Vihdoinkin legendaarisen kengäntekijän uudet takavetokrossarit ovat rantautuneet Suomeen. Schumacherilla on pitkät perinteet takavetokrossiautoista, mutta edellinen vuosikymmen on ollut hiljaiseloa tuolla rintamalla. Huhut ovat pikku hiljaa voimistuneet uudesta autosta ja Cougar brandi sai jatkoa saadessaan loppuliitteksi SV. Uusi auto on suunniteltu uuden teknologian mukaan, joka on viime vuosina voimakkaasti muuttanut auton vaatimuksia. Siispä suunnitellessaan autoa Insinöörit ovat lähteneet niistä lähtökosdista, että voiman lähteenä ovat hiiletön tekniikka ja LIPO akut. Näin ollen innovatiivisia ratkaisuja on autossa useita.
Tässä rapsaa sitä mukaa, kun kerkee kasata ja kirjoitella:
Osat siististi pusseissa, jotka ovat merkitty kirjaimilla suurempien kokonaisuuksien mukaan. Pienemmät osapussit ovat merkattu stepeillä kasaus järjestyksen mukaan.
Otin pienen varaslähdön, jotta saan korin maalauksen kuivumaan. Näin ollen raapaisin korin pussin auki ja kaivoin maalipurkkeja esiin. Huomioita herettä heti se, että kori, siipi ja pohja-amme oli leikattu valmiiksi muotoonsa.
Korissa oli suojaava kelmu maalausta varten, mutta ikkunateippauksia ei ollut. Näin ollen levittelin ikkunamaskit kuivumaan.
Tämän jälkeen palasin manuaalin mukaiseen kasausjärjestykseen odotellessani maskin kuivumista. Manuaalissa aloitettiin pohjalevyyn kiinnittämään peräpään osia. Kuitenkin ennen tätä menin lavuaariin hiomaan hiilikuitulevyjen nurkat pyöreiksi. Kannattaa muistaa lotrata vettä, jotta hiilikuitupöly ei leviä jokapaikkaan.
Eikun palikkaa kiinni. Muistakaahan käyttää lukitetta metalli vastaan metalli liitoksissa! Alumiiniosat näytti hyvin viimeistellyltä. Huomatkaa, että en tarkoituksella laittanut kaikkia runkotolppia, ennakoin vähän säätöjen suhteen ja haluan fleksiä rungosta.
Tukivarsien kiinnityksessä oli käytetty muovipuslia, jotka tulevat alumiinipukin "pesiin" tämä lisää hyvin palikoitten käyttö ikää sekä puslat ovat helppo ja halpa vaihtaa. Tukivarsissa kannattaa tarkistaa ettei valujäämiä ole liukupinnoilla. Osat napsahti mukavasti paikoilleen ja olivat herkät pienen asettelun jälkeen. Vakaajan pallot jätetty tarkoituksella pois.
Keulan rakenne oli varsin jämäkkä, toisin kuin olin aluksi luullut. :mrgreen:
Lineaarinen linkki systeemi näytti varsin pätevältä. Osat meni nätisti paikoilleen ja olivat herkät.
Servo asennetaan poikkeuksellisesti vinosti ja ohjaus linkki heiluu osittain servon alla. Tila näytti aluksi rajalliselta, mutta yllättävän nätisti sinne kaikki sopi. Servo varsi vielä puuttuu, odottaa keskitystä. Ohjauslinkkiin ei tarvinnut Savöxin servolla prikkoja. Näyttäisi siltä, että servo saveria ei tuohon mahdu, ainakaan perinteisen mallista...
Hypätään takaisin korin pariin, koska ikkunamaskit oli kuivanut ja pääsin maalaamaan korin. Kori sai Solero teeman, ikkunamaskit vielä poistamatta. Odottelee maalin kuivumista rauhassa.
Keulasta vielä muutama kuva. Kasaamisessa ja rakenteissa ei mitään suuria ihmeellisyyksiä ollut. Pikkasen näytin viilaa liitospintoihin, jotta valusaumat ei ahista. Lineaarinen ohjaus todella toimii, turhaa klappia ei esiinny, mikä on hyvin tyypillinen tavetoisille ohjauksen ääriasennoissa.
Perinteisen näköiset caster ja-ohjauspalat. Muista merkeistä poikkeava saranatappien kiinnitys vaikuttaa käyttäjä ystävälliseltä kenttäolosuhteita silmällä pitäen. Eli itse saratapissa lukitus kierre, jolloin pikku ruuveilta ja e-klipseiltä säästytään. Caster ja-ohjauspalojen liukupinnat kannattaa tarkistaa ettei jää valupurseita.
Erikoisen näköisillä camber linkin ulommaisilla pallokupeilla on tehty tilaa big bore iskareille.
Perän boksissa oli oivallisesti toteutettu diffin korkeuden säätö. Diffin lisäksi yksi ratas vaihtaa paikkaa muovi paloja kääntämällä, jolloin diffin korkeus muuttuu ja välykset on kohdallaan. Boksin kuorissa oli toivomisen varaa, ei ihan parasta mahdollista eristystä ja rattaat hieman ahisti toisiinsa. Kokonaan läjään ja runtua niin lähtee turhat ahistukset...
Teflon rasvaa heitetty boksiin.
Diffipussia aukaistessa hymy pääsi valloilleen, kun näin kuulien olevan keraamisia myös painelaakerin. Painelaakeri oli muutenkin hyvin laadukas, sillä se koostui kolmesta levystä. Ulommaiset oli tarkoittu liukupinnoiksi, joissa oli ura sitä varten. Keskimmäisen tarkoitus on pitää kuulat nätisti paikoillaan ja vaikutti materiaalina olevan prossin, joka vähentää kitkaa. Painelaakeri oli myös poikkeuksellisesti sijoitettu hahlon sisäpuolelle ja tiivistetty o-renkaalla, miää lupaa pitkää käyttö ikää. Diffin jäykkyyden säätö oli myös mielestäni parasta luokkaa, sillä se oli toteutettu jousilautasilla, jotka antavat tasaisemman paineen. Diffin kasaamisessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota c-klipsin laittoon paikoilleen, josta on myös erillinen ohje kitin mukana. Eli c-klipsiä pitää hieman venyttää, jonka jälkeen se asennetaan mahdollisimman vähän kasaan puristaen paikoilleen, sillein että terävä reuna on huullosta vasten. Itse laitoin klipsin toisen reunan huulloksen alle ja varovasti kärkipihdeillä ujutin toista reunaa ”pesään”. Lopuksi taltta meisselillä työnsin klipsin pohjaan sati.
Rattaiden suojakoteloa voi loveta, mikä helpottaa slipperin säätämistä.
Perästä muutama kuva. Vetoakselit vaikuttivat vankalta ja nivelet toimivat sulavasti.
Kasaus vuoroon tulivat odotetut iskuvaimentimet, sillä iskarit ovat uudet Big Boret. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että öljytilavuutta on kasvatettu suurentamalla iskarin halkaisijaa. Radalla tämän pitäisi näkyä parantuneena hallinnalla hyppyreissä ja röykyissä. Männän varret ovat pinnoitettu kitkan minimoimiseksi sekä tiivisteet ovat hyvin pehmeät. Kasauksessa kannattaa puhdistaa iskarin sisäpinnat, nimittäin siellä oli jotain roskaa. Sekä on syytä katsoa, että o-renkaat ovat puhtaat. Kasasin iskarit, niin että o-renkaisiin laitoin green slimeä ja taakse 30wt öljyä ja eteen 35wt. Jälkikäteen huomasin, että on syytä avata pari kierrosta etuiskarin pallokuppia, jotta ulosjoustot olisivat sopivat. Lopputuntuma on iskareista erittäin positiivinen, tuntuma on herkkä ja tutin ansioasta reboundit oli helppo säätää.
Iskarit kiinni.
Renkaitten liimaus ja sähkölaitteiden asennus.
Ja valmis puuma huomista testiä varten. :mrgreen:
Yleistä höpinää:
* Ruuvien materiaali vaikutti varsin hyvälle sekä kannat sopivan napakoita avaimiin.
* Alumiini osat olivat viimeistellyt tarkasti ja nätisti. Erityisesti silmää miellytti kirkkaaksi pinnaksi jätetyt viisteet.
* Muovi seokset vaikutti materiaaliltaan ja tarkkuudeltaan pääsääntöisesti hyvältä.
* Kitin setuppi vaikuttaisi suoraan sopivan astro turf ja matto alustoille. Ulos mentäessä todennäköisesti tarvitsee hieman autoa löysentää.