Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Aapeli

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9
121
Tulokset / Vs: Lopputulokset - Finnish Open TURKU
« : 26.08.08 - klo: 00.46 »
Tietämättä sen enempää viime lauantain ajanotto-ongelmista muistutan, että haamu pondereita on esiintynyt TUA:n laitteistolla jo useamman vuoden aina silloin tällöin. Virheellisiä ponderiylityksiä on ollut korkeintaan muutamia  päivässä. Niitä on esiintynyt muuallakin kuin Jyrkkälässä. Niitä on tullut vastaavasti myös sisällä laitteistoa käytettäessä.

Nämä vähäiset ongelmat eivät ole haitanneet kipailutoimintaa.

Koskaan haamuponderi ei ole ollut kenenkään tunnetun kilpailijan ponderi, vaan numerosarja on ollut "satunnainen".

Ajanottokopin reunustassa kulkee häiriösuojattu koksi johon ponderisingnaali ei voi tarttua.

Mittaustuloksia ei ole koskaan havaittu jääneen rekisteröitymättä laitteistovian vuoksi. Selitys on aina ollut autossa (ponderin sijainnissa/jännitteessä) tai silmukan sijainnissa.

122
Tulokset / Vs: FINNISH OPEN
« : 19.08.08 - klo: 20.08 »
Olikos tämä M/T8 Finnish Open sarja vai sarja erilliskilpailuja? Jos on sarja, niin laskisiko joku tilanteet ennen lauantaita?

Olen itse laskenut tällaista sarjatilannetta. Siinä on eroja järjestäjän ilmoitukseen vähän joka jampan kohdalla, mutta ei montaa pistettä. Järjestäjän ilmoitus on tietysti virallinen, vaikken omastani virheitä heti löytänytkään.

Näissä pisteissä ei ole vielä huomioitu Salon kisan sääntöpykälän 1.7. rikkomuksia.

Edit: Nyt taulukossa kokonaispisteet.

123
Tulokset / Vs: Aikataulu ja erälistat M8 SM3 Lavanko
« : 24.07.08 - klo: 23.38 »
Onko buffet yhtä hyvä kuin pari viikkoa sitten?

124
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 22.07.08 - klo: 22.13 »
Tässä yksi tarina moottorin (O.S. Speed) säätämisestä.

Viime kisoissa oli moottorin kanssa ongelmia. Tehoja ei ollut alhaalla ollenkaan ja lämmmittyään kone sammui herkästi, semissä neljä kertaa. Muutoinkin tuntui, että kone pitää mekkaria pilkkanaan. Ei naurattanut.

Oli siis motivaatiota lähteä pyörittelemään neuloja. Hartaasti hain ylä-, ala- ja tyhjäkäyntiä. Ei tosin vaan oikein tuntunut löytyvän ratkaisua. Kaikki mahdolliset ilmavuodot tuli tarkastettua, letkut ja tankin korkki vaihdettua. Polttoainemerkkikin vaihtui ja tiivistesilikonia kului. Ehkä joitain epämääräisyysongelmia parani, mutta paljon oli vieläkin metsässä.

Yksi suuri läpimurto oli kun huomasin, että kytkimen (turbo slide) alempi jousi oli poikki. Sitähän ei näe vaikka kuinka pyörittelee kytkintä kädessään, sillä ylempi jousi kätkee alemman tehokkaasti. Nyt moottorin toimiminen alhaalla parani oleellisesti.

Toinen merkittävä parannus oli kun ostin speedin oman putken. Hyper heitettiin... Nyt parani mm. pääsuoran päässää havaitut merkilliset ylikierrosongelmat.

Mutta edelleen, kun kone oli kunnolla lämmin, se stumppaili. Käynnnistys lämpimänä oli myös hankalaa. Konneella oli ajettu 5 gallonaa ja puristukset tuntuivat kylmänäkin vaatimattomilta. Päättelin, että se on väljä. (Tästä tosin en ole vieläkään varma)

Uusi Speedi sisäänajoon ja sitten vielä roppa kaupalla hyviä neuvoja seurakavereilta. Yksi ilta vielä säätöjen hakua ja vot kaikki toimii upeasti.

Helppoa. :grin:

125
Tulokset / Vs: TULOKSET Finnish open #2 Vantaa
« : 14.07.08 - klo: 12.30 »
Reilut pari tuntia eilen nostaneena voin myös todeta, että edellä mainitut huippunostajat hoitivat taas hienosti hommansa. Mutta ettei menis ihan oman seuran poikien kehunnaksi, niin äänestän tällä kertaa kisojen parhaaksi nostajaksi Tuomaksen. Hänen loistava tilannetajunsa ja reagointikykynsä yhdistettynä nuoren miehen nopeuteen, voimaan ja tasapainoon tekevät hänestä aina yhden parhaista. Tuomas pystyy hallitsemaan paljon suurenmman alan kuin keskivertonostaja ja siksi hän usein ehtii vierailla muillakin tonteilla. Nosto on suorituksena myös virheetön. Auto pystyy jatkamaan matkaa oikeaan suuntaan parhaalla mahdollisella tavalla, kuitenkin aina niin, ettei muille aiheudu mitään ongelmia. Käsi ei käy pakoputkessa eikä vauhtipyörässä, autot eivät sammu mystisesti hänen käsiinsä. Myös nostojen eleettömyys ja turvallisuus ovat hänen ominaisuuksiaan, joita erityisesti eilisissä kisoissa tarvittin. Vain yksi miinus muutoin täydelliseen suoritukseen tulee siitä, ettei hän ehkä vaatimattomuuttaan ottanut suurimpia haasteita vastaan ja valinnut nostopaikakseen pahimpia paikkoja. Kanssakilpailijat ja yleisö vaativat päästä seuraamaan Tuomaksen suorituksia myös SM-kisoissa.

Kiitos hienoista kisoista kaikille niin paljon muiden eteen tehneille.

Oman tiimin eilisistä edesottamuksista totean vain lyhyesti, että nyt olis meillä moottorin säätäjän paikka auki. :p

126
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET SM M-8 - Salo - 28.06.2008
« : 03.07.08 - klo: 11.09 »
Sori, eihän tuota läppäriä käytettykään tällä kertaa, joten tuloksetkin jossain muualla.

127
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET SM M-8 - Salo - 28.06.2008
« : 30.06.08 - klo: 12.17 »
Meinasin ensin kirjoittaa tuonne toiseen topiikkiin "Veden päällä ajaminen" näistä kisakokemuksista :p. Mylläri käytti hienoa kikkaa semeissä kun laittoi nippusiteen siipeen roikkumaan. Näin ainakin yksi auto tunnistettiin. Moni mekkari yritti tankata naapurin autoa, ja ainakin meidän kuski ohjasi 15 sekunttia väärää autoa. Oli siinä silloin nostajillakin omat hauskat hetkensä.

Selväksi tuli, että polttiskrossari ei tuota keliä kestä. Meillä kesti vielä vaivoin semin loppuun. Vauhtia ei olut juuri lainkaan ja kääntyvyys olematon. Finaalissa vauhtia riitti pari minuuttia, mutta pikku hiljaa homma hyytyi ja hyytyi kunnes 9 minuutin kohdalla ohjausservo (9351) kuoli kokonaan. Auto painoi tuossa vaiheessa jotain 5 kiloa ja renkaat olivat lähes tuplanneet kokonsa mutapaakuilla.

Järjestäjät tekivät voitavansa kisan läpivienniksi. Semien ja finaalien lyhentäminen oli varmasti oikea päätös sikäli kun niitä olisi pitänyt ajaa ollenkaan.

Mikalle ja muille Salolaisille paljon kiitoksia ikimuistoisista kisoista.

129

No nyt on käyty perinteisessä tiimisaunassa ja "poika" oli tietysti mukana :lol: Kuskikin sai tällä kertaa tulla ihan ylälauteelle noin niin kuin luottamuksen osoituksena. Jos homma jatkuu tähän malliin, voi olla, että jonain päivänä hän saa vielä koskea löylykauhaankin. :p

Kisoista jäi mieleen pienen mutta innokkaan ja tyytyväisen harrastajajoukon rehti kisailu. Kisapaikka oli hyvä, valmistelut oli tehty viimeisen päälle aina ohjelmalehdykäistä ja kuvaussopimusta myöten. Show vietiin läpi leppoisan aikataulun mukaisesti täsmällisesti. Oli tuomarointia, katastusta, tulospalvelua ja buffettia. Ja paljon palkintoja. Hieno toteutus.

Täytyy myöntää, että epäilin lauantain rataprofiilin soveltuvuutta koko kisaan. Pääsuoran päättyminen jyrkkään, 180 asteen mutkaan hirvitti erityisesti. Stanussa ollaan totuttu one way etupäähän mutta nyt siis oli pakko laittaa spuuli. Mutta hauskaahan se vaan oli. Kyllä autossa voisi vaikka aina olla jarrut ja radat sellaisia, että niitä kannattaa käyttää. Sunnuntain rataprofiili oli perinteisempi spiraalirata. Se oli lähes kaksi sekuntia kierroksella nopeampi kuin lauantain, mutta oli siinäkin silti vaativia osuuksia. Ratamestari teki rohkeat ratavalinnat ja onnistui niissä mielestäni täydellisesti.

Oli myös erityisen hienoa, että Riihimäellä, Tampereella, Valkeakoskella ja Lohjalla otettiin kisakutsu vastaan ja lähdettiin mukaan. Suuri kiitos kaikille kuskeille onnistuneesta tapahtumasta ja Jeppelle vielä erikseen parin päivän mukavasta mekkausseurasta.

Team Elokuu kiittää!

130
Tulokset / Vs: A8 Race - sarjan pistetilanne
« : 14.12.07 - klo: 13.26 »
Tässä epävirallinen kunnes virallinen ilmestyy. Ilmotkaa jos löytyy virheitä.


     Kuski             Seura   A8-Race   Riihi  Vantaa   Hyvin  Mäntsä  Lohja
                                  yht.   14.10.  3.11.   17.11.  8.12.   20.1.
TSM
   1 Viljami Kutvonen  VAU        225      57      57      54      57      0
   2 Tomi Mairue       SRC        222      55      53      60      54      0
   3 Joonas Holsti     VAU        214      53      55      55      51      0
   4 Matias Kuusinen   VAU        212      54      54      52      52      0
   5 Harri Lukkari     MMRc       207      52      51      51      53      0
   6 Aleksi Kaasinen   VAU        202      50      52      50      50      0
   7 Otto Laurila      RiiUA      162      60       0      53      49      0
   8 Tero Kupari       LohUA      148      51      49       0      48      0
   9 Ari Heinonen      VAU        112       0       0      57      55      0
  10 Vertti Aito       VAU         99      49      50       0       0      0
  11 Christer AnderssonMMRc        60       0       0       0      60      0
  12 Teemu Leino       VAU         60       0      60       0       0      0

TSS
   1 Niko Lindvall     VAU        235      60      60      60      55      0
   2 Karri Salmela     VAU        215      52      55      57      51      0
   3 August Poutiainen TUA        211      51      53      54      53      0
   4 Petteri Kauppinen RiiUA      211      54      54      53      50      0
   5 Samuli Kesseli    RiiUA      210      55      51      55      49      0
   6 Anssi Savolainen  TUA        199      49      50      52      48      0
   7 Joel Valander     RiiUA      196      53      48      50      45      0
   8 Jaakko Louhi      TUA        189      46      45      51      47      0
   9 Nikke Pitkä       RiiUA      184      47      42      49      46      0
  10 Tuomo Otsavaara   VAU        181      44      47      47      43      0
  11 Lassi Salo        RiiUA      136      45      43      48       0      0
  12 Mikko Möller      VAU        114      57      57       0       0      0
  13 Toni Niinivirta   MMRc       109       0      52       0      57      0
  14 Aleksi Levomäki               88       0      44       0      44      0
  15 Panu Siitonen     HyUA        87       0      41      46       0      0
  16 Eetu Luukkonen    MMRc        60       0       0       0      60      0
  17 Joni Suni         MMRc        54       0       0       0      54      0
  18 Ville Rönnqvist   MMRc        52       0       0       0      52      0
  19 Henry Tanskanen   HyrUA       50      50       0       0       0      0
  20 Paulus Pulkkinen  MMRc        49       0      49       0       0      0
  21 Joonas Oksanen    LahUA       48      48       0       0       0      0
  22 Ville Konoila     VAU         46       0      46       0       0      0

TSP/MN
   1 Arto Heinonen     VAU        240      60      60      60      60      0
   2 Timo Keränen      LahUA      219      57      54      55      53      0
   3 Jukka Häkämies    LohUA      206      53      52      53      48      0
   4 Mikko Mäkinen     VMF        203      50      50      52      51      0
   5 Sami Takkinen     LahUA      200      55      45      51      49      0
   6 Marko Eklund      TamUA      199      51      47      54      47      0
   7 Harri Kaasinen    VAU        196      52      51      48      45      0
   8 Juho Kulkas       VAU        186      49      46      47      44      0
   9 Tommi Wiksten     VAU        168       0      57      57      54      0
  10 Jorma Kupari      LohUA      168      46      40      44      38      0
  11 Janne Kiiski      RiiUA      166      47      39      43      37      0
  12 Henry Tanskanen   HyrUA      140       0      49      49      42      0
  13 Kalle Kyyrö       VAU        137       0      41      50      46      0
  14 Petri Ranta       LohUA      133      48      42       0      43      0
  15 Jouko Saarinen    LohUA      131       0      44      46      41      0
  16 Aleksi Otsavaara  VAU        127       0      43      45      39      0
  17 Toni Rahko        VAU        107       0      55       0      52      0
  18 Harri Peltomaa    TamUA      104      54       0       0      50      0
  19 Henry Salmen      LahUA       57       0       0       0      57      0
  20 Mikko Möller      VAU         55       0       0       0      55      0
  21 Jyri Konoila      VAU         53       0      53       0       0      0
  22 Touko Laakso      TamUA       48       0      48       0       0      0
  23 Kalle Lauren      VAU         40       0       0       0      40      0
  24 Tapio Tolvanen    VUA         38       0      38       0       0      0

C12
   1 Sami Salmela      VAU        221      54      57      53      57      0
   2 Jarkko Mustonen   VAU        180       0      60      60      60      0
   3 Jukka Penttinen   LahUA      162      53      54       0      55      0
   4 Ari Salminen      RiiUA      117      60       0      57       0      0
   5 Henry Salmen      LahUA      111      57       0      54       0      0
   6 Carl-Magnus Fager VAU        110       0      55      55       0      0
   7 Teemu Saarinen    HyUA        55      55       0       0       0      0
   8 Jani Hovi         HyUA        54       0       0       0      54      0
   9 Mikko Mäkinen     VMF         53       0       0       0      53      0
  10 Satu Harmokivi    LahUA       52       0       0       0      52      0
  11 Matti Korvenmaa   MikUA       52      52       0       0       0      0
  12 Arto Heinonen     VAU         51       0       0       0      51      0
  13 Risto Rönnqvist   MMRc        50       0       0       0      50      0

131
Tuli mieleen haluaako kauempaa tulijat niin että kisat ajetaan
uudella profiililla lauantai aamuna ?

Tottakai haluavat, ja läheltä tulijat myös, koska näin ei tarvitse käydä keskusteluja salaharjoittelusta tms. Reilu homma, että järjestäjät ottavat tämän huomioon.

132
Näin vasta-alakajatiimin näkökulmasta on vain hyvä, jos kokeneemmat jaksavat ajaa stanuluokassa mukana. Erittäin hyvä.

133
Oli taas kiva käydä valmiiksi katettuun pöytään. Hienoa työtä kisajärjestäjiltä. Kiitos!

Rata näytti ensisilmäyksellä hitaalta mikkihiiriradalta (melkein kuin kotirata), mutta oli kyllä ylättävän nopea, kunhan vaan pysyi ajolinjalla. Meillehän se sopi, ja tuuletettiin ensialkuun vähän tulosluettelon kärkeä. Finaaleissa sitten pienet takaiskut vaikuttivat sijoitukseen. Tai onko 42 koon kenkä katon läpi niin pienikään.

Jo kotimatkan aikana (2 tuntia) tiimimme kuski tunsi itsensä niin levänneeksi, että halusi välttämättä ajamaan saman tien treeneihin. Eikös tuo jos mikä kerro siitä, että kisat olivat onnistuneet. Onneksi treenipaikalla porukka oli jo keräilemässä mattoja, joten jouduimme (huh) menemään kotiin analysoimaan kierrosaikoja...

Team Elokuu kiittää!

134
Tulokset / Vs: Alue-8 Vantaan osakilpailu
« : 03.11.07 - klo: 20.26 »
Joo kyllä värkit kesti ... no yks akkurikko oli (taas), niin ja haettiin se meidän auto kerran sieltä pöydän alta - ei auttanut fasst ei  :grin:

135
Tulokset / Vs: Alue-8 Vantaan osakilpailu
« : 03.11.07 - klo: 19.59 »
Juu kiitos, kyllä tulokset kiinnostaa. Ja kiitos kaikesta muustakin - hienot kisat taas.

Tällä kertaa tuntui olevan tuota vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin enemmän kuin Riihimäellä. Liekö johtunut rataprofiilista tai mistä, mutta kolinaa oli nyt paljon enemmän. Protesteja ei kai tehty, mutta nurinaa kuului.

+järjestelyt kaikin puolin mallillansa
+rata ja radan pito :shocked:
+oma tulos (-huippunopeus)
+kisaporukka

Team Elokuu kiittää!

136
Pari vuotta sitten siirryimme 27 MHz AM radiosta Spectrum dx3 radion käyttäjiksi. Ja oltiin tosi tyytyväisiä. Erityisesti häiriöttömyys ja kiteettömyys olivat ylivoimaisia ominaisuuksia, mutta emme havainneet nopeudessakaan mitään ongelmaa tai edes muutosta - silloin. Seurasimme toki tätä saman kaltaista keskustelua noista latenssiajoista j.n.e. Myöskään huippukuskit eivät jurikaan siirtyneet spectrum aikaan perusteluinaan hitaus (ja jotkin ongelmat maailmalla). Ihmettelimme moista nirsoutta emmekä voineet uskoa tuossa olevan mutta syytä kuin turhamaisuus  :wink:

Jos erona on muutama millisekuntti, ei kai kukaan voi väittää, että sitä pystyisi havaitsemaan.

Muutama viikko sitten ostimme uuden Futaba 3PKS radion, jossa siis on spectrum moduli. Ostoon johti enemmänkin tarve saada expo y.m. vastaavat säädöt patteriautokisoja varten kuin mikään muu. M8:a varten emme siis kauppaan menneet. Yllätys oli kuitenkin suuri ja positiivinen kun huomasimme kuinka paljon nopeampi on saman auton saman servon (Futaba 9451) toiminta tuolla radiolla. Emme siis odottaneet näkevämme moista ilmiötä, mutta uskottava se oli.

Eli muutos on vaivatta aistein havaittavissa. Kyse ei voi olla siis vain muutamasta millisekunnista. Luultavasti tuo latenssiaika kertautuu ohajusliikkeen aikana useasti ja vastaavasti siis myös viive, jolloin lopputulos on jo havaittavissa. Latenssiajan lisäksi tulisi tietää, missä joka välissä tuo latenssiaika vaikuttaa. Jokaisen asteen kymmenyksen ohjauskulman muutoksen jälkeenkö? Jos siis kaikki yritetään latenssiajan erolla selittää, joka on ehkä jo alkuaan turha yritys.

Kuitenkin tuo sormenpään ohjausliikkeen ja renkaan kääntymisen samanaikaisuus on yksiselitteisesti tavoiteltava asia. Tähän vaikuttaa vielä enemmän servon nopeus kuin radion nopeus. Samanaikaisuus tekee ajamisesta helpompaa, tarkempaa. En tiedä tuleeko meidän läpit ensi kesänä paranemaan myös kuraradoilla, mutta edellytykset siihen kyllä paranivat. Toisaalta meidän tapauksessa Futaba 3PKS:n reilut 200 g suurempi massa voi viedä edusta paljon pois tai jopa haitata enemmän pitkissä hiiteissä.

137
Tulokset / Vs: Alue-8 kerhokisakutsu
« : 14.10.07 - klo: 20.02 »
Kiitos järjestäjille kivoista kisoista!

Järjestelyt toimivat loistavasti ja mukavaa rataa oli kiva kierrellä varsinkin kun päivän aikana pito siinä parani. Tuloksetkin täällä kerrattavissa heti kun kotiin ehtii. On siinä sitten tiimisaunaan dokumenttia.

Meille tämä oli oikein positiivinen kokemus. Ensimmäinen kerta ei jää viimeiseksi.

Team Elokuu kiittää!

138
Yleinen keskustelu / Vs: Laadukkaat RC-videot
« : 27.09.07 - klo: 12.22 »
Vilmimme on vihdoin saanut kaksi arvostelua. Toisessa kehuttiin vauhdikkaaksi. Kiitos kannustuksesta.

Toisessa moitittiin 200 MT järjetöntä avautumisaikaa. Siihen huomautan, että ei ehkä kannata yrittääkään katsoa suoraan linkkiä, vaan ladata se ensin omalle koneelle ja katsoa sitten myöhemmin. Eli klikkaa linkkiä hiiren kakkospainikkeella ja valitse tallenna kohde ja lähde ulkoiluttamaan koiraa / vaimoa tai tee läksyt. Kun vilmi on latautunut, voi sitä katsoa samalla rahalla vaikka useampiakin kertoja. Vilmi ei ole kopiosuojattu. Toisaalta laatuero ei ole tällä kertaa kovin suuri...

Joka tapauksessa kiitos molemmille kun katsoitte.

139
Yleinen keskustelu / Vs: Laadukkaat RC-videot
« : 24.09.07 - klo: 21.05 »
TUA Cup alkaa taas keskiviikkona 26.9.2007.

Kilpatalven 2006 - 2007 tapahtumia muistellessa ja akkuja lataillessa  :tongue: kasasimme tämmöisen vilmin:

TUA-Cup 2006 - 2007 (20 MT wmv)

Ja isoille pojille, joilla on kunnon vehkeet :roll:, sama mutta vähemmän pakattuna
TUA-Cup 2006 - 2007 (200 MT avi)


140
Nyt on rata kuiva. Ei monttuja eikä lottoreikiä. Aivan erinomaisessa kunnossa. Sileää pintaa reilut kolmesataa metriä. Suosittelen.

On se hyvä talkookaveri tuo Suulperi :lol:

141
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raision VVV RC-rata
« : 18.09.07 - klo: 21.27 »
Kerittiin rata vasta tänään koeajaa. Ollaan oltu tuolla kurapuolella koko kesä.

Todella hieno rata kaikkinensa. Ja aivan mahtava se Belgian Span Eau Rougen tapainen-mutka vähän ennen ajajakorokkeen eteen tuloa. Paljon muitakin kiharia paikkoja ja vaihtoehtoisia reittejä.

Rata oli kuiva, kivetön ja pölytön. Keskelle rataa oli kuitenkiin jäänyt kohtalainen lammikko. Siitä kun kerran ajoimme läpi, auto pysähtyi hetken päästä, eikä enää liikahtanutkaan. Pelkäsimme pahinta, mutta puolen tunnin kuivailujen jälkeen virran kierto palasi noparissa normaaliksi. Jarrujen teho kuitenkiin puoliintui, eikä siihen löytynyt selitystä eikä lääkettä.

Oli kiva ajaa kovaa!

Kiitos aktivisteille, hieno homma LasHi!

142
On se niin siinä ja siinä, että sataako vai ei. Kävin jo radallakin toiveikkaana. Rata oli kuitenkin vielä paikoin märkä. Lätäkönpohjat eivät ole kuivuneet, vaikka ne aika hyvin onkin ojitettu. Tavittais aurinkoa.

Onneksi asfaltti on kuivunut ja vastari siirretty turistiin. Että jos kävis pilaamassa hyvän sisäkaluston tässä hermoillessa.

Ja jos asfalttikin kastuu, niin sitten yritetään päästä ilmaan. Ja se kyllä onnistuu, vain alastulo siinä aina tökkii.

Mutta silti mieluummin siis tonne krossiradalle. Uhkaa muuten reenit jäädä kovin vähiin, kun on pari edellistä kisaa jäänyt väliin.

143
Tulosluettelossa on tasapistetilanteissa noudatettu AKK:n SM sarjasääntöjä, jotka on kirjoitettu seuraavasti:

"Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa. Mikäli tämäkään ei tuo ratkaisua, otetaan huomioon viimeistä edellinen osakilpailu jne."

144
Kiitos oikaisusta Jankka. Janin Vantaan pisteet on nyt siirretty oikealle Janille.

Tulosluettelon nimissä olevat ilmeiset sanamuunnosvitsit eivät ole allekirjoittaneen tekemiä. Osallistujien nimet ja muut tiedot, on saatu järjestäjien foorumilla julkaisemista tulosluetteloista.

145
Juu varmuuden vuoksi on hyvä ottaa omiakin tyokaluja mukaan, mutta on ne kyllä olleet ihmeellisiä nuo seuran kaksi lapiota ja muutama harava, kun ne ovat aina ennen hyvin riittäneet näinkin ison seuran talkootouhut tyydyttämään. Eivät ole loppuuneet kesken. Tulee ihan mieleen eräs parin tuhannen vuoden ikäinen tarina kansanjoukon ruokkimisesta muutamalla kalalla ja leivällä.

Nämä nykyajan ihmeet siis nähtävillä ja itse käsin kosketeltavissa tänään Jyrkkälässä. Tätä ei kannata missata, seuraavaan ihmeeseen voi mennä taas aikaa.

146
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 02.08.07 - klo: 00.49 »
Finaalin kulku graaffisesti:

Finaalin kulku   

147
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 01.08.07 - klo: 17.48 »
Tässä kierrosaikoja graaffisesti jos jotakuta muutakin sattuis kiinnostamaan:

Semifinaali A (1-3)            Semifinaali B (1-3)
                        FINAALI

148
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 01.08.07 - klo: 00.46 »
Tässä buggyjen lapit:

A-haara: 1/4-nousu             B-haara: 1/4 nousu
A-haara: Semifinaali            B-haara: Semifinaali
                        FINAALI

149
Tässä yllä olevassa esimerkissä on taustana todelliset tapahtumat. Tuomariston sanktio  oli hylkäys. Ja tuo "äänestyskin" pidettiin jo. Se nimettiin sitten protestikäsittelyksi ja sanktiosta selvittiin kättä päälle lyömällä.

Itsekin arvelisin, että sääntöihin ja sopimuksiin olisi hyvä perustaa päätökset, ei äänestyksiin, ja niitä tulisi myös noudattaa.


150
Olisi tosi hyvää jos joku voisi tänne laittaa nostovuorojen taktiikan, miten ne muodostuvat. Lähtien eräharjoituksista - finaaliin.

AKK Motorsport ry:n julkaisemissa M-8 SM sarjasäännöissä todetaan nostamisesta seuraavaa:

4.4. Nostaminen

Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 18 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.

Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat.

Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.

Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.


Ja näitähän sitä nykyään hienosti noudatetaankin tuota 18 v ikärajasääntöä lukuun ottamatta. Tässä on se pieni hankaluus nousufinaaleissa, että nostajia on vain 7-8 vaikka nostopaikkoja on 10-12. Eli pieni alimiehitys heti rakenteellisesti. Sitten, jos yksikin jamppa on sitä mieltä, että hän ei nosta ("kun meidänkään erässä ei ollut kuin niin ja niin monta nostajaa" tai jostain muusta systä) on hankaluudesta tulossa ongelma. Tähän ongelmaan on yritetty käyttää sääntöjen sallimaa kutsuntamenettelyä. Tosin kokeilu ei tainnut onnistua.

Sanktioista on säännöissä aika selkeät ohjeet: alkuerissä nostovuoron laiminlyönti -> paras alkuerätulos pois, finaaleissa nostovuoron laiminlyönti -> finaalitulos pois (hylkäys). Tuomaristolle on sanamuodoissa kuitenkin jätetty liikkumavaraa. Esimerkkinä voisi kukin miettiä sellaista tapausta, että kokenut ohjaaja x saa osakilpailussa 1 varoituksen nostovuoron laiminlyönnistä; osakilpailussa 3 ohjaaja x laiminlyö jälleen nostovuoronsa. Kyseessä on tahallinen laiminlyönti, jonka tuomaristo havaitsee. Mikä on nyt sanktio? Äänestetäänkö siitä vaikka?

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9