RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: MarGox - 26.07.04 - klo: 15.17

Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 26.07.04 - klo: 15.17
..tai oikeastaan sen hampaitten kuluminen on huolenani.
Muovinen pääratas syö kytkinkellon hampaita kuin rotta miestä, miksi?
Voisiko johtua kytkimen "säädöstä", ehkä?
Ehkä juuri muovisesta päärattaasta - vaihanko teräksiseen?
Voisikos tuollaista säätää siten jotta se ottaisi vasta ylemmillä kierroksilla kiinni?
Onko kytkinkellon hammasmäärä oltava "vakio" päärattaan vastaavaan?

Tässähän tätä, aloittelijan uteliaisuutta taasen tuli.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: copter - 26.07.04 - klo: 15.53
Kuinka lähellä kytkinkellon ratas on pääratasta? Jos olet ne ovat ihan toisissaan kiinni niin silloin tuo kuluminen mitä ilmeisimminkin johtuu siitä. Rattaat tulee laittaa niin lähelle toisiaan kuin mahdollista, mutta kuitenkin siten että rattaiden välissä on hieman tyhjää (½ - 1mm). Eli kun esim. kytkinkelloa pyörittää sormella, niin tulisi pystyä tuntemaan sen olevan hieman irrallaan päärattaasta.

Kytkinkellon hammasmäärä ei tarvitse olla sama kuin mikä auton mukana on vakiona tullut. Kytkinkelloa vaihtamalla eri hampaiseen voidaan säätää auton välitystä ja näin ollen säädellä auton kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhdetta toisiinsa.

Mikäli kytkimen haluaa saada ottamaan kiiinni vasta korkeammilla kierroksilla, niin silloin kytkin täytyy vaihtaa taikka kytkinpaloja muuten modifioida.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 26.07.04 - klo: 15.57
"Kuinka lähellä kytkinkellon ratas on pääratasta? Jos olet ne ovat ihan toisissaan kiinni niin silloin tuo kuluminen mitä ilmeisimminkin johtuu siitä." -tämä on perinjuurin tutkittu ja se on asianmukainen.
"Kytkinkellon hammasmäärä ei tarvitse olla sama kuin mikä auton mukana on vakiona tullut. Kytkinkelloa vaihtamalla eri hampaiseen voidaan säätää auton välitystä ja näin ollen säädellä auton kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhdetta toisiinsa." -eli tarkoitat jottei päärättaan hammastusta tarvitse vaihtaa, jos kytkinkellon hammastus muuttuu?
Olikos se niin jotta; isompi kyt.kel. hammastus = nopeampi kiihtyvyys? -paljonko yksikin piikki vaikuttaa??
"Mikäli kytkimen haluaa saada ottamaan kiiinni vasta korkeammilla kierroksilla, niin silloin kytkin täytyy vaihtaa taikka kytkinpaloja muuten modifioida." -oiskos tuosta modifioinnista mitään prosyyriä nähtävillä missään?
Kytkimen kiinniottamisajankohdalla ei ole kuluttavaa merkitystä?
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Toni N - 26.07.04 - klo: 17.15
Pienempi kytkinkello = parempi kiihtyvyys, huippunopeus pienempi.
Suurempi kytkinkello = huonompi kiihtyvyys, parempi huippunopeus.

Jos tahtoo, että kytkin ottaa kiinni ylemmillä kierroksilla, pitää paloja keventää. Kevennyksen voi tehdä esim. poraamalla tai vuolemalla paloja keveämmäksi.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 26.07.04 - klo: 19.57
Mitäs faktoja (GX-21R) tarvitsen kun alan kyselemään autooni seuraavaa kytkinkelloa? -Siis hyvä, kova ja kestävä pitää saada.
Olisiko tuolla metallisella päärattaalla asiaan, siis lähinnä kestävyyteen "merkitystä"?
Käykö muitten merkkien...? Suosituksia - kiits.
Mites tuo laakeripuoli, kannattaako ajatella toisenlaisia, kuin tällähetkellä olevia "vakio neulalaakereita"?

. . Kkellon asennukseen Saa myös antaa vinkkejä.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Antti R - 26.07.04 - klo: 20.46
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Mitäs faktoja (GX-21R) tarvitsen kun alan kyselemään autooni seuraavaa kytkinkelloa? -Siis hyvä, kova ja kestävä pitää saada.
Olisiko tuolla metallisella päärattaalla asiaan, siis lähinnä kestävyyteen "merkitystä"?
Käykö muitten merkkien...? Suosituksia - kiits.
Mites tuo laakeripuoli, kannattaako ajatella toisenlaisia, kuin tällähetkellä olevia "vakio neulalaakereita"?

. . Kkellon asennukseen Saa myös antaa vinkkejä.


Hankit alu-kytkinkellon.  JA sinne 2-kuulalaakeria. Ja rattaiden hampaat ei kulu jos ne ovat sopivalla etäisyydellä toisistaan.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Pekka V - 26.07.04 - klo: 23.13
Osta HoBaon tai fiorinin kytkinkello HoBaon kahdella kuulalaakerilla.
Ei ole kovinkaan kallis. Kytkinkello laakereineen ja postikuluineen taisi olla 15€. Ostin siis nuo Iso-Hepalta
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 27.07.04 - klo: 09.51
Oisko laittaa suoraa linkkiä?:"Osta HoBaon tai fiorinin kytkinkello HoBaon kahdella kuulalaakerilla. Ei ole kovinkaan kallis. Kytkinkello laakereineen ja postikuluineen taisi olla 15€. Ostin siis nuo Iso-Hepalta"
Onko vissi kanssa jotta käy??
Mitä huomioon otettavia seikkoja??
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Pekka V - 27.07.04 - klo: 12.32
http://www.iso-hepa.com/do?action=group&id=20

Ups, toi kytkinkello olikin kalliimpi, mitä se mulle makso.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 27.07.04 - klo: 13.35
Onkos siinä valamiina mukana ne laakerit? Tuo 13T se sais olla, nyttenkin sellattine on.
..jos ei, mikkäs ne sitten ois listasta..?
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: copter - 27.07.04 - klo: 14.35
Hobaon kytkinkellossa tulee laakerit mukana. Iso-Hepa myöskin myy Fioronin kytkinkelloa jossa ei tule laakereita mukana, mutta Hobaon omat kytkinlaakerit sopivat siihen ongelmitta.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: MarGox - 27.07.04 - klo: 15.10
Oiskos paiskata linkillä mistä tuon HoBaon kytkinkellon laakereineen löytäisin tilattavaksi?
Iso-Hepalta kun en sitten, sitten löyvvä... Kuin tuon Fioronin (mitkäs laakerit siihen tarviskaan?)


Muuten, immeisille jokka koreja ovat vailla:   http://www.huntersystems.co.uk  -jonkinsortin RC-laitteisiin ainakin löytyy -Erikoisuuksia.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Large_90 - 27.07.04 - klo: 17.20
Mä oon asettanu ne rattaiden välit laittamalla paperinpalan kytkinkellon ja päärattaan väliin ja sitten oon vaan työntäny koneen niin että rattaat on yhessä ja ruuvannu koneen kinni.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: Large_90 - 27.07.04 - klo: 17.31
Mä oon asettanu ne rattaiden välit laittamalla paperinpalan kytkinkellon ja päärattaan väliin ja sitten oon vaan työntäny koneen niin että rattaat on yhessä ja ruuvannu koneen kinni.
Otsikko: Kytkinkello.
Kirjoitti: copter - 27.07.04 - klo: 18.29
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Oiskos paiskata linkillä mistä tuon HoBaon kytkinkellon laakereineen löytäisin tilattavaksi?
Iso-Hepalta kun en sitten, sitten löyvvä... Kuin tuon Fioronin (mitkäs laakerit siihen tarviskaan?)


Menet sinne Iso-Hepan sivustolle, klikkaat sitä siitä sivuvalikosta "Tiedostot". Sieltä löytyy Hobaon kokonainen varaosaluettelo / hinnasto, jossa on tuo Hobaon kytkinkellon osanumero ja hinta. Siitä vaan mailitse tilaat ko. osan. Fioronin kytkinkello löytyy sieltä sivuilta ja siihen sopivat laakerit sitten myöskin tuolta samasta luettelosta kuin tuo Hobaon kytkinkello.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: make xd - 17.03.08 - klo: 20.12
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Mika R - 17.03.08 - klo: 20.15
pitää pyöriä täysin vapaasti ilman vastusta. vasta kytkimen mukaantulo aiheuttaa vastuksen kun annetaan kenkää. tosin ongelmakuvaus ei vastaa minusta tätä tilannetta. jos kello on jumissa kampurassa niin moottori yleensä tahtoo stumpata tyhjäkäynnillä. jos se huutaa "tyhjää" niin sulla on muualla ongelmaa, esim. kytkin ei ota kiinni tai jokin vetoakseli löystynyt, jolloin veto siirtyy sinne mutta mitään ei tapahdu.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: monster_rc - 17.03.08 - klo: 20.48
jpnitroracingin myymät K-Factoryn kytkinkellot on käsittääkseni myös osoittautuneet melko kestäviksi. Itselläni on vasta ensimmäinen käytössä joten käyttökokemuksia en itse vielä pysty antamaan kun on vasta pari kertaa päässyt ajelemaan.

Fioronin turbo-slide kytkin tuntus erittäin huolettomalta ja sikäli kun olen asiasta lukenut niin moni muukin tykkää... :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: JK - 17.03.08 - klo: 21.03
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:

Jos voimansiirrossa ei mikään liiku, mutta kone huutaa, niin silloin on vauhtipyörä päässyt löystymään. Kampiakseli pyörii siis tyhjää kytkinpaketin sisällä. Katso pyöriikö vauhtipyörä, kun painat kaasua. Jos ei pyöri niin tuo on ongelmasi.

Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: make xd - 18.03.08 - klo: 07.24
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:

Jos voimansiirrossa ei mikään liiku, mutta kone huutaa, niin silloin on vauhtipyörä päässyt löystymään. Kampiakseli pyörii siis tyhjää kytkinpaketin sisällä. Katso pyöriikö vauhtipyörä, kun painat kaasua. Jos ei pyöri niin tuo on ongelmasi.



Pitää kattoo ensi kerralla kun ajan, että pyöriikö tuo vauhtipyörä. Kiitos ohjeista!
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: notgood - 21.04.08 - klo: 17.11
Onko tietoa kenen valmistajan kytkin kelloissa on hieman korkampi ns.kaulus/kytkin osuus kuin esim hpi:n valmistamissa? .kyseessä siis noin 2mm ero!
Kyseessä siis savageen istuva.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Mika R - 21.04.08 - klo: 17.27
Yleensä kohdistetaan vauhtipyörän taakse tulevalla prikalla. K-factory spesu kelloissa on vähän leveämpi hammastus
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: notgood - 21.04.08 - klo: 19.35
Kohdistus ei ongelma vaan kun tuli mallia lapa kutkin heivattua ja vaihdettua eri tyyppinen kytkin niin jää ainakin noilla hpi:n kelloilla pinnat näkyviin siksi siis tarve korkeammalle kellolle.
Tiedän että niitä on koska itseltä löytyy 15 piikkisenä mutta ei ole kyllin iso,mutta valmistajasta ei tietoa!
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Mika R - 21.04.08 - klo: 19.57
Aiemmin mainitsemani on leveä ja peittää palat kysy jp-nitro
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: chimairarocks - 22.04.08 - klo: 19.02
Onko joku kokeillut sorvata/koneistaa itse kytkinkelloa? Kytkinpaloja olen monenkin kuullut värkkäilevän...

Ainoa ongelma taitaa olla että miten tehdä hammastukset. Itse mietin että jos ensin sorvaa kaikki pöyreät muodot kelloon, ja sitten poraa reikiä hammstuksen kohdalle ja sitten sorvaa ylimääräset pois, jotta hammastus näkyisi... :roll:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Elvisrc - 22.04.08 - klo: 20.15
Tarviit siihen jyrsimen, jakopään ja sekä hieman laskupäätä. Lopuksi myös karkaista se ratas muuten se ei kyllä kestä yhtään mitään. Mä en ymmärrä miksi 15e euron kytkin kelloa täytyy itse alkaa tekemään jota vaihdetaan harvoin. Tiedä sitten onko ne hammastukset samanlaisia kuin pinioneissa, sillon kyllä hoituu kellon teko pelkästään sorvilla.

Pinioni noin 3-5e.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: chimairarocks - 23.04.08 - klo: 15.22
Mä en ymmärrä miksi 15e euron kytkin kelloa täytyy itse alkaa tekemään jota vaihdetaan harvoin.

No sen takia, jos kytkinkello kestää suurinpiirtein saman ajan kuin 2-3 alumiinikytkinpalaa, kunnes kuluu täysin puhki :angry:. Ja myöskin sen takia, että kello maksaa 21e(Kyosho)... :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Mika R - 23.04.08 - klo: 15.52
sulla on kyllä jotain pielessä jos kello kuluu noin nopeesti. kyosholta löytyy karkaistua kelloa, mutta niin löytyy monelta muultakin. esim. K-factoryn kellot ovat hyviä (JP-nitroracing)
yleensä samalla kellolla ajetaan koko kesä ja enemmänkin
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: chimairarocks - 24.04.08 - klo: 14.07
yleensä samalla kellolla ajetaan koko kesä ja enemmänkin

Tai sitten ei...
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Mika R - 24.04.08 - klo: 14.10
no ihan varmasti. meneekö siitä hampaat? ajatko hiekalla?
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: *HOKE* - 24.04.08 - klo: 14.57
On ennenkin nähty kuinka muovi vastaan metalli yhdistelmässä metalli kuluu yllättävänkin nopeasti.
Ilmeisesti muoviin tarttuu pienenpienet kivet ja muovispurrista syntyy hiekkapaperia...
Vielä jos siihen lisätään mahdollisesti hieman pielessä oleva ratasvälys.

Vaihda teräksinen spurri.
Ja mikä pakottaa ostamaan järkyttävän ylihintaisen kyoshon spurrin??
Vai eikö kyseiseen autoon sovi yleismallinen??
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: chimairarocks - 24.04.08 - klo: 15.30
no ihan varmasti. meneekö siitä hampaat? ajatko hiekalla?

Hampaat ei kulu yhtään(ainakaan silmällä katsottuna) ja varsinaisella rantahiekalla n. 2 vuotta sitten että...

Luulenpa että on vaan niin surkeelatunen kello.(vakio hiukan erillainen ja ei kulunut läheskään noin paljoa kunnes palojen jousi kulutti sen poikki :undecided:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Snagge - 10.08.08 - klo: 22.25
Niin omassa autossa oli jo tehdas-säädöissä tehty se virhe, että rattaat oli suurinpiirtein puristimella laitettu niin lähekkäin kun on mahdollista. Seurauksena oli se, että Kytkimen teräs ratas söi muovisen päärattaan. Samalla kun ostin uutta ratasta niin ajattelin, että otan hieman vakiota ``monihampaisemman´´ päärattaan. Eli siis tietysti kun Päärattaassa on enemmän hampaita niin silloinhan se lisää Auton maksiminopeutta jonkin verran. Pitää joku kerta käydä kokeilemassa lähiradan tutkassa kuinka kovaa auto kulkee. Olisi ihan mukava tietää. :cheesy:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: peitsamo - 10.08.08 - klo: 22.28
Eli siis tietysti kun Päärattaassa on enemmän hampaita niin silloinhan se lisää Auton maksiminopeutta jonkin verran.

Kyllä se taitaa mennä just toisinpäin. Eli isompi pinjoni/kytkinkello lisää teoreettista nopeutta, vastaavan vaikutuksen saat jos pienennät spurria.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Snagge - 10.08.08 - klo: 23.14
Aivan, Teoriittisesti, Mutta tuo on niin sanottu 1.asteen viritys ``aloittelijoille´´ Auttaa sekin kun Ostaa ``ìsompihampaisen´´ pinjonin... Olet aivan oikeassa, mutta tuo on helpompi viritys tapa, vaikka se ei paljoa nopeutta lisää tuokkaan. :afro:
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Breweri - 10.08.08 - klo: 23.45
Aivan, Teoriittisesti, Mutta tuo on niin sanottu 1.asteen viritys ``aloittelijoille´´ Auttaa sekin kun Ostaa ``ìsompihampaisen´´ pinjonin... Olet aivan oikeassa, mutta tuo on helpompi viritys tapa, vaikka se ei paljoa nopeutta lisää tuokkaan. :afro:

Siis mitä ihmettä? Ei isompi pääratas tuo lisää nopeutta vaikka sen miten päin ajattelisi. Isompi pääratas (verrattuna vakioon) tuo samalla spurrilla/kytkinkellolla lisää kiihtyvyyttä ja vääntöä, ei huippunopeutta.
Otsikko: Vs: Kytkinkello.
Kirjoitti: Snagge - 11.08.08 - klo: 08.18
Eiku hetkonen.... Anteeksi virheeni. Pitäähän sen olla pienempi tietysti ja pinjonin isompi:=)