Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - |juhkii|

Sivuja: [1]
1
Vapaa keskustelu / ns. turhat topicit ja foorumi käytös
« : 31.01.12 - klo: 19.34 »
Haluaisin pikkusen nostaa esille hyviä käytöstapoja netissä.  Itseäni alkanut tympimänään tälläkin foorumilla esiintyvät tavat.

 vaikka joku perustaa sen uuden täysin turhan topicin niin voi sinne vastata muutakin kuin että mee muualle kysymään tai vastaava aihe on jo olemassa

 se nyt sattuu olemaan jo kysynyt sitä ja topic on jo tehty, niin ihan hyvin siihen kysymykseen voi vastata, jonka jälkeen ohjaa oikeaan aiheeseen.   Ei se internet täyty ihan heti vaikka kirjoittasit sen vastaukseksenkin siihen samaan turhaan topiciin.

Yleensä kysyjä kuitenkin tarvitsee sen tiedon että voi jatkaa tekemisiään, ei häntä huvita odottaa vastausta että turha topic,vastaava on jo olemassa. se tieto tuskin auttaa.

Tiedän että joku on erimieltä tästäkin ja kauheeta huutoo kun on nin paljon turhia topiceja. ei niitä olis silti syhtään sen enempää koska ne samat topicit on jo tehty, ainut vaan että nyt niistä topiceista ei löydykkään vastausta jos joku vaikka hakukoneen kautta sitä etsii. 


Lisätkää muitakin hyviä tapoja ja kommentoikaa joka suuntaan. 

tiedän että uuden aiheen aloittaminen on kielletty ennen kuin on tarkistanut onko vastaavaa olemassa mutta ei sitä kaikkea voi silti muistaa aina, varsinkaan jos on hirvee hätä ajamaan muttei tiedä miks auto ei käynnisty.   En yllytä uusien turhien aiheiden tekoon.

2
RC-kerhot ja -radat / Juankosken rc-rata
« : 16.12.11 - klo: 17.01 »
perustimme uuden sisäradan juankoskelle.  Rata on suunnattu 1:8 ja 1:10 krosseille, myös pienemmät autot saattavat selvitä mutta mattoautoilla ei ole asiaa.

Rata on lähestulkoon valmis ja esteitä löytyy aika hyvin tilan pienuuten nähden.   Rata on siis kokonaan kiinteä.
esteinä on:
-isohko pöytähyppyri, pöytää 1.3m. .
-pieni matalalentoinen hyppyri takaseinällä
-kaksi kumpua.
-sekä 1.8metriä leveä ajoseinä (luultavasti levennetään vielä isompien autojen ajovaikeuksia vuoksi.)

Radalle mahtuu ehkä max. 5 autoa kerrallaan kisaamaan, koska tilaa on melko rajatusti.  Esteet ovat kumminkin todella hitaita joten autojenkaan nopeudet eivät nouse kovin korkeisi. Radalla pärjää vakioautoillakin, koska menestyminen on kiinni enemmän ajoataidosta kuin nopeudesta.

Tällä hetkellä emme voi myydä ratavuoroja ja rata ei ole auki muulloin kun minun tai svg27:n ollessa siellä silloin kun itse haluamme.   Jos rataa haluaa kumminkin joskus kokeilla niin viikonloppuisin voimme päästää kokeilemaan rataa.



3
Radiolaitteet / Radio häiriöö nitroautossa
« : 26.11.11 - klo: 17.31 »
Missä ihmeessä vika voi olla kun mulla on tuommen kyoshon nitro auto ja ei taho saaha radioo toimimaa millään.

Kolmella eri radiolla kokeiltu ja aina sama vika. Kokeiltu on Bajan orkkis gigasilla radioilla, hobbykingin halppis gigasilla ja acomsin 27Mhz radioilla.

Eli toimii paikoillaan ollessa melko hyvin, välillä rupee servot nykimään itekseen mutta häviää kun autoa hieman liikauttaa.
Mutta kun käynnistää, saattaa toimia hyvin pitkäänkin mutta sitten kerta rykästystä häviää sekä ohjaus että kaasu kokonaan ja servot jaa paikoilleen.

Patterit on uudet, johot ja kytkimet uusin just äsken, liitännät katottu ja ei ollu hapettumaa tai mitään.

Ite kyllä epäilen virtapuolta edelleen, koska bajan Failsafe vastari ei vetänyt jarruja päälle hävikin aikana, mutta missähän siellä vois olla jotain vikaa? kun ite en ainakaan löydä mitään.

Vai voiko johtua servoista ? ne on Hobbykingin 10$ laitteet.

4
Vapaa keskustelu / bensamoottori rullalauta
« : 23.04.11 - klo: 20.33 »
Hei!
Ei nopealla selauksella ollut vielä juttua näistä moottorirullalaudoista, niin ajattelin sitten perustaa.
Kertokaas onko kellään kokemusta millaisia nämä laitokset on ajaa?

http://www.youtube.com/watch?v=SyBNQ0AYv4s&feature=related

Itsellä olis tarkoitus joskus ruveta tekemään moottorisahan moottorilla ja 260mm ilmakumi renkailla.
 Tasauspyörästö olis melkeimpä pakollinen joten se tulisi sitte  kahdesta polkupyörän takarenkaan keskiöstä. Eli siis yksisuuntaislaakerit molempiin takarenkaisiin meneviin akseleihin.

-Periaatteessa pitäs olla toimiva: ulompi rengas pystyy pyörimään silloin nopeammin kuin moottori, mutta kumpikaan rengas ei voi jäädä paikoilleen tai pyöriä hitaammin. Kuten oikeassa tasaupyörästössä pystyy.
Mutta pitäisi kumminkin mahdollistaa kääntymisen ilman lukkoperän ongelmia....

Mutta lähinnä mietin niitä niveliä eteen ja taakse akseleiden kiinnityksiin että millaisia ne on kun ne kallistaessa samalla kääntää renkaita, vai onko se sitten ihan lisääntyseen kitkaan perustuva että toinen puoli alkaa jarruttamaan enemmän kuin toinen ja sitten kääntyy?


keskustelua ihan yleisesti moottori rullalaudoista, mutta jos on tietoa tuota rojektia koskien niin kertokaas ihmeessä. :grin:

5
Yleinen keskustelu / neliveto auton kardaanin teko.
« : 28.01.11 - klo: 22.35 »
tarkotus olis ehkä joskus ruveta tekemään neliveto rc-autoa jonka voimansiirtoon tekisin tasauspyörästöjä vaille osat ite.
ristinivelet on kanssa yks ongelma niin voiko hylsyjen niveliä käyttää siinä ?
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/60/xdjvtkia77vccpq3.jpg
Vai haittaako toi kun keskiosan tapit eivät ole samalla kohdalla?

jos jollakin kokemusta nuiden käytöstä niin kertokaa.
Kierroksia kardaanilla kumminkin jotain 1500 että kovin suuria värinöitä et sais ristinivelet aiheuttaa.

6
Polttisautot / Moottori ei toimi kunnolla.
« : 08.01.11 - klo: 20.26 »
Minulla on muutaman vuoden vanhan kyoshon Inferno TR-15 Stadium force.
http://www.rocousa.com/kyosho/kyosho_31095b.htm

Sillä on ajettu semmonen 5 litraa metanolia mutta nyt ei enää toimi kunnolla.

Kone on todella hankala saada käyntiin, ja jos saa niin joskus pärisee vähän aikaa normaalisti ja sammuu sitten.
Joskus pyörii tyhjäkäynnillä hyvin ja voi kokeilla ajamistakin mutta ei kestä nopeaa kaasua.

Ja joskus toimii paremmin kuin koskaan ennen!

Kaikki letkut olen uusinut ja koko koneen ja kaiken putsannut. Polttoaine alle viikon vanhaa.
kaasuttimen säätäminen ei auta mitään.
oletus säädöillä se toimii just tollee kuten yllä sanoin. Joskus todella hyvin ja sitten ei taas ollenkaan.

Niin ja nämä on siis kesältä nämä tulokset.

Puristuksia koneessa on kyllä ainakin näppituntumalta ja aina ajettu rikkaalla.

Voiko tulppa aiheuttaa kaiken ton? sitä ei oo ihan äsken vaihettu.

Tai koneesta tiivisteet mennyt? auto seisoo aina viikon tai kuukauden ja sitten ajelen huvikseen. Afterrun oilia ei oo ikinä kone nähnyt.

Jääny vähä pois tuo RC harrastus, mutta pikkuhiljaa huvittas uudestaan alotella.

Siinä oli muistaakseen joku GXR15 moottori niin löytyykö semmosiin enää varaosia?
Ja paljo hintaa esim sylinteriputkella tai kytkin paketilla?




7
Bensa-autot / Moottorisaha RC-projekti
« : 06.01.11 - klo: 23.14 »
Hei! Olen tähän asti pitäny topicia tuolla Rc-harrastus sivulla, mutta päätin vaihtaa tänne että sais jopa hieman viestejäkin :D Ei tarvitse yksin puhua.

Eli nyt on auto tässä vaiheessa. Se näyttää aika karulta ja varmasti varsinkin rengas valinta varmaan ihmetyttää. Mutta siitä on tulossa pelkkä pihatie/hiekkankenttä auto hyvin pienellä budjetilla.

Servot on tulossa ja heti kun ne tulee niin auto on ajokuntoinen.
Kuvat ei ole ihan uusimpia mutta päivitetään lähipäivinä.

Moottorina on Sachs dolmar 114 joka ainakin omien tietojeni mukaan pitäisi olla yli 60cc.
Kaikki osat olen itse tehty, eli kaupasta ei ole haettu muuta kuin pikkuosia.
Jarrulevyä, bensatankit ja jarrusatulakin on itse tehty.
Moottorisaha oli 20€ paikalliselta pienkonekorjaamolta. Ja polkypyörän raato josta rattaat ja ketjut löyty mökiltä.


Jousituksena edessä mummopyörän satulan jouset, ovat yllättävän hyvät vaikkei iskareita olekkaan. Takana on maastopyörän jousi ja iskari, kuvassa ei vielä paikoillaan tosin.
Jousitus on todella jäykkä joten tosiaan melko tasaselle alustalle tarkotettu.
Ja renkaatkin on umpikumia niin eivät paljon jousta. Pitää joskus jos kohalle sattuu noin 200mm ilmakumi renkaat niin vaihtaa.

Runko on kasattu 20mm*3mm lattauraudasta ja koko vehkeen paino nyt noin 20kg. Pituutta vajaa 70cm. Taka-akselin leveys 42cm ja edessä 46cm.
Välitys n.1:4 eli teoriassa kulkee n.90km/h. Mikä on ihan liikaa tommoselle, mutta keventää keulaa niin hienosti paljaalla tiilikolla että pitäs jaksaa kiihtyä. Tämä siis käsi kaasulla kokeiltu :D

Sivuja: [1]