150
« : 21.06.20 - klo: 06.16 »
Kymppikrossilla kesä aloitettiin savella ja on siinä toki omat puolensa mutta... savi vaatii jatkuvaa huolenpitoa, samoin kymppikrossi joka ei kestä savipölyä samalla tavalla kun kasi. Saviradan kunto oli mitä oli vaikka sitä yritti huoltaa, sitten kun sai jonkinlaiseen kuntoon ja ajolinjan puhtaaksi, niin se ilo loppuu kun radalle tulee erinäisiä pommittajia "krossaamaan" hypyt ruvelle ja ajolinjan likaiseksi. Tämä kommentti ei millään pahalla mutta taas yksi syy miksi kisakuskia ei savella ajaminen kiinnosta kymppikrossilla koska rata saattaa muuttua aika radikaalisti varikkokäynnin aikana. Ketään ei tunnu kiinnostavan saviradan huolto eikä se myöskään silloin anna minkäänlaista motivaatiota kisakuskille, lisäksi jos on vähänkään sateinen kesä niin ajopäivät on aika vähissä.
Kuukauden verran jaksettiin jumpata saviradan ja auton huollon kanssa, sen jälkeen siirryttiin turffille joka on ainakin meille huomattavasti mielekkäämpi elementti kun savirata. Rata pysyy lähes muuttumattomana vaikka siellä ajettaisiin millä autolla ja miten tahansa, ei mene miksikään ajan saatossa, profiilia on helpompi muuttaa kun savella, auton huoltojen määrä väheni moninkertaisesti. Pito toki vaihtelee riippuen siitä paljonko radalla on pölyä vai onko sade huuhdellut radan puhtaaksi, märällä liukas mutta eikös sitä liukkautta moni oli peräänkuuluttanut? Eikä se nyt niin tylsää ole kymppikrossilla, kaseilla ymmärrän hyvin ettei turffi kiinnosta.
Ääni turffille kymppiradalle, jos mahdollista niin radan pohja kumpuilevaksi mihin voi vaihtaa profiilia tarpeen vaatiessa. Lavangossa tuuli on ongelmana kymppien kanssa joten ei mielellään vanerihyppyreillä tehtyä temppurataa missä autot käy korkealla tuulen riepoteltavana.