Menee pikkasen off topicin puolelle... Keskustelin tossa aiheesta Mikan kanssa kun naapureita ollaan.
Ongelmana on se että mikä on hammas rattaiden tiheys... Eli kuinka monta hammasta on sanotaan vaikka senttimetrin matkalla... (jossakin englannin kielissä manuskoissa mainittu pitch). Mitä enemmän hampaita rattaissa sitä vaikeampi tunkea eri kokoisia rattaita yhteen.
Katselin Mugenin ja Asson spur/pinion pakkaa niin Mugenissa kohtuu harva hammastus ja Assossa hyvin sähkö automainen eli tiheä. Ns. meshin (spur gearin ja pinionin sovitus) tuottaa ongelmia jos rattaat on kovin erilaiset... Assossa tämä huomattavasti helpompaa kuin taas Mugenissa on todellisia vaikeuksia saada jo perus osilla todella hyvää meshiä aikaiseksi johtuen vain pelkästään moottorin kiinnitystavasta vaikka Assossa on tiheämpi rattaiden hammas väli.
Asson NTC3 viritys manuska antaa listan vakio ratkaisuista joissa on tuo Mikan sanoma laskentatapa perus ohjeena... Mutta siinä sanotaan että voi kokeilla omia ratkaisuja jos tulos ei ole hyvä/haluttu. Varoitetaan että meshin saanti voi olla vaikeaa ja rattaat voi olla hyvin nopeasti entiset.(Huomaa kisakuskit vrs me parkkis sudittelijat)
Eli maalaisjärkeä mukaan...
Kaikkea voi kokeilla mutta omat on rattaat...
Ja Back to Topic mikä oli Super Ten eikä Mugen/Asso...
-Jykä