No jos ei ole vaikeaa niin näytäpäs sitten esimerkki kuinka taitat 4 millisen hiilikuitulevyn 10 asteen kulmaan ilman että sen vahvuus yhtään kärsiin...
Siis en ole koskaan ollut mitään valmista levyä taivuttamassakaan.
Vaan otan alkuperäisestä muotin ja laminoin alkuperäistä vastaavan muodon.
Mun pointti oli, ettei muotoon prässättyä levy voi todellakaan taivuttaa, vaan se katkeaa. Jos ite laminoi niin siitä saa kyllä tehtyä ihan mitä vaan jos taidot ja välineet antaa myöten. Mutta se vaiva, aika ja kustannus, jonka moinen aiheuttaa ei varmasti maksa vaivaa koska ne omakyhäämät hiilikuitulevyt ei varmasti ole ekassa erässä lähellekkään sellasta kun tarve vaatii. Ominaisuudet kuten vääntöjäykkyys, taittojäykkyys ja materiaalin homogeenisyys joka kohdassa on riittävä haaste olla tekemättä, jos ei oikeasti ole aikomus tehdä muutaman sadan kappaleen erää. Muutaman tonnin ku käytät rahaa niin saat varmasti sitten jo riittävän laadukasta materiaalia muidenkin tarpeisiin.
Itse kun laminoi saa just sitä mitä tulee :p
Kalliiksi kokeilu ei tule.
Äkkiä arvioituna ensimmäisen pohjalevyn kustannus on luokkaa 50e
Koostuen:
-hiilikuitu/kevlar 10e
-epoksi 10e
-alipaine säkitys tarvikkeet 10e
-muotin raaka-aineet 20e
Hivenen eri kustannukset siis kuin 1:1 auton suhteen jossa viimeksi tekemäni konepelti makso raaka-aineiden puolesta n.800e
Näissä pikku osissa on mahdollista myös kokeilla uusia tekniikoita ja jos onnistuu saa kenties jotain käyttökelpoista. Nyt olisi tarkoitus kokeilla alipaineinjektointia. Jos menee pieleen, ei ole iso menetys. Samalla voi kokeilla eri core materiaaleja pienessä mittakaavassa.