottorin.