Kiitokset omastakin puolesta kaikille osanottajille, saatiin hieno kisa aikaan! Ja erityiskiitos Samille ja Ernolla jotka mahdollistivat omalla panoksellaan tapahtuman järjestämisen! Ja miksei kiitos myös säänhaltijoille, jotka tarjoilivat upean aurinkoisen syyspäivän unohtamatta sitä pientä lisämaustetta tihkusateen muodossa kesken finaalien... ;-)
Itse päätin testata GT8-autolla kisailua ja sehän oli varsin hauskaa vaihtelua krossilla ajoon. Treeneissä ja ekassa alkuerässä mulla iski erinäisiä tekniikkaongelmia kun vaihteisto ei suostunut vaihtamaan ja näin jouduin huudattamaan konetta suoralla ykkönen silmässä. Myös etuvetari tipahti ulos diffin kupista alkuerän vikalla kierroksella ja jouduin nitkuttamaan maaliin takavedolla.
Finaaleissa onneksi tekniikkamurheet hellittivät ja päästiin ajamaan kunnolla pitkiä vetoja.
Ekassa finaalissa otin varman päälle ja päädyttiin Ollin kanssa kolmen pysähdyksen taktiikkaan. Tuo ylimääräinen varikkopysähdys ja ennen kaikkea yksi iso ulosajo pääsuoran loppuvaiheessa veivät sen verran aikaa, ettei Hoffan haastamiseen ollut mitään asiaa.
Toka finaali olikin sitten lähes perfecto, johon sain virheettömän ajosuorituksen aikaiseksi ja samalla siirryimme 2 stopin taktiikkaan. Juhon tekniikkamurheiden ja Hoffan isomman ajovirheen vuoksi pääsin puolen välin jälkeen nousemaan kärkeen yli 10 sekan marginaalilla, joka olikin sitten hallussa vikalle kierrokselle asti. Samin kuulutellessa tilannetta aloin jo 2-3 minaa ennen loppua rauhoittelemaan kaasun kanssa jotta fuili varmasti riittää loppuun asti. Se ei kuitenkaan auttanut, vaan kone sammuu päätöskierroksella juuri ennen pääsuoraa ja näin finaalivoitto lippuu Hoffalle... voi voi, tää on Motorsporttii!
Kolmannesta finaalista näytti tulevan hyvä vähintään yhtä jännittävä, kun pääsen jo ekassa mutkassa tuikkaamaan Hoffan ohi kakkoseksi. Muutama kiekka ajetaan siinä letkassa Juho-minä-Hoffa, kunnes oma hermo pettää ja täräytän letkuun juuri ennen pääsuoraa. Harmillisesta nostaja nostaa vielä autoni väärälle puolelle letkua, ja näin tipun 10 sekkaa kärkitaistelusta. Oma virhe - ei auta kun katsoa peiliin! Finaalin loppu onkin sitten tasaista kruisailua joka palkitaan toisella 2-sijalla.
Kiitokset jälleen kerran maan nopeimmalle varikkotiimille - Olli ja Timo! Suoritukset alkaa olla jo sitä luokkaa että Samikin ne kuulutuksissa nosti esiin!
Sen verran jäi kipinä tähän GT8-touhuun, että pitää kattoa mitä saadaan viriteltyä ensi kesänä...
SC@Onroad ja Minit ajoivat myös upean kisan ja niiden kisaa oli myös selostajan roolissa kiva selostaa! Erityisesti jäi mieleen se toinen B-finaali, jossa tihkusade kasteli radan ja näin rengasvalinnat nousivatkin isoon rooliin!
Kisaformaatista sen verran, että päätös lyhentää SC-finaalit 5-minuuttiksi oli näin jälkikäteen täysin oikea. Asfaltilla virrankulutus kasvaa hurjasti, ja monella ei riittänyt virtaa ajaa edes koko 7 minuutin alkuerää loppuun. 10 minuutin ajoaika vaatisi isohkon (~6Ah) 4S-akun tai kaksi 2S-akkua rinnan.
t. Mikko M