Ei ole tarvetta syytellä ketään, päinvastoin kiitellä kaikkia tähän asti mukana olleita ja tietty niitä jotka ovat jatkossakin. Sekin nyt vaan on ihan luonnollista että porukoilla välineet vaihtuu ja vaihtelee.
Sponsorien/kauppiaiden kautta saadaan kyllä pelivälineet kisapaikoille, kuten renkaat ja varaosat kunhan päivämäärät pannaan riittävän ajoissa kalenteriin. Esim. GT Open 2011 Su 7.8.2011 Helsinki, Tattarisuo.
Kerhoilloissa tapahtuu kulttuurinvaihto ja uusien mukaantulo kuten tähänkin asti.
Itse en ole suuri säännöstelyn fani mutta senhän te tiedättekin. Minusta "aja millä tulet" -tyyppinen toimii riittävän hyvin ja madaltaa osallistumiskysynnystä. Se tuo vaihtelua sopivalla tavalla, koska kyseessä ei ole "hard core" samalla tavalla kuin muut rataluokat ja ajaminenkin on enemmän satunnaista kuin sääntö, edelleen toisin kuin muissa rataluokissa.
Sitten kun meillä on tuo 20-30 aktiivista kuskia (joka tässä taloustilanteessa voi kyllä olla tavoittamattomissa lähes missä tahansa luokassa) niin voidaan alkaa miettimään "spec" ja "open" luokkia, jolloin specissä ajettaisiin tietyillä moottoreilla.
Avoimuudesta meillä on hyviä kokemuksia, viime sunnuntain kisa sekä Tattiksen osakilpailu noin kk sitten, jolloin Riku.F ajoi sallittujen koneiden listan ulkopuolisella koneella eikä siinä ollut mitään ongelmaa.
Avoimuudessa ottaisin myös mallia polttiskrossista, jossa ei ole tarvetta säännöstellä asioita. Jos joku on ylivoimainen niin sitten se on. Seuravalla kerralla joku voi yrittää ylivoimaisuutta samalla kombinaatiolla jos siltä tuntuu. Ei se niin vakavaa ole. Kaikki saavat kuitenkin ajaa paljon ja kaikki osallistujat ovat voittajia, häviäjät ovat kotona. Ja näitä "voittajia" meidän pitää saada radan varteen kisapäivinä mahdollisimman monta, niin kisojen pitäminen on kaikille hauskaa!
Samalla laji kehittyy, ja autot kehittyvät.
Tästä esimerkkinä Kyoshon auto, jonka vaihdelaatikko oli auttamattoman susi 2008. Teimme itse parannukset jotta autot alkoivat kestämään kisakäytössä. Nyt tätä pakettia saa lisävarusteena kaupasta ja mitä ilmeisemmin se tulee vakiovarusteena seuraavassa versiossa.
GT alkaa olee jenkeissä sen verran iso juttu että se alkaa pikkuhiljaa näkymään täällä meilläkin päin. ROAR säännöt ohjailevat GT autojen evoluutiota, uskoisin että koppikorin lisäksi tulevat pysymään autojen & moottorin koko (nykyiset) sekä keppivetoisuus. Siellä ei haluta tehdä tästä rallygame tyyppistä 1-vaihde/hihnavetoluokkaa vaan ajaa krossaripohjaisilla autoilla.
Meillä ajava porukka on niin pieni että käytännössä hommaa tehdään samoilla autoilla, mutta jos joku nyt haluaa ajaa eurotyylisellä rallygame autolla, niin enpä usko että meillä on varaa rajata tällaista kaveria kisoista pois. Eikä ole tarvekaan, koska monimuotoisuus on tässä se juttu ja luonnollinen evoluutio vie tätä parhaiten eteenpäin eikä itse kirjoitetut tiukat säännöt. Jos porukka alkaa kävellä kisoista ulospäin eikä sisään sen takia että säännöt ovat liian väljät niin sitten niitä voidaan tarvittaessa tiukentaa.