Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - seppomikael

Sivuja: 1 2 [3]
61
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.12.09 - klo: 11.24 »
Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?

Pahan pistit. Ei ole kovassa käytössä kun tarjoaa virtaskaa ohjaimeen ja auton valaistukseen eikä ole vähään aikaan tarvinnut latailla. 2450mAh joku mainitsi tuolla dx.com sivuilla. Eiköhän nuo aikalähelle sitä pääse...

Jos haluaa että lipoakut kestää niin niitä ei kannata purkaa kuin 0,8 x kapasiteetti. Eli sitä kautta tuon akun käytettävissä kapasiteetti on 2000mAh.
Tosin tämä tieto on jo pari vuotta vanhaa ja saattaa olla että nämä nykyiset kennot ovat niiltäkin osin parempia. Itse en viitsi kokeilla.

Mutta tuossa on erään kopterivalmistajan omille akuilleen antamat ohjeet. Luulisi niiden olevan yleispätevät.

●This Li-poly battery features high efficient and high discharge, use a inspection machine to match packs, suitable for TREX 500 series and other professional model airplanes and helicopters.
●Max Continuous Discharge: 25C, Burst Discharge: 30C. Normal operating temperature is approx. 40-65°C(within 80% of rated discharge). Max. temperature: 80°C.
●Recommend to discharge the battery within 80% of rated discharge, keep 90% capacity when over 100 cycles, keep 85% capacity when over 150 cycles.(The cycle life and efficiency will reduce due to high current, high temperature and over-discharge)

62
Vapaa keskustelu / Vs: Mitä sait joululahjaksi?
« : 25.12.09 - klo: 11.08 »
Pari hyvää kirjaa...
Ja toisen XRay T3:sen.

Harmi että ei pääse mihinkään testaamaan.(Okei, pukki kävi sen osalta meillä päivän etuajassa). Tosin moottorikin on vielä luultavasti Matilla Jyväskylässä...
Edellinen saattaakin olla suomen eniten ajettu ja takuuvarmasti eniten kolhittu!
Sillä on ajominuutteja Hyvinkään radalla ainakin 1500... Ja seinäosumia lähes yhtä monta...

63
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.12.09 - klo: 21.47 »
Periaatteessa lipo on herkkä kylmälle ja ei anna virtaa kylmänä juuri lainkaan. Siitä että meneekö se pilalle syväjäädytyksessä ei ole tietoa. Mutta tuskin se hyvääkään siitä tykkää...

Varmuuden välttämiseksi kävisin postissa sopimassa että jakelu keskeytetään niiksi päiviksi kun olette pois.

64
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 09.12.09 - klo: 20.30 »
Lipoakulla ei ole mitään muisti-ilmiötä joten sitä voi ladata ja purkaa sen verran kuin haluaa.
Eli voit ottaa pois latauksesta kesken latauksen. Ja sitä ei tarvitse purkaa tyhjäksi ennen latausta. (Ja ihan tyhjäksi sitä ei Saa purkaa!)

65
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 08.12.09 - klo: 08.41 »
Tuosta on jokainen vähän omaa mieltään.

Ensinnäkin monella C:llä valmistaja antaa ladata akkua?

Itse latailen omia akkujani (LRP 5300 40C) 3A:n virralla ja puran niistä maksimissaan 4000mAh (n.80% kapasiteetista). Toi purku (%) on akkuvalmistajien suositus (Polyquest, Align ainakin) ja akulle luvataan paras kesto noin käytettäessä.

Sitten taas ladattaessa mitä hitaammin (pienempi C) lataat sen kauemmin akku kestää. Toki kun riittävän pienellä virralla lataa niin akku ei tule koskaan täyteen... :grin:

Itse käytän vanhasta muistista jotain tasalukua 0,5 - 0,7 C välistä. Tosin olen kuullut että ainakin Hyperionin uusia 5C akkuja on testailtu sillei että on purettu normaalisti ja ladattu 5C virroilla. Ja päästy yli 150 latauskerran sykliin. Mutta jos niitäkin lataa pienemmällä virralla niin pääsee lienee aika paljon pidemmälle.

Toisaalta akun käytön suhteessa kestoikään määrää aina käyttäjä. Käytät nätisti ja lataat nätisti: Ajat akullisella vähän vähemmän aikaa, lataat sitä vähän pidempään ja se kestää vähän pidempään.
Ja toisin päin: Ajat akullisella vähän kauemman aikaa, lataat sen vähän nopeammin ja se kestää vähän vähemmän aikaa.

Suositus: Lataa 2,5A virralla silloin kun ei ole kiire ja jos on kiire niin suurimmalla virralla minkä akkuvalmistaja lupaa. Tosin tuolla laturillasi et pääse yli 5A:n. Sitten jos ajat kisaa niin kisasäännöissä on että max. latausvirta on 1C ja lipopussia on käytettävä.

66
Siellä on moottorissa oikosulku. Osuvatko moottorin kiinnitysruuvit kenties käämeihin.
Jos moottorin johdot olisivat väärässä järjestyksessä niin se vain liikkuisi väärään suuntaan.

Paitsi jos kyseessä on sensorillinen moottori jolloin se jää säksättämään paikalleen.

Jos nuo eivät ole sinulle tuttuja asioita niin suosittelen ettet kytke autoon sähköjä ennen kuin olet näyttänyt sitä jollekin kokeneemmalle joka saattaa helpostikin keksiä vian.

67
Loistavaa että saatiin ruuvimyyjä suoraan tällekin foorumille ja nick tietoon.

Joo,
On tullut hurahdettua tähänkin. Varsinkin Hyvinkäällä (ja pari kertaa Raisiossa) on tullut leikittyä hitaasti liikkuvaa shikaania! (Se sininen t3). Minusta kivaa ja muilta ei kysytä! :grin:

68
Minä myyn kanssa noita pikkuruuveja kopterit.netissä.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.msg12769#msg12769


69
Sähköautot / Vs: Hiilettömien KV-arvot
« : 26.11.09 - klo: 19.17 »
Minulla on nyt autossa kiinni SpeedPassionin 17.5T stock-kisamoottori ja sen manuska antaa kv-arvoksi 2600. Ja muutenkin samat kv-arvot kuin Heulin listauksessa välillä 9.5T-21.5T.

70
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.11.09 - klo: 07.35 »
En tiedä että onko OV:llä tarkoitus tuhota akkunsa vai tehdä empiirisiä kokeita.

Minä aikanaan tuhosin 6s kopteriakun ajamalla sen liian tyhjäksi alle kymmenellä purkukerralla. Akku maksoi siihen aikaan noin 250e...
Ja kassan kautta kitoooos!

Tuossa on kopterit.nettiin kirjoittamani perustietousannos lipoakuista. Jos on kerettiläistä linkittää se tänne niin ylläpito varmaan voi poistaa sen.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0

71
Tuolla on kopteristipellepelottomien jutustelua asian tiimoilta.
Kait noihin käy samat laitteet...

http://www.kopterit.net/index.php?topic=5383.0

72
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 10.11.09 - klo: 22.36 »
http://www.trex-store.com/hk4035560kv-12n10p-p-845.html

Tuollaisilla ajetaan 90-luokan helikopteria. Reilu 4kW tehoa ja syö max. 12 kennoisia lipoja...
Tuollainen kopteri painaa 6-7kg ja lentää todella iloisesti joten 10 kg maata pitkin on sille pikku juttu. Luulisin.

73
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 09.11.09 - klo: 16.01 »
Niile lattiakaivoille pitäisi tehdä jotain niin pääsisi siitä viemärinhajusta eroon, ehdotuksia?

Hajulukot kun on kuivina niin apulanta haisee jatkuvasti kaivojen kohdalla.

Tästä tuleekin eka viestini tänne!

Ensin hajulukot vettä täyteen ja sitten loraus ruokaöljyä päälle. Se ruokaöljy jää veden pinnalle ja estää hajulukon vettä haihtumasta pois. Toki kuivuu se hajulukko nytkin mutta huomattavasti harvemmin!

Sivuja: 1 2 [3]