RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bagi - 10.12.05 - klo: 21.23
-
Niin kysymys kuuluu : Pitääkö Sähkömoottorit sisään ajaa ja miksi`? entäs vakiomoottorit
-
Kyllä pitää, siksi että hiilet kuluu kollektoriin sopiviksi...
-
myös vakio motit?
-
Ei kai siitä haittaakaan ole...
EDIT: oikeestaan vakiomotilla just suosittelisin sisäänajoa koska niihin et voi vaihtaa hiiliä :wink: Menee koko motti nopeesti huonoksi...
-
ehin jo ajamaan uudella moottorillani yhden akullisen kun ohjeita ei ollut ja valmistajan sivulla ja pakkauksen takana lukee "plug and drive"
-
Divi: Milläs perustelet väitettäsi, ettei stanukoneisiin voisi vaihtaa hiiliä? :shock:
-
off topic: onko kukaan menossa ajamaan huomenna torppaan :P
-
Heheheh, loistavaa MUTU-tietoa taas liikenteessä.
-
Kuten :D
-
oikeestaan vakiomotilla just suosittelisin sisäänajoa koska niihin et voi vaihtaa hiiliä :wink: Menee koko motti nopeesti huonoksi...
Divi: Milläs perustelet väitettäsi, ettei stanukoneisiin voisi vaihtaa hiiliä? :shock:
-
Heh toi motti maksoi vain 16.90€ :D
-
Sillä perustelen että useimpia stanukoneita et saa edes auki, joten niihin tuskin saa varaosana hiiliä... ja auton mukana tulevissa koneissa on hiilet sellasten metalliliuskojen päis mitkä toimii jousina eli vähän on vaikeeta vaihtaminen. ns. kisa-stanumotit on sitten asia erikseen...
-
Vakiomotti oikeastaan voi tarkoittaa mitä vaan moottoria, jos se on vakiona valmistajan X RTR-paketissa.
Kisapuolella se kuitenkin tarkoittaa 27-käämikierroksista ROAR-hyväksyttyä moottoria, johon pystyy melkein aina vaihtamaan hiilet.
-
Heh toi motti maksoi vain 16.90€ :D
Aina ei kannata ostaa sitä halvinta :wink:
-
Divi: Olisit vaan heti maininnu, että puhut ns. peltivakioista...
Koska melkeimpä voisin väittää, että jos puhut vakiokoneesta, niin useimmat ymmärtävät sen juuri minun tavallani. Mutta ihan miten vaan, ensi kerralla sitten vaan vähän enemmän tarkennusta :wink:
-
tapsa92: huomenna menossa ekaa kertaa radalle et ton luulis riittävän :D
-
En sanonut etteikö riittäisi, muuten vaan sanoin :roll:
-
joo joo :D ajatko torpassa muuten tapsa?
-
Muuten se moottori kipinöi vähäsen sieltä johtojen läheltä..
-
no sit sitä pitäs pyörittää vähä pienellä jännitteellä...
-
tai käy mitä :D
-
sähkömoottorin sisääajon merkitys on oikeastaan sama ku polttomoottoreissa, sähkömoottorissa yhteensopiviksi kulutetaan kollektori ja hiilet, polttomoottorissa sylinteri ja mäntä jne...
-
joo joo :D ajatko torpassa muuten tapsa?
En. Ajan Lohjalla touringia sisätiloissa :wink:
-
Mulla on sellainen ura-auto. Itse tehty. Miten nyt ajan tuon moottorin sisään? Sehän ei ole siis radio ohjattava
-
Mulla on sellainen ura-auto. Itse tehty. Miten nyt ajan tuon moottorin sisään? Sehän ei ole siis radio ohjattava
Otat moottorin irti ja annat vaikka jostain virtalähteestä pari volttia...
-
Sisäänajo
Moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minuutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minuutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minuutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minuutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten. Välttämätöntä näiden aineiden käyttö ei kuitenkaan ole. Nyt moottorin pitäisi olla huippukunnossa ja valmiina kisaan.
Ylläoleva teksti on lainaus Ari-pekan sivuilta
-
Tuo sähkömoottorin sisään ajo ei vaikuta mitenkään kestävyyteen.
torpassa tänään "omistaja" sanoi että sillä saadaan vain auton moottorin kaikki tehot samantien ulos eikä vaikuta moottorin kestävyyteen.
-
Kyllä se vaan vaikuttaa... jos et aja sitä sisään niin se kipinöi jolloin kollektori mustuu... ja sitten ei enää yhdistä niin hyvin.
Jos taas ajat sen sisään niin hiilet ja kollektori kuluu sopiviksi eikä kipinöi jolloin kollektori pysyy kiiltävänä ja toimivana...
-
selitäppäs minkä takia power-racingin myyjä sanoi noin? ehkä tietää sua paremmin kummiskin.
-
No sitä en tiedä. Oisko se kone tehtaalla sisäänajettu? no ainakin sanoit että se kipinöi joten suosittelisin ajamaan sitä sisälle että kipinöinti loppuu.
muutkin vois komentoida...
-
myyjä sanoi että ne sisään ajetaan jos halutaan kaikki teho saman tien ulos joka ei vaikuta kestävyyteen mitenkään..
-
Tuo sähkömoottorin sisään ajo ei vaikuta mitenkään kestävyyteen.
torpassa tänään "omistaja" sanoi että sillä saadaan vain auton moottorin kaikki tehot samantien ulos eikä vaikuta moottorin kestävyyteen.
Ei se välttämättä kestävyyteen vakuta, mutta jos et sisään aja, kollektori tummuu -> teho heikkenee kun ei yhdistä niin hyvin...
sisäänaja se kone nyt vaan, äläkä kysele... :wink:
-
sisään ajossa saadaan tehot saman tien ulos jos en sisään aja menee kauemmin että saan kaikki tehot ulos kiitos ja lukko
-
Ei se kyllä noinkaan ole, ilman sisänajoa et saa koskaan täysiä tehoja ulos..
-
Usko nyt vaan bagi että kyllä se sisäänajo kannattaa!! Ei se oo ku muutaman minuutin homma!
-
En usko ja uskon enemmän myyjää Lukkoa kiitos.
-
No Mikä siinä sisäänajossa on niin hankalaa bagi :roll:
Mikset voi sisään ajaa sitä??Siinä menee vaan hetki. :evil:
-
1 pitäs mennä ostaan niitä v tun kennoja .
2 jaksaa repiä moottori irti ( moottori monen ja monen ruuvin takana kiitos insinööreille)
-
no omahan on moottorisi...
-
No kyl mä oon ainaki sisään ajanu tavallisella pötköakuilla.Ja ihan hyvin sen sai sisään ajettua.Ja en tiedä mikä auto sulla on mutta yleensä noi moottorit on 2--4 ruuvilla kiinni.Ja jos et paria ruuvia avata niin .... :roll:
-
Yks hailee... Ei oo multa pois...
(http://www.kerrolisaa.com/kuvat/akuankkaeikiinnosta.JPG)