Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Jo neljä viisi vuotta sitten lennokit.net:issä oli paljonkin keskustelua harjattomien käämikierroksista, ko foorumilta löytyy montakin kaveria jotka itse olivat alan pioneereja.
Niitä tehtiin CD asemien moottoreista (joista otettiin vain kello ja staattori, neodyymimagneetit ja käämit hankittiin erikseen) ja jotkut jopa 100% valmistivat kaiken itse (Minä tyydyin modifioimaan vain CD asemien moottoreista).
Jo tuolloin huomattiin että parasta tehoa ei todellakaan saatu vain vähentämällä käämikeirroksia, niitä useasti jopa lisättiin, tärkeintä yleensä oli ns täyttöaste (Paljonko käämilankaa saatiin staattorille sopimaan).
Hiiliharjallisissa tuota kv ja lankamäärää pystyikin hyvin vertaamaan tehon kannalta, säännöt kun olivat rajanneet moottorit vuosikymmeniksi liki identtisiksi keskenään.
Periaatteessa nämä RC autokäyttöön tehdyt harjattmat kestää vaikka 24v, liiat ampeerit ne tappaa koneen (Ja myös liian isot kierrokset räjäyttää magneetin).
Eli wattiehoon vaikutta suoraan maximi jännite (jota harvoin edes ilmoitetaan), se mille jännitteelle käämitys on optimoitu onkin eri asia, siksi olenkin aina muistuttanut niistä ilmoitetuista maximi ampeereista.