Nyt tuommonen reilu 10 gal ajettu ja ajattelin, että nyt on aika ennen PM-kisoja laittaa kärry paloiksi ja pesuun. Samalla tulee syynättyä kaikki mahdollisesti huomaamatta jääneet kulumat ja rikkinäiset osat. Tässä huomioni:
Ensimmäinen hämmästykseni oli laakerit; tasan kaksi laakeria oli siinä kunnossa, että sietävät väistyä aktiivipalveluksesta metallinkeräykseen. Toinen oli etupyörän ja toinen takapyörän ulompi laakeri. Keskidiffin laakerit olen vaihtanut jo aikaisemmin. Uskomattominta tässä on se, että näillä oli ajettu eilen aivan tolkuttoman märissä oloissa. Ei huono! Tosin paketissa odottaa keraaminen lakrusarja, joten orkkislaakerit saavat väistyä niiden tieltä.
Toinen silmäänpistävä juttu on että titaani ei ole niitä parhaimpia materiaaleja saranatapiksi; vanttiruuveissa titaani on paikallaan. Etupään saranatapit olivat vääntyneet ja KULUNEET päistään väljiksi (siis siitä kohtaa missä se on kannattimessa). Takapään ulommat tapit olivat myös vääntyneet jopa useammasta kohtaa. Nämä korvaan Losin omilla tapeilla.
Itse autossa tietenkin kulumaa on siellä täällä, mutta mitään erikoisen hälyttävää ei löytynyt. Diffien lautasrattaissa ja pinionirattaissa oli pientä kiillottumista/kulumaa, mutta ei missään nimessä vaihtokunnossa. Itse diffit eivät ole oikein menneet miksikään, ulostuloihin on tullut pientä kulumaa. Vetareihin ja kardaaneihin pitänee uusia kulutusosat (tappi ja holkki), onneksi nämä saa erikseen. Etukardaaniin tämä on jo toinen vaihtokerta. Pohjalevy on pysynyt täysin alkuperäisessä muodossaan, tietysti kulunut, mutta ei vääntynyt tai kiertynyt, samoin iskaritornit ovat aivan suorat. Diffipokseista ei ole menny kierteitä, mutta "radiolevyn" neljästä oli kaksi korkannut.
Tukivarret ovat vääntyneet vähän samaan malliin, kuten Xray:n varret tuppaavat vääntymään (ainakin vanhanmalliset). Etuvarret ovat vielä lisäksi hieman kiertyneet. Saranatappien reiät ovat pysyneet pyöreinä ja klappia ei juurikaan ole, taidan kuitenkin uusia nämä.
Pallolinkeissä on pientä klappia, mutta ei hälyttävää, ohjauksessa vastaavasti taas on vähän enemmänkin. Jäykempi servosaverin jousi auttoi paljon, mutta nyt klappia oli tullut jopa itse servosarveen, korvaan tämän alumiinisella.
Tankissa on selviä kytkinkellon kosketuksen jälkiä, mutta tankki on paksua muovia ja on ainakin toistaiseksi pitänyt tuliliemet sisäpuolella. Tankin sisällä oleva osuus silikoniletkusta on pehmennyt ja hapertunut. Tankki on edelleen tiivis.
Kaasu/jarrulinkistön servosarvi on kulunut selvästi - tämä menee ehdottomasti vaihtoon. Losissahan tämä on toteutettu hieman eritavalla kuin muissa merkeissä. Losin oma kytkin kuluu melko nopeasti, mutta on luotettava mm. isomman kytkinkellon laakerin takia, shimmauksessa pitää olla tarkkana ja pitää järki mukana. Palojen käyttöikää saa kasvatettua ajamalla ensin "kirkkailla" jousilla ja sitten vaihtamalla ne "mustiin", kun kytkin alkaa luistaa. Toki Losissa voi käyttää tavallistakin kytkintä; tämäkin hoituu vielä mukavammin, kun hankkii King Headzin moottoripukin.
Näin lopuksi voin vain todeta, että Losi on kotiläksynsä tehnyt: auto kestää kovaa käyttöä kulumatta kohtuuttomasti ja auto toimii hyvin lähes radalla kuin radalla samalla setupilla. Osia on mennyt todella vähän rikki. Takaiskareiden mäntien ruuvit (kyllä; ruuvit) tuppasivat aukeamaan itsekseen aluksi, mutta sopiva hydrauliliima ja pieni ruuvien kierteiden murskaus auttoi ongelmaan. Autossa ei ole juurikaan mitään "ylimääräisiä" säätöosia, joten voi keskittyä olennaiseen eli itse ajamiseen.
WELL DONE LOSI!
PS. Jos huomenna saisi kuvan kisakuntoisena... :mrgreen:
EDIT: Copy/paste toistoa...