61
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.12.09 - klo: 11.24 »Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?
Pahan pistit. Ei ole kovassa käytössä kun tarjoaa virtaskaa ohjaimeen ja auton valaistukseen eikä ole vähään aikaan tarvinnut latailla. 2450mAh joku mainitsi tuolla dx.com sivuilla. Eiköhän nuo aikalähelle sitä pääse...
Jos haluaa että lipoakut kestää niin niitä ei kannata purkaa kuin 0,8 x kapasiteetti. Eli sitä kautta tuon akun käytettävissä kapasiteetti on 2000mAh.
Tosin tämä tieto on jo pari vuotta vanhaa ja saattaa olla että nämä nykyiset kennot ovat niiltäkin osin parempia. Itse en viitsi kokeilla.
Mutta tuossa on erään kopterivalmistajan omille akuilleen antamat ohjeet. Luulisi niiden olevan yleispätevät.
●This Li-poly battery features high efficient and high discharge, use a inspection machine to match packs, suitable for TREX 500 series and other professional model airplanes and helicopters.
●Max Continuous Discharge: 25C, Burst Discharge: 30C. Normal operating temperature is approx. 40-65°C(within 80% of rated discharge). Max. temperature: 80°C.
●Recommend to discharge the battery within 80% of rated discharge, keep 90% capacity when over 100 cycles, keep 85% capacity when over 150 cycles.(The cycle life and efficiency will reduce due to high current, high temperature and over-discharge)