Ei kait tässä ketjussa edes kuuluis keskustella noist välityksist,mut ku muutkin ovat kirjoitelleet,ni kerron myös omat mietteeni.
Käsittääkseni maksimivälityksen säännöllä pyritään välttämään moottorien polttamista.
Jos päätetään jokin max esim.3.7 sopiiko se kauden jokaiselle radalle,vai onko mahdollista että on niin hidas rata kauden aikana et tuollakin välityksellä polttaa motin?
Faktahan on se,et jos max välitys päätetään,jokainen ajaa sillä,ei yhtään lyhyemmällä.
Näinhän tää menee VTR:kin.
Itse en ole FTT:tä ajanut kuin kaksi kautta,molemmat stanussa.Palaneet moottorit olivat näitä uusia viallisia moottoreita.Aika moni kärjen kuskeista ajoi vanhoilla moteilla,itse uudella "viri" lrp:llä.
Omat välitykset kauden aikana olivat 4.3-4.9 kun kilpakumppanit ajoivat 3.2-3.7 tyyliin.
Suuret erot välityksiin selittyvät osin nopareista.
Välitykset ovat yksi auton säädöistä.Jos vauhti ei riitä yleensä pidennetään välitystä.Itse kuitenkin olen kahden kauden kisoissa onnistunut lisäämään "vauhtia" lyhentämällä välitystä.
Pitkä välitys ei tuo kuin suoralla loppunopeutta lisää,lyhyellä välityksellä ollaan pääsuoran puolessa välissä vielä edellä paremman kiihtyvyyden ansiosta.
Pääsuora radalla ei yleensä ole ajallisesti radan osuudesta kuin 10-15% Suuresta huippunopeudesta harvoin on hyötyä.
Lyhyellä välityksellä auto on radan "kiemuraisella" osuudella nopeampi paremman kiihtyvyyden ansiosta,toki vaikeampi ajaa kuin se ylivälitetty "mopo".
Päätätte suuntaan tai toiseen,ratkaisu on varmasti oikea ja sääntö kaikille sama.
Itse tulevalla kaudella tuskin ajan stanua,joko poroa tai sit hidastellaan/kolistellaan virissä,riippuen millä päivällä ajetaan mitäkin,eli ei ole tässä asiassa "oma lehmä ojassa".
Poitsulle laitan sit mahdollisesti säädöt stanuun.
Tulipas taas pitkästi.....
Hannu Kartano