Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 916546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3090 : 02.07.13 - klo: 17.32 »
Vielä tuohon yhden kolmepäiväisen kisan malliin…

Firmojen mukaan tulon kannalta pitäisi pystyä saamaan kasaan varmaankin ainakin noin 20 ennakkoilmoittautumista jo reilusti ennen kuin kisaa ruvettaisiin edes todella suunnittelemaan. Tämä olisi mielestäni ihan mahdollista.

Renkaat kisoihin ostettaisiin tietysti kisapaikalta ja tätä kauttakin olisi vähän tuloja. Voittajalle sitten palkinnoksi esim. Team C tai Serpent GT-8 –auto tai vaikka Novarossi moottori.

Vai olisiko ideaa järjestää samassa yhteydessä myös TP-10 ja C-8 –kisat ??? Euroopassahan alkoi pyöriä http://www.euronitroseries.com/ sarja… Ei nyt samassa mittakaavassa, mutta kuitenkin… Toisaalta tämä taas voisi syödä kuskeja GT-8 –luokasta… Tilannehan on maailmanlaajuisesti se, että nitro –rataluokat eivät ole nyt kovinkaan suosittuja.

Mitä tulee nykyiseen sarjaan… Vaikka Kyosholla ajankin en kyllä aja, jos Kyoshon RTR –renkaalla pitäisi driftata. Samoin hihnaveto ei kuulu sarjaan. Moottorisääntökin on nykyisellään hyvä.

Eikä osallistujien vähyys ole missään mielessä sääntökysymys. Kuskeja vain ei ole. Tattarisuolla erinomainen rata eikä siellä taida montaa kuskia taida käydä ajamassa. Entiset kuskit joilla on jo auto pitää vain saada mukaan. Uusia kuskeja tulee helpoiten/ainoastaan, kun kisoissa on 15+ autoa. Ei kukaan viitsi panostaa 1000 EUR sarjaan, jossa ei ole kuskeja. Uuden kisailijan on erittäin helppo sopeutua nykyisiin sääntöihin varsinkin, jos aloittaa tyhjästä. Valitsee vain sääntöihin sopivan auton, moottorin renkaat ja muut tarvittavat kamppeet… ja siinä se. Ostopäätös on paljon helpompi, jos tietää että niillä pääsee osallistumaan sarjaan jossa on kunnon kisailua. Meille vanhoille kuskeille isommat muutokset sääntöihin toisivat vain lisäkustannuksia ja tämä ei varmaankaan ole järkevää.

Itseäni on kyllä alkanut noin yleisestikin ihmetyttämään, miksi näitä RC –luokkia pitää olla niin monta. Pitäisikö pienessä Suomessa vain keskittyä luokkiin joissa ajetaan MM/EM –arvosta… ? Tämä koskee pääosin sähköluokkia, mutta valitettavasti myös GT-8 –luokkaa. Loppupeleissä GT-8 ja C-8 taitavat olla kuitenkin aika saman hintaisia?

SC-2 –luokassa Turussakin oli vain 11 osallistujaa vaikka muuten luokkaa ajaa paljon enemmän. M8 taitaa olla osasyynä tässäkin. Kesällä vain ei ole niin helppo järjestää vapaata kisoja varten ja pitää keskittyä vain tiettyyn luokkaan. Tässä kovasti ollaan Aleksanterin kanssa mietitty mihin luokkiin me tullaan tulevaisuudessa keskittymään. Nyt on oma aika jakautunut liikaa (GT-8, TSS-10 ja SC-2) ja mihinkään ei ole kerinnyt panostamaan tarpeeksi.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3091 : 02.07.13 - klo: 17.36 »
Tässäpä minun kootut kommentit tuolta FB:n puolelta:

(aloitusviesti):

Samalla voisi avata tähän keskustelun (ilman sarvia ja hampaita), siitä mitä pitäisi/voisi sääntöpuolella tehdä, että saadaan lisää porukkaa kisoihin? Tattiksen kisassa oli ainoastaan 7 autoa radalla ja se on minusta liian vähän. Vähintään pitäis olla kahden finaalin verran autoja, eli käytännössä tuollaiset +14 kisaajaa, jotta hommassa olisi mieltä. Ajatuksia? Vapaat renkaat? Hihnaveto? Mitä muuta? Mitä porukka haluaa, että tulevat kisoihin, vai eivätkö tule oli säännöt mitkä tahansa?

Olisko syytä pohtia GT sarjan Kansallisen tason lopettamsta ja siirtyä takasin epävirallseen kertsisarjaan? Sillon olis langat omssa käsissä, niin ajoformaatin, kuin muidenkin asioiden suhteen. Olen samaa mieltä, että on suorastaan tyhmää istua auringonpaisteessa 10 h vain siksi, että saadaan ratkottua lähtöjärjestys 7 auton kesken. Tarkottas toisaalta sitä, että pitäs olla pari tosi aktiivista kaveria tekemässä kisoja ja järkkäilemässä asioita.

Minun mielestä teknisten sääntöjen puolella voitaisiin ihan hyvin luopua ins-boxista, kardaanivetopakosta, ykstyyppirenkaasta ja joistain korisäännöistä sillä edellytyksellä, että tämä oikeasti TOISI LISÄÄ KUSKEJA kisaan. Ihan varma en itsekkään ole tuosta rengasasiasta, onko se oikeasti este vai helpotus kisaan tulemiselle, luulisin että helpotus. Ajoformaatin osalta sellainen puolen päivän rutistus olisi ihan riittävä, esim. 1 treeni, 2 aika-ajoa ja esim. 30 minuutin finaalit kaikilla tasoilla. Varmaan se paremmuusjärjestys ratkee vähemmälläkin hieromisella. Sitten olisi se kisan järjestämishaaste jos aikomus olisi kisata kertsisarjana. Kun käytännössä kelvollisia ratoja on 3 kpl, tarkoittaisi se sitä, että Helsingistä, Kouvolasta ja Hyvinkäältä pitäs löytyä vastuuhenkilö tekemään hommaa, löytyykö? Asiaa voisi helpottaa se, että mukaan mahtuisi treenimielessä myös LS5 kuskit, kunhan vaan päivä rakennettaisiin site, että kaikkien ei tarvii kykkiä radalla koko päivää.

Itse ajattelisin, että jokatapauksessa jonkinlainen rajaus moottorien suhteen pitäs olla, esim. siten että kaikki Suomessa alle 200€ maksavat koneet käy. Myös kumirengas (ei foam) pitäs säilyttää, vaikka se olisikin muutoin vapaa. (Ei krossirenkaita). Samoin korien esikuvat pitäis ainakin etäisesti olla GT-autoja (ei prototyyppikoreja). Myös painoraja pitää olla, esim. nykyinen 3,5kg. Muilta osin vois olla melko lailla vapaat säännöt, miksei jopa sähkövatkaimetkin menis mukana, kunhan suorituskyky on edes suurinpiirtein sama.

Niinkun tästäkin ketjusta nähdään, on mielihaluja suuntaan ja toiseen, joten sen yhteisen näkemyksen kasaaminen ei ole kovinkaan helppoa. Ehkäpä kysymys pitäskin asettaa toisinpäin, ja kysyä millaisia kompromisseja kuskit on valmiita tekemään, että kisat vielä kuitenkin kiinnostaa?
« Viimeksi muokattu: 02.07.13 - klo: 17.39 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3092 : 02.07.13 - klo: 17.38 »
Sarjatilanne löytyy tuolta:

http://rc10.fi/index.php?topic=76861.0
Flying Calacucco

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3093 : 02.07.13 - klo: 22.42 »
Tässä oma mielipiteeni asioihin mistä ollaan nyt keskusteltu. Gt-8 sarjan säännöistä ei mielestäni voi syytä kuljettaja katoon hakea koska omasta mielestäni ne on todella hyvät ja yksinkertaiset. On todella harmittava ettei luokassa ole imua jotta uusia/vanhat kuskit saataisiin mukaan. Jos jotain säännöissä muutetaan niin olisiko mahdollista että jos kuljettajia ei ole kuin joku ennalta määritelty määrä niin ajoformaattia muutetaan esim. jos ei ole kuin yhden finaalin verran porukkaa niin alkuerä määrä puolitettaisiin jolloin päivä lyhenisi ja kalusto yms. ei turhaa kuluisi kun mitään suurempaa merkitystä ei olisi alkuerä tuloksella. Gt-8 on kansallinen sarja niin tälläinen muutos voisi jopa olla mahdollinen?

Ollinmäki oli ruotsissa ajamassa c8 skaboissa ja pyysin että voisiko hän kysellä Ruotsissa onko siellä päin gt-8 kuskeja jotta voitaisiin mahdollisesti saada vaikka epäviralliset pm-skabat aikaan jos kuskeja löytyisi Ruotsi, Norja, tanska akselilta. Voisin kuvitella että suomesta voisi olla lähtijöitä 3-4 autokuntaa.

Vielä gt-8 luoka miinukset ja plussat tai ainakin osa niistä

+auto isoja, näyttäviä ja menevät kovaa
+autot kohtuu helppoja säätää (vaikka viime viikonloppuna ei ehkä mun pöydän ympärillä ollutta toimintaa katsomalla voisi olla ihan heti samaa mieltä)
+kalusto melko kestävää sorttia
+tekniikka hyvin yksinkertaista
+Nitrokoneen soundi on varsin messevä kun kiertää korkealla ja kovaa


-monen ei sarjaa ajavan takertuminen "krossialustaan" eli ei krossialustalla voi asfaltilla ajaa, kyllä voi ja siellä mennään krossariksi kohtuullisen kovaa.
-rengaskulut rajoittaa omaa treenaamista. Tämä ei ole sarjan vika vaan tilipussi on vaan liian pieni. Tuntuu että uusi grp rengas on enempi kuluvaa sorttia kuin vanhan malliset renkaat, onko muilla minkälaista näkemystä tästä?


Ajattelin josko kertsikisoja alettaisiin pyörittämään (ainakin tattiksen radalla) viimeistään ensi kesänä gt-8 porukalle+ehkä muita luokkia. Myyrin ja Tiksin sc torstaiskabat on hyvä esimerkki että kun rentoa kisaamista on tarjolla niin harrasja määrä kasvaa kisaamisen myötä. Toivottavasti saadaan hyvinkäälle enmempi porukkaa kuin tattiksella oli. Mietitään sitten vaikka naamatusten juttuja joilla saadaan sarja uuteen nousuun. Oma mielipiteeni on että gt-8 sarjan aktiivikujettajien kesken vallitsee hyvä henki ja toisia kunnioittava ajotapa, vahinkoja sattuu toki mutta kai ne kuuluu lajiin.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3094 : 03.07.13 - klo: 09.00 »
Kiti auki Hyvinkään kisaan, eiku ilmoitautumaan.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3095 : 03.07.13 - klo: 09.24 »
Ruotsalaiset olis ottanut meidät vastaan jo muutama vuosi sitten ajamaan heidän GT autojen kanssa. Kai ne siellä vieläkin ajelee, hyvä kysellä uudestaan!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3096 : 03.07.13 - klo: 09.44 »
Näiltä ryhmiltä olisi kiva kuulla kommentteja mikseivät ole osallistuneet tämän vuotiseen GT –sarjaan:

-   On aikaisemmin kilpaillut sarjassa
-   Omistaa GT-8  (Serpent, Team C, HongNor, Kyosho) auton muttei ole osallistunut kisoihin (esim. mahdollisia syitä mm. sarjaan sopimaton moottori, liian tiukat säännöt…)
-   Ei omista sopivaa autoa, mutta on kuitenkin harkinnut auton hankkimista ja osallistumista kisoihin

Lisäksi haluaisin tietää onko näitä olemassa:
Omistaa sarjaan sopimattoman GT -auton (Esim. BMT) ja tulisi kisoihin jos esim. hihnaveto sallittaisiin.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3097 : 03.07.13 - klo: 18.06 »
Ei oo autoja enää. Jos nyt jotain syitä hakee niin radat vähän kaukana ja silloin ku ois aikaa on liian kuuma tai radalla vettä/sataa. Ja yleensä ei muuten oo aikaa. Ratojen aukioloajat huonot, sulkee klo 19 arkisin ja klo 17 vkonloppusin (Tattis).  (Kisa)renkaat pikkasen kalliita (GRP/Sweep). Monien korit liian rumia, luokka ei näytä niin hyyvältä ku pitäs (ymmärrän että tässä taas hinta vaikuttaa, ja en tiedä onko tilanne muuttunut viime aikoina). Pitäs saada Espoo UA rata PA käyttöön myös mutta en oo jaksanu kysellä onnistuisko; Juskahan tätä joskus mietti 1/5 kuskeille. Serpent on vähän kallis mutta sillä lähtisin ajaa jos muut asiat olis kohillaan. Hihnuria ei ole enää (myin jenkkeihin). Toinen olis klassikko F430 Kyosho mutta ei jaksa rupee rakentaa sitäkään enää; hyvät muistot varmaan riittää tässä ja pari videotallenetta youtubessa  :tongue:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3098 : 03.07.13 - klo: 18.40 »
Niin siis tattis on avoinna arkisin 12-20 ja viikoloppuisin 12-18.
Huvittaisiko porukkaa lähteä joku päivä tattiksen radalle treenaa ja vaikka pientä kisailua kehittämään? Päivää voi rohkeasti ehdottaa.  Arki vai viikonloppu.  Radallahan on ajanotto joten auton säätöjen vaikutukset näkee mukavasti heti kierrosajoista. täältä voi tarkistaa avaimen haltijan paikalla olo: http://pksrca-tattarisuonrc-rata.nimenhuuto.com/
Sähköä ja paineilmaahan löytyy vaikkei kontti ole auki.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3099 : 03.07.13 - klo: 18.44 »
No mulla taisi olla vanhaa tietoa tai muuten vaan unohtanut.. sorry .. onhan se tuntikin lisää tohon ihan hyvä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3100 : 03.07.13 - klo: 19.40 »
Tattis kaukana Espoosta??  :shocked:

Riippuu vähän näkökulmasta.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3101 : 03.07.13 - klo: 20.12 »
On se 30-40 kilsaa ruuhkassa viikolla, ei sitä ihan huvikseen taita.
Saa ajaa niin paljon työmatkoja muutenkin. Ikä ja motivaatio kysymys,
junnunahan sitä olis ajellu ihan ilokseen. Siis kun ottaa muut tekijät huomioon,
eihän tuo yksittäisenä asiana ole mitään..
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3102 : 04.07.13 - klo: 00.52 »
Korjataan sen verran tattiksen aukiolo aika infoa että arkisin saa ajaa 9-20 ja viikonloppuisin ja pyhinä 12-18.

Gt warriorille:

Tukimpa mikään harrastus on kovin pitkäikäinen jos ei mitään jaksa/viitsi. Asiathan on priorisointi kysymyksiä. Jos ei rc-autoilusta nauti niin paljon jotta jaksaa ajaa sen 30-40km radalle niin sitten pitää olla ajamatta. Vesi radalla ei ole ongelma jos viitsii vaan jotain asian eteen tehdä. Odottamalla et välttämättä pääse kertaakaan kesän aikana ajamaan radalle jos sateet sattuu osumaan sopivasti. Vesitalkoot vie sen 1 tunnin jos 2 jannua on vettä radalta poistamassa. Kori asiaan sen verran että kun meillä muilla on niin rumat korit niin sinähän voit erottua joukosta sillä että teet omasta koristasi hienomman kuin kenelläkään muulla, lieko se sun c8 koppa ollut joku pikainen sutaisu kun ei ainakaan mun silmää hivellyt.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3103 : 04.07.13 - klo: 08.33 »
Meillä oli harkinnassa GT8 kisa tälle kesälle, mutta päädyttiin kokeilemaan TP10 ajamista. Ajettiinki Tattarilla kisa ja fiilikset luokasta oli positiiviset. Ennen kilpailua käytiin ajamassa 2l treeniä jolla piti pärjätä itse kilpailussa. No eihän se vauhti ihan kärkikuskeille riittänyt, mutta sentään saatiin ajettu 45 minuutin finaali läpi hyvällä suorituksella.

Minun mielestä pitäisi keskittyä niihin luokkiin mitä on ja eikä tuoda uusia luokkia. Suomessa harrastajamäärät ovat pieniä, eikä harrastajat riitä kaikkiin luokkiin. Välttämättähän niitä ei uuden luokan myötä tule lisää vaan ne on jostakin pois.

Keskitytään SM luokkiin ja kehitetään niitä. Näin myös kilpailukalenterin tekeminen helpottuu. Kerhokisojahan voi järjestää sitten mistä luokasta tahansa.

Välimatkoista, viime kesänä meidän lähin polttiskrossirata oli 160 km päässä, eikä se haitannut harjoittelua. Nyt se on onneksi 7 km päässä  :azn:
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo: 08.40 kirjoittanut JoukoH »
Jouko Hyvärinen

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3104 : 04.07.13 - klo: 08.40 »
GT8 luokka on toiminut "ponnahduslautana" SM-sarjaan hyvin monelle kuskille, jotka tuskin olisivat muussa tapauksessa suoraan SM sarjan lähteneet. On tarpeetonta kuvitella, että ilman GT luokkaa, kaikki nykyiset (ja menneet) ajaisivat jossain SM rataluokassa. Todennäköisemmin he eivät ajaisi missään. Esim. LS5 kuskeista lähes puolet on entisiä GT kuskeja.

GT luokan haaste on saada ne "empivät pihasuttajat" mukaan kisaan ja sitä kautta yhteiseen toimintaan. Ei varmasti ole keltään pois.

Asiaa voi ajatella joko siten, että on olemassa vain ns. kiinteä määrä kilpailijoita, jotka jaetaan luokkien kesken tai sitten niin, että tarjonta lisää kysyntää. Itse olen jälkimmäisen ajattelutavan kannalla.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo: 08.43 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3105 : 04.07.13 - klo: 09.31 »
Tehän kysyitte syitä ja mä annoin  :smiley:

Ne on mun syitä on se sitten oikeita tai vääriä. Turha niistä vetää herneitä?

Ovikiilat, joo, no niitä ei saa samalla tavalla valmiina kuten gt koreja.
En mäkään ole mikään fani mutta se on eri juttu.

Ja turhs noita välimatkoja mitata, jossain böndellä 100km on sama kuin täällä
10km ruuhkajonossa. Ja kuten sanoin autoilua on muutenkin nikn vitusti ees taas.

Suurimmat syyt eli perhe-elämä jne käytiin kuitenkin Hoken johdolla facebook
ryhmässä, kandee lukee se eka.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo: 09.45 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3106 : 04.07.13 - klo: 09.47 »
Niin, tässä oli nimenomaan tarkoitus kartoittaa niitä oikeita syitä siihen miksi kisoissa on niin vähän porukkaa. ketään ei ole tarkoitus osoitella, eikä syyttää, jokainen tekee valintanasa omien mieltymystensä ja prioriteettiensä mukaisesti.

Jos SÄÄNTÖPUOLELLA on jotain viilaamista, se voidaan tehdä kohtuullisen helposti ensi vuotta ajatellen, täksi kaudeksi sääntöjä ei muuteta. Jos kisaajien vähyys johtuu vaan siitä, että "se ei kiinnosta", niin sitten asia on tietysti hieman hankalampi.

Niin kauan, kun toimitaan Kansallisen sarjan puitteissa, mennään myös sen ehdoilla, toisin sanottuna kisaformaatti on mikä on ja kisapäivät on ne mitkä annetaan. Sääntöjenkin osalta pitää toimia tietyissä raameissa. Toinen puoli asiaa on se, että kisat todella järjestetään ja kuskit voi luottaa siihen, että sarja toteutuu. Myös kisatapahtumien "laatu" on varmistettu, samoin tulospalvelut, ilmoittautumiset KITI:n kautta, sun muut.

Helppoa viisasten kiveä ei edelleenkään asiaan ole, mutta jos todellakin saisi noita kommentteja, mitä Ender tuolla aiemmin pyyteli, se helpottaisi kovasti miettimään luokan tulevaisuutta:

Näiltä ryhmiltä olisi kiva kuulla kommentteja mikseivät ole osallistuneet tämän vuotiseen GT –sarjaan:

-   On aikaisemmin kilpaillut sarjassa
-   Omistaa GT-8  (Serpent, Team C, HongNor, Kyosho) auton muttei ole osallistunut kisoihin (esim. mahdollisia syitä mm. sarjaan sopimaton moottori, liian tiukat säännöt…)
-   Ei omista sopivaa autoa, mutta on kuitenkin harkinnut auton hankkimista ja osallistumista kisoihin

Lisäksi haluaisin tietää onko näitä olemassa:
Omistaa sarjaan sopimattoman GT -auton (Esim. BMT) ja tulisi kisoihin jos esim. hihnaveto sallittaisiin.
Flying Calacucco

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3107 : 04.07.13 - klo: 10.01 »
Keskustelu sarjan kehittämisestä käy nyt hankalasti kahdessa eri paikassa (täällä ja Facebookissa).

Peitsamo kyseli: ” Monikos nykyisistä jäis pois jos kyseessä olis kerhosarja?”

En ehkä jäisi kokonaan pois, mutta jotenkin veikkaisin että kisoja tultaisiin järjestämään vain Tattiksella. Kukahan järjestäisi esim. Kouvolan radalle kerhokisat ? Nythän ollaan päästy vähän muiden luokkien siivellä… ja saatu hyvät puitteet kisoille.

Tuo ehdottamani yksi suuri kolmepäiväinen kisa ei ole ainakaan vielä saanut kannatusta, mutta siinä voisi kyllä olla mahdollisuus samalla saada paljon näkyvyyttä GT-autoille.

Esim. LS5 kuskeista lähes puolet on entisiä GT kuskeja.

GT luokan haaste on saada ne "empivät pihasuttajat" mukaan kisaan ja sitä kautta yhteiseen toimintaan. Ei varmasti ole keltään pois.

Joista varmaan joku ajaisi GT-sarjaa, jos kisa ei olisi samana päivänä. Olisiko parempi ajaa TP-10 luokan kanssa samana päivänä ?

Jotenkin tuntuu, että noita empiviä pihasuttaajia ei montaa ole, jotka miettivät kisailun aloittamista GT-8 luokassa. Tilanne on nyt vähän eri kuin muutama vuosi sitten. Nyt SC-autot toimivat selkeästi aloittelijaluokkana josta sitten siirrytään muihin luokkiin. Voisi jopa veikata, että Lavangon ja Tikkurilan korkeatasoiset harrastetilat ovat osaltaan heikentäneet nitrorata-autojen suosiota. Eikös suurin osa nykyisistä ja entisistä GT-kuskeista ole juuri pääkaupunkiseudulta.

TSS-10 luokan kuskit olisi mielestäni yksi hyvä kohderyhmä josta kuskejeja voitaisiin saada. Tiedän ainakin kahden miettineen GT-8 sarjaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3108 : 04.07.13 - klo: 10.03 »
TSS-10 luokan kuskit olisi mielestäni yksi hyvä kohderyhmä josta kuskejeja voitaisiin saada. Tiedän ainakin kahden miettineen GT-8 sarjaa.

Tämä on erittäin hyvä huomio.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3109 : 04.07.13 - klo: 10.13 »
Jees; omalta kohdaltani (jos nyt ketään kiinnostaa) voisin vielä sanoa että olen ollut ajamismielessä todella huono harrastaja muun muuassa. Ajaminen on jäänyt vähiin ja olen maksanut ratamaksuja vain per kerta, en koko kautta. Kalusto on puolivillaista eikä kunnon kisakalustoa oikein mihinkään luokkaan (traxxas Slayer, kyosho Neo tällä hetkellä pojan kanssa).

Vuosina 2002-2007 (about) ajoin aika tiiviisti ja oli ryhtiä. Sen jälkeen on ollut ees-taas venkoilua offroad ja rataluokkien, pihasuttauksen ja rata-ajon välillä. Enempi menny aikaa ja rahaa rakenteluun kuin ajamiseen. Eli harrastus tainnu muistuttaa enemmän legoilla rakentelua kuin mitään oikeeta RC-autoilua.  Todella huono esimerkki muille. Kaiken lisäksi vielä jaksan jauhaa shaibaaa täällä netissä muiden kiusaksi - tai joskus ehkä iloksi, en tiedä.

Mutta tässä on syynsä. En ole halunnut jättää harrastusta vaikka "järkevä" ihminen olisi näin varmasti jo tehnyt; veri vetää ja nyt takas nitroihin vaikka ei siinä mitää järkeä ole. Lapsena oli varmaan liian vähän leluja, legoista kyl tykkäsin, ja nyt kun en ota enää viinaakaan (en oo kyl koskaan ollutkaan kova ottamaan) niin jää aikaa tällaiseen leikkimiseen enemmän ja internetistä tilailuun LOL.

Viime vuonna ajoin M8e luokkaan kohtuu paljon (akullisia) ja kaksi kisaa, yhden sisällä ja yhden ulkona ja sit yhden kerhoiltakisan. M8e kyl tykkäsin mutta Lavangossa sähköt nitroradalla on jotenkin "out" ja muutenkin tekniikka ei ollut vielä ihan valmis. Just luin että A-mainilla on jotain huippu 7Ah 100C akkuja eli eteenpäin mennään sielläkin. Voi olla että joskus vielä. Sorry OT.

Mulla on jotenkin tunne etten ole ainoa tässä ongalmaryhmässä....
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo: 10.20 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3110 : 04.07.13 - klo: 18.16 »
Vaihtoehto on tietenkin olla tekemättä mitään eli säilyttää nykyinen malli. Sen kehittäminenhän vaati työtä joten nyt luopuminen on lohduton ajatus, luulisin.

Tässä kuitenkin muutama ajatus, ne voi toki hylätä ja lytätä jos siltä tuntuu, ihan vapaasti.

1) Näyttävyys takas. Autoja ostetaan paljon RTR koreilla, jotka hyvännäköisiä mutta kalliita. Niitä ei huvittais rikkoa tavan takaa, mutta ne pitäs saada kippojen päälle radoille.

2) Renkaat ja moottorit pitää saada kestämään, myös RTR, ja niillä pitää voida ajaa.

3) Ajaminen ei voi olla liian vaikeaa. Autoissa ei voi tarvita HV huippunopeita servoja, RTR tasoiset sähköt ja patterikotelot / nimhit pitää riittää.

Joten:

- Nopeuksia pitää laskea. Ratojen pidemmille suorille shikaanit/hidasteet kisoihin, ymmärrän että treeneissä tämä voi olla hankalaa muiden (nopeampien) autoluokkien kanssa (TP10, LS-5, C8).

- Best of the Show -kisa heti kärkeen jossa palkitaan hienoin itse maalattu ja RTR kippo (lisämausteilla esim. valot tai alustasarjat/spoikat tms)

- Hitaampi rata mahdollistaa myös yksivaihteiset autot (Rally Game)

- 16% nitro pakolliseksi, halvempaa, kestää pidempään, ei kuluta konetta. Pitää voidaa ajaa "snadisti rikkaalla", maksiminopeus ei voi olla niin dominoiva tekijä kuin nyt.

- Nopeampiin autoihin lisätään rutosti painoja kisan edetessä. Alkuerät, (nousu)finaalit. Esim. 6 ekaa autoa.

- INS-BOX sääntö pois, täysin turha vaivannäkö tällä hetkellä suodattimineen kaikkineen

Summa summarum: Kilpailemista on tasoitettava ja uusien tuloa helpotettava säännöin.
Jos "pakko voittaa" niin tämä on väärä luokka! Silloin TP10 tai joku muu.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3111 : 04.07.13 - klo: 20.27 »
Joista varmaan joku ajaisi GT-sarjaa, jos kisa ei olisi samana päivänä. Olisiko parempi ajaa TP-10 luokan kanssa samana päivänä ?

Tämä vaatii renkaan josta ei tule "hiirenpapanaa", ts. GRP out, Sweep in. Sweepin kovemmat seokset kestää paremmin.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3112 : 04.07.13 - klo: 20.44 »
JOS säännöissä sallittaisiin rally game autot niin täältä olisi yksi kuski lisää!  :wink:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3113 : 04.07.13 - klo: 20.45 »
Mikä auto sulla on?
merkki malli.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3114 : 04.07.13 - klo: 20.47 »
Autohan on TeamC TR8 jota on piristetty novarossilla ja muutenkin päivitetty.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3115 : 04.07.13 - klo: 20.50 »
No sillä saa ehdottomasti lähteä ajamaan GT-8 luokkaa. Rally game autoilla on lähinnä tarkoitettu hihnavetoisia joita ei säännöissä sallita.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3116 : 04.07.13 - klo: 20.55 »
No sillä saa ehdottomasti lähteä ajamaan GT-8 luokkaa. Rally game autoilla on lähinnä tarkoitettu hihnavetoisia joita ei säännöissä sallita.
Jaa siis saa?? Eikös se jää muitten jalkoihin yksivaihteisena?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3117 : 04.07.13 - klo: 21.01 »
Tietysti jää. Mutta voithan laittaa vaihteen siihen.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3118 : 04.07.13 - klo: 21.09 »
Tietysti jää. Mutta voithan laittaa vaihteen siihen.
Ainahan sitä voisi vaikka lentää  :grin: ! Mahtuuko kaksi vaihteinen, onko koskaan joku laittanut kaksivaihteiseksi?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3119 : 04.07.13 - klo: 21.15 »
Niin meinasin vaa että TeamC:llä on GT auto joten eiköhän noissa oo paljon samaa. No mut joku muu kertokoon lisää, en tiedä tarkkaan.
Kiitos 20 vuodesta!