Kirjoittaja Aihe: Hiilikuitu pohjalevy ?  (Luettu 9919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Hiilikuitu pohjalevy ?
« : 18.05.10 - klo: 22.44 »
Onko ketään kokeillut valmistaa pohjalevyä hiilikuidusta ?
Kuvat ja mielipiteet kiinnostais kovasti.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #1 : 19.05.10 - klo: 14.45 »
Onko ketään kokeillut valmistaa pohjalevyä hiilikuidusta ?
Kuvat ja mielipiteet kiinnostais kovasti.

Mihin autoon. Jos tulee polttikseen niin ei kannata.
Olen tehnyt ties kuinka moneen eri autoon rungot, jopa TURBO BURNSIIN tein sellaisen joka ei kestänyt sitten mitään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #2 : 19.05.10 - klo: 21.46 »
Onko ketään kokeillut valmistaa pohjalevyä hiilikuidusta ?
Kuvat ja mielipiteet kiinnostais kovasti.

Mihin autoon. Jos tulee polttikseen niin ei kannata.
Olen tehnyt ties kuinka moneen eri autoon rungot, jopa TURBO BURNSIIN tein sellaisen joka ei kestänyt sitten mitään.
Jerzi



Millaista mattoa ja epoksia käytit? Laminoitko käsin vai alipaineella?
Valmiin laminoinnin ainevahvuus?
 

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #3 : 19.05.10 - klo: 22.29 »
Eli lähinnä tein sähkörossareihin runkoja.
Näin se periaatteessa meni.

Alin kerron hiilikuitu, ristikudos n.190gr
Sen päälle yksisuuntainen hiilikuiti pitkittäin n.350gr
Sen päälle yksisuuntainen poikittain n.350gr
Sen päälle ristikudos lasikuitua ei väliä miten painavaa
Sen päälle yksisuuntainen hiilikuitu poikittain
Sen päälle yksisuuntainen hiilikuitu pitkittäin
Sen päälle hiilikuitu, ristikudos

Epoksi mitä käytin oli muistaakseni SP ja jokin numero sarja.
Laminoin nämä paksun polyeteeni kalvon päälle ja kuin viimeinen kerros oli laminoitu sen päälle laitoin kalvon ja n.20kg painoa päälle.

Se lasikuitu määritteli miten paksun siitä halusin.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #4 : 20.05.10 - klo: 20.12 »
Ilman alipainetta hiilariin jää liikaa epoksia -> turhaa painoa paksuuteen nähden ja heikentää levyn rakennetta (jää mm. ilmakuplia) jos sitä verrataan alipaineella tehtyyn.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #5 : 20.05.10 - klo: 21.48 »
Itse ajattelin ottaa tosta infernon pohjalevystä muotin ja kokeille hiili/kevler sekoituksella sekä lisätä vähän core materiaalia lisä
jäykisteeksi.  Mikä sulta jerzirccar1 rungosta petti ensimmäisenä ?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #6 : 20.05.10 - klo: 22.00 »
Aramidia ei juuri muualle kannata laittaa kuin pohjaan, korkeintaan pari kerrosta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #7 : 20.05.10 - klo: 22.45 »
lasilevyjen väliin kannatta kokeilla myös tehdä ja raskas paino päälle.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #8 : 21.05.10 - klo: 09.44 »
Aki M teki pari vuotta sitten polttikseen hiilikuitupohjan.
Ihan oli viimesenpäälle alipaineella tehty.
Kevlariakin löytyin ulkopinnasta.

Ei kestänyt kuin hetken ja vaikutti muutenkin auton toimivuuteen niin paljon ettei muutenkaan järkevää.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #9 : 21.05.10 - klo: 13.50 »
Suosittelen kyllä ihan ostamaan levyn sen sijaan että alat sitä itse valmistaa. Mahdollisesti vois löytyä joutilasta 2,25mm ja 4mm levyä joutilaana.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #10 : 21.05.10 - klo: 14.53 »
M8 pohjan jos tosiaan meinaa tehdä niin 4 millistä tarttee olla.

Ainut vaan että miten helposti valmiista levystä pokkaa eteen sen 10 asteen kickupin ja kylkiin reunapokkaukset?

Mut eniveis... Hiilikuitupohja polttiskrossissa on lähes suoraan sanottuna turha toivo.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #11 : 21.05.10 - klo: 15.03 »
Ei sitä voi valmiista levystä pokata, pitäs olal tehty semmoseksi kuin se on, tai käyttää erillistä keulapalaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #12 : 21.05.10 - klo: 23.29 »
Aki M teki pari vuotta sitten polttikseen hiilikuitupohjan.
Ihan oli viimesenpäälle alipaineella tehty.
Kevlariakin löytyin ulkopinnasta.

Ei kestänyt kuin hetken ja vaikutti muutenkin auton toimivuuteen niin paljon ettei muutenkaan järkevää.

Taitaapa olla sekin juttu, että pohjalevyllä on (M8:ssa) iso merkitys moottorin jäähdytyksessä.

GT-8 autoon noita näyttää olevan saatavilla:

http://maxvelocityracing.com/Servo.aspx
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #13 : 21.05.10 - klo: 23.42 »
Ilman alipainetta hiilariin jää liikaa epoksia -> turhaa painoa paksuuteen nähden ja heikentää levyn rakennetta (jää mm. ilmakuplia) jos sitä verrataan alipaineella tehtyyn.

No minun tekemät hiiliktuitu levyt ei todellakaan ollut mitään sekunda tavaraa vaan todella laaduksta ja kestävää/jäykkää tavaraa, ja ei nuo muutamat pienet ilmakuplat mitenkään häirinneet siellä jossain välissä.

Se levy mikä meni rikki niin siinä oli keskellä balsaa joten se meni rikki reunasta ja se oli ihan kokeilu levy/alusta turbo burnssiin. Kevyt tosin oli ja jäykkä myös.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #14 : 21.05.10 - klo: 23.59 »
Suosittelen kyllä ihan ostamaan levyn sen sijaan että alat sitä itse valmistaa. Mahdollisesti vois löytyä joutilasta 2,25mm ja 4mm levyä joutilaana.

Mites siitä valmiista levystä sitten saa sen oikean muodon?

Kuten jo aiemmin kirjoitin, tarkoitus on ottaa muotti alkuperäisestä pohjalevystä, mahdollisesti reunamuovit kiinteästi mukana. Näin saa pohjalevyyn mukavasti rakennetta jäykistävää muotoa jo ilman core materiaalin käyttöä.

Ton kokoluokan "kokeilu" ei maksa käytännössä mitään, eikä ole keneltäkään muulta pois.

Tuntuu kyllä ihmeelliseltä jos 4mm ainavahvuudella levy ei kestä tai ole tarpeeksi vääntöjäykkä. Kun vakio pohjalevy on kuitenkin todella letku.
4mm vaatii melkein 6 kerrosta 600g/m2 hiilarimattoa tai 9-10 kerrosta 160g/m2 aramidia.
Molempia laminointeja saa hakata vasaralla tosissaan.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #15 : 22.05.10 - klo: 00.50 »
Ei siinä oikein muuta kestävyys ongelmaa ole kuin nuo kovat tällit kivistä jne.
Hyvin nopeesti hiilari menettää jäykkyytensä ja toimivuus loppuu viimeistään siihen.

Muutenkin tosiaan kun alumiinipohjalevyn jousto on suunniteltu juttu näissä autoissa.
Auton pitää joustaa oikealla tavalla ja sillä on suuri merkitys alustan toimivuuteen.

Myöskin matalimmasta kohdasta painon postaminen niinkin paljon kun se hiilikuitu vs alumiini tulee olemaan... Vaikuttaa hyvin paljon auton yleiseen toimivuuteen.

Eihän siinä mitään jos rakentaa haluaa...
Kerrotaan nyt vain että kokeiltu näitä on, eikä toimiviksi havaittu... Eikä myöskään pitkäikäisiksi vaikka on kevlaria mukana käytetty.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #16 : 22.05.10 - klo: 09.28 »
Ei siinä oikein muuta kestävyys ongelmaa ole kuin nuo kovat tällit kivistä jne.
Hyvin nopeesti hiilari menettää jäykkyytensä ja toimivuus loppuu viimeistään siihen.

Muutenkin tosiaan kun alumiinipohjalevyn jousto on suunniteltu juttu näissä autoissa.
Auton pitää joustaa oikealla tavalla ja sillä on suuri merkitys alustan toimivuuteen.

Myöskin matalimmasta kohdasta painon postaminen niinkin paljon kun se hiilikuitu vs alumiini tulee olemaan... Vaikuttaa hyvin paljon auton yleiseen toimivuuteen.

Eihän siinä mitään jos rakentaa haluaa...
Kerrotaan nyt vain että kokeiltu näitä on, eikä toimiviksi havaittu... Eikä myöskään pitkäikäisiksi vaikka on kevlaria mukana käytetty.

No miten se sitten kymppikrossisa kestää ? Näissä nyt on amme suojaamassa pohjalevyä.
Jeps

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #17 : 22.05.10 - klo: 17.31 »
Ei siinä oikein muuta kestävyys ongelmaa ole kuin nuo kovat tällit kivistä jne.
Hyvin nopeesti hiilari menettää jäykkyytensä ja toimivuus loppuu viimeistään siihen.

No miten se sitten kymppikrossisa kestää ? Näissä nyt on amme suojaamassa pohjalevyä.

Joo, ja painoa M8:ssa noin kolme kertaa enemmän.
Flying Calacucco

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #18 : 22.05.10 - klo: 17.42 »
Eikö siihen voi sitten 3 kertaa paksumman pohjan tehdä  :p
Jeps

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #19 : 22.05.10 - klo: 20.47 »
No varmaan vois. Kyse on kuitenkin siitä, että hiilikuitulevy menettää jäykkyytensä helposti, kun laminointipinta rikkoontuu kiveniskusta tms., joten se ainepaksuus ei ole kaikki kaikessa. Alumiini on selvästi kestävämpää tästä näkökulmasta.

Ja sitten vielä nuo edellä jo mainitut seikat, eli

- auton painonjakauma
- moottorin jäähdytys
- hiilikuidun hankala työstäminen, esim. kick-upin tekeminen

Siinäpä noita syitä, miksi hiilaripohja ei ole lyönyt itseään polttiskrossareissa.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #20 : 23.05.10 - klo: 00.22 »
Käypäs nyt edes kerran katsomassa polttisratoja...
Kiviä jne...
Auto pohjaa isoissa hyppyreissä ja ties mitä muuta.

Alumiiniset pohjat kuluu niin että jos aktiivisesti kisaa ajat niin ei yksi pohja oikein yhtä kautta kestä kun on puhki kulunut.

Ja juuri nimenomaan hiilikuitu kun menettää jäykkyytensä hyvin herkästi.
Ei kestä kulutusta ja kovia kiveniskuja...
Hetken kestää, mutta siis todellakin vain hetken.

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #21 : 23.05.10 - klo: 13.41 »
- hiilikuidun hankala työstäminen, esim. kick-upin tekeminem

Mikä tässä on vaikeaa ?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #22 : 23.05.10 - klo: 13.52 »
No jos ei ole vaikeaa niin näytäpäs sitten esimerkki kuinka taitat 4 millisen hiilikuitulevyn 10 asteen kulmaan ilman että sen vahvuus yhtään kärsiin...



No ja oli sitten mikä tahansa vaikeaa tai ei niin joko uskotte että hiilikuitupohja ei vaan ole toimiva ratkaisu M8 autoissa, tai sitten teette itse ja toteatte kantapäänkautta että näin on.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #23 : 23.05.10 - klo: 15.27 »
- hiilikuidun hankala työstäminen, esim. kick-upin tekeminem

Mikä tässä on vaikeaa ?

Tottahan hiilikuitulevyäkin voi taivuttaa, ei siinä mitään. Autot kun kuitenkin tehdään tehtaalla sarjatuotantona, vaatisi tällainen osa monta ylimääräistä työvaihetta verrattuna alumiinilevyyn, joten valmistuksen (auton) hinta nousee tarpeettomasti. Kun vielä ajatellaan, ettei siitä ole ilmeisesti mitään käytännön hyötyä, ei sitäkään työtä ole järkevää tehdä.

Oikeampi sanamuoto siis olisi ollut, että se on hankalampaa, kuin alumiinilevyn työstö.

Olisi tietysti mielenkiintoista kokeilla tällaistakin ratkaisua, mutta ainakaan omalla kohdalla ei mitään käytännön tarvetta asialle ole koskaan ollut.

Pari lainausta toisesta aiheesta:

Hiilarilevyä voi taivuttaa lämmittämällä, jopa 45 asteen taivutus on mahdollista tietyin ehdoin. Yleensä taivutus tehdään ennen työstöä koska hiilarimatot "liukuu" taivutuksessa ja mm reiät menettää muotonsa.

Tämä kaikki riippuu siitä millä hartsilla hiilari on kasattu, toiset hartsit ei pehmene lämmittäessä kun taas toiset pehmiää jossakin lämpötilassa ja palautuu jäähdyttyään.

Siitä on aikaa kun noiden kanssa touhuttiin joten lämötilat menee hataran muistikuvan perusteella jonnekkin 160-200 astetta. Riippuu sitten tosiaan käytetystä hartsista onnistuuko homma vai ei.

Taivuttamisen avainsana on lämmössä pehmenevä hartsi, pokkausta ei voi tehdä suurella kulmalla, pokkaus ei saa olla keskellä pitkää kappalsetta vaan reunassa että saa hiilikuitukerroksia liu'utettua pokkauksen aikaansaamiseksi. Vertaa ohuen puhelinluettelon taivuttamista.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #24 : 23.05.10 - klo: 15.39 »
Mun pointti oli, ettei muotoon prässättyä levy voi todellakaan taivuttaa, vaan se katkeaa. Jos ite laminoi niin siitä saa kyllä tehtyä ihan mitä vaan jos taidot ja välineet antaa myöten. Mutta se vaiva, aika ja kustannus, jonka moinen aiheuttaa ei varmasti maksa vaivaa koska ne omakyhäämät hiilikuitulevyt ei varmasti ole ekassa erässä lähellekkään sellasta kun tarve vaatii. Ominaisuudet kuten vääntöjäykkyys, taittojäykkyys ja materiaalin homogeenisyys joka kohdassa on riittävä haaste olla tekemättä, jos ei oikeasti ole aikomus tehdä muutaman sadan kappaleen erää. Muutaman tonnin ku käytät rahaa niin saat varmasti sitten jo riittävän laadukasta materiaalia muidenkin tarpeisiin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #25 : 23.05.10 - klo: 15.48 »
Ei sitä voi valmiista levystä pokata, pitäs olal tehty semmoseksi kuin se on, tai käyttää erillistä keulapalaa.

Ja sitten lopputulos on tämä. Vaikka kysessä ei olekaan puhdas hiilikuitu, niin sama asia. Tuohonkin härveliin tuli sitten "optio-osana" alumiininen etupala, joten se siitä kokeilusta.
Flying Calacucco

Poissa Ekkuli

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #26 : 23.05.10 - klo: 16.50 »
Täältä löytyy valmiita levyjä joihinkin autoihin:
http://www.moosracing.mono.net/8993/Home
...ku ny vaa ei sattus mitää....

Poissa jannmann

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #27 : 24.05.10 - klo: 00.50 »
No jos ei ole vaikeaa niin näytäpäs sitten esimerkki kuinka taitat 4 millisen hiilikuitulevyn 10 asteen kulmaan ilman että sen vahvuus yhtään kärsiin...

Siis en ole koskaan ollut mitään valmista levyä taivuttamassakaan.
Vaan otan alkuperäisestä muotin ja laminoin alkuperäistä vastaavan muodon.

Mun pointti oli, ettei muotoon prässättyä levy voi todellakaan taivuttaa, vaan se katkeaa. Jos ite laminoi niin siitä saa kyllä tehtyä ihan mitä vaan jos taidot ja välineet antaa myöten. Mutta se vaiva, aika ja kustannus, jonka moinen aiheuttaa ei varmasti maksa vaivaa koska ne omakyhäämät hiilikuitulevyt ei varmasti ole ekassa erässä lähellekkään sellasta kun tarve vaatii. Ominaisuudet kuten vääntöjäykkyys, taittojäykkyys ja materiaalin homogeenisyys joka kohdassa on riittävä haaste olla tekemättä, jos ei oikeasti ole aikomus tehdä muutaman sadan kappaleen erää. Muutaman tonnin ku käytät rahaa niin saat varmasti sitten jo riittävän laadukasta materiaalia muidenkin tarpeisiin.
Itse kun laminoi saa just sitä mitä tulee  :p
Kalliiksi kokeilu ei tule.
Äkkiä arvioituna ensimmäisen pohjalevyn kustannus on luokkaa 50e
Koostuen:
-hiilikuitu/kevlar 10e
-epoksi 10e
-alipaine säkitys tarvikkeet 10e
-muotin raaka-aineet 20e

Hivenen eri kustannukset siis kuin 1:1 auton suhteen jossa viimeksi tekemäni konepelti makso raaka-aineiden puolesta n.800e
Näissä pikku osissa on mahdollista myös kokeilla uusia tekniikoita ja jos onnistuu saa kenties jotain käyttökelpoista. Nyt olisi tarkoitus kokeilla alipaineinjektointia. Jos menee pieleen, ei ole iso menetys. Samalla voi kokeilla eri core materiaaleja pienessä mittakaavassa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #28 : 24.05.10 - klo: 00.55 »
Jos nyt ihan tosissas meinaat hiilaripohjaa polttiskrossariin kyhätä niin yritä keksiä jokin ratkaisu millä parannat pohjan isku ja kulutuskestävyyttä.

Yksi päivä polttiskrossiradalla tappaa hiilaripohjan vaikka kuinka olis kevlaria ja muutenkin hyvin tehty.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
« Vastaus #29 : 24.05.10 - klo: 08.33 »
Jos pohjalevy tehdään oikeista materiaaleista ja oikeilla menetelmillä niin uskon vakaasti että hiilari/aramidi pohjalevy kestää M8 autossa. Siinä saattaa joutua kolumaan oppirahat muutaman kerran ennen kun lopullinen versio löytyy.

Iskunkestävyyttä hiilariin saadaan aramidilla ja levy saadaan oikeilla menetelmillä kestävämmäksi kuin vastaavalla alulevyllä. Se, miten hiilarin jäykkyys vaikuttaa ajettavuuteen, onkin sitten eri asia, kuten se että kannaattaako uhrata kymmeniä/satoja tunteja sekä isoa kasaa fyrkkaa kokeiluihin. Aramidilla saadaan runkoon fleksaavuutta, iskunkestoa ja kulutuksen kestävyyttä, pelkällä hiilarilla mennään terve edellä puuhun.

Ihan verrokkina iskunkestävyydestä ja murtumattomuudesta silloin kun on oikeat materiaalit oikeassa paikassa. Ralliautoissa on pohjan panssarointi tehty hiilarista/aramidistä, yksikään vastaavan painoinen metallipanssarointi ei kestä läheskään yhtä hyvin iskuja ja kulutusta. Sama päteen mönkijöitä joissa on vastaavat panssarit sillä poikkeuksella että hiilarin tilalla on lasikuitua kustanusten takia.

Lämmöjohtokyvystä sen verran että hiilari ei ole lämpöä eristävä materiaali vaan omaa erittän hyvä lämmönjohtokyvyn. Tämä siisi silloin kun puhutaan oikeasta hiilarista, ei kotona painojen alla tehdystä epoksihiilarista jolloin epoksi toimii lämpöä eristävänä väliaineena.
Kylätason RC-kuski.