Kannattaisko siis kummatkin moottorin laakerit vaihtaa heti ns "uutena" parempilaatuisiin. Mahtaako tuo johtua laakerien laadusta? vai saamasta rasituksesta vaan.
Kuten Mikakin jo mainitsi on tätä moottori asiaa jo aikalailla ruodittu tässä keskustelussa, mutta tässä nyt hiukan omia päätelmiä.
Itse tein uuden moottorini kanssa siten, että ensin ajoin moottorin sisään + 2-3 L ja vaihdoin etulaakerin uuteen keraamiseen. Tämän jälkeen ajoin noin 8 L ja vaihdoin molemmat. Tässä vaiheessa takalaakeri oli ehjä, mutta mielestäni hieman väljä. Nyt moottorilla on ajettu 7 L ja ajattelin vielä toisen mokoman ajaa, minkä jälkeen vaihdan ja tutkin laakereiden kunnon ihan mielenkiinnosta.
En usko, että ihan uuteen koneeseen välttämättä kannattaa laakereita vaihtaa, ehkä sitten sisäänajon jälkeen. Toisaalta ei vara venettä kaada :p
Toistaiseksi kokemukset tämän Boca laakerin kanssa ovat olleet positiiviset ja näin voisi olettaa, että noi vauriot ovat huonolaatuisen takalaakerin aiheuttamia, juuri kuten Peitsamokin kirjoitti. Laakeri väljistyy kohtuuttoman nopeasti, mikä sitten aiheuttaa väljyyttä ja värinää ja hajoittaa joko laakerin lopullisesti tai juuri tuon kiertokangen alalenkin. Ylimääräiset välykset myös kuluttavat juuri kiertokangen heloja, sekä kampiakselin tappia.