Hienoa, että maaorava ja muut tuoreemmat harrastajat ovat löytäneet tiensä Tattiksen radalle.
Alla olevan kun lukee, niin ymmärtää, miksi talkootoiminta on erityisen tärkeässä roolissa Tattiksella.
KESKEISTÄ hauskalle ja sujuvalle harrastamiselle Tattiksella on aloitteellisuus, yhdessä tekeminen, asioista keskustelu ja joustava sopiminen.
Koska Tattarisuon radan asetelma on hieman poikkeuksellinen tuodaan tässä muutama asia taustaksi
ja tiedoksi radan huoltoon ja hallintoon liittyen:
• alue ja rata kuuluvat Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksen hallintaan. Heidän toimistonsa on se isoin harmaa rakennus parkkiksen laidalla. Olen omavaltaisesti ryhtynyt yksinkertaisuuden vuoksi kutsumaan Nuorisoasiainkeskusta näissä keskusteluissa lyhenteellä ”NuKe”
• NuKe on halunnut pitää hallinnon ja päätöksenteon rataan liittyvissä asioissa itsellään. Alueella noudatetaan kaupungin järjestyssääntöä myös nuorisotiloihin liittyviltä osilta. Tämä tarkoittaa esim. sitä, että tupakointi alueella on kielletty.
• UAU on pitkään toiminut linkkinä harrastajien ja NuKen välillä. Noin puolivuosittaisissa tapaamisissa on keskusteltu alueen kehittämisen tarpeista ja mahdollisuuksista. UAUn puolelta on aikaisemmin toiminut radan yhteyshenkilönä allekirjoittanut ja tämän kauden alusta yhteyshenkilönä toimii UAU:n puolelta Aake Kutvonen.
• Nuorisoasiainkeskuksen puolella vahvistui Tattarisuon organisaatio runsas vuosi sitten niin, että hyvin pienoisautoilua tunteva Markku Turunen tuli taloon ja toimii PA-radan yhteyshenkilönä NuKen puolelta.
• NuKe on saanut Tattiksella tauon jälkeen uudestaan talven aikana käynnistettyä omaa PA-kerhotoimintaansa ja mukana on saamani tiedon mukaan kymmenkunta junioria. He tulevat Markun ohjauksella jatkamaan harrastusta ja ajelemaan muiden harrastajien kanssa radalla. Kun NuKe puhuu RC-kerhosta, sillä tarkoitetaan ko. juniorien harrastuspiiriä.
•
• kaupungin linjauksista johtuen radalla ei ole käytössä mitään ratamaksua tai muuta tapaa kerätä varoja radan huoltoon ja ylläpitoon. Kaupungin säännöt estävät myös muilta tahoilta ratamaksutyyppisen rahankeruun radan huolto- ym. kulujen kattamiseksi.
•
• radan kevättalkoista, muusta huollosta ja ylläpidosta ovat pääosin kantaneet vastuun harrastajat ja UAU, kaikki vapaaehtoispohjalta ja halusta ylläpitää meille kaikille harrastuspaikkaa.
• NuKe on järjestänyt toissavuonna radalle kevätpesun ja he saivat toissa/viime vuonna käyttöönsä traktoriin liitettävän harjakoneen, jonka avulla oli tarkoitus jatkossa mahdollistaa radan puhdis omin paikallisin resurssein useammin, esim. keväällä ja siitepölykauden ollessa pahimmillaan.
•
• Kompressori ja muut harrastamiseen liittyvät laitteet ja välineet korokekontissa ovat pääosin UAUn ja UAU-laisten harrastajien hankkimia. Kontti pidetään lukittuna, jotta tavarat pysyvät turvassa ja tallessa radan ollessa suljettu. Avaimet ovat NuKella ja yleensä paikalla olevilla harrastajilla.
•
• porttien aukioloajat ja radan käyttöajat määrittelee vuosittain NuKe
•
• karting-rataa pyörittää erillinen ratayhtiö, joka ei ole osa NuKea.
•
• koko Tattarisuon alueen tulevaisuudesta on julkisuudessa käyty runsaastikin keskustelua. Helsingin kaupungilla on olemassa suunnitelmia ottaa Malmin lentokentän alue asuntorakentamisen käyttöön. Tattiksen alueen nykyinen ympäristölupa on voimassa vuoden 2011 loppuun.
Tämänvuotiset käytännöt aukioloaikojen, mahdollisten ajovuorojen yms. kuvioiden osalta löytyvät aikanaan tästä topikista, kun asianomaiset ovat ne tuoneet tänne.