Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jämsä

Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25
691
Mitenkäs sivuponttoonit?  :wink:

692
Luin säännöt läpi. Mielestäni ne ovat aika selkeät.
Moottorisääntö on selkeä. Korisääntö on selkeä. Joskus on lyhyemmilläkin säännöillä
saatu hyvinkin kilpailtua.

En ymmärrä miksi jokaisella osanottajalla pitäisi olla omat säännöt.

693
Mitkä sähköt tässä pätkässä mahtaa olla?

http://www.youtube.com/watch?v=_Hrh3HBP_pY&feature=related


694
Huh...

Vähän jo pelkäsin, että lähti tää keskustelu keulimaan, mutta ei ehkä vielä sittenkään.
Keskustelu alkaa mennä pikku hiljaa lillukanvarsiin ja erittäin paljon itsensä toistoksi.

Pari kommenttia rakenteluun.
Sen verran kun olen keskustelua seurannut, niin oman auton DIY-rakentelijat voi laskea yhden käden sormilla. Nämä hemmot varmaan osaavat hommansa hyvin. Ajamisen taso jää vielä arvoitukseksi. Jos joku haluaa tekemiänsä sarjatuotanto-osia muille myydä, niin se mitä ilmeisimmin on veronalaista liiketoimintaa.

Jos verrataan ns. tavallista suharia (kuten meikäläistä) vaikka Joseen, Ariin tai lähes vastaavalla ajotaidolla varustettuihin kavereihin, niin voi helposti todeta heidän ajavan meikäläisen kipolla ainakin sekunnin kovempia kierrosaikoja verrattuna omiin aikoihini. Ei tätä tarvitse edes mitenkään testata. Jos ajattelen, että joku vastaavalla ajotaidolla varustettu kaveri rakentaisi itse autonsa, niin se ei omaan tulokseeni vaikuttaisi, koska häviäisin jo vakiokalustollakin aika selkeesti. Haluaisinko lähteä kilpavarusteluun hänen kanssaan? En, koska ensin kannattaisi mun opetella ajamaan paremmin.

Itse olen sitä mieltä, että ne loput kuskit, jotka aikovat osallistua kisoihin tulevana vuonna todennäköisesti huomaavat, että yhdellä, kahdella kämmillä kisaerässä voi hukata esim. 10-15 sekuntia melko kevyesti ja rakentelun etu häviää saman tien. Tämä on ilmeisesti se vanha "kantapää opettaa" -teoria, jolla opitaan ajamaan paremmin/järkevämmin.

Hauskaahan tollanen rakenteleminen voi olla - sitä en kiistä ollenkaan. Kumminkin siitä saatu yleinen hyöty voi olla melko minimaalista.


695
Juu, mä ymmärrän sun pointin ja huolen hyvin. SC10 luokka on vielä erittäin nuori ja hakee suuntaa.


696
Joko oot Hoke tilannut mainitsemasi "keskidiffillinen kymppikrossari missä on 3 öljytäytteistä diffiä"?
Näytti RcTechissä olleen juttua tuollaisesta autosta jo lokakuussa 2009. Jä näemmä jo rc10:ssäkin, muussa ketjussa kuin tämä.

697
Sähköautot / Vs: uusi sähköauto
« : 14.02.10 - klo: 17.00 »
Tämä on nyt sitten pelkkää off-topikkia, mutta oli pakko kirjoittaa.

Tässä ketjussa nähtävä ns. "erikoinen" vastaaminen on näemmä melko yleistä.
Ymmärrän, että ei haluta uusia topikkeja, jos on jo aiemmin samaa kyselty.

Mietipä Bonzer sitä, että kaveri tulee uutena käyttäjänä kysymään/lukemaan tätä palstaa, saa osakseen pään aukomista ja pätemistä, vain sen takia, että ei ole ennen käyttänyt näin hienoa palvelua tai ei osaa parissa sekunnissa löytää niitä hienouksia, joita sinä jo tiedät kun olet ollut mukana kirjoittelemassa jo hieman kauemmin. Sitten yksi juttu vielä. Mistä tiedät kuinka vanha kysyjä on? Vastaatko samalla tavalla sekä lapselle että aikuiselle?

Onneksi muutama hyvä vastaus sentään ilmeni. Omalta osaltani vastaan, että jos hinta on omasta mielestäsi sopiva kukkarollesi, niin autoa kannattaa ainakin harkita. Muita vaihtoehtojakin on ja niitä ilmeisesti löytyy noista aiemmin mainituista linkeistä.

698
Sellanen juttu tuli mieleen moottoreista, että onko näissä sähköautomaisissa Correissa kaikissa ympärysmitaltaan saman kokoinen moottori?

Onko tätä määritelty aiemmin mainituissa ROAR-säännöissä?

699
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 15.01.10 - klo: 16.33 »
Heuli kiteytti osallistujasäännön aika hyvin.
On hyvä puhua aloittelijan luokasta eikä junnuluokasta, vaikka tuossa Heulin ehdotuksessa mainittiinkin 18 vuoden ikä.

Täytyy sanoa, että on ollut todella mukava lukea tätä ketjua. Monta päivää ja sivua, mutta keskustelu on pysynyt erittäin asiallisena ja asiantuntevana.

Kommentti vielä säätyvään ennakkoon ja kalliisiin laitteisiin. Haittaako se, jos aloitteleva kuski ajaa säätyväennakkoisella säätimellä? Mielestäni ajotaito kompensoi etua.

700
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 12.28 »
Vasta-alkajan kannalta stanuluokka kuulostaa hyvältä idealta. Muistelen kun kaverien kanssa joskus muinoin aloitettiin ajamaan krossia. Meille olisi viri vauhti ollut todellakin liian kovaa. Kovalla stanumyllylläkin oli jo vaikeuksia pysyä tiellä. Autot oli muuten aivan samoja kuin kovilla kuskeilla. Siihen aikaan akut olivat pullonkaula joka selkeästi rajoitti vauhtia.

Nykyään Lipojen yleistyttyä (kapasiteetin parannuttua) on haaste siirtynyt rahapuolelta enempi ajopuolelle, jolloin liika teho voi olla monelle ongelma ja ajo siksi hankalaa.

Tämä keskustelu lähti mielestäni aika hyvin liikkeelle ideasta kun aloittelijat kertoivat mietteitään ekasta kisasta. Näitä kavereita kannattaa kuunnella, jos halutaan lisää harrastajia. Kisapäivän valinta - lauantai tai sunnuntai - ei omasta mielestäni ehkä ole se kaikkein tärkein asia tässä keskustelussa.

Jos ajatellaan entry-luokkaa niillä perusteilla mitä siitä yleensä ajatellaan, niin vertailun vuoksi Mini on omasta mielestä toiminut melko hyvin mattopuolella. Ehkä kerhokisat ovat tässä auttaneet. Turun puolessa on tullut sitä kautta muutama uusi harrastaja mukaan ja pikku hiljaa innostunut ehkä kisatouhusta ja siirtynyt Touringin puolelle.

Jos krossissa halutaan RTR-kuskit mukaan ja lisää aloittelevia harrastajia, niin kannattaisi miettiä ensisijaisesti moottorivalintaa. Samassa kisassa ajatettaisiin kavereita, jotta he tottuisivat kisapäivän kulkuun. Muutaman kerran kun käyvät kisoissa, niin alkavat huomata mitkä asiat kisoissa on tärkeitä.

Auttaisiko se asiaa, että Viriluokkaan saisi osallistua vapaasti, mutta stanussa olisi tarkat säännöt kuka saa osallistua? Tämä sen takia, jos joku kumminkin haluaa ajaa isoilla tehoilla.

701
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri Puutaheinää keskustelu.
« : 08.01.10 - klo: 22.48 »
Ei kampi voi voittaa koska kumpi kampitti.

702
Hyvät kisat oli.

Ennen kaikkea leppoisa meininki oli parasta koko kisoissa. Järjestelyt olivat loistavat. Pekka on melko ammattimainen kuuluttaja. Buffetissa oli hyvää ruokaa ja hyvä palvelu.

Mini-kisa oli hauska ja sopivan tiukka. Odotin alkuerien jälkeen, että Juha laittaa "end pointit" 100% ja näyttää finalissa miten Miniä viedään. Eka finaalissa sorruin muutamaan pahaan virheeseen ja sen jälkeen ylikovaan ajoon. Seuraaviin finaaleihin tarkistin ajotyyliäni ja tulos oli paljon parempi.

Juhan alkuerien paras kierrosaika oli kyllä niin kova, että itse jäin siitä 0.3s vaikka yritin kolmannessa erässä ajaa sitä joka kierroksella rikki. :)

Mini-kisassa parasta oli, että kuskien vauhti parani paljon päivän mittaan kun ajolinjat alkoivat käymään tutuiksi. Jaakolta sai hyviä vinkkejä. Ei vinkkejä muilta kannata kyselläkään kuin itse Stanukunkulta. :)

703
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 27.12.09 - klo: 16.37 »
Millaista lisäpalikkaa olette laittaneet M05:een?

704
Tämän ketjun läppä on kyllä melko viihdyttävää. :) Hyvä juttu sinänsä, että keskustelu käydään ennen kisaa eikä jälkeen päin. Näin siitä on enemmän hyötyä ja voi etukäteen varautua laitteidensa olevan sopivat.

Itse olen säännöistä sitä mieltä, että parempi etukäteen sopia kaikki, niin ei tartte myöhemmin selitellä. Säännöttömyydestä tulee helposti riitaa. Aina on olemassa kavereita joita varten pitää olla erittäin tarkat säännöt. Tarkoitan ajattelutapaa "kun se ei ole erikseen kielletty, niin se on sallittu". Sääntöjähän tarvitaan, jotta kaikilla olisi samat lähtököhdat kisaan lähtiessä. Seuraava asia on sääntöjen seuraaminen ja valvonta, jotta kaikilla on mukavaa.

Tätä ei ole kirjoitettu sarkasmilla eikä kenellekään erityisesti vaan ihan yleisenä toteamuksena.

Tuli mieleen renkaiden vapaudesta, että oliko tarkoitus määritellä rengastyyppi vapaaksi, mutta rengasten määrä on rajoitettu?


705
Yleinen keskustelu / Vs: Paras omistamasi rc auto!
« : 09.11.09 - klo: 21.14 »
Sähkö: Losi JrXPro SE
Polttis: Losi Eight 2.0


706
Losin byggyn saa aika helposti säätöihin. 2.0 versiota on helppo ajaa, koska auto
käyttäytyy hieman rauhallisemmin kuin 1.0 versio.
Peruspakettisäädöt toimii monella radalla hyvin. Losi hyppää aika rauhallisesti.

Auton saa säädettyä omaan ajotyyliin sopivaksi aika hyvin. Tietty
se vaatii hieman testaamista, jotta huomaa mitä säätöä pitää muuttaa.
Vois sanoa, että varmaan kaikilla automerkeillä käy samoin. Ei kai huonosti
säädettävät autot myy.

Viritysosia ei tartte ostella, vaan tarpeelliset osat on valmiina. Itse olen ostanut
ainoastaan Smart diffin ns. viritysosana. Ilman sitäkin pärjää. Jollakin radalla
saa hieman paremmat säädöt kunhan tottuu ajamiseen.

Varaosien tarve riippuu ajotyylistäsi. SABE:sta löytyy erittäin hyvin varaosia. Itseni ei ole tarvinnut tilata varaosia ulkomailta vaan tarvittava on löytynyt hyllystä.

707
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 24.09.09 - klo: 22.40 »
R-miniä voi pidentää tai lyhentää korin mukaan. Osat tulee mukana.

708
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 21.07.09 - klo: 00.03 »
Mustanaamio on kova jätkä. Vanha ja hyvä vitsi.
Se oli sitä "kaks mummoo meni mustikkaan" aikaa.

709
Olis hauska tietää paljonko on kokonaishyötysuhde aurinkokennoilla ja laturiyhdistelmillä.
Meneekö kokonaisuudessaan paljon yli 10%?

710
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hämeenlinnan M-8 krossirata
« : 20.07.09 - klo: 00.08 »
Riittää ku sanotte tolle kuvan muijalle, että menee muualle, niin jätkätkin seuraa perässä. ;)

711
Jaa, siis peruutus iski kisalle.
Harmi juttu, mutta ei voi mitään.

Ehkä ensi kerralla sitten.

712
Tulokset / Vs: Finnish Open Tampere tulokset
« : 07.05.09 - klo: 00.00 »
Lauteilla huutamiseen löysin hyvän keinon. Käytin korvatulppia ... korvissa. ;)
Ei menny ajo sekaisin vaikka kaveri karjui vieressä - varmaan
ihan asiasta huuteli mekaanikolleen - en kuullut.

Hyvät kisat oli ja Tampereen rata on todella mukava ajaa. Aina siinä oppii jotain uutta.


713
Länsirannikolta on tulossa kovia kuskeja mukaan kisaamaan.
Me ajamme vain hampaat irvessä. ;)


714
Tulokset / Vs: Astra Nitrocross 2009
« : 30.04.09 - klo: 22.30 »
Vieläkö on auto ehjä vai onko mennyt after skin puolelle?

715
Mä ajoin tänään NiMH:eillä. Mun akut on maksanut joskus 17€ kpl. Kyllä niilläkin vauhtia sai.

Hyvät kisat oli. Rata oli mukava ajaa - sopivasti mutkaa ja suoraa. Hyppyri alkoi toimia paremmin päivän mittaan.

Ihmettelinkin miten joillakin auto oli tontissa kuin terva. En ihmettele enää.
Laittamanne lisäpainot pohjassa arvatenkin auttavat ajossa.

716
Onko Mini kestävyysajokisalle jo vakiintunut joku ajankohta?

717
Tuo mitä JQ kommentissaan kertoo RC-auto alan toiminnasta on melko tyypillistä monella muullakin toimialalla.
Tieto kulkee nopeammin kuin tuote.

Milloinkahan radio-ohjaimet muuttuvat nykyisten videopeliohjaimien suuntaan; kuten Nintendo Wii esimerkiksi.
Tekniikka mahdollistaisi jo sen, mutta taitaa olla tällä vuosikymmenellä liian radikaali muutos.


718
Kerrankin erittäin kiinnostava aihe.

Hyviä pointteja ja analyysiä on koottu ja monelta kantilta pohdittu.

Huomattavaa on, että Aasian maissa kopiointiin suhtaudutaan erilaisella asenteella kuin täällä meillä päin. Siellä päin käsittääkseni ajatellaan, että hyvälle tuotteelle tehdään kunniaa kopioimalla sitä. Korjatkaa, jos olen väärässä kun kerron M8-luokassa olevan mahdollista ajaa 13 eri automerkillä.
Sähkökrossista en osaa paljon sanoa, mutta lyhyen aikaa seuranneena ainakin muutaman samantapaisen ratkaisun voi helposti löytää.

Itse toisin esille harrastusvälineissä pari kehityskohdetta:
-moottorien hyötysuhteen parantaminen (sekä sähkö että polttomoottori)
-autojen hyötysuhteen parantaminen esim. pienemmät pyörivät massat ja parempi aerodynamiikka
-lämmönsiirto pois kuumista osista esim. parantamalla aerodynaamisia ominaisuuksia tai käyttämällä toisenlaisia materiaaliratkaisuja
Nämä kehityskohteet vaikuttavat mielestäni suoraan tarvittavaan energiaan tai saatavillaolevaan tehoon.

Yksi asia, jota monesti mietin on liikojen kompromissien tekeminen. Ymmärrän, että niitä pitää tehdä, mutta hidastaako se kehitystä?


719
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 16.03.09 - klo: 00.41 »
Minulla on Tamiyan omat siniset aluohjauspalat. Ne ovat kestäneet hyvin - ei ole tämän talven ajoilla vääntyneet vaikka osumaa on tullut. Seinäkosketusta olen onnistunut välttämään, joten se on saattanut auttaa asiaa.


720
Jaa sitäkö se "flame out" tarkoittaa, että kone sammuu...
Mä ymmärsin sen "liekki ulos" eli syttyy palamaan.
Pitäis varmaan mun opetella englantia vähän paremmin.


Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25