RC10.FI

Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: jeippo - 09.05.10 - klo: 12.43

Otsikko: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 09.05.10 - klo: 12.43
Jo muutamalle foorumille laittanut saman viestin, mutta hidasta on toiminta (johtuen kai vähäisestä harrastajamäärästä), mutta tässä ongelma johon tarttis TOSI kipeesti apua alan ammattilaisilta:

Kyseinen kottero ei siis lähde käyntiin..voisiko vika olla sytytyksessä? siis siinä mielessä, että se olisi törmäyksessä jotenkin mennyt pois ajotuksiltaan?? Mutta kipinä on kuitenkin älyttömän hyvä. Kuinka sen saan sitten kuntoon? Ja voisiko joku vielä kertoa paljonko pitäisi puolalta tuleva resistanssi olla, jos sen mittaisi...tai mikä on selvä rikkiraja ja selkeesti toimiva.. se tieto jo riittäis...jostain luin että 1-5ohmin luokkaa pitäis näyttää. Miltä väliltä se mitataan ja mikä on joku ILMAVÄLI...jossakin luin sellaisestakin. MIssä sijaitsee ja miten vaikuttaa?

Ite ostin H.ar.m. Bx-2:n käytettynä. Ongelma tässä:

Ensteks alkuun sai nykiä kun ei huomannut ryypyttää. Sen jälkeen starttas ja ajelin noin 3min jonka jälkeen päästelin seinään. En kovasta vauhdista, mutta silleen sopivasti, että etupään toinen iskarin tappi meni poikki.

Muutaman päivän sulateltuani vi******a, ja uusia osia odotellessa ajattelin säätää vehkeen parempaan kuosiin. Kuitenkaan siinä onnistumatta, sillä koko vehje ei enään startannut vaikka mihinkään säätöihin en ollut koskenut. Siis suoraan ajosta seinään, kone sammu (vai sammutinko itse heti, en muista) jonka jälkeen muutamien päivien päästä ei enään starttaa.

MIKÄ siis avuksi???

Itsellä loppuu neuvot kesken, kun kipinä on pirun hyvä, uutta tulppaa koitettu kuitenkin varmuuden vuoksi, kaasari aukastu ja putsattu kokonaan joka kolo, bensaa saa, jopa niin että tulee putkesta ulos kun oikein ryypyttää, koitettu säädellä ruuveja kaasarista eri suuntiin, bensaa on kaadettu suoraan tulpanreiästä sisään, koitettu ilman ilmanputsarin suojaa että saisi paremmin happea, koitettu ryypyllä ja ilman kaasun kanssa ja ilmanj ja näiden kaikki maholliset välimuodot.

Puristuksia koneessa on ja muutenkin toimi sen 3min hienosti. Mutta tämän törmäyksen jälkeen, niin ei enään mitään. Kerran lupas (hörähti hieman) kun ensimmäisiä starttauksia tein, mutta siinä kaikki.

Mielestäni sähköissä ei voi olla vika, sillä kipinä tulee perhanan hyvin, bensan saannistakaan ei voi olla kyse sillä sitä tulee, kaasari on puhdas, tulppa uusi, kaasaria säädetty,

JOTEN MIKÄ avuksi??

Kiitos jos viitsitte vaivata päätänne tällä ongelmalla.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: kimantero - 09.05.10 - klo: 13.01
itse en oo ammattilainen mutta ilmavälillä tarkoitetaan vauhtipyörän ja puolan välistä rakoa...ja kaasarin päällä olevalla tatilla imetään vain bensa kaasarille asti koska se ei sitä itse jaksa imeä...eli sillä ei voi ryypyttää ..hukuttaa koneen bensaan ja kastelee tulpan...käännä säätöruuvit perus asetuksille zenoah ainakin oli muistaaksen 1,25-1,5 kiekkaa auki...kuivaa tulppa...älä ryypytä tapista jos siinä on kuristin läppä niin käytät sen aikaa päällä että se kerran hörähtää ja sen jälkeen otat sen pois...muuten en enempää pysty tähän hätään auttaan :grin:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: SH. - 09.05.10 - klo: 13.38
Pysyykö tulppa minkälaisena,kun nyit käyntiin?
Kasteleeko aina vai onko kuiva?
Koska semmoinenki voi olla,että kampikammiossa on niin paljon löpöä joka kastelee tulpan ja näin ollen ei lähde käyntiin.Asiaan auttaa kun ottaa tulpan pois ja nykii käynnistimestä auto ylösalaisin.

Katso myös puolan välys vauhtipyörään nähden,ohjearvo 0.3-0.4 mm.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 09.05.10 - klo: 16.24
Jumankeka jätkät!! Tää oli jo hieno huomata että tuli heti apuja näin lyhyessä ajassa..tosi mukava.

Siis kaikkea mahollista on kyllä yritetty, sillä perustiedolla mitä on kertynyt kymmenkesäsestä ku ensimmäinen 2-t mopo tuli ja siittä aina tuonne 17v ikäseks asti oltiin vannoutuneita 2t vehkeiden faneja. Eli joku pieni perustietämys löytyy.
Mutta näissä vehkeissä on varmaan ihan omat niksinsä jotka ajan kanssa/tekememällä oppii. Ja tämmöset apinat oppii ne teiltä alan harrastajilta ;)

Tuo täynnä oleva kampikammio oli kyllä uus asia..tuo täytyy koittaa ensimmäisenä, sillä tuntuu että sitä bensaa tulee kyllä aika paljon putkesta (no ei nyt paljoa, mutta hieman).
Tulppa on todellakin märkä aina kun sen ottaa poies..kuivuu tosin hetkessä..mutta silti on selkeesti märkä.

Tuota ryypyttämistä ei ookkaan tehty "liikaa", mutta sit ku on järki lähteny, niin on sitäki annettu sille kyllä.

Ja tuo puolan ja magneeton välys pitää tarkistaa..jos se vaikka olis jotenki menny v*****s siinä törmäyksessä. Mutta tuskin nyt siinä kuitenkaa mitään ihan sellasta ois voinnu käydä..ryssitäänhän nuita vähän väliä ympäri ja meno jatkuu taas.

Mutta kaikki neuvot mitä nyt tulee mieleen niin tänne vaan :) ...tuossa illalla varmaan koitan starttailla uudestaan kun täältä pohjanmaalta tullaan takasi kotia päin. Ilmottelen sit taas miten käy ja joko tuun kyseleen lisää neuvoja tai kiitteleen kovasti  :kiss:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 10.05.10 - klo: 10.43
Ei auttanut auton nykiminen väärinpäin ilman tulppaa...eli ei varmaan ollu sit kampikammio täynnä fuelia. Eli mitäs sit neuvoks?? ..Vielä pitää tosin tuo puolan ilmaväli tarkistaa. Kuinka muuten auto reagoi jos se on pielessä? Sillä itsellä ainakin pirun hyvän kipinän antaa. Mut mitkä oireet tosiaan jos ilmaväli on pois kohdaltaan?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: SH. - 10.05.10 - klo: 11.25
Onhan kipinä kirkkaan sininen,eikä seilaa millään tavalla?
Toki voi olla semmosta vikaa,että kipinä näyttää hyvältä,mutta kun ruuvataan tulppa takaisin paikoilleen,niin paineessa kipinä ei olekkan hyvä.Tämä siis näin vaikeasti selitettynä.
Niin ja olihan tulppa uusi millä kokeilet?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 10.05.10 - klo: 12.52
Juu kipInä on pirun hyvä, sininen/keltanen, eikä seilaa pahemmin. Kolmella tulpalla on koitettu, yhdellä aivan uudella ja kaks vanhempaa. Ja kaikissa tulee perhanan hyvä kipinä. Tuosta oon lukenu kans että kipinä häviäis paineen alla, mutta kertokaa nyt miten sellaswn vian voi korjata jos tää ongelma nyt johtuis siittä. Tuo puolan välys pitää vielä tarkistaa. Mut löytyiskö jotain muita vinkkejä??
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: fg - 10.05.10 - klo: 13.34
Eli jos tulppa on märkä kun olet nykinyt käyntiin niin silloin siellä kampikammiossa on kuitenkin sitä ylimääräistä bensaa joka sen kastelee. Ota tulppa pois ja nyki sitä riittävästi että kuivaisi.
Kokeile vaikka välillä laittaa paperi siihen tulpanreikään ja sormi siihen päälle ja jos vielä kastuu niin ota silloin bensaletkut pois kaasarista. Muista kuitenkin merkata ne ettei mene sitte väärinpäin tai laita molemmat soes ruuvit kiinni kaasuttimesta. Ota kuitenkin ylös kierrokset ruuveista. Tehdas säädöt ovat L= 1,25 ja H= 1,5 kierrosta auki.

Normaalistihan tuolla tutilla pumpataan bensa kaasuttimeen valmiiksi ettei tarvi niin kauan sitä nykiä, imee kyllä muutenkin koska kalvokaasutin. Tällä ei siis saa ryypyttettyä liikaa.
Taasen tuolla ryyppyläpällä saa kyllä tulpan kastumaan jos nykii vain jatkuvasti ryyppy päällä.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 10.05.10 - klo: 14.58
Juu pitääpä yrittää vielä kerran paremmin / perusteellisemmin nykiä ilman tulppaa nuilla ohjeilla. Eka yritys oli kieltämättä nopee eikä välttis sit kaikki tullu ulos (liekö ollenkaan ku niin hätäsesti tein). Toivotaan nyt vaan että saatais näillä ohjeilla auto käyntiin taas :) Palaillaampas tuossa 19-19.30 kertomaan lisää infoa lupaileeko mitn tms..toivottavasti joku löytyis linjoilta sit jossei vieläkään sit pärähdä.  :angel:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: fg - 10.05.10 - klo: 21.00
Nooh, pärähtikö?  :wink:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 10.05.10 - klo: 21.20
No nyt täytyy sanoa että kaikki kantapään kautta!!!

Lähtihän se käyntiin heti ekalla nykäsyllä tuon kammion "kuivaamisen" jälkeen. Tää oli pirun hieno homma jätkät!

MUTTA..

Jotta kaikki ei menis ihan liian helpoks, niin pitihän mun kaasaria putsatessa hukata neulan jousi..mikä on siinä päällykannen alla olevan läpyskän alla joka painaa neulaa alaspäin.

Eli vitutus nous taas hieman ku just ku ois päässy säätään niin se meni sit. Ja "patentin" keksein jostain mini sytkän jousesta, jolla ei ollut toivoakaan toimivuudesta. Kierrosta otti, mut sit jossain välissä loppu selvästi aina bensan saanti ja sammahti, nopeesti ku pumppas kaasulla, niin nosti kierroksia jälleen. Jos vehe sammu, niin aina piti ryyppyä sen verran käyttää että sai pärähtään kerran ja sit ilman ryyppyä käyntiin.
Mutta siis ei taida olla toivoakaan saada tuota vehettä toimiin ilman sitä JUURI oikeeta jousta..(jos joltain löytyy ylimääränen niin postiin vain tänne päin ;) Eli se pitänee vissiin vielä jostain hommata ennenku pääsee jatkaan säätämistä.

Mut hei tää oli kuiteski jo ihan kympin juttu ku sai käyntiin, tietää ettei mitään isompaa ole mennyt :) Nyt vielä takas hallille kasaan reppana jottei jää huomenna jalkoihin työpäivän aikana.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 11.05.10 - klo: 22.17
Ja ongelmat senkun jatkuu...

Elikkä autoa tuossa eilen kierrätin hetken, tosin niin että se sammui vähän väliä. Kuten tuossa aiemmassa viestissä jo selostin.
No nyt löytyi kuitenkin se kaasarin neulan oikea jousi ja kaikki pitäisi olla kondiksessa osien puolesta.

Tästä huolimatta ongelmia on edelleen..

Ensiks aloitin tän päivän kuivaamalla kampikammion ilman tulppaa auto ylösalaisin ja narusta hetken nykimällä. Tuon toimenpiteen jälkeen auto "lupailee" aina kun ei anna ryyppyä, ei kaasua eikä mitään sen jälkee ja nykii vain sinnikkäästi. Hörähtää puoleks sekunniks mutta ei sen enempää elon merkkejä.

Jälleen sama kuivaus rumba alusta, vaikkei tulppa eikä männän laki märkänä olekkaan (varmuuden vuoksi silti). Taas sama lupaus. Heti kun antaa vähänkään ryyppyä, niin enään ei kuulu edes sitä pientä lupaavaa hörähtämistä.

Ja taas uudelleen kaikki alusta, (en tiedä monesko kerta oli kun tuon tein uudestaan) mutta sitten jo hörähti käyntiin hetkeks, mutta en kerinnyt ohjainta ottaa käteen kun auto sammui (kuulosti siltä kuin bensa olis loppunut)...mutta ei, sitä on ja sitä tulee kaasarista.
Ja tätä samaa rumbaa jatkui koko illan, mutta enään ei lähtenyt "käyntiin" edes hetkeksikään tuon yhden kerran jälkeen..ainoastaan pientä hurahtelua silloin tällöin.

Nyt on siis tulppia vaihdeltu, kaasari tarkistettu, koitettu ilman ilmanputsaria, puolella kaasulla, täydellä kaasulla, ilman kaasua, kaasarin säätämistä ja takas tehdas asetuksiin ja taas "johkain" suuntiin, "porakone käynnistystä" ja "esilämmitystä" kuumailmapuhaltimella.

Eli mitähän tässä vaiheessa vois vielä koittaa? Tai mikä vois olla ongelma ku vain "hörähtelee" todella vähän ja ainoastaan kun on tuon kampikammion kuivauksen tehnyt, niin jos ei anna ryyppyä eikä kaasua, niin sillon ainoastaan tosiaan tuo pieni hörähtely nykiessä.

Mikä neuvoksi? :cry: :roll: :angry: :huh: :huh: :huh: :huh:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: kimantero - 11.05.10 - klo: 23.09
eka hörähdyksen jälkeen ryypyä ei tarvilaittaa...mutta tuo ongelma kuulostaa jo aika mielenkiintoselta...tuossa ongelmassa taitaa jo tarvita jotain rc spesiaalin apua...tuossa on kyllä lueteltu jo aika litanija nuita tarkistus kohteita että itsellä ei kyllä ymmärrys riitä...kokeileppa jättää tankin korkki löysälle että saa vedettyä välistä ilmaa jos se vaikka sattuu kehittään alipaineen tankkiin ja ei jaksa sen takia imeä bensaa...ja jos oot sattunu käyttään bensaletkuja irti niin ootko laittanu epähuomiossa letkut väärin päin...muuta en kyllä enään keksi mitä tuossa ei ois jo mainittu. :huh:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Dirty000 - 12.05.10 - klo: 00.11
Kuulostaa pirun tutulta. Itellä oli samanlaisia ongelmia. nimittäin kasteli tulpat ja jos sai välillä käymään ja sammu, niin sitä sai kuivatella että sai taas käymään. menin kanssa samat asiat läpi.

lopullinen vika: sylinterien pinnoitus oli lähtenyt käveleen.

eli kannattaa katsoa se sylinteri sisältä.

itellä tosin CY:n kone
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 00.47
Jotenki silti rohkenen epäillä mitään näin kriittistä, sillä ajosta sammu(tai sammutin en muista) pari päivää eteen päin, starttas heti kuivauksen jälkeen ja otettiin vähän kiekkaa, ei kuitenkaan sen enempää ku puuttu se neulan jousi. Ja tänään sit lähti käyntiin kerran ja höräili.

Ite veikkaan nyt jotain säätö juttua tai sit jotain muuta niksiä mikä ois jäänny huomaamatta johonka joku osais neuvoo tien onneen.

MUTTA, hyvä tietää tuo pinnote hommaki, sillä mistä näistä koskaan tietää. Voihan se olla mikä vaan..katkennu männänrengas tms??.. Kaikki vaihtoehdot pidetään avoinna, mutta jos nyt eka tulis näitä vähemmän töitä/halvemmalla rahalla selviäviä mahollisia vikoja / säätöjä tms, niin katotaan ne eka läpi.

Mielessä kävi jo kyllä et tilaan kokonaan uuden padan ku ei olis ku reipas 200e pompsi, mut ei, taistellaan nyt perhana loppuun asti.

ELi kiitos vinkistä/vastauksesta/tiedosta ja näitä juuri saiski tulla lisää jotta selviäis mahd. nopeesti vika :)  :police:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Dummvee - 12.05.10 - klo: 01.11
Jos kerran törmäys edeltänyt tuota haluttomuutta starttailla, niin aloita tarkistamalla ensin kannenpultit, että ovat kunnolla kiinni.
Tarkista kaasuttimen ja lohkon välinen tiiviste, joskus kun kaasari ollut löysällä niin ollut starttailuongelmia koneen hörppiessä ilmaa, onhan myös kaasarin ja lohkon välinen imukappale ehjä, itselläni on tullut vastaan kerran vähän samanlaista temppuilua pitänyt auto, kun tuo runko-osa murentunut - tosin olisit varmasti huomannut tuon kaasaria purkaessasi. Sama juttu kannentiivisteelle, tarkista että on ehjä, eikä sieltä mene ilmaa väliin.

Ja loppuun ulkopuolisia tarkastuskohteita vielä, onhan pakoputken alkukäyrä ehjä ja pultit kunnolla kiinni, ettei putki ole löysällä..

Paljon vinkkejä porukan toimesta jo annettu, mistä vika voisi johtua ja nuo yleisimmät temppuilut jo käyty läpi.
Itselläkin 30,5cc CY pannu oireili täysin samoin, eli ei tahtonut lähteä käyntiin vaikka kuinka tempoi narusta, hörähti vain ja se oli siinä. Eikä ajomatkaa takana sisäänajon jälkeen ollut kuin vain muutama hassu litra ja kromaus petti.  :angry: Muutenkin oli huonosti viimeistelty yksilö, mutta se onkin sitten jo ihan eri tarina "kiinalaisesta laadunvalvonnasta".
Oliko siis kyseessä CY vai Zenoah, kun CY:illä vähän ollut noita kromauksien kesto-ongelmia, mutta on kerran itselleni tullut vastaan tehdasuusi Zenoahkin, joka ei lähtenyt käyntiin kromauksen petettyä.
Onko tietoa, kuinka paljon tuolla moottorilla on ajettu tätä ennen?
Jos ei päällisin puolin tiivisteistä löydy vikaa, niin sitten epäilys kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainittukin, että joko kromaus mennyt tai sitten männänrengaskin voi olla uransa loppusuoralla - tosin tuolloin koneessa ei pitäisi tuntua enää puristuksia narusta nykiessä.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Micco - 12.05.10 - klo: 07.57
Mulla oli vastaavia ongelmia FS.n koneen kanssa. Purin ja putsasin kaasarin ja edelleenkään ei toiminu, sit otin kaasarin vielä kerran pois, ja tein uudet imusarjan tiivisteet vaikka vanhat näyttivät hyviltä. Kasatessa katoin tarkkaan että kaikki kaasarin ja pytyn väliset osat meni varmasti oikein päin ja muutenkin kohdilleen. Tämän operaation jälkeen alkoi kone toimimaan. Epäilen että imusarjantiivisteissä oli vika eli vuosivat ja veti ilmaa sitä kautta eli seokset meni sekaisin.
Oletko kattonu sammutusnapin toiminnan, ettei ole kärsiny sisäisiä vaurioita, ja tarinässä sammuttaa moottorin.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 08.54
Nonii, taas tullu hyvin uusia tarkistettavia asioita. Kaikki on kyl tähän mennessä "pikasesti" katottu että on ok. Tiivarit, ettei pytty vuoda, sammutin toimii..ja ja..mitäs vielä. Ainut minne ei oo vielä kertaakaan katottu on pytyn sisukset. Se pitänee ottaa vielä työnalle huomenna. Tänää ei enää jaksa ku nyt joka ilta värkänny johkain yö kahteen asti vielä työpäivän jälkeen aina.

Mut eli kaamee tarkistuslista nyt vaa tänne nii otan kaikki ylös ja viivaan jokaisen tarkistetun kohdan/asian paperille, että tulee varmasti katottua kaikki.

Sit viel sen verran, et mistä kannattais tilata uus pata jos nyt sellasen päädyn tilaan JOS vika ei selviä tän viikon aikana. Ja mikä tehari sopis tuohon zenoahin moottoriin? Vai kannattaisko harkita jotain muuta merkkiä zenoahin tilalle? Joku järki hintanen ja joka menis suoraan heittämällä ilman mitään muita muutoksia.

Kiitokset taas ja nyt jatketaan töitä :cry:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Mauno gasdevil - 12.05.10 - klo: 09.58
Meille kävi kerran näin. Auto sammui ajossa mutta lähti taas kumminki käyntiin ku vetäs. Sitte sammu taas ja taas lähti käyntiin. Luultiin et vika tulpassa. Vaihdettiin tulppa taas lähti käymään ja taas sammu. Vastarin akku oli tyhjä. Tossa yks asia lisää tarkistettavaksi. En näistä mitään tiedä aattelin vaan kumminki kertoo.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 10.32
Eihän tuon akun pitäis vaikuttaa mitenkään bensa vehkeessä startaamiseen. Eiks se oo ihan erillistä virtapiiriä moottorin omienkaa, ja vaikka ois virrat kokonaan pois päältä, nii pitäishän sen käyntiin lähteä jos vaikka manuaalisesti antaa kaasua.. Vai oonko nyt ihan väärässä luulossa?

Ja sit takasi tuohon sylinteri kohtaan. Jos sieltä ois pinnotteet lähteny vekeen, niin eikö sen huomais sitte jo kun ne lähtee? Tuskin lähtis käyntiin ollenkaan enään.. Vai oonko tässäki ihan väärässä??..toissa päivänä ku kuiteski lähti höriseen joka nykäsyllä ja otti kierroksia.. Tosin kulumallahan se pinnote sieltä lähtee että mistä sitä tietää josko se ois kuitenki syynä tähän nyt..

Ja auto on jonku 2-2japuol vuotta vanha varmaan..että kyllä sillä on ajettu vissiin jo aika hyvin..
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 12.54
Oisko tämmönen halpa setti mistään kotosin??

http://www.hobbylinna.com/zenoah-cylinderpiston-26ccm-p-2171.html

Vai onko huomattava ero jos laittais vähän kalliimman, osaakin tulis enemmän mukana mutta pienempi kuutioisen:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/15-RC-AUTOT-JA-TARVIKKEET-Zenoah-Moottorit-ja-Varaosat/Uusi-Zenoah-G240-moottori-103112

EDIT: tämmönen löyty vielä eikä ois pahan hintanen..mut onko cy:n koneet hyviä??

http://highperformancehobbies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=80_81&products_id=26

Eli pärjäiskö halvemmallaki, kun nyt ei olla mitään sikakireetä kisavehettä kasaamassa.. kuhan nyt vauhtia riittäis ja liikkuis hyvin..tosin tuossa kalliimmassa setissä tulis kyllä kaikki mukana, että sit viimestään pitäis kyl olla kaikki mahollisuudet siihen että kone starttais ku ei ois kone puolella periaatteessa mitään vanhaa enään. Tuossa halvemmassahan ei tulis tuota kaasaria mukana.. Mutta mitä suosittelette? vai onko kenties jotain parempaa vielä tarjolla jossa hinta pysyis kohtuullisena (tai vaikka "halpana")??
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Mauno gasdevil - 12.05.10 - klo: 13.01
Niin no meillä on tollanen http://www.killerrc.com/products/products/killswitch.php juttu tossa lisänä. Sammuttaa heti koneen jos jännite laskee liikaa tai jotakin muuta häikkää tulee sähköihin. Tai sitte olen ymmärtänyt väärin ton laitteen toiminnan. Ei muutako onnea ja menestystä yritykseen.  Tosta jotain tukea mun tekstiin http://rc10.fi/index.php?topic=46467.msg439481#new
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 14.05
No puolan sähköihin tuohan ois ihan jees..maksaa vaan varmana kymmenen kertaa kokoonsa nähden liikaa :D vai??

Käykö muuten tuohon zenoahin pytyn tilalle jokin muukin pata? Löytyykö jostain isompaa mottia kuin tuo 23-26cc joka menee heittämällä zenoahin tilalle??

Ja tuon äskösen viestin perusteella täytyy kyl jo tänään ottaa ja aukasta tuo syltty ja kattoa sen kunto.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Dummvee - 12.05.10 - klo: 18.30
Zenoahista siis oli kyse tällä kertaa, ja malli G230RC jotain kenties loppukaneettina ??

Noh, en ole mikään guru kertomaan koneiden eroista, olen muutaman Zenoahin ja CY:n tässä loppuun ajanut FG:n leikkikaluissa neljän vuoden aikana. Noita ajopenkkejä on kolme, kohta viisi, kun saa sekä 1:5 rata-alustan kilpailuversion kasattua ja myös erillisestä offroad-nelivedosta syntyy oma autonsa pikkuhiljaa.

Noh, näissä autoissa olen Zenoaheja ajanut kolme remonttikuntoon / peruskorjaukseen asti, eräskin G260RC1  moottori itselläni kestänyt kolme ja puoli biopolttoainekannua = ( 10l per pänikkä ), ja ennen meikäläisen omistusta moottori ollut kahdella omistajalla..... Ajomäärästä siis mitään tietoa, peruskunnostusta lykätty, mutta tämä pirun Rolexi käy vaan... Eikä edes männänrengasta ole vaihdettu ennen, kuin 25 litraa itsellä täynnä!!! 
Tämä ollut ja on offimallissa kiinni, pelittää edelleen, ei kaikkein tehokkain, mutta uskomaton iki-liikkuja, kolmannet kytkinpalat menossa itselläni, kerran olen männänrenkaan vaihtanut, mutta muuta ei ikinä ole ollut, tuo alakerran vaihto tulee kyllä eteen, mutta tämä on kuin nöyrä Mersun W123 Diesel, uskomaton yksilö.

2. 26cc Zenoah Rc260/04, ajattu noin 30-litraa uudesta lähtien, ei ongelmia edelleenkään, lähtee hommiin ja toimii kuin mikäkin, - toinen tai kolmas veto ryypytyksen jälkeen ja lähtee HETI! Tullut 2006 kesällä uutena, ajettu  noin 25 litraa läpi tänä aikana, toimii edelleen ilman mitään ongelmia, tosin männänrengas vaihdettu 05/2010. Varamoottorina hyllyssä.

3. 24CC Zenoah, nelipulttinen.. Hankittu rata-alustan mukana, ajettu sisään ja sen jälkeen vanhassa Sportsline / Competition mallissa 2009 kesällä ja keväällä 2010 myös painavassa offimallissa yhteensä noin 45 litraa,ja nyt keväällä 2010 uudelleenrakennettu, vaihdettu mäntä, pytty, laakerit, männäntappi ja TOTTAKAI männänsokat, myös kaasarin vaihdettu uuteen vanhan akselin mentyä väljäksi.
On uudenmallinen nelipulttinen versio, toimii kuin junan vessa koko ajan, paras moottori minulla ikinä, - pari nykäystä ja tämä poika käy, löytää myös tyhjäkäynnin 1/3 ajasta, mitä vanhemmat moottorit vaativat.

Noita viritysmoottoreita sekä rakenneltuja on sattunut itsellä tässä neljän vuoden aikana, en enää osta yhtään.

KOSKA:
1. Zenoah / CY 29cc moottori... tämä rakennettu RC260/04 moottorista, lyöty 29CC yläkerta ja sisuskalut, perkuleen mäntä hakkasi kattoon, joten ei oikein poika toiminut.
Tiivisteen vaihdettu, nyt toimi jotenkuten jo, mutta pidempää viritys-imukaulaa tai malossia ei saa asentaa, tai tämä moottori menee täysin sekaisin.

2. Zenoah/ Cy, 29cc Seufert Tuning.. Nyt menivät alakerta ja kamppari uusiksi, tähän lyöty uusi yläkerta, toimii kyllä jotenkin, mutta kärsinyt ilmavuodoista ja aluksi oli mäntä nalkkaamassa kampikammion kattoon... ei siis hyvä! Pienen osien vaihdon jälkeen saatu paras omista viritysmoottoreista, joka myös toimii, nyt kiinni malossi, läppärunko, virityskaasari Wallbro (813 ilman kiidytyspumppua, jos muistan), pitkä imutiehyt, viritystiivisteet, Head Kit ja FG filled Tuning Crankcase-set...
Toimii pienien starttitemppujen jälkeen kyllä, todella luotettava viritysmoottoriksi ja lähtee hommiin, kun osaa tekniikan, eikä tarvitse juurikaan säätää neuloja.

2X 29cc pannusettiä peruskorjattu pariin moottoriin, toinen ajossa, vauhdittaa FG:n Marderia ja nyt ollaan jo näköjään 18 litraa syksyn ja tämä kevään aikana vedetty läpi...


Olen tässä neljän vuoden aikana rällännyt yhdeksää moottoria, joista kuusi toimii yhä, vain kaksi olen joutunut peruskorjaamaan hyllyyn varamoottoreiksi, ja yksi oli kiinanpommi jo suoraan, halpa, iso iskutilavuus, mutta osat asennettu päin pyllyä, kromaus petti heti sisäänajon jälkeen...

Kolme moottoria olen ostanut käytettyinä ja yhden joutui remontoimaan, mutta uusi mäntäsetti sekä pytty olivat kuitenkin vain noin puolet uuden moottorin hinnasta.

Näin siis omia kokemuksia saksanseisojien käytössä.
Kysy rohkeasti, kun tarvitset apua, mukavasti porukka tuntuu nyt neuvovan.

 
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 19.03
No johan tuli tekstiä.. eli zenoahilla pärjännyt ihan hyvin sit näköjään.

Ja tekstistä päätellen muutama euro uponnut rahaakin..itellä tää leikkiauto oli täys päähänpisto ja seuraavana päivänä auto oliki jo tulossa. Eli sen verran löytyy tietoa / taitoa näistä hommista  :grin:

Eli TODELLAKAAN tarkotuksena ei ole upottaa omaisuutta näihin vehkeisiin, vaan jos nyt korvais sitä ku ei lapsuudessa ollu ainuttakaan radio-ohjattavaa itellä. Eli silloin tällöin tulee ajeltua varmaan sit ku vehkeen saa kuntoon ( tai sitte vasta innostutaan ja aletaan perehtyyn leluihin enemmän).

Mitäs tästä setistä ois sanottavaa:

http://www.oneillbrothers.com/rccar/itemdescription/30cc_package.htm

Ihan ok:lta näyttää omasta mielestä ja halpakin vielä... ellei sit jollain oo heti laittaa jotain järkevämpää ostosta niin sit. Sais vaan "samaan" rahaan putkenki tuossa.

Mut oisko sit taas toisin järkevämpää tilata tussa aiemmassa linkissä mainitsemani halpa mallin pelkkä pytty? Valaiskaas nyt vähän ennenku tulee taas ostettua lehmä minigrip pussissa. =)

Ja Kiitos.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Dummvee - 12.05.10 - klo: 19.20
Jos sinulla on kunnon moottori haussa tällä hetkellä, niin yksi liike nousee heti mieleen.
ELI: www.rcautot.fi

Epäilevät Tuomakset voivat rauhassa huuliaan heilutella, itse olen yli kolme vuotta ollut tässä maassa rc-myyjänä kahdessa alansa suurimmassa liikkeessä, mutten kertaakaan ole näin hyvään maahantuojaan törmännyt, jolta löytyy bensa-autoihin kaikkea kivaa, kuin  Ypäjän "paja" (http://www.rcautot.fi).
JA, kun bensakalustolla puuhailet, niin meneppäs tuonne käymään:  foorumi (http://mcdfinland.foorumi.eu/), niin löytyy bensa-autojuttua, sekä myös harrastajia, joilta voit kysyä...  :wink:

Itse olen vannoutunut FG:isti joka ei mielipiteitään herkästi muuta, mutta tuo Ypäjän liike on sellainen, jota uskallan vilpittömästi itse suositella Sinulle.
Eikä oma lehmä ole ojassa tässä asiassa
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Dummvee - 12.05.10 - klo: 20.50
AI NIIN!

Unohtui sanoa tuo vastariakun varaustila= ei mitään tekemistä moottorin toiminnan kanssa, ellei kaasuservo ole säädetty totaalisen päin pyllyä....

Moottori kun ei ole mitenkään riippuvainen radion sähköjärjestelmistä, jotka käyttävät kaasu- ja jarru, sekä ohjausservoja. Toki vastaanotintakku kannattaa pitää varaustilassa, niin sähköt toimivat... Jos taas akku menossa tyhjäksi ja moottori muuttaa käytöstään, kertoo, että kaasuttaminen / jarru säädetty enemmän päin hongikkoa kuin Deao Xe Pingin suuri marssi.....

Taitaa vähän mopo keulia jo pitkin kuopan reunoja, kun sähköasioita ehdotellaan...
No, kyllä tulppa kuuluu toimivan ja soppaa saa, joten riski syttyä hyvin suuri, miksi tulppa lopettaisi kipinän antamisen- no kun sähkövika muka.

EDIT: Tämä viestini turha, kun en huomannut tuota jälkeen lisättyä killer-failsafea...
Pahoittelut tästä puusilmäisyydestä  :embarrassed:, ja failsafe tosiaan hyvä olla olemassa, ja sytkäntappaja paras vaihtoehto. TAI, ainakin erillinen kaasuservoon asennettava tai osasta radioita vakiona löytyvä.


Mutta, toivottavasti myllysi tulee kuntoon ja pääset ajamaan, ainakin apua pitäisi olla tarjolla, ellei sitten porukka päätä, että selvitelkööt itsekseen... 
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: rokrok - 12.05.10 - klo: 22.21
On pakko kertoa yksi ongelma/moka , mikä sattui itselleni.(niin en tiedä vieläkään näistä vehkeistä mitään)

Ihmettelin kun auto(SVM) lähti hirvittävän nykimisen jälkeen käyntiin(mm. kasteli tulppaa) , mutta sammui melkein heti(kävi noin 5 sekuntia).
Ja tätä toi 23 Zenoah teki koko ajan ja monen ihmettelyn , purkaamisen , tutkimisen jälkeen kun mikään ei vaikuttanut parantavasti motin toimintaan , tokaisi tuttavani , että kokeiles vaihtaa bensaletkujen paikkaa kaasarissa....

Ja yllätykseni olikin suuri ,kun se piru lähtikin pelittämään.

En siis väitä , että muilla olisi tätä ongelmaa , mutta tämä aiheutti minun kohdallani lievästi sanoen vkäyrän nousua suht jyrkästi.

Sori ot!
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 12.05.10 - klo: 22.55
No toivottavasti ei kukaan niin kieroudu ja jätä mua pulaan :D

Ei vaan jos kokee osaavansa / haluavansa auttaa, niin sit auttaa.

No siis eihän tuo voi olla enään mikään sähkö vika ainakaan...(kipinävika) ku starttaa kuiteski jo. Pahasti nyt kans pelkään tuota mitä pytyn sisältä löytyy... mut jos seki näyttää ihan blaanatun kiiltävältä, ilman naarmuja tms... niin sit ei kyl oikeen enään voi ymmärtää. Sit ei voi vika olla pydyssäkää.. no mut huomen pitää tehdä toi operaatio..tänää ei jaksanu enää innostus riittää niin perusteelliseen purkamiseen.

Ja nuot letkut PITÄIS olla oikeinpäin.. Oman muistikuvan mukaan ainaki ekaa kertaa ku lelun sain ja katoin et meneeks kaasarille bensaa niin se oli läpinäkyvä letku mistä se meni. Ja musta letku meni sit sinne kaasarin alapuolelle. Tuo läpinäkyvä letku ei edes riittäis kaasarin alapuolelle ...et kait ne oikein päin on. Se nyt ois itelle aivan sama vaik ois joku pieniki vaan miks ei käynnistyis, kuhan vaan starttais.  :shock:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Micco - 13.05.10 - klo: 09.49
Kampiakselin stefat pitää ainakin olla 2T.koneessa kunnossa, mikäli vuotavat suuntaan tai toiseen niin menee seokset sekaisin ja kynnistyminen sekä käynti vaikeaa. Tämä huomattiin jo mopoikäisenä :grin:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 13.05.10 - klo: 23.55
Iltaa taas..

Menin listankaa tarkistaan läpi autoa ja päätin alottaa niistä bensaletkuista. No nehän helkutti oli väärin päin. Tai näin ainakin uskoisin. Jos kerta kaasarin primepumpun viereiseen nippaan pitää tulla bensa letku ja sinne alas joku mikä lie letku nyt sit on, niin itellä oli ohkasempi letku siel alapäässä ja kun tarkistin tankkiin sisälle, niin siinä letkussa oli filtteri kiinni tankin pohjalla (eli eiks tää nyt sit oo bensaletku). No sen letkun heitin kaasarin ylänippaan.

Kone teki taas kuitenki samaa, lähti käyntiin, anto ottaa kiekkaa vähän ja sammu heti ku bensa ois loppunu, näin teki useesti. Sit vaihoin kaasariaki kokonaan, ja edelleen sama homma. Lupas lupas ja kävi ja sammu.

Sit lähti hermot ja avattiin arkku, alapuolella kuvat. Mun mielestä tuo on suht hyvässä kunnossa, ainaki mitä mopoiässä jos pytty ois tuolta näyttäny nii ei muutaku kovaa menoa. Onko näät vehkeet sit tarkempia vai onko tuossa ees vikaa? Männässä oli pieni naarmu jonka tunsi kynnellä ja näki, mutta se ei jatkunu ku alhaalta männänrenkaan alareunaan asti..eli ei pitäis päästää paineita läpi.

Mut kertokaas nyt tietävät onko tuo entinen pata?


http://img132.imageshack.us/i/picture005adc.jpg/
http://img29.imageshack.us/i/picture004aa.jpg/
http://img686.imageshack.us/i/picture003ls.jpg/
http://img22.imageshack.us/i/picture002vv.jpg/
http://img692.imageshack.us/i/picture001vpg.jpg/
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 14.05.10 - klo: 06.26
Ja sen verran nyt vielä, kun kuitenkin uuden koneen päätin tilata, niin KUMPI nyt kannattais ottaa..

Suomesta tämä:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/15-RC-AUTOT-JA-TARVIKKEET-Zenoah-Moottorit-ja-Varaosat/Uusi-Zenoah-G240-moottori-103112

Vai jostain missä sijaitseekaan niin tämä:

http://www.oneillbrothers.com/rccar/itemdescription/30ccmotor.htm


Tuo ulkomailla oleva CY ois saman hintanen kuljetuksienkaa kuin tää suomen zenoah, sit se ois viel sen 7,5cc isompi (hienompikin jolla nyt ei oo mitään väliä) ja mitäs vielä. Et ennemmin ite kaatuisin tuon 30,5cc CY:n puoleen. Mut toisaalta taas suomesta tilattu zenoah kuulostais jotenki luotettavammalta.. Kertokaas kumpi nuista ennemmin?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Mauno gasdevil - 14.05.10 - klo: 09.54
AI NIIN!

Unohtui sanoa tuo vastariakun varaustila= ei mitään tekemistä moottorin toiminnan kanssa, ellei kaasuservo ole säädetty totaalisen päin pyllyä....

Moottori kun ei ole mitenkään riippuvainen radion sähköjärjestelmistä, jotka käyttävät kaasu- ja jarru, sekä ohjausservoja. Toki vastaanotintakku kannattaa pitää varaustilassa, niin sähköt toimivat... Jos taas akku menossa tyhjäksi ja moottori muuttaa käytöstään, kertoo, että kaasuttaminen / jarru säädetty enemmän päin hongikkoa kuin Deao Xe Pingin suuri marssi.....

Taitaa vähän mopo keulia jo pitkin kuopan reunoja, kun sähköasioita ehdotellaan...
No, kyllä tulppa kuuluu toimivan ja soppaa saa, joten riski syttyä hyvin suuri, miksi tulppa lopettaisi kipinän antamisen- no kun sähkövika muka.

Mutta, toivottavasti myllysi tulee kuntoon ja pääset ajamaan, ainakin apua pitäisi olla tarjolla, ellei sitten porukka päätä, että selvitelkööt itsekseen... 

No niin. Jokainen tosi harrastaja jota kiinnostaa myös muitten turvallisuus käyttää todellista failsafea joka sammuttaa koneen heti kun tulee minkäänlainen sähköhäiriö tai akun jännite laskee liian alas. Meillä on juuri tälläinen failsafe. Eli pidä pienempää suuta jos et todella tiedä mistä puhutaan. Taitaa sun mopos keulia pitkin kuopan reunoja. Myös kaasu servo on meillä säädetty oikein. Smoosmoo myy cy ja zen moottoreita, vakiona tai esp / oneil.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 14.05.10 - klo: 10.23
Hei pysytäämpä nyt aiheessa eikä sivuta näin pahasti otsikosta "ei käynnisty, missä vika". Väittelyt muualle kiitos ja vain asiasta tähän ketjuun. Mode kun en ole, mutta toivoisin saavani apua ongelmaan, enkä sitä perus väittelyä kenellä on parempi ja isompi. Eli ei pahalla ketään kohtaan mutta päk ty bisnes :)
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: MCD RACING - 14.05.10 - klo: 11.01
Hei pysytäämpä nyt aiheessa eikä sivuta näin pahasti otsikosta "ei käynnisty, missä vika". Väittelyt muualle kiitos ja vain asiasta tähän ketjuun. Mode kun en ole, mutta toivoisin saavani apua ongelmaan, enkä sitä perus väittelyä kenellä on parempi ja isompi. Eli ei pahalla ketään kohtaan mutta päk ty bisnes :)

Laita männänrengas yksistään pyttyyn ja mittaa renkaan katkosvälys rakotulkilla. Uutena 0,2mm ja jos
yli 0,8mm, niin kone alkaa oireilemaan.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Micco - 14.05.10 - klo: 14.00
Mulla bensaletkut ainakin on niin, että alempaan nippaan tuloletku eli se missä suodatin ja ylempään nippaan paluuletku tai hukkaletku ihan miten kukin haluaa sitä nimittää. En tiedä onko sun kaasutin erilainen vai ymmärsinkö väärin, mutta kun pumppaat sitä prime pumppua niin letkusta näet kumpaan suuntaan bensavirtaa ja siit sit voi päätellä kumpi nippa on tulo ja kumpi poistonippa. Sinällään asialla ei ole merkitystä jos molemmat letkut on bensanpinnan alapuolella, mut ite olen laittanu paluupuolen mahdollisimman ylös tankkiin ja imuletkun luonnollisesti mahdollisimman pohjalle.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 14.05.10 - klo: 15.23
Noniin, nyt on tuo männänrengas käynyt yksistään pytyn sisällä ja  välys näytti n. 1.85mm eli aika väljä pata..ihmekkään jos ei toimi jos ongelmia alkaa ilmeneen jo 0.8mm välyksellä. Tuo kone nyt onkin varmasti täysin alkuperäinen ilman huoltoja joten uutta tilaukseen vaan. Nyt toivoisin vastausta tuohon missä aiemmin kyselin et kumpi kone ois parempi ja siinä viestissä on linkit niihin mitä kattelin. Tai jos joku tietää samaan hintaluokkaan vieläkin paremman vaihtoehdon niin linkkiä vaan mistä saa tilattua. Mut jos ei, niin kumpi niistä kannattais tilata?? Ettei tulis taas ihan läpimätää ostettua niinku tää mun lelu.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: kimantero - 14.05.10 - klo: 15.36
zenoah...jos multa kysytään :grin:

 http://www.largescalerc.com/26cczenoahg270rcmotorwithclutch4bolthead.aspx  (http://www.largescalerc.com/26cczenoahg270rcmotorwithclutch4bolthead.aspx)

tuon laittasin itse.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 14.05.10 - klo: 17.24
Nojoo tuo vaikutti ihan hyvältä..lähes saman kokonenki ku tuo CY:n kone. =) Kiitokset vinkistä.


Edit:

Vielä jos muitakin mielipiteitä tulis niin helpottais vähän valintaa :) onko tuo CY joku P***A malli verrattuna zenoahiin? 2 tai 4 pulttisella pytyllä ei taida olla mitään sen suurempaa merkitystä, mutta onhan tuo 4 pulttinenki ulkoisen rakenteen puolesta sama ku kaks pulttinen?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: MCD RACING - 15.05.10 - klo: 09.43
Noniin, nyt on tuo männänrengas käynyt yksistään pytyn sisällä ja  välys näytti n. 1.85mm eli aika väljä pata..ihmekkään jos ei toimi jos ongelmia alkaa ilmeneen jo 0.8mm välyksellä. Tuo kone nyt onkin varmasti täysin alkuperäinen ilman huoltoja joten uutta tilaukseen vaan. Nyt toivoisin vastausta tuohon missä aiemmin kyselin et kumpi kone ois parempi ja siinä viestissä on linkit niihin mitä kattelin. Tai jos joku tietää samaan hintaluokkaan vieläkin paremman vaihtoehdon niin linkkiä vaan mistä saa tilattua. Mut jos ei, niin kumpi niistä kannattais tilata?? Ettei tulis taas ihan läpimätää ostettua niinku tää mun lelu.
Ei muuta, kun uusi muutaman euron rengas kehiin ja testiä. Ajettaessa huonoilla tai huonosti öljytyillä suodattimilla kuluu uusikin rengas muutamassa minuutissa tohon kuntoon. Siis ajettaessa pölyisissä olosuhteissa.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: MCD RACING - 15.05.10 - klo: 09.47
Tästä kuvasta muuten näkee hyvin mistä paine on päässyt läpi kuluneen renkaan johdosta, mutta muuten mäntä näyttää ihan hyväkuntoiselta.
http://img29.imageshack.us/i/picture004aa.jpg/
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 15.05.10 - klo: 10.20
Tästä kuvasta muuten näkee hyvin mistä paine on päässyt läpi kuluneen renkaan johdosta, mutta muuten mäntä näyttää ihan hyväkuntoiselta.
http://img29.imageshack.us/i/picture004aa.jpg/

No näin ajattelin itsekkin että muuten ihan hyväkuntoiselta pytyltä näyttää jne. Mutta vois tosin testata tuota että heittäis uuden m-renkaan. Ei tarttis laittaa taas sitä about 300e "ylimääärästä" rahaa jos halvemmallakin voi saada toimintaan. Tosin uus kone kyl himottais, mut pitää testata tuota kyl eka :)

Toivoisin vaan lisää mielipiteitä, et 30,5cc CY vai 26-7cc zenoah???
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 15.05.10 - klo: 22.15
Moro!
Aivan ehdottomasti Zenoah! Perus 2 pulttinen 26cc moottori riittää aivan varmasti ja jos siihen vielä hankkii hyvän tehoputken niin saat nauttia vauhdista monta kymmentä litraa :wink: Ilmansuodatin on ehkä tärkein investointi autoosi oli moottori mikä tahansa. Hyvällä öljyllä käsitelty suodatin joka on varustettu esisuodattimella (2-kerros suodatin) ja mahdollisesti myös pölypussi koko komeuden päälle. Minulla on ollut HPI Bajan suodattimia jotka ovat kohtuullisen hintaisia ja ihan toimiva myös pölyisissä oloissa.... ja ovat 2-kerros suodattimia :wink:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 15.05.10 - klo: 22.42
Noniin kiitoksia tästä  :azn:

Mikskäs suosit ennemmin 2 kuin 4 pulttista kiinnitystä? Eikös neli pulttisen sais "varmemmin" tiiviiks..? JOtain perusteluja siihen vielä. Ja kannattaa varmaan tilata ulkomailta ennemmin ku suomesta, ku täältä ei näyttänyt löytyvän ainakaan racingfactoryltä ku 23cc zenoah ja ku taas ulkomailta sais 27cc samaan hintaan.. oishan tuo tilaaminen vähän helpompaa/nopeempaa/luotettavempaa täältä suomesta..mut silti ennemmin kyl melkeen tilaisin jostain kauempaa ku samaan hintaan sais enemmän..,
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 16.05.10 - klo: 08.47
Noniin kiitoksia tästä  :azn:

Mikskäs suosit ennemmin 2 kuin 4 pulttista kiinnitystä? Eikös neli pulttisen sais "varmemmin" tiiviiks..? JOtain perusteluja siihen vielä. Ja kannattaa varmaan tilata ulkomailta ennemmin ku suomesta, ku täältä ei näyttänyt löytyvän ainakaan racingfactoryltä ku 23cc zenoah ja ku taas ulkomailta sais 27cc samaan hintaan.. oishan tuo tilaaminen vähän helpompaa/nopeempaa/luotettavempaa täältä suomesta..mut silti ennemmin kyl melkeen tilaisin jostain kauempaa ku samaan hintaan sais enemmän..,

Moro!
En sano että ennemmin 2 pulttinen vaan että sekin riittää loistavasti jos ei viilata ja muuteta puristuksia. Viimeistelyltään ja sovituksiltaan on zenoah huomattavasti parempi kuin CY..... puhun vain sillä kokemuksella mitä minulla olleissa moottoreissa olen nähnyt olevan. 4-Pulttinen moottori on kuulemma laakeroinniltaankin hieman muuttunut ja siinä on hieman korjailtavaa. Toisella puolella on kampiakselissa kaksi laakeria joista toinen kannattaisi poistaa ja korvata stefalla... ei omaa kokemusta joten tämä perustuu kuulopuheisiin.... joku tietävämpi voisi varmaan vahvistaa tai tyrmätä arvailuni :roll:

Moottoria varmaan kannattaa kysyä Elfving Racing:iltä tai SmooSmoolta ja väittäisin että et saa ulkomailta tilaamalla halvemmalla :wink:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 17.05.10 - klo: 13.38
nyt on uus kone kohta kiinni ja päästään taas päristeleen. Suuret kiitokset tästä SmooSmoon Jerelle vai mikä lie nyt olikaan nimi. Uus kone näyttää saapuvan sellasta vauhtia uudelle omistajalle, että suosittelen yhteistyötä kyllä muillekkin..sillä se onnistuu!  :grin:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 17.05.10 - klo: 16.18
Minkä moottorin hankit?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Nutechracing.fi - 17.05.10 - klo: 23.01
Minkä moottorin hankit?

Potilas taitaa olla hallilla meistämässä vehkeitä nippuun, niin vastaan puolesta ja päästän kansan jännityksestä  :grin:

Koitin myrkyttää kaikki 23-35cc / CN-ZEN / vakio-fullmodport, niin arpaonni päättyi tällä kertaa CY 29cc v2 pannuun, paremmalla putsarilla ja vakiokytkän lisäksi 8000rpm jousella.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 18.05.10 - klo: 07.24
No sillä moottorilla ei lopu vauhti ihan heti... :evil:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 18.05.10 - klo: 23.53
Noniih, Smoosmoon kaverus vastailiki jo. Tosiaan cy:n pata tuli ja helekutin hienosti käy ja kukkuu. Tosin kerkesin ensimmäiset 1/3 tankista ajaa, ku mentiin jo liian kauaks, kantama loppu vehkeistä, jonka seurauksena kaasu hirtti ja päästeltiin seinään. Siinä rytäkässä taas meni iskarin männäntappi. Ja kello oli tosiaan 02:00 ku itku meinas päästä hallilla tuon takia. Noh aamulla lähti RF:lle tilausta, mutta tänään tuli viestiä että kyseinen osa loppunut ja lisää tulee vasta ens viikolla. ONNEKSI oon sen verran malttamaton, että työpäivän jälkeen 4mm karkastuteräs tanko käteen, katki, kierteet, sokkien urat ja Voìlà. Vähintään yhtä hyvä tuli kuin uus ois ollut. Ja taas mentiin Ja Kovaa!

Sen verran joutu Harm bx-2 vehkeen kanssa kikkaileen tuon cy:n koneenkaa, että kytkimen ympärillä oli koneessa neliönmallinen "suojus" vai mikä lie, niin sen joutu ottaan pois ja vaihtaan vanhasta koneesta samanlaisen neliskulmaisen levyn, mutta jossa oli sitten erilaiset kiinnikkeet (kolmeen pisteeseen) kytkimelle tai mikä lie nyt sekään oli sit.

Varovasti vielä ollaan ekaa tankillista ajeltu, mutta kyllä tuolla nyt vähän saa kiviä lentään jo :)

Tosin tuo tuli mieleen, että ku tuo bx-2 on takaveto, niin kuuluisko molempien pyörien vetää yhtä paljon? Sillä itellä ei ainakaan vedä ku toinen. (eihän tällä prkl mitään suttua pysty heittään ku vaan toinen alkaa savuaan!)

Jos kuuluis vetää, niin missä vika? Miten korjataan? Jos ei kuulu, niin voinko saada sen jotenki nippasnappas konsteilla niin että vetäis. Ja nelivetoihin ei olla vielä vaihtamassa jos joku meinaa sitä ehottaa...tälläkin hetkellä mennyt "mahottomasti" rahaa, mittakaavassa "kun tämän lelun nyt noin tunnin päähänpiston takia ostin".

Vai joudunko vain tyytyä sutiin toisella renkaalla =/..

Failsafe pitää viel ostaa (vai mikä lie) ja parempi rario / vastari.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jesi - 19.05.10 - klo: 06.22
Jossetsääny missää nigeriassa asu, niin pittää pärräyttää Manki tulille ja ruopasta sinne, nii kattellaa sitä sun Vehjettä...
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 19.05.10 - klo: 08.51
Jossetsääny missää nigeriassa asu, niin pittää pärräyttää Manki tulille ja ruopasta sinne, nii kattellaa sitä sun Vehjettä...

HYI POJAT! Nigeriaan toisten vehkeitä kyylään ... hyi! :grin:
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 19.05.10 - klo: 09.45
Tässä ylöjärven läheisyydessä asustellaan.

Kuulemma Ei tuon perän kuulukkaan olla "lukkoperä". Tasauspyörästö tai mikä nyt onkaan, nii toimii. Mutta kuulemma jäykemmällä diffin öljyllä saatais pitoja paremmaks toisellekki puolelle.. tms?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: mikako1 - 19.05.10 - klo: 10.33
Jep! Juuri niin ja lisäksi jos on ruuvisäätöinen diffi niin sillä voi sitä tiukkuutta säätää myös. En tiedä millainen tasauspyörästö Harmissa on mutta laadukkaana auto merkkinä siinä saattais olla jopa tuo säädettävä diffi vakiona.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Mauno gasdevil - 19.05.10 - klo: 11.02
Mä voisin myydä sulle ton failsafen niin ei mee enään seinään. Garsson lähtee näköjään osina mailmalle. Pistä vaikka yv:tä jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 19.05.10 - klo: 23.28
No tuo feilseiffi on pakko kyl hommata. Tänä aamuna just kattelin niitä, ja kappas, päivällä smoosmoon kaverus soitti ja feilin saan huomenna. Jos tätä mukaa mennään, että en uutta osaa kerkiä tilata edes ku uutta jo kaupataan, niin mulla joko pysyy auto ehjänä aina, tai sitte oon vararikossa. Mutta hienoa että homma toimii ja hinnat on kohallaan :)

Nyt vielä hetkeks ajeleen.

PS. Tänään meni muuten taas yks iskarin tolppapoikki puuhun ajettua. Harmi (ainaki meikäläisen malli) ottaa kaikki iskut suoraan iskareille..tai tuntuu että sinne ne voimat ohjautuu törmätessä ku aina napsuu poikki varret. Tuohon sais muistaakseni ostettua sellasen "etusuojuksen", joka jakais osuman voiman runkoon laajemmin tms. Mut sattu sopivasti löytyyn alumiinin pala joka tähän käyttötarkotukseen sopii pienellä muokkaamisella.. JOS alkais sit tapit kestään!
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Jankka - 25.05.10 - klo: 09.05
Kannattais varmaan ihan ensimmäisenä panostaa gigasiin radioihin esim. Sanwa, Futaba tai Spektrum noin muutaman laadukkaan mainitakseni.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Peku - 25.05.10 - klo: 18.52
Kannattais varmaan ihan ensimmäisenä panostaa gigasiin radioihin esim. Sanwa, Futaba tai Spektrum noin muutaman laadukkaan mainitakseni.

Juu, taitaa kaikissa olla failsafe sisäänrakennettuna, Sanwassa ainakin (ko. omassa käytössä)...
Toki killerikin kannattaa laittaa...
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jeippo - 07.06.10 - klo: 16.50
Juu onha tuossa Acomssin gigaradiossaki se, mut pakko kyl tilata tuo killeri ku vaan saa aikaseks.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Lehtibakka - 23.10.10 - klo: 19.50
Jahah,

Mulla ongelmana et käynnityy kylmänä ihan kohtuu hyvin (4-6 nykäsyä).

Sit kun on kone lämmin niin ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, kaasuun vastaa kyllä iloisesti.

Kone 30,5 ja kaasarina joku kiihdytyspumpullinen versio.

Kannattaako aloittaa säätäminen alusta vai yrittää korjata jo tehtyjä säätöjä?

Jos joku tietää mitä säädetään ja mihin suuntaan niin kiitos etukäteen.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jokuajaja - 24.10.10 - klo: 18.52
Jos sulla on Mäntä/sylinteri kulunu. kylmänä pienet välykset niin lähtee hyvin käyntiin mut sitten kun kone lämpenee niin välykset kasvaa ja sitten ei meinaa pysyä käynnissä ku vuotaa.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: JiiVee - 24.10.10 - klo: 19.07
joo mut hän sano että vastaa kaasuun iloisesti eiks väljä kone vastaa laiskasti kaasuun  :huh:

voip olla L-ruuvi hieman liian auki eli kokeile hieman kiinni sitä
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: SH. - 24.10.10 - klo: 19.25
Ei väljä kone välttämättä oireile mitenkään,kuin ehkä silloin kun männänrengas laukeaa.
Mutta asiaan:onko kone cy vai zenoah jos on cy niin vaihtoehtona on sylintereitten huono laatu.Itsellänikin oli 29 cc cy:n motti,niin kylmänä lähti hyvin käyntiin mutta jos lämpimänä sammutti niin ei lähteny kirveelläkään käyntiin,tosin syytä en selvittänyt kun se meni toiselle omistajalle,niin ja kone oli ihan uusi.

Voit kuitenkin ensiksi lähteä katsomaan asiaa siltä kantilta että käykö tyhjäkäyntiä tasaisena vai aaltoileeko? Silloin syynä on ilmavuodot joko kaasuttimen puolelta tai sylinterin tiivisteestä.

Tulpan kunnon kartoitus,onko kipinä kirkas sininen vai keltainen jos keltainen niin tulppa vaihtoon.

Nämä nyt alkuun ettei tarvitse heti konetta purkaa osiin,viisaammat korjatkoon jos jotain korjattavaa.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Lehtibakka - 24.10.10 - klo: 20.50
Hoblaa...

Kiitos asiallisista neuvoista.

L-ruuvia 1/4 kierrosta kiinni, uusi tulppa ja kone laulo ku enkeli!!!! On muuten joskus konstikas käynnistettävä kun ei ole ryyppyä niin kuin kuskilla.

Kuinka kauan kannattaa käyttää lämpimäksi ennen kuin antaa enemmän happea?

Koneesta en tiedä onko cy vai zenoah (nää on mulle aika uusi tuttavuus), on tuunattu alunperin Hpi Bajan koneesta.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: jesi - 24.10.10 - klo: 21.02
Kannattaa vaihtaa sit kaasari missä on ryyppy.

Mää käyttelen minuutin pari ennen räppäämistä.



Ja bajan moottori on CY.
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Lehtibakka - 25.10.10 - klo: 08.34
Jahas,

Mikäs ryypyllinen kaasari olis hyvä tämmöiseen koneeseen?

Mulla on jossain tallessa bajan orkkis ryypyllinen kaasari mut onko se sitten sopiva tällaisen isomman koneen ruokkimiseen?
Otsikko: Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
Kirjoitti: Habaku2 - 25.10.10 - klo: 19.29
Bajan orkkis riittää hyvinkin. Googlen mukaan nää kaasarit riittää 50cc koneisiin asti. Toki sen kokoseen ite laittasin jo isompi reikästä kehiin, mut siis näihin normikokosiin koneisiin aina 30,5cc asti riittää varmuudella.