Juu tervetuloa minunkin puolestani sakke33.
Kattokaas noita Tamiyan kärryjen hintoja ja puhutaan sitten hinnoittelun ihmeellisyydestä. Autoon verraten kärry on rajusti yksinkertaisempi, mutta hinta on kova. En ymmärrä tuota(kaan).
Toivoisin että koitetaan kestää kirjoitus virheitä, kunhan asia tai kysymys tulee selväksi. Toki IMN on oikeassa, tuollainen yhteen pötköön kirjoittaminen on tosi vaikeata lukea ja asia jää monasti epäselväksi.
Minua ei haittaa isojen alkukirjainten tai pilkkujen puuttuminen, kunhan olisi piste lauseen lopussa. En itekkään osaa "kirjakieltä", yhdyssanoja ym. (siskoni on äidinkielen opettaja, joka aina ne virheet löytää)
Sanoisin että 1 asia Tamiyan muunnoksissa on nopeuden alentaminen. Auto kulkee vakiona kuin formula. Ainakin minun mielestäni. Nopeuden alentuessa, alennusvaihteisto lisää vääntöä ja auto jaksaa jo kulkea lastattunakin. Ajaminenkin helpottuu ja varsinkin peruuttaminen kärryn kanssa. Olkoon sitten puoliperä- tai täysperävaunu kyseessä.
Toinen asia joka minua häiritsi heti alusta asti Scaniassa oli ohjauksen geometrian suunnittelu virhe. Kääntäessä sisempi etupyörä pitää kääntyä enemmän kuin ulompi, eikä päinvastoin kuten ohjeen mukaan kasattaessa. Etuakselin kääntäminen, eli raidetangon vaihtuminen akselin takapuolelle korjaa tämän asian. Omassa autossani olen muuttanut niin paljon osien paikkoja eturungossa, että en osaa sanoa kuinka vaativa tämä on vakio rungolla ja vaihteiston sijoituksella. Muistaakseni akselin ja vaihteiston väli oli pieni vakiona. Ohjauksen muutoksessa 3mm kierretangosta voi tehdä tarvittavat uudet raidetangot ym.
Täysiperävaunun kanssa peruuttaminen on muuten aikas haastavaa, ja sen helpottamiseksi ite olen lisännyt eturenkaiden kääntymistä hieman. Onnistuu helpohkosti. Tutki etuakselia, huomaat minne navat/ohjausvarret vastaavat ääriasennossa. Viilaamalla näitä kohtia hieman sekä akselista että ohjausvarsista saadaan lisää kääntökulmaa. Auttaa jo pienikin lisäys. Viilaus kannattaa tehdä maltilla muovisiin ohjausvarsiin ja pyöreällä viilalla. Pyöreällä sen takia ettei tulisi niitä "teräviä kuoppa" kohtia joista repeämät yleensä alkavat.