Moro!
Tässä hieman tarkennuksia mitä "virallistaminen" aiheuttaa kilpailijoille:
Akuissa ja latauksessa noudatetaan yleisiä sääntöjä (koskee kaikkia sähköautoluokkia, sama sääntö myös Maastosarjassa):
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-01-17T11-02-3212.pdfTuo viime vuonna uusittu sääntö käytännössä sallii lähes kaikki akut koska listan ulkopuolelta on sallittu myös lukematon määrä akkuja: "
hyväksyttyä akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh".
Eli esim. ROAR-listalta löytyy tämä 5800 mAh akku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17272__Turnigy_nano_tech_5800mah_2S2P_30_60C_Hardcase_Lipo_Pack_ROAR_APPROVED_.html... ja sen lisäksi voidaan käyttää vastaavanlaista mutta isompikapasiteettista, esim. tätä 6000 mAh versiota
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.htmlAkkusäännöt on tehty puhtaasti turvallisuuden takia: ei ylilatausta, ei lämmitystä, 1C latausvirta ja liposäkki käytössä aina ladatessa ja akut on testattu jonkun liiton toimesta eli Euroopan liitto EFRA tai jenkkien liitto ROAR. Vain kovakuoriset akut sallittu Suomen kisoissa.
Lisenssin vuosimaksu on 27 eur / kalenterivuosi. Jos ei kuulu AKK:n alaiseen seuraan niin useassa AKK-seurassa vuosimaksut ovat n. 30 euron luokkaa, esim. voi liittyä paikalliseen UA:han vaikkei siellä rc-autotoimintaa olisikaan. Jos haluaa vain kokeilla yhden kisan ajamista niin voi 15 eurolla ostaa yhden kisan kattavan tutustumislisenssin eikä silloin tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Lisensseihin kuuluu aina vakuutus mukaan, jos ei ole lisenssiä niin suosittelen ainakin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ostamista.
Kisajärjestäjän kannalta tulee lisää kuluja 51 euroa jos ajetaan SC kisoja yksittäisinä kansallisina kisoina tai 72 jos ajetaan SC Cup sarjamuotoisena. Näihin summiin kuuluu myös kisajärjestäjälle vakuutus.
En halua ajatellakaan tilannetta missä "villissä kisassa" tilanne ryöstäytyy pienen kisaorganisaation käsistä ja "huutelijat" ottavat vallan. Varsinkin jos kisat vedetään läpi ilman mitään vakuutuksia ja sattuu joku onnettomuus. Sarjan virallisestamisesta aiheutuu toki näitä lisäkuluja, mutta mielestäni nämä kaikki edistävät SC-autoilun asemaa Suomessa. Loppupeleissä kuitenkin Tero päättää itse miten sarjaa kehitetään, toimin lähinnä vain neuvonantajana tässä asiassa.
Terveisin Pauli Helin
Sähköcrossin luokkayhteyshenkilö