Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Poinas2

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 14
241
Tulokset / Vs: PRCA Testisessio, 8.5.10 Tampere
« : 08.05.10 - klo: 05.58 »
Kuivalta näyttää ja Ilmatieteenlaitoksen tutkan/ennusteen mukaan ei pitäisi tulla vettä ennen
3 iltapäivällä. Joten ei kun baanalle  :grin:

242
Tulokset / Vs: PRCA Testisessio, 8.5.10 Tampere
« : 07.05.10 - klo: 13.08 »
No varmaan M8 ei tarvii tuota lyhyempää finaalia kun ei ole porukkaa niin paljoa että pitäisi semejä ajaa. Edelleen toi 45min finaali alkaa aika myöhään jos miettii mitä toi
sääennuste arpoo lauantaille. Eli jos on ongelmaa ajaa sitä 45min pätkää jo sillon aikasemmassa vaiheessa niin mulle sopii jos sen saisi ajettua edes 30min mittaisena.

243
Tulokset / Vs: PRCA Testisessio, 8.5.10 Tampere
« : 07.05.10 - klo: 10.38 »
Tuleeko tänne jonunlaista infoa ajoformaatista / aikatauluista ? 9 siis alotus, joka on OK

244
Tulokset / Vs: PRCA Testisessio, 8.5.10 Tampere
« : 06.05.10 - klo: 21.47 »
Näköjään Foreca hinailee myös noita palkkeja edes takaisin. Taidetaan olla viisaampia lauantaiaamuna kun katotaan ikkunasta pihalle. No paikalle saavutaan, katotaan sitten
millä ajetaan jos ajetaan vai ajetaanko vaan pitkäripasen kautta  :grin:

245
Juu ei ole. Pitänee kait laittaa kusti polkemaan ?

246
Mitään hajua milloin KITI aukeaa ?

247
Joo-o ja mä hölmö menin lainaamaan Mairueelle mun autoa...... ois pitäny valkata ees joku vähemmän pommittamistaipumuksia omaava. No tokkpa sitä tarvii kisan jälkeen muovipussissa kuskata  :grin:

248
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 23.04.10 - klo: 10.49 »
Toivottavasti sopii myös pötköakut?

Satulamalliset kuten lähtökohdassakin. Targetti on, että auto on pihalla samaan aikaan kuin DEX410R eli ensikuun puolessa välissä. Hinta vahvistunee ihan lähipäivinä

249
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 22.04.10 - klo: 21.01 »
Jep eli hiukan dataa aiheesta.

Based on DEX-platform
Kit
Alu chassis
4WD
Fully ROAR legal
All standard SC tyres will fit (wheels included)

yo + muuta infoa varmaan tippuu muille foorumeille ajallaan.  :grin:

250
Muut tulee samalta pajalta paitsi HN. Autot myös perustuu samaan perus platformiin ja käyttää osin samoja osia. Hobbytech Spirit ja Caster 1.5 on jo sitten aika eri vehkeitä. Yadan viime vaiheistä ei ole mitään havaintoa ja kuten totesin niin HN tulee käsittääkseni ihan omalta linjalta

251
Kilpailijoiden kanava / M8-rengaskeskustelu
« : 22.03.10 - klo: 19.24 »
Sitten ei kun Lahteen/Vääksyyn testaamaan. Sieltä löytyy samalta radalta, astroa, asfalttia, kiveä/betonia ja hiekkaa.  :wink:

252
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 kauden 2010 sarjasäännöt
« : 15.03.10 - klo: 11.19 »
Juu näköjään sekoilin itse noitten listojen kanssa.  :afro:

253
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 kauden 2010 sarjasäännöt
« : 11.03.10 - klo: 14.33 »

Kannatetaan!

Ehdottomasti

Sitten koskien pillilistaa, eli mikäli ymmärsin oikein niin kaikki 2009 listalla olevat mutta 2010 listalta poistuneet on sallittuja ?

254
Team Durango / Vs: Durango DEX410
« : 10.03.10 - klo: 19.20 »

255
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 06.03.10 - klo: 16.11 »
jaa saa varmaan hakia tullista taas paketin, hintaakin kuluineen huimat 39dollaria

No se nyt ei millään tavalla liity tavaran myyjään. Edelleen mitä useammin tilaat tavaraa, sitä varmemmin se alkaa jäämään tulliin. Tämä on ihan normaali käytäntö mikäli tullauksen hoitavalla taholla ylipäätään on kiinnostusta pakettien siältöön.

Tullauksesta puheenollen meille kävi mielenkiintoinen homma, kun samalta tavarantoimittajalta tuli kamaa, ensin hoidettiin tullaus itse ja sitten toisella kerralla annettiin Itellan tullihuolinnan hoitaa homma. Ekalla kerralla ei tullia ja tokalla sitten tuli. Nyt ootellaan mielenkiinnolla mihin tullin ja itellan tullihuolinnan ztättäily johtaa :grin:

256
Kilpailijoiden kanava / Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« : 03.03.10 - klo: 14.30 »
Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.


Mitä yo. tarkoittaa ? Että jos valkkaan ProLinet niin molemmat setit pitää olla prolinea ? Vai vaan vahvistus aikaisemmalle kohdall että edessä ja takana pitää olla samaa sarjaa/mallia renkaat ?

257
Polttisautot / Vs: AGAMA A8 polttiskrossari
« : 26.02.10 - klo: 17.51 »
joo, ja sitten todettiin että oli terveestä kun iskarit oli edessä :-D

Nyt eräät palaavat taas siihen koska se on "uutta ja erilaista"



Niin tai sitten vaan alunalkain totaalisen päin hanuria toteutettua ja nyt aikomuksena tehdä se oikein. Mistäs näistä tietää  :grin:

258
Polttisautot / Vs: AGAMA A8 polttiskrossari
« : 26.02.10 - klo: 17.48 »
Lähinnä tuota "kopioinnista" puhumista edesauttaa se tosiasia, että jos katsoo ko. vehkeen aurauspaloja, top platea, jäykkäreitä, diffiboxeja, takadiffin ratkaisua, radiolevyn lay-outtia jne. on ne kuin suoraan siirretty LOSI:sta. Eli jos jotain hyväksi havaittua käytetään, niin jonkun mielestä voisi olla ihan asiallista, että sitä edes visuaalisesti vähän muokattaisiin. No ei siinä mitään, onhan se hyvä että siellä omistus/suunitteluportaassa on munaa tehdä omanlaisiaan ratkaisuja ja edelleen niinkun totesit, miksi mennä muuttamaan jotain toimivaksi havaittua. :grin:  

Ulkomaisilta foorumeilta luettuna autossa on LOSI keula Mugenin muulla geometrialla. Sinällään mielenkiintoista, että ovat yhdistäneet kaksi aika vitaalia osaa täysin eri koulukunnan ratkaisuja edustavista autoista. Nopeus ainakin euro-tyylisillä radoilla ihan kohdallaan tuon ensiesiintymisen perusteella.

259
no vaikeehan se on varata jos ei tiedä "pääseekö" mukaan ??

260
Olisi tohon varmaan joku systeemi hyvä sopia mahdollisimman aikaiseen, kun ei tuolla nykäskylän suunnalla näytä tota majoituskapasiteettia niin mahdottomasti olevan vapaana. Kun siis ajatellaan tätä TOP10 ulkopuolistakin osallistujakuntaa (kuten allekirjoitaanut  :grin: ) Tietty voihan sitä toimia vaan team-managerina ja keskittyä olennaiseen  :tongue:

261
Joo tietty, mutta et oo ajanu diffidurangolla :) :afro:

Jaa Haze on niin pro että vetelee diffittömällä ?   :grin:

262

Ei oikeastaan kun ei pidä paikkaansa.

Ei sitten tullut mieleen että luokkia saattaa ajaa aivan eri henkilöt.
Minä en ole ajanut sähkökrossia oikeastaan koskaan ja sen ainoan kerran indoor kisan ajoin niin renkaita EI rajoitettu. Eli säännöt olivat samat.

Ratapuolella vallitsevat toisenlaiset perinteet, joilla on pyritty laskemaan kustannuksia. Ei näissä kisoissa näitä ihmisiä ole toistaikseksi näkynyt, ainakaan Espoossa.

2WD stock luokan yhteydessä käytiin kovaa vääntöä pitääkö moottoreita rajoittaa. Hokekin oli muistaakseni että ei tarvitse koska krossissa alustan liukkaus sääntelee luontaisesti tehoja. Espoossa ei minusta haitannut pätkääkään vaikka ent. koulukaveri ajoi 6,5T koneella ja minä 14T koneella.

Ei rajoituksia please, tai sitten stock-box ja open erikseen, jonka tuntui moni kuski puoltavan, se on vaan harmi että sitten jo ennestään kohtuu pientä luokkaa ruvetaan jakaa palasiin eli yhdestä luokasta on sitten syntynyt jo kolme variaatiota, 2WD stock, 2WD open ja 4WD. Funtsikaa jos nää kaikki sais ajaa samaa luokkaa... sitä ainoota ROORA luokkaa mille on laadittu säännöt.


Mä nyt tipuin kyllä kärryiltä....

Siis mikä ei pidä paikkaansa ? Eikö täällä juurikin ole käyty sitä keskustelua, että jos rajoitetaan on se huono SC luokalle ja jos taas noihin muiden luokkien rajoituksiin puututaan niin se tuo epätasa-arvoa. (eri topikeissa tosin) Ei se liittynyt millään muotoa sun ajamisiin ? Edelleen mitä merkitystä sillä on, ajaako SC luokkaa samat ukot kun tahkoaa turistia tai sähkökrossia kun tässä on oltu pähkimässä sääntöjä yleisesti SC-luokalle, ei joillekkin tietyille kuskeille ? Ja sitten vielä, että jos ajat sähkökrossikisan, jossa ei ole rengasrajoitusta niin mitä se muuttaa sen suhteen onko niitä ylipäätään suomessa järjestettävissä krossikisoissa vai ei ? Tai sitten vaan missasin pointin ihan totaalisesti, mutta se meni sitten molempiin suuntiin  :grin:


263
No varmaan kaikki ymmrärsi mitä hain. Eli stokkiluokissa tosiaan on ne moottorit, turistissa se Xenon hässäkkä ja krossissa sitten määritelty mitä renkaita saa käyttää. Tämä kaikki siis sen takia, että ollaan haluttu tasapäistää ja rajata, joka osin kuuluu myös luokkien ideaan. Krossissa en sitä ymmärrä ja vertaan taas polttispuolelle. Tässä siis tarkoitan ennemmin tuota periaatetta ton rajaamisen takana, jossa perustelu esim. renkaille on nimenomaan se, että kaikille annetaan tasapäinen mahdollisuus kun rajataan vaihtoehtoja ja kuitenkin puhutaan ihan standardi kamasta jota saa kaupoista.

Nyt sitten SC ollaan menossa aika pitkälti toiseen ääripäähän jossa ei rajoiteta juuri mitään. Sallitaan mitkä vaan sähköt, renkaat (koko rajoitus) ja jopa puhutaan DIY osista. Nyt taas perusteluna käytetään sitä, että jos nihilistisesti rajataan, tappaa se luokan ja jo täällä on ollut monta selittämässä että jos ei saa nakertaa sitä omaa kilumiinikikkulaa autoon, niin jättää koko homman. Nyt keskusteluissa on kuitenkin todella speciaalia palikkaa jota ei saa kaupasta eikä välttämättä muutenkaan vaikka jostain keksisi että keneltä kysyä.

Tämä periaatteellinen ristiriita ihmetyttää, miten toisessa paikassa rajoittamisella parannetaan tasa-arvoa ja kehitetään lajia ja toisaalla taas tapetaan sitä. Selvensikö tämä tätä mun analogiaa ?

Edelleen mulle se on aika se ja sama, mihin päädytään kun en mitä luultavimmin tule ko. lajia ajamaan. Halusimpa vaan sekottaa soppaa.  :grin:

Ajamisesta vielä ylipäätään, että ymmärrän lajin "henkeen kuuluvana" pienet nojailut jne. Lähinnä tarkoitin viikonloppuna ilmennyttä sangen surutonta konttiin ajamista ja toisen päälle hyppimistä. Noi ei millään muotoa kuulu lajiin, jos siis periaatteena on kiertää rataa mahd. nopeasti. Nyt jos aloittelijoita tulee kisatouhuun mukaan starttaamalla SC luokassa ja em. kaltaiset jutut sallitaan, niin on siinä sitten sopeutumista kun pääsee "oikeisiin luokkiin" jossa moisesta tulee penalttia.

264
Mun mielestä tää koko sähkötouhu on ihmeellisen jakomielitautista touhua. Yhtäällä väännetään hampaat irvessä siitä, että ei saa ajaa kun tietyillä moottoreilla ja tietyillä renkailla tasapuolisuuden ja ties minkä nimissä ja lähes saman hengenvertoon ollaan toisaalla sallimassa kaikki mahdollinen virittely ja DIY-hommelit vedoten siihen, että rajaaminen tappaa luokan ja potkii samalla rahalla vielä harrastajia munaskuille.

Eli mitä tässä nyt oikein halutaan; kaikista rajoitteista ja säännöistä ja ohjeista vapaata ideaaliyhteiskommunia vai DDR-tyylistä stasi-natsi-nahkapiiska-spankingia ?

Tää koko SC on selkeästi nouseva luokka ja kerrankin autoilla joita saa kohtuu kustannuksin ihan kaupasta JA joilla tekee jotain myös radan ulkopuolella. Ari näytti taas viikonloppuna että sillä RTR-vessallakin pistetään näitä muita pataan niin että paukkuu, joten potentiaalia on niissä tehdastekoisissakin värkeissä. Siinä mielessä on ihan selvää, että noilla modauksilla autoja saadaan paremmiksi ja nopeammiksi, joten riskinä on että asiasta tietävät haalii sellaista osaa joihin muilla ei ole pääsyä ja sitä kautta on sitten taas jollain naama rutussa. Edelleen miten se madaltaa sen aloittelijan kohdalla kynnystä, kun radalla viilettää ties mitä ihme vekottimia ja DIY-hamstereita ja mikä loppupeleissä pakottaa sitä ropelipäätä tekemään muille samoja osia, jos on onnistunut keksimään jotain oikeesti ylivertaista ? Siis jos nyt ajatellaan että noilla pulkilla ajamisen joku ottaa niin tosissaan, että alkaa väsäämään jotain kilumiini palikkaa jne. niin kait sitä on myös kiinnostunut siitä omasta "menestyksestään" ? Ennemmin vaikka keskittyisin siihen, millä myös tähän luokkaan saataisiin aikaiseksi jonkunmoinen ajamisen kulttuuri tuon sangen roisin näköisen runttaamisen tilalle. Sen jälkeen sitten voidaan miettiä millä himmelillä pääsee koviten ja minkälaisilla vekottimilla saa ajaa, kun se hitaamman vessan omaava ei lähes ilman rangaistusta voi hyppiä niskaan tai ajaa konttiin ja sitä kautta veivata kilpaveikkoa lepikon puolelle. (oliko Espoossa SC-luokissa 1 stoppari ?) Tai jos tästä ollaan tekemässä jokkisluokkaa rajumpaa romurallia, niin sittenhän se on ihan se ja sama millä siellä ajaa, ei se nopeus enää mitään ratkaise

Banaania ootellessa

265
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 25.01.10 - klo: 14.06 »
Mukava nähdä että tämä keskustelu etenee ja mietitään kokonaisuutta eikä yksisilmäisesti todeta, että mennään sillä vanhalla (ja myös se, että ei ainakaan vielä ole tullut banaania).

Varmasti tässä on jo käynyt selväksi, että uusilla säätimillä saadaan huomattava etu vs. vanhemman generaation pelit, vaikka kuinka on sama moottori käytössä. Sitä kautta myös herää kysymys, onko se moottorilista aiheellinen ja varmasti asiaa kannattaa viedä rinnakkain turistipuolen touhujen kanssa sen mukaan, miten kokemukset karttuu. Jos vaihtoehtoja moottorilistan laajentamiseen kerran on, pitäisi hommaa tutkailla kunnolla ja mun mielestä olisi aiheellista laajentaa sitä mahdollisimman paljon. Laajempi kilpailu on se ainoa oikea tapa pitää huoli siitä, etä harrastajalle on tarjolla tavaraa kilpailukykyiseen hintaan. Toinen juttu on, että jos noi sallitut moottorit naitetaan yhteen krossin ja turistin kanssa, niin jos se aloitteleva krossikuski katsoo ettei turisti ikinä kiinnosta, ei siitä listojen samanlaisuudesta saa mitään hyötyä koska M2-10 siirryttäessä pannu pitää joka tapauksessa vaihtaa. Toisinpäin homma on paremmalla tolalla, mutta edelleen kokonaiskustannuksia ajatellen aika marginaalinen.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että moottorien väliset tehoerot eivät krossissa alunperinkään näyttele yhtä merkittävää osaa kuin turistissa johtuen huomattavasti erilaisesta kalustosta (4wd vs. takaveto) ja alustasta (tasainen vs. enemmän tai vähemmän röykkyinen + vaihteleva pito). Edelleen jos testiä ei ole tehty krossivehkeillä, olisi hyvä pitää sen osalta mieli avoimena eikä automaattisesti sulkea jotain pois. Näin näyttäisi yllä olevan perusteella olevan, joten hyvä niin. Samaten ehkä tuo hinta-kriteeri on hyvä keino ohjata säätimien käyttämistä, koska ominaisuuksia kuitenkin tulee kokoajan ja hölmöä olisi alkaa merkkejä rajaamaan.

Rengasrajoitus on sitten oma juttunsa. Mielestäni stanuluokassa voisi olla vapaakin rengas. Kierros ei nyt niin mahdottomia maksa ja toisaalta taas kuka käskee ostaa hirveetä säkillistä renkaita varastoon, jos ei ole varma että niillä haluaa ajaa. Toisaalta ei se renkaiden rajoittaminen nyt mikään kynnyskysymys ole, kunhan vaihtoehtoja on edes se 2 eri merkkiä. Määrän rajoittaminen sen sijaan puoltaa paikkaansa, jos pää-asiallinen kriteeri on kulujen rajoittaminen + opettaahan se ajamaan kun pitää niitä vähiä rinkuloita oppia säästelemaan että riittää koko päiväksi.



266
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 19.04 »
Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.

En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.

Tähän on pakko puuttua. Saman litanian toistaminen ei muuta asiaa. No ei muuta ei, koska mitään mikä eroaa nykyisesta sanellusta käytännöstä ei oteta huomioon. Miten tämä edistää keskustelua ?

Edelleen kukaan ei ole kertonut onko niitä SP/CS moottoreita testattu krossissa ja jos on, mitä eroja havaittiin ? Sen sijaan on tuotu esille, että eroja ilmeisesti havaittiin eri moottoreiden välillä mattoautolla, jossa se MAX teho voidaan varmasti tasasella baanalla hyödyntää. OK, mutta edelleen kiinnostaa tietää miten tämä korreloi krossin puolelle ? Vai testattiinko niitä kuitenkin krossissa, mutta sitä ei vaan ole täällä eritelty ?

Nyt jos valittuja koneita perustellaan sillä, että niiden ennakkoa ei voi muuttaa ja teho on sama, miksi sitten näitä uusia säätimiä joissa sitä ennakkoa voi muutella, ei haluta kieltää tai rajata yhteen tyyppiin jotta kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet ? Edelleen kahdella eri säätimellä joista toisessa on sivistyneempi tekniikka ja toisessa se kivikautisempi, tullaan menemään matolla eri vauhtia vaikka autossa kuinka on sama hyväksytty moottori. Miten tämä tukee sitä yksityyppi moottoriajattelua ja sen tasapäistävää vaikutusta ja/tai missä määrin tämä ero ilmenee krossin puolella ?

Rajatuilla moottoreilla ja renkailla halutaan taata kilpailijoille tasapuolinen ja edullinen kalusto. Tasapuolisuuteen jo yllä puutuinkin, mutta seuraavaksi kysyisin miten yksityyppi rengas tai moottori edistää harrastuksen edullisuutta jos se samalla rajaa myös kilpailua ? Millä perusteella RC-autoilu ei noudata muita kansainvälisen kaupankäynnin moneen kertaan testattuja ja todettuja toimintamalleja, joissa kysyntä ja tarjonta määräävät sen lopullisen hintatason tiettyjen rajaehtojen puitteissa ? Mikä pakottaa yksityyppiluokassa sen määrätyn kikkulan myyntihintaa alaspäin, jos sen kilpailijan on kuitenkin se kyseinen kapine hommattava mikäli meinaa ajaa kisaa ?

Otetaan esimerkiksi elektroniikan komponenttikauppa, josta itsellä on kokemusta ja jossa pyöritellään joskus oikeasti isoja volyymeitä, on edelleen tietyissä komponenteissa ns. single-source tilanteita, joissa jotain osaa ei oikeasti valmista kuin yksi taho (eikä vastaavaa tuotetta löydy muilta). Kenellekkään ei liene yllätys, että tämän kyseisen palikan hintataso poikkeaa selkeästi muiden vastaavien hintatasosta ja tähän ei tuo mitään muutosta se, onko sillä komponentilla useampi jakelija (aka myyjä). Jos sen kapineen on joku hölmö mennyt sinne kortille suunnittelemaan eikä ole vaihtoehtoa, niin pakko on se kikkula ostaa jos meinaa niitä omia tuotteitaan valmistaa....makso mitä makso. Eli jos ei ole "pakko" myydä hinnalla minkä markkinat suostuvat maksamaan, voi myydä sillä hinnalla minkä katsoo sopivaksi. Kuka esim. sanoo, että sen stanukoneen oikea hinta on se mitä ne tällä hetkellä maksaa ? Eriasia olisi, jos se kilpailut järjestävä taho määrittelisi mitä se moottori tai renkaat jotka ko. kisaan on hyväksytty, saa kilpailijalle maksaa.

Eli edellä olen esittänyt muutaman kysymyksen / omat kantani, jotka olen myös pyrkinyt perustelemaan esimerkein. Nyt jos saan em. juttuihin selkeät vastaukset ja niille perustelut, jotka vesittävät oman kantani, olen hiljaa, vetäydyn kuoreeni ja pyydän ylläpidolta tunnukselleni vuoden banaanit. Muussa tapauksessa oletan saaavani infoa miten eri jutut joihin nyt vedotaan on testattu, mitä havaittiin ja miten näistä tehtiin aikaisemmin esiin tuodut johtopäätökset ? Tai sitten lienee kolmas vaihtoehto, jossa todetaan että tässä vaan taas jankataan samaa litaniaa eikä asiasta sen takia keskustella. Edelleen odotan että me, täysi-ikäiset ihmiset osaamme oikeasti asioista keskustella ja jopa tulla johonkin lopputulokseen ilman sanelua tai tiettyjen kantojen lyttäämistä / poissulkemista.

267
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 14.23 »
Mutta mistäs sen tietää mikä on itselleen hyvä ennenkuin niitä testaa...

No sitten kun on testannut, niin voi kait ajaa ?? Vai pitääkö kenties testata lisää että ei vaan testannut ekalla kerralla väärin tai kenties muuttunut tuulensuunta vaikuttaa tuloksiin ? Milloinhan sitä ehtisi ajamaan, kun aina pitää testata ?? Kuinka paljon on näkynyt foorumeilla tai muuallakaan valitusta siitä, kuinka M8 ei voi pärjätä kun siellä saa ajaa millä vaan renkaalla tai minkä merkisellä koneella tahansa saati kun fuilikin voi olla mitä vaan sattuu kaupasta mukaan tarttumaan ?

Siis tosiasia on, että tämä koko rengasvääntö (yhtälailla kuin moottorivääntökin) on täysin tyhjänpäiväistä vänkäämistä. M8 aloittelijalle on ihan se ja sama, kunhan se rengas on pyöreä ja pysyy vanteella, värilläkään ei varmasti ole niin väliä. Sama pätee myös sähkökrossiin. Kun taito karttuu, niin sitten alkaa olemaan myös kuviolla, seoksella, insertillä jne. merkitystä, mutta silloin ollaankin jo ihan muualla kuin stanukrossissa eikös ?

Sitten vielä lopuksi, mulle on ihan se ja sama vaikka noissa nykyisissä luokissa säilytetään noi jo päätetyt rengas ja moottorisäännöt. Mutta jos tähän mahdollisesti tulevaan stanuluokkaan aletaan moisia vänkäämään, niin mielestäni mennään mettään ja tukevasti.

268
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 14.02 »
Vakiokoneet koneet on kilpailutettu 2009 keväällä ja silloin kaikilla jälleenmyyjillä oli mahdollisuus toimittaa testattavaksi mieleisiään koneita. Toimitetut koneet testattiin ja valinta tehtiin testattujen koneiden väliltä niiden ominaisuuksien perusteella. Edustamasi yritys EA-Import ei toimittanut yhtään konetta testattavaksi, joten valinta edustamistanne tuotteista ei ollut mahdollinen.


Niinkun jo aikaisemmin totesin, niin en kirjoita tässä firman nimissä vaan yksityishenkilönä. Totesin myös, että saan myyntiin noita hyväksyttyjäkin merkkejä enkä näin ollen ole haikailemassa "oman" merkin perään tai ajamassa sitä kaupallisessa mielessä läpi.  Kommentointini koskee vain ja ainoastaan tätä mielestäni täysin järjetöntä halua rajata kalustoa aloittelijoiden luokassa muuten, kuin selkeän tehoon (lankamäärä) vaikuttavan asian lisäksi. Pro-kuskeille tai pitkään harrastaneille noi rajoitukset voi hyvinkin puoltaa paikkaansa, aloittelijoille tärkeintä on päästä ajamaan eikä sitä pidä millään merkkirajoituksilla hankaloittaa. Toivottavasti nyt on selvä ?


269
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 23.15 »
Eli siis näitä maanmainioita sallittuja staukoneita on myös testattu krossissa ? Kuinka paljon niillä on nykyisillä sisäradoilla eroa läppiajoissa kun ratissa on PRO ja kun ratissa on aloittelija vs joku muu pannu ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etuja, niin kaiten siellä maailmalla on muunkin merkkisiä kiinteällä päädyllä olevia ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etua niin kait sitten pitää kieltää myös kaikki säätimet joista voidaan sitä "ennakkoa" säätää, siellä kun saattaa kuskeilla olla eri asetukset ja sitä kautta toinen kulkee kovempaa ellei sitten peräti päästä toimintasavuja pihalle ? Kielletäänkö koko luokka heti lähdössä niin ei tarvitse vääntää  :lol:

Mutta asiaan, mitäs jos joku kauppias ei halua ottaa myyntiin näitä X tai Y merkkisiä koneita, onko se tosiaan vaan kauppiaan syy ? Mitä jos sillä kauppiaalla on mallistossa vastaava toisen merkkinen kone, onko se kenties harastajan syy ? Miten jälleenmyyjän oman binseksen ajatteleminen tuhoaa tai haittaa lajin harrastamista kun se kuitenkin mahdollistaa tavaran hankkimisen kotomaasta ? Miksi kaikkien pitäisi hommata tavaraa myyntiin niiltä maahantuojilta joiden tuotteet on ainoina hyväksytty käytettäväksi ? Jos ei olisi myyjiä/maahantuojia, niin ei olisi harrastamistakaan ainakaan siinä mittapuussa kuin nykyään. Miksi pitää aina menna hanurisektori edellä sinne näreen latvaan ?

Niin välikaneettina, että meidän kautta kyllä saa näitä sallittujakin kikkuloita, joten en ole ketunhäntä kainalossa liikkeellä, vaan kyselen vaan asioita ja kirjoittelen yksityishenkilönä

Miten voidaan sanoa, että jos stanuun sallitaan minkä merkkiset tietyn käämimäärän omaavat koneet tahansa, että se vähentää kiinnostuneita harrastajia ja kisaajien määrää jos moisella konseptilla ei ole yhtäkään kisaa vielä ajettu ?

Niin paljon kysymyksiä, alkaa pian käämit käryämään  :grin:

270
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 21.01.10 - klo: 21.06 »
Siis selvennyksenä sen verran, että toki olen tehon rajoittamisen puolella stanuluokassa. Eli esim. se 17.5T pannu (tai mikä nyt onkaan) on varmasti OK. Enemmän kritisoin sitä, että vaan jollain tietyn merkkisellä 17.5T moottorilla saisi ajaa ja valintaa perustellaan sillä, että saadaan tehot tasoihin. Olen edelleen sitä mieltä, että kun stanuluokan henki osallistujien kohdalla aloittelijoille suunnattuna luokkana saadaan määriteltyä, sillä ei todellakaan ole minkään herttasen merkitystä mitä siinä moottorin kannussa lukee.

Jos merkkejä ei rajata, ei se saatavuutta ainakaan huononna koska vaihtoehtoja on lisää. Jos se rajaaminen tilannetta parantaisi, niin samalla logiikalla tulisi myös käytettävä auto ja säädin ja kenties myös iskariöljyt rajata vain johonkin tiettyyn merkkiin, koska kaikki ne vaikuttavat ainakin teoriassa saatavaan suorituskykyyn ja muuten niitä ei olisi kaikille saatavilla. Kuulostaa typerältä, mutta niin kuulostaa myös rajoittaminen kun kyseessä olisi luokka jossa se kuski ei todennäköisesti pysty ulosmittaamaan sen kaluston ominaisuuksia oli siinä sitten se viimesintä huutoa oleva pyöränmutteri tai ei. Edelleen olen myös sitä mieltä, että vaikka se moottorin hinta ei tällä hetkellä mahdoton olekkaan, niin enemmän se tulee maksamaan kuin siinä tapauksessa että sen voisi ostaa samasta paikasta kuin autonsakkin.

Nyt jos sattuu taas se 2vko ajanjakso jolloin sallittuja moottoreita ei jostain syystä ole saatavilla, tulee kisat ja junnu haluaa mukaan ja lopputulos on, että eipä ole moottoria etpä osallistu. TAI se kaveri ostaa auton X mutta ko. myyjällä ei ole valikoimissaan sitä "hyväksytyä" pannua, joutuu kaveri hankkimaan ensin mieleisensä auton, sitten etsimään seuraavan myyjän jolla on moottoreita ja tilaamaan pannun sieltä jne. Tai vaihtoehtoisesti suomesta on pannut slut ja kisaamaan halutaan, niin tilataan sitten ulkomailta. Sehän se tätä kotomaista touhua edistää.

Eli sallitaan kaikenmerkkinen kalusto, rajoitetaan teho moottorin käämityksillä ja keskitytään miettimään miten osallistumisoikeus määritetään, miten siirretään "ylivoimaiset" kuskit oikeaan sarjaan ja sitten aletaan puskemaan luokkaa läpi. Tai päädytään takaisin sääntöpiperryksiin ja unohdetaan koko juttu muutaman kuukauden tuloksettoman kahvaamisen jälkeen.

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 14