Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8
121
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 03.02.15 - klo: 08.41 »
Jep, mulla oli alunperin 14g lisäpainoja servon edessä. Tuolla uudella layoutilla on painon jakauma täsmälleen sama (F 44,4 %, R 55,6 %) kuin aikaisemmin mutta lisäpainot on edelleen paikallaan. Akkua siirtämällä voisin päästä lähes samaan painonjakaumaan ilman lisäpainoja.

Voi kyllä olla että mulla on kaiken aikaa ollut auto turhan etupainoinen. Täytyy seuraavan kerralla kun käy radalla testata tuolla akun asennolla ja ilman lisäpainoja. Parempi vetopito ei haittaisi ja lähtisipä autosta vielä 14g painoa pois. :)

122
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 02.02.15 - klo: 23.38 »
Tuli vähän siistittyä formulan johdotusta. Samalla vaihtui akku shorty malliseksi. Operaatiossa lähti painoa 42g.  :azn: Suurin osa painosta taisi lähteä johdoista.

Ennen: 1064g + kori 51g = 1115g
Jälkeen: 1022g + kori 51g = 1073g

Auto on Tamiya F104 Pro, johon vaihdettu #54331 ylädekki+sivuvaimennin sekä alumiininen moottoripukki. Sähköjen siistimisen yhteydessä moottorin ja akun johdot lyhenivät. 20cm sensorijohto vaihtui 12cm versioon. Turhaksi jääneet sivutelineet sähköille säästivät myös jonkun gramman.

Siirtäisi mielelläni akkua vielä sentin eteenpäin, mutta silloin akkuliittimet jäisi ylädekin alle. Mietin nyt jos ylädekin katkaisisi siitä kohdasta...

Ennen:


Jälkeen:



 

123
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 01.02.15 - klo: 18.45 »
Kiitos kaikille osallistujille. 8 formulaa oli radalla ja hauskaa oli! Täytyy ottaa uusinta joku kerta. :)


124
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 29.01.15 - klo: 12.14 »
Hyvähyvä!! Nyt siis voisi olla jo 6 formulaa tulossa. Kyllä ne pölyt viimeistään siellä radalla karisee pois. :)

125
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 26.01.15 - klo: 19.29 »
Onpa hienot väritykset beetlessä. Näyttää nopealta! :)


126
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 25.01.15 - klo: 21.32 »
Tällä hetkellä 5 formulaa on alustavasti ilmoittanut tulevansa ajelemaan ensi sunnuntaina. Olisi mukava jos vielä pari lisää löytyisi.
Itse pääsen näillä näkymin paikalle noin klo 13:30.

127
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 23.01.15 - klo: 23.38 »
Tänään valmistui VTR kori: De Tomaso Pantera (HPI).   :smiley:

Esikuvana vuoden 1975 Le Mans 24h kisaan osallistunut kilpuri.
http://www.racingsportscars.com/photo/1975/Le_Mans-1975-06-15-043.jpg

Ja VTR versio, "Sponsor Demande" Helsingin yössä:




128
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 20.01.15 - klo: 08.05 »
Sunnuntaina 1.2.2015 F1 kokoontumisajot Tikkurilassa
Olisi tarkoitus testailla formuloita Tikkurilan touringradalla su 1. helmikuuta. Alustavasti mukana on nyt 4 formulaa ja muutama lisää on toivottavasti tulossa. Nyt on siis hyvä aika kaivaa formula esiin ja liittyä seuraan!

129
Siis HW koneella pitää olla 16 pinjoni ja vanhalla saa olla 20 sääntöjen mukaan.

Jep, kirjoitin tuohon edelliseen viestiin yhteen kohtaan väärin. Nyt korjattu. Kiitos.

130
Minien moottoripohdinnoissa on haasteena välitykset. Isolla 20t pinionilla on kokonaisvälitys 5,8 ja pienimmällä 16t pinionilla 7,25.

Jos laskee teoreettista huippunopeutta nykyisellä  Compkoneella HW 13T/ 3000kv/ 7,4volt / 7,25 välitys / 58mm renkaan halkaisija saadaan 33,5km/h. Vastannee aika hyvin todellisuutta. Raidallinen HW 13t kone sisäisesti 380 kokoinen, mikä tarkoittanee että vääntöä on vähemmän kuin vastaavassa 540 kokoisessa vaikka vauhtia onkin riittävästi. Lyhyen välityksen ansiosta se lähtee myös aika smoothisti liikkeelle vaikka on sensoriton.

Jos 540 kokoisella sensorillisella koneella halutaan päästä vastaaviin huippunopeuksiin tarvitaan jo melko voimakas mylly. Esim. VTR:ssä käytetty LRP X12 17.5T kulkisi (teoriassa) Minin pisimmällä välityksellä 30,7km/h ja pikkupinionilla 24,5km/h. Nopeus jäisi siis aika vaatimattomaksi mutta kun katsoo VTR autojen kiihtyvyyttä niin näkee että vääntöä tuossa moottorissa kyllä aika paljon enemmän kuin Mini tarvitsee. Voisi ajatella että Minin muovinen voimansiirto voi joutua aika koville.

Jos Classiciin halutaan harjaton moottori se voisi kenties olla jokin 21.5T sensorillinen? Se vastannee huippunopeuden puolesta nykyistä harjallista konetta. Vääntöä sillä on kyllä paljon enemmän joten voi olla että ajettavuus on aika erilaista. Olen hankkinut testattavaksi myös raidallisen Turnigy Trackstar 17T koneen. En ole sitä vielä ruuvannut autoon kiinni. Se on hinnaltaan vain ~25EUR mutta sensoriton ja ei saatavilla kotimaasta.

131
Tulokset / Vs: Kerhokisat Mattocup II tulokset
« : 11.01.15 - klo: 09.53 »
Kiitos ja kumarrus järjestäjille ja kisakumppaneille! Hieno päivä oli!

132
Sähköautot / Vs: Pan Car Pro-10 autot
« : 04.01.15 - klo: 22.21 »
Tervehdys,

Hankin CRC pancar10-auton. Minua kiinnostaisi, että mistä tähän voi hankkia 200 mm:stä kiilakoria.

Tällaisia paikkoja ainakin löysin: http://www.mon-techracing.net/m10.html . Italiankielinen sivusto (ei englanti-versiota). Italian kieli itsellä loppui, eli en onnistunut tilaamaan koria kyseisestä paikasta :wink:

ja tässä toinen: http://www.rcmart.com/colt-m1141-200mm-body-962c-p-32079.html

Miten tuolta rcmartista onnistuu tilata tuo kori, jotta tulee maltilliset postikulut ja kun maksuvälineenä on Visa Electron? Itse olen yhden kerran aiemmin tilannut euroopan ulkopuolelta ja se oli helvetillinen saikkaaminen, jotta sai homman onnistumaan. Voisiko joku vähän jeesata, jotta homma sujahtaisi tällä kertaa hieman helpommin...

Minulla on tuo rcmartin Colt kori ollut kesäkäytössä WGT auton päällä. Moottori on muistaakseni 7.5T ja akkuna 2S shorty. Kivaa tuolla on ollut tattiksella ajella silloin kun pito on hyvä. Aikaisempaa kokemusta mistään kiilakoriautoista ei ole mutta ihan kiva tuttavuus tämä on. Mielessä on käynyt hankkia levennyssarja ja tehdä autosta 235mm leveä PRO10, mutta epäilen että silloin menisi sähkötkin uusiksi.


133
Jep, tuunasin nyt vähän tuota sanamuotoa ettei saa käsitystä että joku olisi viemässä helppoja pisteitä. 

134
Melko reilu sääntömuutos. Paremmille ihmisille eri säännöt....

Ei testaamisella ole tarkoitus kenellekään saada etua. Testaajat ilmoittanee sitten tarkemmin miten ja milloin testaavat.

135
Aloitusviestiin lisätty tietoa Yeah Racingin uudesta M-Chassis "Long-Span" tukivarsisetistä. 

136
Jep, akkuasiassa on selkeitä näkökohtia sekä puolesta että vastaan. Käydään tätä asiaa ja muitakin kehitysideoita läpi kisojen yhteydessä. Uudet korit ja takavedot muodostavat jo ison muutoksen ja täytyy porukalla seurata miten luokka lähtee toimimaan ja tehdä sitten tarvittavat parannukset ennen ensi kautta.

Nyt vaan virittämään Minejä kisaiskuun! Itse varmaan ajan kevään Endurancessa nähdyllä Beetle takavedolla ellen sitten innostu vielä uutta koria tekemään...  :roll:


137
Ohessa uudistetut säännöt Mini Classic ja M-Chassis Comp.

9.12.2014 M-Chassis Comp sääntölisäys
Yeah Racingilta on tullut M05 ja M06 autoihin sopiva tukivarsisetti, joka pidentää tukivarren pituutta +30% muuttamatta raideväliä. Koska kyseinen setti muuttaa auton geometriaa merkittävästi ja on lisäksi melko kallis, se halutaan testata ennen käyttöönottoa kilpailuissa. Kyseisen osasetin käyttö on siksi toistaiseksi kielletty.
Jos olet jo tilannut ko. tukivarsisetin ja/tai haluat liittyä testausryhmään, pyydän ottamaan yhteyttä yv:llä. Testien jälkeen ilmoitetaan puretaanko kielto vai jääkö se voimaan pysyvänä sääntönä.

8.1.2016 M-Chassis Comp sääntölisäys
Lisätty korilistalle Tamiya Mazda MX-5 #51583

12.9.2016 Säännöt päivitetty
Tämän viestin liitteenä olevat säännöt jäävät nyt historiaan. Ajankohtaiset säännöt alkavalle kaudelle löytyy täältä: http://kerhokisat.fi/

138
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 04.10.14 - klo: 23.28 »
Meiltä tulee myös pari vtr autoa ellei huomisen muut ohjelmat aiheuta aikatauluongelmia. Ammuksi ei ehditä mutta iltapäivä voisi toimia.

139
Ehkä sitä voi kehitellä jonkun kohtuullisen nopean katsastustavan pyörittämällä voimansiirtoa. Tehdään pinioniin tussimerkki ja pyöritetään voimansiirrosta renkaita ensin yksi kierros. Jos vähimmäisvälitys on esim. 3,25 pitää tussimerkin olla siirtynyt selväsi yli 90 astetta alkuperäisestä (selvästi yli 3,25 kierrosta). Jos tulos on lähellä rajaa eli 3,2-3,3 välillä niin tehdään seuraava vaihe eli pyöritetään voimansiirrosta renkaita tasan viisi kierrosta. Pinionin pitäisi silloin pyöriä 16,0-16,5 kierrosta ja 16,25 on sallittu raja. Ei ole pakko laskea kierroksia, vaan tarkistetaan ainoastaan tussimerkin siirtymistä. Jos se on siirtynyt vähintään 0,25 kierrosta (90 astetta) niin välitys on ok. Jos on spurrissa yksi piikki liian vähän (~1% ero) tulos jää lähes 60 astetta vajaaksi. Näin melko pienetkin erot pitäisi olla mahdollista huomata.

Näin siis teoriassa... käytännössä voi olla että on liian hidasta. Ihan promilletarkkuuteen ei myöskään päästä.

140
Bensa-autot / Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« : 08.09.14 - klo: 21.51 »
Wau, hieno projekti!!!!

141
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 04.08.14 - klo: 21.31 »
Jes, kiva päivä oli taas! Säätövinkit toimi hyvin ja loppupäivästä auto kulki jo todella nätisti. :)

142
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 01.08.14 - klo: 20.00 »
Autossa oli vasemman puolen etuvetoakselin pinni poikki. Olin etätyönä tehdyn räjäytyskuvan tutkimisen perusteella päätellyt että tällainen vika saattaisi olla, joten varaosien tilaus meni nappiin. Auto on siis pientä ruuvailua vaille ajovalmis. Huomenna sitten ajellaan Tykkimäen radalla. Sää näyttää suosivan! :)

143
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 30.07.14 - klo: 20.44 »
Millainen konkka se pitäisi olla?

Konkka olisi tässä tapauksessa paras laittaa servon virransyötön rinnalle. Helpoin tapa on hankkia sellainen konkka, jossa on servoliitin valmiina, jolloin sen voi kytkeä vastaanottimeen vapaaseen paikkaan. Esim. tällainen: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Muut-Radiovarusteet/Futaba-Capacitor-1800uP-RX-FAAST-109705
Konkka ei tee ihmeitä mutta kyllä se auttaa beciä selviämään lyhytkestoisista virtapiikeistä.

On muuten upea Scorpion! Itselläni on oma vanha scorppari autotallissa odottamassa mahdollista entisöintiä. :)


144
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 30.07.14 - klo: 18.52 »
Lakkaako ohjaus myös toimimasta? Tuossa noparissa taitaa olla 1A bec, joka saattaa Savöxin servon kanssa olla aika kovilla. Konkan lisääminen voisi auttaa.

145
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.07.14 - klo: 20.09 »
Äkkiä tilaan osia!

Jos tietäis mitä tarvitsee... Pääsen vasta loppuviikosta purkamaan auton etupäätä auki. Toinen etupyörä ei pyöri kokonaista kierrosta vaan jää jumiin. Jarrulevy näyttää olevan ok, joten ongelma on varmaankin etudiffissä. Tai vetoakselissa? Hihna tuntuu liikkuvan ok.
Mulla olisi varalla nuo alumiiniset diffin rungot laakereineen, mutta mitään diffin sisusosia ei ole.

146
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 28.07.14 - klo: 19.28 »
Vahvasti ehkä mukana!
Auton etupäästä hajosi jotain ja täytyy vielä katsoa miten ehdin saada korjattua.

147
Sähköautot / Vs: hsp hobbywing ezrun-s10 rtr ohjelmointi
« : 24.07.14 - klo: 12.30 »
Ainakin Ezrun 35A ja 60A mallit sisältää samat ohjelmoitavat parametrit eli olisiko tämä S10 myös samaa sarjaa? Ezrun 35A ja 60A löytyy täältä: http://www.hobbywing.com/uploadfiles/sx/file/Manual/HW-13-v2.pdf

Ennen kuin muutat mitään asetuksia voit yrtittää varmistaa ohjeen oikeellisuutta tarkistamalla että ohjelmoitavia kohtia on 10kpl ja vaikka pistoikokein tarkistaa että asetukset vastaavat manuaalin mukaisia oletusasetuksia (ja että valintoja on eri kohdissa yhtä monta). Jos näin on niin on hyvin todennäköistä että parametrit on samat. Esim lipo cutoff on kolmas parametri, ja siinä pitäisi olla kuusi eri vaihtoehtoa ja oletuksena valittuna kohta 4 eli 3.0 volttia/kenno.

148
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 16.07.14 - klo: 10.03 »
Alustavasti kyllä 2.8 näyttää sopivalta!

149
Sähköautot / Vs: World GT
« : 12.07.14 - klo: 16.31 »
Vanha topic mutta kaivanpa esiin kun tuli WGT auto hankittua.  :smiley:
Hankin auton lähinnä sisäkautta ajatellen mutta en malttanut odottaa että kesä menisi ohi, joten viritin autosta ensin asfalttiradalle sopivan vauhdikkaan menopelin. Sähköinä on 2s shorty + 7.5t kone ja korina Colt Porsche 962. Renkaina on sorvaamattomat Lilac WGT renkaat. Oli oikein hauska ajettava Tattarisuon radalla!

Talveksi laitan WGT sääntöjen mukaisen korin ja miedomman koneen.

150
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 18.05.14 - klo: 15.50 »
Olipa kunnon kesäilmat Tattiksella tänään! Pientä säätämistä on edelleen, mutta kyllä kaikki toimii jo melko hyvin.



Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8