RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 11.21

Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 11.21
Tämä aihe on ollut esillä ennenkin, mutta nyt on taas sen aika. Otsikon kysymys on suunnattu kaikille kelvollisen rc-auton omistajille, joilla olisi mahdollisuus osallistua kisoihin, mutta eivät osallistu.

Tiedossa on, että maassa on myyty ja myydään jatkuvasti kunnollisia autoja sekä touring- että crossiluokkaan. Mikä kilpailemisessa on niin pelottavaa, että suurella osalla niistä ajetaan vain kerhoilloissa, takapihoilla ja montuissa?

Jos ostaisin hyvät kalastusvälineet, saattaisin jokusen kerran harjoitella heittovavan käyttöä kuivalla maalla, mutta luulisin jossakin vaiheessa kuitenkin meneväni oikein veden äärelle kokeilemaan. Vaikka se hirmuisen pelottavaa onkin ja pelkäisin, että nauraakohan kaikki minulle siellä :lol:

Ihan vakavasti, kisaaminen on niin hauskaa, että sen koettuaan ei perinteinen nurkissa ajo ole mitään. Eikä kisoissa kenenkään tarvitse arkailla omia taitojaan. Jopa nykyinen EM-voittaja Juho Levänen ja kaikki muutkin huippumme ovat olleet joskus aloittelijoita ja ekaa kertaa kisoissa. Rohkeita poikia siis.

Osallistuin eilen itse ensimmäistä kertaa crossikisaan junnuluokassa. Oli se melkoista ähellystä, mutta kivaa.

Kertokaa ajatuksianne ja syitä, miksi ette osallistu kisoihin?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Juho.nordgren - 25.05.03 - klo: 11.32
Luulempa, että kisauksen kalleus hirvittää monia ja se eka kisa, mitäs jos mä en osaakkaan ajaa??
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: reittila - 25.05.03 - klo: 11.42
Juho: Ei se kisaaminen ole kallista, jos ei itse tee siitä sellaista.
Olen henk.koht. seurannut sivusta, miten, sittemmin kaksinkertainen maailmanmestari, Jukka Steenari aloitti samalla tavalla kompuroiden ja halvalla kalustolla, kuten varmaan lähes kaikki meistä, joten eiku rohkeesti baanalle.
Kuten VesaK totesti, on se vaan niin kivaa, ettei meikäläinenkään malta lopettaa ;)
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: feenovi - 25.05.03 - klo: 11.44
Kun mä menin ekaan kisaan 2kk sitten muo jännitti ihan sikana että miten mun käy. Kaikki meni hyvin ja tulin kolmanneksi. Ei muo ainakaan pelota nimittäin jos vaikka ajaa kisassa ulos tai ottaa yhteen toisen kanssa niin tiedän että se kuuluu asiaan. Ei sitä kannata ujostella että meneekö kisaan vaan menee ja sen jälkeen vasta miettii  :wink:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 12.04
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Luulempa, että kisauksen kalleus hirvittää monia ja se eka kisa, mitäs jos mä en osaakkaan ajaa??

Hyvä, että otit "kalleuden"esiin!

Osallistumismaksut: kerhokisoihin 0-6€. Lisenssiä ei tarvita. Siitä on hyvä aloittaa. Pääkaupunkiseudulla suosittelen VAU:n touring- ja crossikisoja ja Hyvinkään crossikisoja! Ne ovat rentoja ja hauskoja tapahtumia.

Kalusto: Jos käytettävissä on 3 akkua ja auto, muuta ei tarvita. Hulvattoman hauskaa kisaamista saa nimittäin harrastaa aktiivisesti parikin vuotta, ennenkuin kalliilla kalustolla (moottori, akut) on yhtään mitään merkitystä. Siksi, että itse ajaminen ratkaisee niin paljon enemmän.
Vasta sitten, kun ajotaito ja -varmuus ovat niin hyviä, että pystyy ajamaan koko erän virheettä (TJ:n A-finaalin aivan kärkitaso, 3-4 parasta), kalustolla alkaa olla jotakin merkitystä. Kaikki muut tekevät ajossaan jatkuvasti "virheitä", ja sijoittuminen tulee ainoastaan niiden määrästä.

Ekan kisan "mää en osaa ajaa" on varmasti se suurin pelko. Muistan ekat kerhokisat omalla ja juniorin kohdalla, jolloin juuri nuo tuntemukset saivat koko perhosyhdyskunnan vatsassa liikkeelle.
Kaikki kisaajat ovat käyneet läpi ihan samat tunteet! Eikä siinä oikotietä ole, sillä jokainen on joskus ekassa kisassaan, suoraan toiseen kisaansa ei pääse kokematta ensin sitä ekaa :D Mutta toinen onkin sitten jo paljon "helpompi", ja ekan kisan hermoilut alkavat naurattaa jo vähän itseäkin.
Kisoissa jokainen puslaa oman autonsa kimpussa niin tiiviisti, että muita eriä ei juuri ehdi seuraamaan. Ja ne, jotka seuraavat, kilpailun järjestäjät, ovat enemmän kuin onnellisia siitä, että mukana on ekakertalaisia!

Kysymys: auttaisiko asiaa, jos kisoissa olisi oma "leirialueensa" ja opastusta & helpdesciä ekakertalaisille?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: feenovi - 25.05.03 - klo: 14.54
Varmasti auttais. Esim :mun mielestä harjoitus opetus kilpauluita vois järjestää eka kertalaisille
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: hensau - 25.05.03 - klo: 16.09
Ekat kisat hermostuttaa kyllä kaikkia mutta jos saa tarpeeks
tukea kerholta/isältä nii kyllä sitä uskaltaa lähtee ajamaan.
Mulla ainaki tuli vastaa se hintapuoli auto akut on kyllä mutta osallistusmismaksu 20e! Mun viikkorahoilla ei kyllä monessa kisassa
käydä. :cry:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 16.24
Jep, kyllä tässä lajissa sen verran mania palaa, että viikkorahoilla sitä ei rahoiteta. Terveisiä vaan sinne kotijoukoille: junioreiden hyvää harrastusta on oltava valmis tulemaan myös rahallisesti. Suurista summista ei tarvitse olla kysymys.

Mitä osallistumismaksuihin tulee, niin mielestäni TJ-luokan maksu alle 16-vuotiaille voisi aivan hyvin olla pienempi kuin TS:ssä. Esim 10€.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Juho.nordgren - 25.05.03 - klo: 18.17
No jos nyt puhutaan esim. touring auto kisailusta. Mitä olen seurannut tätä foorumia, niin olen saannut käsityksen että joka kesä kisaan tarvii uudet renkaat, että pärjää. Toki nyt on omalta osaltani tarkoitus aloittaa tuon syndicate sarjan ajaminen. Mutta tuo "tosi" kisaus voi tulla kalliiksi juuri akkujen ja renkaiden osalta (ainakin kesäsin).
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: ieatdirt - 25.05.03 - klo: 18.29
pidetäänkö 1/8 polttismonstereille jonkinlaisia kisoja? oon kyllä niin laiska etten varmaan jaksais lähtee minnekkään kauemmas kisaamaan, vaikka se onkin varmasti todella hienoa.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: MattiM - 25.05.03 - klo: 21.54
Ei se kalleus yhtään minua ainakaan pelota, sillä olethan jo varmaan siinä vaiheessa kun kisaamista harkitset hankkinut kaluston. Eivätkä nämä kilpailu maksut ainakaan kerhokisoissa paljoa ole. En ainakaan ymmärrä miksi pitäisi ostaa joka kisaan uudet renkaat, jos vanhatkin ovat ehjät eikä esim. kolarin tuloksena vanne vääntynyt.

Kilpailu jännitykseen auttaa se jos käy kerhoillassa muutaman kerran ennen kisoja ja tuntee sen jälkeen joitain tyyppejä. Tällöin myös huomaa, että ei olekkaan niin huono kuin mitä luuli. Helpdeskitkin auttaa varmaan, mutta yhtä hyvinhän sitä voi joltain muultakin kysyä apua. Ratkaiseva merkitys on myös siinä, että jos kisoista ilmoitetaan esim. täällä niin ilmoituksesta saa mielikuvan avoimuudesta ja että on tervetullut kisaamaan, jolloin on helpompi lähteä kisaan. Tämä ei välttämättä aina toteudu.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Juho.nordgren - 25.05.03 - klo: 22.19
Noh, heinäkuusta saakka ollaan käyty ajelemassa ja nyt olisi tarkoitus aloittaa tuo kerhokisa kisaaminen niin kuin jo mainitsin jo.

Niin tuosta rengas jutusta, että tuskin niitä tuossa kerhokisaamisessa menee, mutta miten sitten finntrackeissä? sun muissa "kovatasoisissa" kisoissa. Kun ollaan puhuttu, että uusi rengassääntö helpottaa kustannuksissa ja toisin päin eli tulee kalliimmaksi. Minulla taitaa vielä finntrackit olla kaukan ehkä joskus syksyllä...

EDIT: hieman kirjoitus vihreitä pois.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: uni - 25.05.03 - klo: 22.33
Itse olen lähdössä ajamaan TP-10 heti kun saan auton ajettavaan kuntoon, sekä vielä muutaman kierroksen lisää kokemusta.

Ehkä kaikkein eniten helpottaisi uusia harrastajia joku ensikilpailun käsikirjan julkaiseminen vaikkapa täällä jonain FAQ tyylisenä (sticky thread?). Muistaakseni joskus näin (oliko VesaK:n kirjoittama?) jonkun tämäntyylisen, mutta nykyisin kuitenkin kadonnut tuonne viestiketjujen sekaan..

Offtopic/osittain on-topic: Sinä jolla on joskus ollut Kyoshon kalustoa käytössä - voit auttaa nyt uutta harrastajaa pääsemään menoon mukaan... kts. tekninen probleema ;-) (http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3031).
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 23.06
Renkaat on tosi hyvä aihe kustannuskeskusteluun! Tästä ollaan ehkä montaakin mieltä, mutta itse luulen asian olevan näin.

Kärkikuskit, jotka satsaavat paljon kisaamiseen, tai joiden ei itse tarvitse kalustokulunkejaan maksaa, laittavat joka kisaan uudet renkaat. Kenties kahdetkin? Uuden säännön mukaiset CS-27:t eivät tietenkään ole muutaman erän jälkeen vielä kovin kuluneet, ja ne käytetäänkin sitten treenirenkaina loppuun.
Pitää muistaa, että osaavan virikuskin käsissä renkaat myös kuluvat monta kertaa nopeammin kuin aloittelijan TJ-autossa.

"Keskisarjan" kuskeista, joilla taitoa riittää saamaan uusien renkaiden hyöty, mutta joilla viulut maksetaan omasta/tallipäällikön pussista, osa laittaa uudet rinkulit alle jokaiseen FT-kisaan, osa ei. Luulisin.

Mutta sitten me höyhensarjalaiset, joka tässä yhteydessä ei mitenkään viittaa kuskin elopainoon: meidän ajamisemme muodostuu niin suuresta määrästä hiomattomia ajolinjoja, varomatonta kaasun käyttöä, tumpelointia auton säätämisessä, pitkin ja poikin vipeltämistä rataa pitkin ja vähän sen sivussakin, että meille ei missään nimessä ole mitään hyötyä uusista renkaista! Me ajamme samoilla rinkuloilla tyytyväisinä niin kauan, kun insertin päällä vähänkään löytyy ohutta kumikalvoa. Ja se on kauan se  :wink:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Juho.nordgren - 25.05.03 - klo: 23.15
Noniin tämä valoitti minulle PALJON. Kiitos siitä kuuluu VesaK:lle!

Hmm, vielä tuosta huoltajalisenssistä.. Eli kun olen alle 16-vuotias niin pitääkö isäni hommata tuo lisenssi?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 25.05.03 - klo: 23.17
Kyllä pitää.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Teemu L - 26.05.03 - klo: 00.26
Aivan mahtava topic! Minä ajattelin tulla kesällä ainakin fintrackeihin, mutta nyt ei ole koneita muutakuin Reedy rage ja kohta Trinity Monster horse power. Minua ainakin hämää, jos auto ei toimikaa lähdössä,jostain kumman syystä, jää vain paikalleen. Minulla meinaan oli juuri tuollaisia häiriöitä, LRP-hpi Syndicate koneen kanssa, eikä tiedä vielläkään mikä siinä on. Ja jos ei saa ennen erää autoa kuntoon, eli säätöjä. Oikeastaan on itsekkin vaikea ymmärtää mikä siinä on, etten ole jo kisaamassa. No, kun saan moottorin, akun ja 27 renkaat niin tuun löylyttämään teidät TJ-10 sarjan A-finalistit.  :mrgreen:

Edit: Kuinka usein muuten kannattaa moottori sorvata? Kuka sorvaa kisoissa?
Otsikko: Selvyyden vuoksi...
Kirjoitti: Tumppi - 26.05.03 - klo: 08.28
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Noniin tämä valoitti minulle PALJON. Kiitos siitä kuuluu VesaK:lle!

Hmm, vielä tuosta huoltajalisenssistä.. Eli kun olen alle 16-vuotias niin pitääkö isäni hommata tuo lisenssi?


Mikäli isäsi on myös sinun kilpailunaikainen huoltaja, silloin hänellä tulee olla lisenssi.

Mikäli isäsi on muuten vain siellä katselemassa mitä tapahtuu, ja sinulla on joku toinen kilpailun aikainen huoltaja/mekaanikko, silloin isäsi ei mitään lisenssiä tarvitse.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: hoj - 26.05.03 - klo: 08.57
Tiedon puute, eli:

Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Uusien kilpailijoiden mukaan liittymiseksi saisi RC Maailmakin tehdä osansa.

Pääsivulle, vasempaan laitaan (Etusivu, Tulokset jne.) olisi syytä lisätä linkki Kilpailemaan tms.

Tämän linkin takaa löytyisi asiat joita uusi kilpailija tarvitsee.

Ensinkin:

1. Lisenssin hankinta ohjeet: puh. numerot, tarvittavat tiedot, hinnat
2. Kilpailunumeron "tilausohjeet": yhteystiedot
3. Yleisohjeet menettelyksi kilpailussa, kuten pöydät, aikataulut, miten ajetaan (vapaat harjoitukset, eräharjoitukset jne.)
4. Katsastus
5. Transponderi käytäntö
6. Nostotehtävät

Lista on pitkä...
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: l150040 - 26.05.03 - klo: 09.31
Varmastikin on niitä henkilöitä, joilla syy kilpailemattomuuteen ei ole pelko vaan jokin muu. Itsekin lukeudun tähän kastiin. Minulla on varmastikin melkoisen kilpailukykyinen kalustu monessakin luokassa osallistuakseni ensimmäiseen kilpailuun. Olen myöskin melkoisen varma, että ajotaitoni ei olisi porukan huonointa. Lisäksi innostumisessani ei ole valittamista. Kuitenkaan en ole vakavasti miettinyt kilpailuhin osallistumista. Syitä on monia, mutta ehkä tärkeimmät syyt on alle kaksi vuotias lapsi, vaimo, omakotitalo ja muut intressit.

Ehkä minä voisinkin osallistua johonkin kilpailuun, joka olisi lähellä. Jotta tämä onnistuisi minun tulisi ensin hommata lisenssi ja liittyä seuraan, jonka edustajana voisin osallistua itse kilpailuun. Ilman asianmukaiseen seuraan kuulumista osallistuminen on käsittääkseni mahdotonta.
Otsikko: Tiedoksi... Lisenssistä ....
Kirjoitti: Tumppi - 26.05.03 - klo: 09.40
Ennen kuin voit tilata lisenssin, sinun tulee kuulua johonkin AKK:n alaiseen seuraan. ( kenties joudut maksamaan ko. seuran jäsenmaksun, joka maksaa ??€, ihan vain tiedoksi, niin on olemassa AKK:n alaisia seuroja myös, joilla ei ole ko. maksua ollenkaan !)

Ja kun kuulut johonkin seuraan, niin silloin ensisijainen vastuu tuosta asiasta kuuluu ko. seuralle, sen tulee informoida, kuinka ja mistä ko. lisenssi tilataan ja mistä sen sitten saa !

Monilla seuroilla on semmoinen sopimus, että lisenssi lähetetään suoraan lisenssin haltijalle kotia asti ! Mutta varsin monilla seuroilla tuo lisenssi menee ko. seuran yhteyshenkilölle/lisenssiasioita hoitavalle henkilölle, jonka tulisi sitten toimittaa ko. lisenssi perille asti ! Olen kuullut kyllä tapauksia, joissa lisenssi on ikään kuin "unohtunut" ties minne...

Minne seuraan sitten  liittyä ? Se olkoon sitten jokaisen oma asia... sitä voipi näiltä sivuiltakin kysellä ja kun sopiva osuu kohdalle niin tuolta löytyy yhteystiedot :
http://www.akk-motorsport.fi/seurat/yhteystiedot/

ja selkeät RC -yhteystiedot:
http://www.kolumbus.fi/heuli/linkit.htm

ja kaikki lisenssiin tarvittava info:
http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/

noista tuossa varmaan kaikki tärkeimmät lisenssiin liittyen.. joku niitä voi sitten sinne ja tänne linkeiksi liittää...  
esim. otsakkeen "LISENSSI" alle ? kuten "hoj" toive oli....
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: reittila - 26.05.03 - klo: 10.37
Erittäin hyvä aloitusluokka on esim. Touring-Ralli (TSR-10), jossa kaluston merkitystä on säännöillä saatu vähennettyä.
Aiheesta lisää täällä (http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3061&sid=8e109c08a1e49b6929bd78befe77e906)
Tai jokamiehen luokka, jonka ensimmäinen koeluontoinen kisa ajetaan samaan aikaan kesän esnimmäisen TSR-10-kisan kanssa Kuusankoskella 7.6.
Tervetuloa katsomaan vauhdikasta ja rentoa kilvanajoa ja rohkeimmat tietysti itse viivalle mukaan :)
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 26.05.03 - klo: 12.37
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Aivan mahtava topic! Minä ajattelin tulla kesällä ainakin fintrackeihin, mutta nyt ei ole koneita muutakuin Reedy rage ja kohta Trinity Monster horse power. Minua ainakin hämää, jos auto ei toimikaa lähdössä,jostain kumman syystä, jää vain paikalleen. Minulla meinaan oli juuri tuollaisia häiriöitä, LRP-hpi Syndicate koneen kanssa, eikä tiedä vielläkään mikä siinä on. Ja jos ei saa ennen erää autoa kuntoon, eli säätöjä. Oikeastaan on itsekkin vaikea ymmärtää mikä siinä on, etten ole jo kisaamassa. No, kun saan moottorin, akun ja 27 renkaat niin tuun löylyttämään teidät TJ-10 sarjan A-finalistit.  :mrgreen:

Edit: Kuinka usein muuten kannattaa moottori sorvata? Kuka sorvaa kisoissa?

Silloin tällöin näkee, että yksi autoista ei lähdekään liikkeelle startissa. Johtuu usein hiilien huonosta kosketuksesta, jos hiilikanavat ovat likaiset. Pieni tönäisy autoon yleensä auttaa. No, onhan niitä muitakin syitä, ja varmasti jokainen kokenut kisaaja on joskus kokenut vastaavaa. Puhumattakaan ajon aikaisista vikaantumisista ja renkaiden tai pinionien irtoamisista, joita sattuu jokaiselle, aivan huippukuskeja myöten!

Moottorin sorvaustarve vaihtelee jonkin verran ajajasta, välityksestä, hiilistä ym. riippuen. Aloittelevalle TJ-kuskille riittää, kun hän sorvaa/sorvauttaa koneen kerran isossa kisassa, jossa eriä ajetaan 6 + harjoitukset. Olen ajanut kisoja läpi sorvaamatta kertaakaan. Kärkikuskit sen sijaan sorvaavat joka toisen akullisen jälkeen.

Kisoissa on paljon sorveja esillä, ja jokainen, joka ehtii, on yleensä valmis pyydettäessä sorvaamaan, kun olet itse irroittanut ankkurin valmiiksi.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: macconen - 26.05.03 - klo: 15.35
Huh, osuipas ajankohtainen aihe.

Omalta osaltani tilanne on sellainen, että kisaamaan haluttaisi (TP-10),
taidot jne. on mitä on (1v. ajoa takana), kaluston pitäisi olla kisakelpoista (Mugen MTX-12), mutta ei se niistä ole kiinni.

Pahin este tällä hetkellä on yksinkertaisesti se että nuo kisat tykkää
olla sen verran kaukana (asun Oulussa) että vaatii hieman työ- + muun elämän organisointia (1/1 auto lainaan kun ei omaa ole, vaimokkeen lepyttelyä :) jne.) ennenkuin edes kisapaikalle pääsee.

Mutta, vahvasti uskon että tänä kesänä käyn jossakin kisassa ainakin hieman pakkaa sekoittamassa jos en muuta :)
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 26.05.03 - klo: 16.58
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Ehkä kaikkein eniten helpottaisi uusia harrastajia joku ensikilpailun käsikirjan julkaiseminen vaikkapa täällä jonain FAQ tyylisenä (sticky thread?). Muistaakseni joskus näin (oliko VesaK:n kirjoittama?) jonkun tämäntyylisen, mutta nykyisin kuitenkin kadonnut tuonne viestiketjujen sekaan..


Jep, tulin viime syksynä kirjoittaneeksi pala palalta jonkinlaista opastusta Alue 8 -kisasarjaan tuleville aloittelijoille.
Minulla on ollut ajatuksena kaivaa se esiin, ja muokata FT-sarjaan sopivaksi.

Sääntökirjassakin on asiat kerrottu hyvin, mutta silti voisi täällä Foorumissakin olla paikka helposti avattavalle "kisakäsikirjoitukselle", nimenomaan uusien kisaajien vinkkelistä?

Katsotaan... lähiaikoina... ehkä...
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Matias V - 26.05.03 - klo: 17.56
Itselläni oma "kynnys" mennä kisoihin kulkee/kulki siinä että en joko kerennyt tai minulla ei ollut kyytiä. Nyt asia on toisin, äitini sanoi/lupasi että kesäsarjan
saan kiertää kokonaan, jos löytyy kuljettajaa.

FTK1: en päässyt, ei kyytiä, Äiti barcelonassa, Faija tampereella.
FTK2: sinne olen tulossa toistaiseksi ei ole estettä, kunhan Atala-RC hoitaa mulle ne kiteet.
FTK3: tulossa jos ei estettä!

Kunhan nyt päästään tähän touhuun mukaan niin siellä ilmeisesti pysytään, ja pitkään.

Heti kun on sen ensimmäisen "kynnyksen" ylittänyt eli osallistunut ensimmäiseen kisaan kerho tai FT niin uskon että tästä tulee ns. helpompaa.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Teemu L - 26.05.03 - klo: 19.44
Sitten vielä tuosta kilpailun kulusta...eli ensin ajetaan eräharjoittelu, 3(?) alkuerää ja finaali. Näinkö se menee: Eräharjoituksissa katsotaan radiohäiriöt yms. 1 alkuerässä kaikkilähtevät samanaikaisesti ja katsotaan, kuka pääsee mihinkin lähtöruutuun. 2 alkuerässä lähdetään 1 AE:n ratkaisemista lähtöruuduista. 3 alkuerässä...?! ja sitten finaali...

Selittäkääpä nyt tarkasti mulle tämä kilpailun kulku, kun se on periaatteessa enää ainoa asia mikä on epäselvä ennen kisoja. Lukeeko "ajovuorot" missään, vai kuulutetaanko ne vain ja sitten matkaan?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: pete|| - 26.05.03 - klo: 23.02
Yleensä ensin on vaapaa harjoittelu, jossa saa ajaa jos haluaa ja voi samalla tarkasta toimiiko auto.

Vapaan harjoituksen jälkeen eräharjoitukset, joissa tarkistetaan pääasiassa radiohäiriöt.

Näiden jälkeen alkaa alkuerät, joita on FinTrackeissä yleensä 3kpl (onko tämä sitten sääntöjen mukainen määrä ?)
Alkuerissä lähdetään auto kerrallaan. Yleensä kuuluttaja kuuluttaa auton numeron ja silloin lähdetään. Alkuerä tuloksista vain paras huomioidaan (aika ratkaisee), ja tämän mukaan luokitellaan A,BC, jne. finaaleihin.
A finaaliin voi siis päästä vaikka ajaisi vain yhden alkuerän.

Ja lopuksi on ratkaisevat finaalit.

Ensimmäisen kisan jälkeen kaikki onkin sitten paljon helpompaa.

Kilpailuaikataulut ja kiteet  jaetaan yleensä paikan päälle, taikka julkaistaan täällä foorumissa.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 26.05.03 - klo: 23.03
Jep.

FinTrack-kisoissa ajetaan eräharjoitus, 3 alkuerää (aika-ajoa), ja finaalit: A ajaa 3 finaalierää, muut 2 finaalierää.

Eräharjoitus on pakollinen ja sen tarkoituksena on tosiaan todeta, esiintyykö radiohäiriöitä, varsinkin kilpakumppaneiden radioista johtuvia. Vaikka auto ei olisi ajokunnossa, ajajakorokkeelle on siksi mentävä ja radion on oltava erän ajan päällä.

Eräharjoituksen lähtö tapahtuu yhteislähtönä vapaassa muodostelmassa, mutta hosua ei tarvitse.

Kaikissa kolmessa alkuerässä lähtö tapahtuu auto kerrallaan, kuulutusten mukaan.

1. alkuerässä lähtöjärjestys määräytyy kunkin auton eräharjoituksessa ajaman parhaan kierrosajan perusteella, siis yhden ainoan parhaan kierrosajan. Ideana on se, että nopeimpien ei tarvitsisi heti ryhtyä ohittelemaan hitaampia. Lähtöjärjestys kerrotaan kuuluttamalla ennen varsinaista lähtöä, josta tietää, monentenako oma auto on lähtemässä liikkeelle.

Alkuerien tulos ilmoitetaan "xx kierrosta yy sekuntia", ja tulos tulee siitä hetkestä, kun ajoajan (TJ: 4min) täytyttyä auto seuraavan kerran ylittää maalilinjan. Paremmuus määräytyy sen mukaan, kenellä on eniten ajettuja kierroksia. Saman kierrosmäärän ajaneiden välillä paremmuus määräytyy sekuntien perusteella: pienempi sekuntimäärä voittaa.

2. alkuerän lähtöjärjestys määräytyy 1. erässä ajetussa paremmuusjärjestyksessä.

3. alkuerän lähtöjärjestys määräytyy siihen astisten tulosten paremmuusjärjestyksessä.

Alkueriin lähdetään siis yksittäin, kuulutuksista, ajanottolinjan (maalin) edestä, ei lähtöruudusta.

On tärkeätä tietää, että alkuerissä jokainen kilpailija on velvollinen antamaan tilaa selvästi nopeammalle autolle.
Ei ole juuri tehokkaampaa tapaa hankkia itselleen itsekkään tumpulan mainetta kavereiden silmissä, kuin hidastaa kierroksella ohittavien autojen menoa kisaamalla heidän kanssaan ja tekemällä heidän ohituksensa vaikeaksi ja "vaaralliseksi". Tämän ymmärtää kunnolla sitten, kun itse on ensimmäistä kertaa nopeamman auton kuskina.

Finaalieriin autot jaetaan alkuerien paremmuusjärjestyksen mukaan, A-finaali, B-finaali jne. Miten monta autoa missäkin erässä on, löytyy FT-säännöistä. A-finaalissa on aina kymmenen autoa, mikäli osanottajia on vähintään 12.
Finaalilähdöt tapahtuvat lähtöruuduista yhteislähtönä, joko lippu- tai äänimerkkilähetyksellä.

-----------

Kirjoitettu sepustus on ehkä vaikeatajuinen, mutta käytännössä systeemi on selkeä ja helppo, ja sen ymmärtää heti.
Ja paikan päällä neuvotaan.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Teemu L - 26.05.03 - klo: 23.50
Okei. Nyt on kaikki asiat suunnilleen selvillä. Varmaan turusssa olen jo kisaamassa.  :)
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: tux10 - 27.05.03 - klo: 18.21
Rahatilanne ja kyydit ovat kilpailemisen este.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Otsomaani - 27.05.03 - klo: 19.35
Pitäisi saada vain parit kiteet ja joitain pikkuhiluja niin voisi käydä parissa kerhokisassa täyttämässä ö-finaaleja :mrgreen: .
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: kalle-lauren - 28.05.03 - klo: 21.35
Minulla on ogelmia noitten kyytien kanssa.  Raha ei niinkään estä kisaamasta mutta tuo kyyti on. En taida ihan pyörällä lähteä kisa paikalle. Tämähän voi olla ongelma muillakin.

 :?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TeemuR - 28.05.03 - klo: 22.41
Kannattaa tiedustella asuuko lähitöllä muita kisaajia. Ja pyytää niiltä että pääsisikö kyydissä. Kimppa kyyti kannattaa :mrgreen:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Turhala - 29.05.03 - klo: 00.35
Lainaus
Erittäin hyvä aloitusluokka on esim. Touring-Ralli (TSR-10), jossa kaluston merkitystä on säännöillä saatu vähennettyä.


Jep. TS-10:ä enemmän tehoa, röykkynen rata, taatusti huonot ajo-ominaisuudet sekä muiden vasta-alkajien puute... kyllä, sieltä kannattaa aloittaa!
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: reittila - 29.05.03 - klo: 09.46
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Lainaus
Erittäin hyvä aloitusluokka on esim. Touring-Ralli (TSR-10), jossa kaluston merkitystä on säännöillä saatu vähennettyä.


Jep. TS-10:ä enemmän tehoa, röykkynen rata, taatusti huonot ajo-ominaisuudet sekä muiden vasta-alkajien puute... kyllä, sieltä kannattaa aloittaa!


No, ainakin mä yritin ;)
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Cruisaaja - 02.06.03 - klo: 09.56
Lainaus käyttäjältä: "kaide"
mistä mun kannattaisi alottaa kisoissa? sen jälkeen ku opin kunnol ajaa :oops:


Kaiden kannattaisi harkita noita Vau:n järjestämiä kerhokisoja, etenkin jos asut Helsingissä. Niissä on rento meininki ja tulokkaita pyritään aina opastamaan tarvittaessa. Ne ajetaan tattarisuon radalla Malmilla torstai iltaisin. Varsinaiset kisat starttaa klo 18, mutta treemaan pääsee jo aiemmin jos kerkee. Nyt se radan ajolinjakin jolla 1/10 sähkö turisteilla ajetaan näkyy jo paremmin, joten voit harjoitella valmiiksi tulevia kisoja varten. Seuraava kisa (2/4) on muistaakseni jo 12.6 ja loput ajetaankin sitten elokuun puolella. Ja eikun treenaamaan niin siitä se lähtee :D
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Teemu L - 06.06.03 - klo: 11.59
tarvitseeko huoltajankin liittyä kerhoon, kun se hankkii huoltajalisenssin? eikö riitä, että minä olen siellä?  :roll: Tuntuu vain tyhmältä, jos huoltaja joutuu liittyä kerhoon, maksaa jäsenmaksuna (4kertaa) enemmän kuin minä, eikä ole muutakuin kisoissa mukana.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Toke - 07.06.03 - klo: 13.33
Huoltajan ei tarvitse olla kilpailijan perheenjäsen, vaan huoltajana voi toimia vaikka joku täysi-ikäinen kilpailija. Useammalla kilpailijalla voi olla sama huoltaja.

Hyvä olisi jos oman isäpapan saa suostuteltua hankkimaan toimitsijalisenssin. Kaikkien kannalta on hyvä asia että esim. tuomaristoon saadaan riittävä määrä väkeä.
Otsikko: mikä kilpailemisessa pelotaa?
Kirjoitti: jesse.finneman - 13.07.03 - klo: 01.15
Tääl on paljon pieniä miesten alkuja joita pitä opastaa
tässä harrastuksessa minä itse ainakin toivoisin pääseväni johonkin kerhotoimintaan mukaan ja sitä kautta tahtoisin oppia lisää myös itse tästä hienosta harrastuksesta
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: WRC206 - 14.07.03 - klo: 00.53
Minulla ainakin pelko olisi että olen huomattavasti muita hitaampi...

Onko kisat pääasiassa sähköautoille vai järjestetäänkö myös polttis autoille asfalttikisoja yhtä paljon?

Oma autoni on LandMax2 ja kiinnostaisi tietää kelpaako se johonkin luokkaan. Onko aloittelijoille oma sarja vai joutuuko heti "ammattilaisten" kanssa samalle viivalle?

Jos kisaaminen alkaa todella kiinnostamaan niin kannattaisiko hankkia joku toinen auto jolla kisaa (sellainen jolle kisoja on tarjolla useasti) koska olen seurannut jonkin verran kilpailu ilmoituksia ja tuloksia ja huomannut että pienemmille autoille kisoja on useammin, korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Turhala - 15.07.03 - klo: 02.24
Lainaus
Tääl on paljon pieniä miesten alkuja joita pitä opastaa
tässä harrastuksessa minä itse ainakin toivoisin pääseväni johonkin kerhotoimintaan mukaan ja sitä kautta tahtoisin oppia lisää myös itse tästä hienosta harrastuksesta


Eli hakeudut lähimmälle kerholle. Kerholista löytyy:
http://www.pienoismalli.com/kerhorca.htm

Ei muuta kuin puhelin käteen ja soittelemaan yhteyshenkilölle. Kysy missä tavataan treenata ja milloin ja hakeudut paikalle ilmoitettuun aikaan. Rohkeesti vaan kyselemään vaikka tuntemattomia kasvoja ovatkin, siitä se lähtee.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Turhala - 15.07.03 - klo: 02.38
Lainaus käyttäjältä: "WRC206"
Minulla ainakin pelko olisi että olen huomattavasti muita hitaampi...

Onko kisat pääasiassa sähköautoille vai järjestetäänkö myös polttis autoille asfalttikisoja yhtä paljon?

Oma autoni on LandMax2 ja kiinnostaisi tietää kelpaako se johonkin luokkaan. Onko aloittelijoille oma sarja vai joutuuko heti "ammattilaisten" kanssa samalle viivalle?

Jos kisaaminen alkaa todella kiinnostamaan niin kannattaisiko hankkia joku toinen auto jolla kisaa (sellainen jolle kisoja on tarjolla useasti) koska olen seurannut jonkin verran kilpailu ilmoituksia ja tuloksia ja huomannut että pienemmille autoille kisoja on useammin, korjatkaa jos olen väärässä.


Riippumatta siitä, sopiiko autosi jonkun luokan sääntöihin vai ei, ns. kerhokisoissa luultavasti pääset ajamaan kilpaa. En tiedä miten Espoon suunnalla on kerhokisoja, luulisin että Cruisaajan yllä mainitsemat Vau:n kerhokisat olisivat se minne kannattaa mennä... joku Vau:lainen tietää paremmin, miten asiat on...
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Matias V - 15.07.03 - klo: 10.43
WRC206: LM2:selle ei ole luokkaa. Kerhokisoja Tattarisuolle kannattaa tulla kattomaan. Katos AKK:n sivuilta tarkemmin, että pystytkö modaamaan sitä johonkin luokkaan.

Itse asiaan.  

Q:Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?

V: Itse olen ajanut 4-5Kerhokisaa, 1FinTrack-kisan ja 1SM/NM-kisan.

Hankin tarvittavat välineet, (enää olisi 2-3 isoa ostosta) Treenasin talven ahkerasti torpassa. Olin aina paikalla (paitsi silloin kun olin kerran kipeä)
Rohkeasti vain mukaan. Itselläni jäi yksi nostovuoro välistä Hyvinkäällä, kun lähdin lauantaina aikaisemmin pois.
Otsikko: ...
Kirjoitti: Alfa - 15.07.03 - klo: 19.51
Haluaisin kisailla ja täälläpäin (keski-pohjanmaa) alueella ei ole rc-aut kerhoja :cry:  Vai onko? Jos joku olisi täältäpäin ja haluaisi ajaa vastatkaa!! Käykö eteläsuomen kisoissa pohjoissuomalaisia? Kauimmat?
Otsikko: Re: ...
Kirjoitti: Mr Cale - 15.07.03 - klo: 20.02
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Haluaisin kisailla ja täälläpäin (keski-pohjanmaa) alueella ei ole rc-aut kerhoja :cry:  Vai onko? Jos joku olisi täältäpäin ja haluaisi ajaa vastatkaa!! Käykö eteläsuomen kisoissa pohjoissuomalaisia? Kauimmat?
Ainakin Vaasassa ja Seinäjoella on aktiivista porukka, jotka käyvät kilpailuissa. Oulusta ja Oulun läheltä tulee "pohjoissuomalaisimmat" kisoja kiertävät kuskit.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 30.11.03 - klo: 12.46
Nostan tämän topicin taas esiin, koska se on aina tärkeä ja ajankohtainen.

Alue-8:n kisoissa Riihimäellä ja Mäntsälässä on ollut paljon ekakertalaisia. Olisi hyvä, jos mahdollisimman moni teistä voisi kertoa, miltä tuntuu ekan kisan jälkeen, kuten:

- vastasiko odotuksia - plussaa vai miinusta?
- jännittikö?
- tuletko uudestaan?
- voisivatko kisajärjestäjät tai kokeneemmat kisaajat tehdä jotakin, mikä tekisi mukaantulon vielä helpommaksi?

Ja tärkeä kysymys: aiotko hankkia kilpailulisenssin vuodelle 2004 ja osallistua SM/NM-sarjan kisoihin? Ne eivät ole järjestelyiltään eivätkä ajajien tasoltaan yhtään sen kummoisempia kuin nyt nähdyt Alue-8 -kilpailut!

(Kohta muuten alkaa olla aika tilata lisenssi, ekat kisat ovat jo 17.1.2004! Tarvitaanko ohjeita?)

Vihreä, voisit aloittaa, ellei joku muu ehdi ensin!
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: MattiM - 30.11.03 - klo: 13.40
Lisenssin ostamisessa minä ainakin tarvitsen ohjeita, jos se tapahtuu jotenkin muuten kuin lähettämällä lomake (http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2003-11-06T10-32-4914.pdf) siinä mainittuun osoitteeseen.

Aloittelijat voivat helpottaa itse osallistumistaan ensimmäisiin kisoihin menemällä harjoittelemaan samaan aikaa, kuin paikallisen kerhon kisakuskit, jolloin tod. näk. huomaa olevansa parempi ajamaan kuin luuli. Järjestäjät voisivat mahdollisessa ajajakokouksessa tai muuten osoittaa henkilön, jolta voi tulla kysymään, jolloin kysyminen voi olla helpompaa.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Vihrea - 30.11.03 - klo: 14.41
Joo. Minäpä kerron miten kaikki alkoi  :wink:

Viikkoa ennen riihimäen kisaa mietin ihan leikilläni että osallistuisinko minä tuonne vai en.. "emmä pärjäis, olin iha varmaa viiminen" No mutta sain taivuteltua kaverin mukaan (RChullu) Niin sitten laitettiin ilmoittautumiset menemään. Siinä kohtaa jännitti että menikö se nyt perille vai ei?

No sitten itse matkaan. Matkaan lähdettiin n. klo 6 aamulla, Turusta kohti riihimäkeä, kyllä siinä matkallakin vähä jännitti jne.

Itse paikanpäälle kun saavuttiin niin katsottiin mekkaustilat kaikessa rauhassa, alhaalla oli melko täynnä, joten mentiin yläkertaan. Sitten autot pöydälle ja pitoaineet renkaisiin. Sitten mentiin tutustumaan vähä kisankulkuun jne. Me emme tienneet siitä listasta mihin laitettiin vapaiden harjoitusten nimet&kiteet, mutta onnekseni huomasin sen. Siihen sitten nimet ja akkuja piikkaamaan.

Harjoitukset sujuivat hyvin, huomasin samalla että kyllä auton vauhti on ainakin samanlainen kun muilla (monet alottelijat pelkäävät autonsa olevan hitaampi, mutta ei se ole)  :)

Ajajakokous: Siinä tuli kaikki tärkeät asiat ilmi kunhan vain muistaa ne. Ja jos jokin asia unohtuu niin kyllä niitä voi kysellä ihan rohkeasti.. jne

Kilpailu: Ensimmäinen alkuerä, jännitti melko paljon, ajo sujui hiton hyvin, 2 sija. Toisessa alkuerässä tuli jo voitto. Sitten finaalit menivät vähän miten meni, toinen sija tuli sitten niistä. Jos en nyt väärin muista..

Kaiken kaikkiaan tosi hienot kisat mukaan lukien mäntsälä, loistavat fiilikset jäi. Ja jos teillä ei ole kyytiä, niin kyselkää kimppakyytejä jos joku muukin olisi mahdollisesti lähtemässä kisailemaan. Tai sitten otatte esimerkkiä minusta (hullu turkulainen)
Lähdette bussilla kisapaikalle... :mrgreen:
Mulla se meni näin: klo. 04.00 lähtö helsinkiin. paikalla klo: 6.45
Lähtö mäntsälään 7.00, paikalla 8.00. Paluumatka sujui yhtä hyvin.

Ja kilpailulisenssi... ehdottomasti  8)

Siinä on nyt muutama merkki painettuna. Toivottavasti ei ole paljoa kirjoitusvirheitä. -Lauri 03
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TTKoo - 01.12.03 - klo: 11.28
Kun yhden kilpailun (Mäntsälä) ajanut kuskimme ei halunnut itse kirjoittaa, otin vapauden tehdä sen!

Hieman olin havaitsevinani edellisenä päivänä hermostuneisuutta, lähinnä sen suhteen, mitä pitää tehdä.
Siis kilpailun kulku!

Kun kerroin sen "käsikirjoituksen" pelkistetysti, ja ilmoitin olevani "kierroksella" mukana, kummasti rauhoittui!   8)
(kierros=ajovuoron varaaminen harjoituksiin, ponderin haku, kilpailunumerot, oikea kide jne.)

Älkää nyt säikähtäkö, ketkä ette vielä ole kilpailuissa käyneet, sain sen vain näyttämään monimutkaisemmalta, kuin on!

Itse kilpailussa näytti into vain kasvavan, kumpa olisi vielä antanut vaihtaa ehjät renkaat autoon niiden tilalle, jotka "pitivät hyvin Mäntsälän kerhossa"! (= noin kolmeviikkoa, ja muutama kymmenen akkua aiemmin)

Renkaat olisi 1/1 autossa luokiteltu: Kanvestit näkyy!

Kisan jälkeinen kommentti: "Ei se sen ihmeellisempää ollut, kuin ajo kerhossa!"

Kun mietin juniorin aloitusta, vuosi sitten, kommentti oli sama!

Kilpailun jälkeinen päivä meni siihen, kun vastaili, noin tunnin välein kysymykseen: "Koska on seuraava kisa? ja "Miten sen lisenssin saa?"
Tämä kaikki, alle kymmenen kerho-ajopäivän kokemuksen jälkeen!

Autoa tutkittuani kilpailun jälkeen, ei oikein mikään säätö ollut sama, kuin ennen kisaa.

Ajolinjoissa on vielä vähän hiomista.
Ei sittenkään, täysillä pääsuoran jälkeiseen seinään ottamaan "pomppua", jolloin kurvista poistuminen on saanut kyllä kiitettävän alkunopeuden, mutta keula tahtoi olla "väärään" suuntaan (kuin pyöränkulmatkin), ole se nopein tapa!

CAi sitä oli pehmentävinään, olemalla ko. ajolinjalla, mutta hermo ei näköjään kestänyt loppuun asti!

Jos ja kun kolmaskin asettuu "viivalle", seuraavassa kisassa, täytynee itselle hankkia lääkäri viereen päivystämään!
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 01.12.03 - klo: 11.59
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"

Kisan jälkeinen kommentti: "Ei se sen ihmeellisempää ollut, kuin ajo kerhossa!"

Kun mietin juniorin aloitusta, vuosi sitten, kommentti oli sama!

Kilpailun jälkeinen päivä meni siihen, kun vastaili, noin tunnin välein kysymykseen: "Koska on seuraava kisa? ja "Miten sen lisenssin saa?"
Tämä kaikki, alle kymmenen kerho-ajopäivän kokemuksen jälkeen!
- - - - - - - -

Jos ja kun kolmaskin asettuu "viivalle", seuraavassa kisassa, täytynee itselle hankkia lääkäri viereen päivystämään!

Hyvä kuvaus! Juuri noin se käy kaikilla, ennen kisaa todellista rimakauhua, ja ekan kisan jälkeen haluaisi heti mennä uudestaan. Toivottavasti kaikki, jotka ihan turhaan vielä epäröivät, alkavat pikku hiljaa uskoa, että kenenkään ei tarvitse arkailla omaa osallistumistaan.

Ja lääkkeeksi tallipäällikön stressin helpottamiseksi: pääsee paljon helpommalla, kun itsekin seisoo ajajakorokkeella. Radanreunustyö on paljon stressaavampaa!
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Arska - 01.12.03 - klo: 13.16
Ajaessa pelottavinta on, kun joku kuljettaja on takana. Kuljettaja yrittää päästä karkuun perässä tulevaa, mutta yleensä ajaa mollaan ja kaataa autonsa, näin on käynyt monella kovalla kuljettajalla. Kuljettajan, vain pitäisi pyrkiä ajamaan, vain omaa ajoa eikä miettiä osuuko se omaan autoon.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TTKoo - 01.12.03 - klo: 23.11
poistettu "stressaamasta"....
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TeemuR - 02.12.03 - klo: 15.07
Hitec:in 3D radiosta pystyy kääntämään ratin toiselle puolelle. Muita radioita en tiedä että pystyisi kääntämään.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TTKoo - 14.12.03 - klo: 01.40
Tilanne, jossa kaikki kääntyy päälaelleen!

Kun kaksi nuorimpaa veljestä on jo käynyt "viivalla", kolmas vanhin ei enää voi heidän "painostamana" olla lähtemättä!

Vaimolle puolileikillään "heitetty" kysymys: "Koskas Sinä alat ajamaan?"
Vastaus: "No jos perjantaina sitten edes kerran saisi harjoitella!
Niin sittenhän sitä vois vaikka ajaa!"

Tässä kohtaa Team Bossilta alkaa kylmä hiki virrata!
Onneksi päätti sitten perjantaina lähteä kuitenkin pikkujouluihin!

Entäpä tulevat perjantait....? :shock:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 14.12.03 - klo: 09.58
TeeTeeKoon perheen kuviothan alkavat muistuttaa RC-Pisteen syntyhistoriaa!

Ennen RC-Pistettä oli perhe, jonka kolme poikaa yksi toisensa jälkeen alkoi innokkaasti harrastaa rc-autoilua. Siihen aikaan se tarkoitti joko crossia tai mattoautoa tai molempia. Nykyisin pojat ovat jo aikuisia, mutta kahta heistä näemme edelleen silloin tällöin radoilla, joko polttis- tai sähkötouringia ajamassa.

Perheen isä oli, ja on edelleen kiinnostunut rc-autojen rakenteesta ja varsinkin niiden sähkömoottoreista, jolla alalla lieneekin tänä päivänä Suomen parhaita asiantuntijoita. Myös kilpailutoiminnan kehittäminen on ollut hänen kiinnostuksensa kohtena, ja hän on varmuudella yksi maamme rc-autoilun kehittymiseen eniten vaikuttaneista henkilöistä. Tämän asian merkityksen ymmärtämiseksi kannattaa miettiä, mikä määrä maailmanluokan huippukuskeja näistä pienistä kilpailuympyröistä on syntynyt!

Perheen äiti ei alkanut ajaa rc-autolla... ainakaan vielä... vaan poikien painostaessa häntäkin osallistumaan harrastukseen, hän perusti rc-tarvikkeiden myyntipisteen. Joka on nykyinen RC-Piste, Suomen suurin ja monipuolisin ja monien mielestä alan paras liike.
Hänet ja myyntipisteensä näemme kaikissa isoissa kisoissa, josta iso kiitos koko harrastajakunnan puolesta: vaikka kaupankäynti ei aina kata edes matkakuluja, varaosia ja tarvikkeita on aina saatavilla juuri silloin kun niitä tarvitaan.

RC-Piste on ehtinyt nähdä monen "reppuri-rc-liikkeen" syntyvän ja katoavan. Niitä on helppo perustaa ilman rahallisia panostuksia, ilman vakavaa pitkäjänteisyyttä, on helppo tehdä yksittäisiä spot-tilauksia maailmalta, helppo myydä tuotteita vähän aikaa vähän halvemmalla, ja helppo lopettaa, kun homma ei pelaakaan eikä elätä. RC-Pistekin olisi voinut olla sellainen reppuliike, mutta jos se olisi ollut, ei meillä olisi ollut RC-Pistettä ja sen asiantuntemusta enää pitkään, pitkään aikaan.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TTKoo - 14.12.03 - klo: 11.16
Kyllä VesaK yhdisti vaatimattoman Tiimimme, johonkin niin suureen ....... , että meikäläinenkin oli hetken sanaton!
Ja se on paljon se!

Meillä on ollut etuoikeus, asua paikkakunnalla, jossa on kaksi Hyvää rc-liikettä!

Puhelimitse, tai netin kautta, olen täällä kotimaassa onnistunut  asoimaan, muutaman muun Hyvän liikkeen kanssa.

Tarkoituksella otin tuon kotimaan mainitsemisen mukaan.
Allekirjoittaneella ei puhti riittäisi enää ulkomailta tilaamiseen, ja esim. osien odotteluun, miettimiseen onko oikea tavara tulossa jne.....!
Työelämässä sitä lajia riitti kylliksi!

Yksi, mutta sitäkin karvaamman pettymyksen aiheuttanut "liike", on osunut "polulle"!  Eipä tuota valitettavasti, ole muutkaan "lajitoverit" onnistuneet "löytämään"!

Kenenkään näistä liikkeistä, ei tarvitse "pelätä" allekirjoittaneen perustavan kilpailevaa liikettä!  :)
Ei siksi, etteikö kiinnostaisi, vaan siksi:
Että annan niiden hoitaa hommansa, jotka sen osaavat!

Sillä olen tottunut esim. työelämässäkin, ajattelemaan asiakkaan parasta!
Jopa niin, että oma työnantaja on antanut "sapiskaa", liikaa asiakkaisiin päin myötämielisyydestä!

On kyllä sitten ymmärtänyt, kun olen "puolustautunut" sillä, että ilman asiakkaita meitä ketään ei tarvittaisi!

Joten osaan kyllä antaa täällä "ostopuolella", täyden arvon näille, jotka hoitavat asiansa kunnolla!

Offiksihan tää meni, mutta koin asian tärkeäksi!
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 08.06.04 - klo: 22.57
Aikaa on taas kulunut sen verran ja niin monta uutta hyvästä harrastuksesta kiinnostunutta on löytänyt tälle kanavalle, että on aika nostaa tämä topic jälleen esiin.

Viime talvikausi toi ennätysmäärän uusia kisaajia sekä Alue8- että FinTrack Tour -kisasarjaan. Mutta on aivan varmaa, että kaikki eivät silti ole vielä päässeet hauskan kisaamisen makuun. Tätä topiccia lueskellessa kehittyy toivottavasti rohkeutta ottaa se tärkeä ensimmäinen askel. Tai kysymyksiä, joita saa vapaasti esittää täällä.

Olisi hyvä, jos joku äskettäin kisaamisen aloittaneista kertoisi omista alkuvaiheistaan ja tuntemuksistaan: kannattiko epäröidä?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Jartsa - 08.06.04 - klo: 23.55
Minua pelottaa nyt se että kaikki tarpeellinen ei ole mukana. Ja että en pysykkään radalla ja komenttia tulee  :cry:

Mutta ei tiedä miten  käy. Seuraavan kerran kun lavangossa on kisat niin taidan osallistua :D
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: rala.p - 09.06.04 - klo: 01.42
Itse lähtisin heti kanalla kisaamaan jos vaan olis kisoja lähellä. :cry:
Noh täytyy kattoo jos sitte tuolla tulevalla TC3 racerilla.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: TeemuR - 09.06.04 - klo: 11.15
Lainaus
Noh täytyy kattoo jos sitte tuolla tulevalla TC3 racerilla.


Jos oiken ole ymmärtänyt asut lauaassa ? Niin kasoppa kalenteria tarkemmin -> http://www.kolumbus.fi/heuli/kalenteri.htm
Laukaassa ajetaan myös syksyllä ulkona yksi SM osa-kilpailu
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: rala.p - 09.06.04 - klo: 12.27
Niin kyllä mä tiijän mutta enemmän kiinnostas nuo crossi kisat, mutta crossi ratoja ei ole lähellä.
Kunhan saan ton touring auton ja olen oppinu ajamaan niin ehkä...
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Midder - 09.06.04 - klo: 16.47
Mulla on ainakin yksi syy etten ole vielä osallistunut kisoihin niin ei ole lisenssiä ja toinen sitten taas on etten oikein tiedä mikä olisi se kivoin luokka. Sähköluokka ei kiinnosta niin paljoa ja polttiksissa taas se uskomaton vaikeus ja tarkoitan lähinnä polttistouringeja.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Pekka V - 09.06.04 - klo: 16.50
Minä ehkä ostan jonkun 4-veto sähkökrossin ja sillä sitten kisoihin. Ensin pitäisi kylläkin saada myydyksi vanha auto, mutta sen jälkeen kalustoa hankkimaan. Tarviiko nelkkukrossissa olla ihan uusinta kalustoa? Riittääkö jotkut käytetyt kisa-akut? käytetäänkö nelkussa ihan vaan stanu-motteja? Tuleeko nelkkukrossi kisoja olemaan vielä tänä kesänä?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Stilo - 09.06.04 - klo: 17.43
Itse aloitin ajamaan touringia osittain siitä syystä että pääsee kisaamaan. Heti alusta asti aloin keräämään tarvikkeita kilpailemista varten. Sitten kun oma ajaminen alkoi tuntumaan tarpeeki hyvältä katsoin sopivan kilpailun ja ilmoittauduin. Ennen ensimmäistä kilpailua tietysti jännitti että osaanko mennä oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, mutta tässäkin helpotti loistava kisakäsikirjoitus. (http://rcnetti.wmhost.com/kisak.php)

Kilpailussa huomasin, että tunnelma on kaikin puolin rento ja systeemi on nopeasti opittavissa. Itselläni juuri kilpailunkulun selkeys oli suurin yllätys, luulin että olisin aivan hakoteillä ja myöhästyisin ehkä jostain.

Kisoissa on todella hauskaa, paljon hauskempaa kuin treeneissä, puhumattakaan piharälläyksestä. Kisoissa myöskin oppii todella paljon, itsekkin opin kahdessa kisassa enemmän kuin parin kuukauden aikana  treeneissä.

Kilpailemisen aloittamista ei todellakaan kannata epäröidä jos yhtään kiinnostaa ja löytyy edes jonkunmoiset laitteet.

P.S. Mahtaisikohan porukkaa pelottaa nämä kaikki taistelut eri asioista, nyt mainiten eräs moottorijupakka, erään henkilön sotkut kilpailunjärjestäjien kanssa, yms. yms.?
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 09.06.04 - klo: 18.11
Lainaus käyttäjältä: "Pekka V"
Minä ehkä ostan jonkun 4-veto sähkökrossin ja sillä sitten kisoihin. Ensin pitäisi kylläkin saada myydyksi vanha auto, mutta sen jälkeen kalustoa hankkimaan. Tarviiko nelkkukrossissa olla ihan uusinta kalustoa? Riittääkö jotkut käytetyt kisa-akut? käytetäänkö nelkussa ihan vaan stanu-motteja? Tuleeko nelkkukrossi kisoja olemaan vielä tänä kesänä?

Crossikisatouhuun mukaan tulevan kannattaisi aloittaa S2- tai M2-luokasta. Nelivetocrossi on näyttävä ja hieno laji, mutta ongelmana on vähäinen osanotto. Se ajetaan varmasti uudestaankin näytösluokkana, jos halukkaita kisaajia on.
Kaluston ei tarvitse olla missään luokassa uusinta!

Käytetyt kisa-akut riittävät erinomaisesti. Viime vuoden M2-luokan Suomenmestari ajaa kisoissaan vanhoilla 2000mAh-akuilla. M4-luokka tarvitsee vähän enemmän kapasiteettia, veikkaisin, että 3000mAh riittää. Mutta muuten myös vanhat akut käyvät.
Juuri tämä on yksi crossiluokkien hienoista puolista, että vauhtia ei voi ostaa rahalla.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: henkka88 - 09.06.04 - klo: 21.04
Niin onhan tuo kisaaminen käynyt monestikin mielessä ja suunnitelmissa olisikin,
että ensin keräisi muutaman vuoden kokemusta onroad:sta yleensä
ja sitten hankkisi kunnon kaluston Tp-10 luokaa varten...
Olishan se vaan hienoa kierrellä Suomea kisailu mielessä!! :wink:
Täytyy nyt vaan edetä rauhallisesti kun kisakalusto on kuitenkin hinnaltaan sen verran tyyris,
ettei sitä nyt ihan tältä seisomalta pysty hankkimaan... :cry:
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 08.07.04 - klo: 13.40
Jokaisen kilpailuosallistumistaan ehkä epäröivän, tai ensimmäisissä kilpailuissaan onnen hylkäämäksi joutuneen kannattaa lukea Ruotsin Touring-EM-kisoissa  käyneiden kertomuksia:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7787

Ei siksi, että monenlaisilla vastoinkäymisillä olisi mitään syytä herkutella, vaan siksi, että noiden muutaman raportin mukana tuli esiin suuri totuus: jokaiselle, aivan kärkikisaajia myöten, sattuu kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Niissä ei ole mitään ihmeellistä, vaan ne ovat lajin arkipäivää.
Tässä tapauksessa tietenkin runsaat sateet ja muutenkin radiohäiriöherkkä alue antoivat tapahtumiin vielä oman mausteensa.

Poikien kertomuksia lukiessani koin itse suurta empatian tunnetta, ja jonkinlaista nostalgiaa kaikkien omalle kohdalle tähän mennessä sattuneiden monenlaisten vastoinkäymisten vuoksi. Paljon pienemmissä ympyröissä tietenkin.

Tämän tarinan opetus siis on se, että kilpailuihin mukaan tulevan ei pidä tuntea minkäänlaista häpeää siitä, että hänelle sattuu mitä ihmeellisimpiä vastoinkäymisiä. Niitä sattuu aivan kaikille, aivan EM- ja MM-kärkitasoa myöten. Ne ovat harmillisia, mutta ne kuuluvat lajin luonteeseen.
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: Mr Cale - 08.07.04 - klo: 14.37
Mainostetaan nyt täälläkin.

Eli nyt on loistava mahdollisuus tulla kokeilemaan "oikeissa" kilpailuissa ajamista, jos sattuu sähkötouring kiinnostamaan. Kuusankoskella ajetaan 18.7. TJ-10 "kerhokisa". Käytännössä kilpailu on täysin samanlainen, kuin mikä tahansa kansallinen kilpailu, mutta kerhokisa-statuksen ansiosta mukaan pääsee vaikkei lisenssiä löytyisikään.

Kilpailu ajetaan Touring Ralli -kilpailun yhteydessä, joten mukavaa seurattavaa riittää silloin kun itse ei ole radalla.

Ilmoittautumisohjeet löytyy kilpailukutsusta (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7732).
Otsikko: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
Kirjoitti: VesaK - 08.07.04 - klo: 16.47
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Eli nyt on loistava mahdollisuus tulla kokeilemaan "oikeissa" kilpailuissa ajamista, jos sattuu sähkötouring kiinnostamaan.

Tuota voi vain lämpimästi suositella!
Tämän parempaa paikkaa kokeilla kisaamista ei voi kuvitella: kiva rata, hyvät järjestelyt ja leppoisa tunnelma rallikisan ohessa on parasta, mitä ensimmäistä kertaan kisaan osallistuva voi toivoa.

Autoaan, akkujaan, moottoriaan tai ajotaitoaan ei kenenkään tarvitse häpeillä.  Onhan jokainen huippukisaajakin ollut joskus ensimmäisessä kisassaan, eikä se varmasti ole heilläkään mennyt silloin vielä ihan putkeen.

Ensimmäinen kisakokemus on ikimuistoinen. Nyt sen hankkimiseen on tarjolla hyvä tilaisuus.