Tsekkasin tuon MP75 ReadySetin ohimennessäni viime lauantaina kun olin poitsun kanssa alan liikeessä. Päällisin puolin vaikuttaa ihan hyvältä ja on menevän näköinen ja luultavasti ottaa maaston ihan mukavasti, onhan se "oikeaan" kisapirssiin perustuva auto. Mutta hinta on aika kova. Yli 500e tuntuu jokseenkin kovalta, sillä autossa on puutteita joiden päivitys maksaa lisää ja ovat jokseenkin "must" jos autolla meinaa ajaa pidemmän päälle ja radalla tasaväkisesti muiden kanssa (Hong Kongista auto irtoaa muuten 250 euroon joka on varsin kohtuullinen). Radiot ovat myös hieman kysymysmerkki eli kuinka herkät häiröille ovat kun paikalla on muita kuljettajia (esim radalla); halvemmat radiot tyypillisesti ovat.
Minusta tuo moottoriosasto menee vaihtoon melko nopeasti sillä vakiomotti on melko aneeminen (olen nähnyt Lavangossa) ja sillä tuskin jaksaa päristellä kovin kauaa. Typerän kyosho -pulttikiinnityksen takia joutuu parempaa mottiin (esim. Hobaon Hyper 7) ostamaan myös käyrän ja tuo K 2-osainen pillikään ei varmaan hyötysuhteeltaan parhaasta päästä ole.
Kun moottorin vaihtaa, pitää hankkia uusi moottoripukki ja uusia kytkinosastoa jotta kestää kovemmat tehot; joko Kyosholta tai esim. Fioronilta (iso-hepa). Noihin palaa jonkin verran.
Myös rungon jäykistinten hankinta lienee eduksi ja diffeihin lisää rattaita (sportista puuttuu 2kpl per diffi) jotta kestää kisamottien tehot. Ohjauslinkityksen pianowiren prokuskit halunnevat korvata kunnollisella pallonivelin kiinnitetyllä linkillä.
Ajettavuuttahan tuosta autosta löytyy ihan kisapeliksi asti (perustuen originaaliin MPhen). Kanai -tasolle tuota tuskin kandee lähtee päivittää (kuten mainoslause sanoo) vaan hankkia mielummin suoraan se kanai jos tällaisia ajatuksia on; tulee paljon edullisemmaksi. Paitsi hinta, muuta suurempaa estettä en näe hankinnalle. Ja toi mainittu moottori pidemmän päälle. Runko ja aluosat kestänevät suht hyvin, riippuu radasta ja ajotaidoista. Yksi arvostelu ja mukana video:
http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=141Hobaosta on puhuttu paljon hyvää ja moottorin osalta varmasti parempi hankinta. Kokeneemmat osaavat sanoa enemmän ajettavuudesta ja kitistä muutenkin, mutta mulla on sellanen käsitys että auto on vähintään kasin pintaan ja saanut hyviä mainintoja (kuten Kyoshokin). Päivittäminen kisapeliksi asti onnistuu luultavasti hyvin ja verrattain edullisesti (ostopaikasta riippumatta).
Jos auton meinaa pitää RTR:nä niin myös GS Storm on harkinnan arvoinen, auto lähtee Hobbylinnasta kunnon moottoreineen jollain 400e tai allekin joka on varsin kilpailukykyinen hinta. Kovemmassa ajossa kyseisen auton pohjalevy on kuitenkin herkkä murtumaan perien kiinnityskohdista joten kovin rajuille radoille auto saattaa olla hieman herkkä tolta osin (etenkin aloittelijalle jonka ajo on vielä haussa). Siis todella kovassa ajossa.
Tältä pohjalta luulatavasti valitsisin Hobaon vaikka en Hyper RTR autoa tunnekaan kovin hyvin. (Itse hankin MP75 kitin mutta siihen koko joukko muita syitä joita voit lueskella tuosta MP topicista).