Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130638 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #180 : 07.10.10 - klo: 08.12 »
Täällä pks seudulla todellakin on mukavampi ajaa kitkoilla. Niitä nastoja kun ehkä tarvitsis 1 prosentissa päiviä vuodessa. Ja niinäkin päivinä oon kitkoilla pärjännyt.

No niin, alkaahan ne todetkin pikku hiljaa tulla esille. Nastarengas on tasan niin kauan hyvä kun siinä on nastat tallella ja ehjät eikä ole kovin vanhat.

Vaikka kitkat ja nastat ovat lähentyneet toisiaan niin niissä on selvä rakenne ja materiaali ero vielä. Kitkan lamellit tekevät pidon renkaaseen lumella ja jäällä, näistä lamelleista johtuen niiden pito kuivalla ja märällä asfaltilla onkin sitten huonompi kuin kovemman seoksen nastarenkailla.

Itse en suosittele kitkojen ajamamista loppuun kesällä, enkä ympärivuotisiksi renkaiksi. Tosin jos ne jättäis aurinkoon 3 vuodeks niin ehkä ne kovettuis tarpeeks???  :shock:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #181 : 07.10.10 - klo: 09.57 »
Repesin kun luin tuon tturun viestin. Noniin, väittely alkakoon melkein alusta. Olkaat hyvät! haen popcornit ja limpparit
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #182 : 07.10.10 - klo: 10.01 »
Kitkoilla oli hauska ajaa kesällä moottoriradalla, tehottoman tila-autonkin sai menemään nätissä sladissa  :grin:
Old fart

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #183 : 07.10.10 - klo: 12.11 »
Repesin kun luin tuon tturun viestin. Noniin, väittely alkakoon melkein alusta. Olkaat hyvät! haen popcornit ja limpparit

Ei näin koivari... Sun pitää kanssa jatkaa vääntöä ja kantaa oma kortes kekoon eikä vaan statistina nauttia väännöstä  :laugh:

Vettä välillä kiukaalle niin löylyt jatkuu ja paranee  :wink:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #184 : 07.10.10 - klo: 12.37 »
Avataanpas uusin TM.
Väistökoe kuivalla asvaltilla:
10 parasta nastoilla!!! Loppuun ajettu nasta PARAS!

Ensin puhutaan ettei nastarenkaita tarvita kun ajellaan kuitenkin pääosin asvaltilla...
Sen jälkeen höpistään että nastarenkaasta katoaa pito kun nastat vähenee...

Päättäkää nyt ihan oikeesti mistä puhutte.



Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #185 : 07.10.10 - klo: 13.38 »
Avataanpas uusin TM.
Väistökoe kuivalla asvaltilla:
10 parasta nastoilla!!! Loppuun ajettu nasta PARAS!
Ensin puhutaan ettei nastarenkaita tarvita kun ajellaan kuitenkin pääosin asvaltilla...
Sen jälkeen höpistään että nastarenkaasta katoaa pito kun nastat vähenee...

Päättäkää nyt ihan oikeesti mistä puhutte.
HÄ!

Nyt on kyse eri asioista. Kitkarengas ja loppuun ajettu (liki nastaton) nastarengas on aivan eri asia.

Nastarenkaan runko ja pintamateriaali on jäykempää kuin kitkan ja takuuvarmasti karkean pintakuvion kuluttua pois ilman nastoja toimii kuivalla asvaltilla paremmin kuin löysärunkoinen kitka elinkaarensa missään vaiheessa. Onhan toi nastarengas ominaisuuksiltaan lähempänä kesärengasta.
Old fart

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #186 : 07.10.10 - klo: 13.44 »
tuntuu siltä et pitäs nastottaa noi omat kitkat ni kaikki on tyytyväisiä :P

hyvä että se hokekin lopetti ton vastaamattomuus kautensa saadaan taas eloa tähän keskusteluun meinas jo mielenkiinto mennä foorumilla notkumiseen kun ei voi vähän väliä kurkkailla miten rengas keskustelu etenee :D

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #187 : 07.10.10 - klo: 14.00 »
Justiinsa tässä lukiess uusinta (18/10) teknaria törmäsin mielenkiintoiseen autouutiseen (s. 92) ja on aivan pakko, vaikka aihe onkin joillekin herkkä, sohasta muurahaispesään.

Lainaus:
"Nokian Renkaiden uutuustuote on Nokian Hakka Green. ...Oheisessa kuvassa näkyvä uramuotoilu taas vaimentaa rengasmelua golfpallon rei'istä saadun idean kautta."

Kun nyt tämä rengasmelu ei ole mikään ongelma niin miksi ihmeessä pieni rengasvalmistaja tuhlaa vähäisiä varojaan rengasmelua vähentävien tekniikoiden kehittämiseen? Eikö tuokin rengas olisi edullisempi valmistaa ilman tuota muotoilua ja eikö katetta olisi jäänyt viivan alle enemmän jos nuokin kehitysrahat olisi säästetty? Mietin vaan kun tuo rengasmelu on niin yhdentekevä juttu ja kukaan ei varmasti valitse näitä renkaita sen takia että viherpiiperöt tienvarsipuskissaan olisi tyytyväisempiä, eihän?
Old fart

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #188 : 07.10.10 - klo: 14.04 »
Oli tänä aamuna tie jäässä täällä Keski-Suomessa, joten eiköhän se ole kohta laitettava talvigummit (kitkat) alle. Meinas olla kesäkumeilla liukasta...
.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #189 : 07.10.10 - klo: 14.09 »
En enää kirjoita tähän topikkiin mitään.

Hoke on saanut viikkorahat kouraan ja kipaissut Tiimarista uusia kyniä penaliin, arvasin että sä et malta... :mrgreen: :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #190 : 07.10.10 - klo: 14.34 »
Ensin puhutaan ettei nastarenkaita tarvita kun ajellaan kuitenkin pääosin asvaltilla...
Sen jälkeen höpistään että nastarenkaasta katoaa pito kun nastat vähenee...

Päättäkää nyt ihan oikeesti mistä puhutte.

Tässä jää nyt se ongelma Hoke, että kuiva asfaltti tuhoaa nastojen tehon, (tylsistää, pahimmassa tapauksessa katkaisee nastat) ylimääräisestä ropinasta tai nastat lähtee kokonaan pois renkaasta.
Nastarengas on tasan niin hyvä, kun renkaassa on nastat tallella ja hyvässä kunnossa.

Kitka on taasen tasapuolisen keskiverto joka olosuhteissa, plus se ei pidä melua.
Ei ole hyötyä ostaa nasta renkaita, jos ajat asfaltilla 95% talvesta, jossa nasta kuluu. ½ vuoden kuluttua sulla on talvirenkaat, jossa ei ole kunnon nastoja ja renkaita voisi lähinnä kuluttaa enää kesärenkaina, jossa hommassa nekään eivät ole kummoiset.

Huonoilla nastoilla oleva nastarengas ei enään toimi liukkaissa olosuhteissa, vaikka asfaltilla pito onkin parempi.

Noita rengastestejä luen lähinnä viitteellisinä, sillä jokaisessa rengastestissä on yleensä ollut vain ihan uusia renkaita, todellisuudessa ne renkaat ovat uuden veroiset vain muutaman ensimmäisen käyttökuukauden. Testien pitäisi ulottua koko renkaan elinkaarelle, mikä tietysti on jo liian hankala tehtävä tarkalle subjektiiviselle testille, mistä sattumat ja muut olosuhdemuutokset pitää saada mahdollisimman minimiin. Onneksi TM on ottanut viimeisimpään testiin jo mukaan verrokeiksi käytetyt renkaat. Olisi mielenkiintoista tietää juuri kuinka nopeasti renkaiden pito heikkenee kulumisen seurauksena.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #191 : 07.10.10 - klo: 14.49 »
Mä maltan olla kirjottamatta, mutta arvasin että jo se alkaa mun kirjotusten lainailu ja samojen juttujen alusta höpötykset samantien jos en jotain kirjota...
Ja niin alko.

Ensin jarkkom...
No tarviiko renkaat ajaa loppuun, ja edelleen kuten mun teksteissä näkyy niin olen puhunut juuri tästä ajattelutavasta että ostetaan kitkat siks että ne pitää paremmin asvaltilla... käyttäytyy paremmin asvaltilla jne... Täällä kun on suurimmaks osaks vaan asvaltti näkyvillä.
No mutta eihän se pidä paikkaansa...
Tai sitten ajatellaan että kun nastarenkaista lentelee muutamat nastat sudittelun ja rääkkäyksen seurauksena, tai koska ovat jo niin monta talvea palvelleet...
"nastarenkaista katoaa pito kun nastat irtoo"
No eihän tuokaan pidä paikkaansa, kun kaikkialla muualla paitsi jäällä nastarenkaan pito tulee aivan kuten kitkarenkaissakin... ja vaikka nastat repis pois heti uutena.
No ajetaan nastarengas loppuun, kuten teknarin testissä... ja sit jäälle... No joo joo... en minä ainakaan puhunut loppuunajetuista.
Loppuunajetulla talvirenkaalla on muutenkin i*ioottimaista ajaa..


Ja Mikko...
Pieni rengasfirma tuhlaa rahojaan tuohon kehitystyöhön juuri siksi että viherpiiperöt ja ylipäätään näistä asioista valittavat, sekä päätöksiä tekevät painostavat homman tuohon...
"tee hiljasemmat ja vähemmän kuluttavat renkaat tai et myy mitään..."
Rengasmelu ei ole ongelma kun haetaan mahdollisimman hyvää pitoa renkaaseen ja sitäkautta mahdollisimman turvallista rengasta.
Tai no joo... se on ongelma siksi että sitä maksimaalista pitoa ei saa ilman meteliä.
Jestas miten paljon enemmän nastarenkaat pitäiskään ilman että rengasfirmoja painostettais tekemään nastoja jotka tuovat enää vain pienen edun... kuvioita jotka pitää pienempää ääntä jne.

Joo... renkaat pitäis järkyttävästi enemmän äärimmäisissä keleissä... Isompien teiden läheisyydessä asuvat potisivat unettomuutta jne...

No muuttais puskaan... tai vaikka lavangon viereen pellolle... Kohta ei pikkuautojenkaan melu enää haittaa sen alppirivistön takaa...

Mua ei kiinnosta tien vieressä asuvan torstin unensaanti tai mikään muukaan.
Mua kiinnostaa se että etenen mahdollisimman turvallisesti tilanteessa kuin tilanteessa.


Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #192 : 07.10.10 - klo: 14.51 »
Mitä raskaampi auto sen nopeammin renkaat kuluu. Ja erityisesti dieselien kova vääntö kuluttaa renkaita aivan toiseen malliin kuin bensamallit. Nyky öljypolttimissa on helposti 2-300 Nm vääntöä, jota käytetään joka ikisissä liikkeille lähdöissä ja renkaat huutaa leipää.

Uudemmissa isoissa, juuri erityisesti diesel, autoissa (Passat, Avensis, jne, jne) renkaat kestää hädin tuskin 20 tkm edes laillisina saati hyvinä. Ja tietenkin näissä on suuria vaihteluita käytön mukaan... Itellä oli edellinen auto Citroen C5, bensa tosin, ja ajoin n. 30 tkm vuodessa n. 50/50 kaupunki/ maantie. Talvirenkailla en olisi enää 3. talvea viittinyt ajaa (ekat ja vikat Nokialaiset), vaikka ehkä juuri lailliset olisi olleet.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #193 : 07.10.10 - klo: 14.59 »
Ensin puhutaan ettei nastarenkaita tarvita kun ajellaan kuitenkin pääosin asvaltilla...
Sen jälkeen höpistään että nastarenkaasta katoaa pito kun nastat vähenee...

Päättäkää nyt ihan oikeesti mistä puhutte.

Tässä jää nyt se ongelma Hoke, että kuiva asfaltti tuhoaa nastojen tehon, (tylsistää, pahimmassa tapauksessa katkaisee nastat) ylimääräisestä ropinasta tai nastat lähtee kokonaan pois renkaasta.
Nastarengas on tasan niin hyvä, kun renkaassa on nastat tallella ja hyvässä kunnossa.



Lue oma tekstisi ja hämmästy...

Ei... nastarengas ei ole tasan niin hyvä kun renkaassa on nastat tallella...
Jooooooooooooo....
Jäällä...
Mutta ei lumessa, eikä asvaltilla.... ei sohjoliirrossa eikä jukoliste kuussa.
Vain kun mennään jäälle niin tottakai nastarenkaan jääpito vähenee kun nastat vähenee...

Siis mitä ihmettä tällä ajat edes takaa????

Pito on niin hyvä kuin renkaan kunto...
DOOOOOOH... Ihaks tosi... no niin se menee kitkassakin.


Ymmärrä nyt hyvä ihminen se mistä puhuin...
Puhuin yleisistä harhakäsityksistä kun renkaita HANKITAAN.

Moni kuvittelee että nastarengas on turha sen takia koska siitä irtoaa nastat, eikä näinollen pidä enää.
Samalla ajatellaan että kitkarengas toimii asvaltilla paremmin, koska siinä ei ole niitä nastoja liukastamassa kovalla pinnalla....
Samalla ajatellaan myös että eihän täällä ole ku asvalttia ja joskus lunta... eli kitkat on paremmat koska ne on paremmat asvaltilla ja lumella, kuin nastarenkaat joista on 10 nastaa lentänyt.

No mutta kun ei se näin mene.

Nastarengas pitää lumella aivan yhtähyvin oli siinä kaikki nastat tallessa tai samantien ekana päivänä kaikki nastat pois revitty.
Se toimii kovemmasta rakenteestaan johtuen yleensä asvaltilla paremmin kuin kitka... Oli siinä ne halvatun nastat paikallaan tai ei.


Vain tästä puhuin...

Ihan turha keksiä tuosta että olisin puhunut nastarenkaan pitävän loppuunajettuna vielä jäälläkin... En minä siitä ole puhunut.


Eli lopettakaa nyt hittolainen toi mun sanomisten pyörittely ellette sitten puhu puhtaasti samasta asiasta kuin minä... Turha mun sanomisia vääntää nurinpäin ja lainailla tekstiä jokatoisesta viestistä sekaisin, kun eri viesteissä on puhuttu eri asioista.

Välittömästi kun loppuu mun sanomisten kääntely ja vääntely niin minä lopetan tähän topikkiin kirjoittamisen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #194 : 07.10.10 - klo: 15.03 »
Ei ole hyötyä ostaa nasta renkaita, jos ajat asfaltilla 95% talvesta, jossa nasta kuluu. ½ vuoden kuluttua sulla on talvirenkaat, jossa ei ole kunnon nastoja ja renkaita voisi lähinnä kuluttaa enää kesärenkaina, jossa hommassa nekään eivät ole kummoiset.

Huonoilla nastoilla oleva nastarengas ei enään toimi liukkaissa olosuhteissa, vaikka asfaltilla pito onkin parempi.

Ajat 95% talvesta asvaltilla... Mutta silti otat renkaat jotka toimii huonommin asvaltilla.

Puolen vuoden kuluttua talvirenkaat joissa ei ole kunnon nastoja ja vois kuluttaa lähinnä kesärenkaina..

Vainiin.. no mihinkäs ihmeeseen se lumipito katos????
Entäs se 95% talvesta asvaltilla parempi toimivuus???
Ja kyllä... Mulla on vuoden jälkeen nastarenkaat mitkä todellakin on hyvässä kunnossa ja pieksee suurimman osan kitkoista 95% talven keleistä ja vielä sen 5% kun sattuukin olemaan tie jäässä.

Ei noi nykynastat vuodessa katoa.
Ei ellet sudita niitä huitin nevadaan ilman järjen häivää.
Siinä samassa on kyllä kitkarengaskin jo kulahtanut niin että urasyvyys alkaa huutamaan sulle rengasliikkeen nimeä.


Puhut kyllä niin ristiin ja rastiin omassa viestissäsikin että huhhuh...
Melkein hikoiluttaa kun hihityttää :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo: 15.13 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #195 : 07.10.10 - klo: 15.28 »
En tiedä tarvitseeko nykyään enää sisäänajaa nastoja. Mutta tossa voi olla monella nuoremmalla syy miksi nastat ei pysy. Lähdetään heti repimään uusia kumeja...

En nyt muista enää mitään nyrkkisääntöä kun niin vanhoilla nastoilla ajan, mutta hiljaa piti ainakin ajaa useamman kymmentäkilometriä että nastat painuu kunnolla paikalleen. Eikä kyllä omista talvi gummeista ole ainuttakaan nastaa lähtenyt vaikka ovat 4v vanhat ja ajaminen on välillä pelleilyä tai siis oli. Ei sitä perheellisenä enää viite autolla leikkiä. Ja kun ne pelti(muovi)korjauksetkin maksaa aika hemmetisti. Ennemmin sitten leikkii näillä leluautoilla.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #196 : 07.10.10 - klo: 15.50 »
Ensin jarkkom...
No tarviiko renkaat ajaa loppuun, ja edelleen kuten mun teksteissä näkyy niin olen puhunut juuri tästä ajattelutavasta että ostetaan kitkat siks että ne pitää paremmin asvaltilla... käyttäytyy paremmin asvaltilla jne... Täällä kun on suurimmaks osaks vaan asvaltti näkyvillä.
No mutta eihän se pidä paikkaansa...
Tai sitten ajatellaan että kun nastarenkaista lentelee muutamat nastat sudittelun ja rääkkäyksen seurauksena, tai koska ovat jo niin monta talvea palvelleet...
"nastarenkaista katoaa pito kun nastat irtoo"
No eihän tuokaan pidä paikkaansa, kun kaikkialla muualla paitsi jäällä nastarenkaan pito tulee aivan kuten kitkarenkaissakin... ja vaikka nastat repis pois heti uutena.
No ajetaan nastarengas loppuun, kuten teknarin testissä... ja sit jäälle... No joo joo... en minä ainakaan puhunut loppuunajetuista.
Loppuunajetulla talvirenkaalla on muutenkin i*ioottimaista ajaa..

Lainauksessani puhuttiin vain puoliväliin kuluneesta nastarenkaasta. En ole keksinyt, enkä vääristänyt mitään, sillä lainasin suoraan kahta kirjoitusta, Sinun ja TM:n.

Pakkohan tänne on kommentoida, kun tähän ketjuun on saatu lähes quote-aineistoihin sopivia lausuntoja kirjoitettua:

Meillä todellakin on ihan samanlainen talvi kuin keski- ja etelä-Euroopassa.

Kuvitellaan siis suurimmaksi osaksi että nastarenkaissa pito tulee nastoista, eli jos niitä irtoo niin ne ei enää pidä.

Ok, kirjoitus tähän lankaan loppuu omalta osaltani myös tähän, sillä olen jo kaikkeni antanut.  :mrgreen: :mrgreen:
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #197 : 07.10.10 - klo: 16.31 »
niin jarkko. Lainasit viestiäni missä en puhunut samasta asiasta kuin taas lainaamasi TM juttu oli.
Eli aivan kuin puhuiosin siis puutaheinää ja tuolla TM lainauksella se kumottais. Eri asioista kys.

Jam niin... Nastarenkaan pito ei katoa kun siitä irtoaa nastoja. No eih... Jääpito vähenee... No tottakai, mutta ei lumipito, sohjoliirto, eikä asvalttipitokaan kärsi edelleenkään yhtään

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #198 : 07.10.10 - klo: 16.57 »
Mikä tulee rengas meluun niin kyllä Kitka kovempaa meteliä pitää kuin nasta. Selkeesti kuulee kovasta "ulvonnasta" Missä autossa kitkat alla. Hiljaisin ja pitävämpi rengas on nastaton nastarengas, nyppii vaan raakasti nastat pois. siis vertaus kitkoihin
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #199 : 07.10.10 - klo: 17.02 »
Mikä tulee rengas meluun niin kyllä Kitka kovempaa meteliä pitää kuin nasta. Selkeesti kuulee kovasta "ulvonnasta" Missä autossa kitkat alla. Hiljaisin ja pitävämpi rengas on nastaton nastarengas, nyppii vaan raakasti nastat pois. siis vertaus kitkoihin


mä en ainakaan ole ulvontaa kuullut auton sisälle ja sisämeluun nastat on ainakin äänekkäämmät.
samaa mieltä kyl monen muunkin kanssa että suomi on niin laaja maa että täälä voi kyllä muuttaa korpeen jos tien metelit häiritsee elämää.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #200 : 07.10.10 - klo: 21.49 »
En tiedä tarvitseeko nykyään enää sisäänajaa nastoja. Mutta tossa voi olla monella nuoremmalla syy miksi nastat ei pysy. Lähdetään heti repimään uusia kumeja...

En nyt muista enää mitään nyrkkisääntöä kun niin vanhoilla nastoilla ajan, mutta hiljaa piti ainakin ajaa useamman kymmentäkilometriä että nastat painuu kunnolla paikalleen. Eikä kyllä omista talvi gummeista ole ainuttakaan nastaa lähtenyt vaikka ovat 4v vanhat ja ajaminen on välillä pelleilyä tai siis oli. Ei sitä perheellisenä enää viite autolla leikkiä. Ja kun ne pelti(muovi)korjauksetkin maksaa aika hemmetisti. Ennemmin sitten leikkii näillä leluautoilla.
Oikein.
Nastarenkaat kuuluu ajaa sisään. Noin 200km olis hyvä ajaa rauhallisesti ja säästellen.
Paremmat nastarenkaat saa jos pyytää nastottaessa myös käyttämään liimaa. Silloin nastat kestää myös 'revittelyä'.
Näin tein veneveturi Hiluxeihimme. Kun joutu huonoihoin paikkoihin ja joutu sudittelemaan maata esiin jotta pääsis perille.

Toinen neuvo jos haluaa säästää nastoja.
Yrittää ajaa mahdollisimman paljon 'valkoisella' alueella ja välttää mustalla jäällä ja asvaltilla 'kanttailua'.
Näillä tavoilla mamman nelikko Golffissa ollut jo 4 talve samat kummit alla ja viellä kunnoltaa erinomaiset nastoja myöten. Vaikka itse sillä tulee kulutettua noita hiljaisia metsäteitä öiseen aikaan :-)
Tosin taitaa kumi jo alkaa kovettua/vanheta.

Kolmas vinkki joka sopii niin nasta kuin kitkakumeihin.
Aina pesun yhteydessä kannattaa pestä myös kumit liukkarilla ja painepesurilla.
Tämä poistaa renkaita kovettavan suolan lamelleista ja kumi muuttuu taas elastisemmaksi ja näin pitävämmäksi.
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo: 21.52 kirjoittanut kenne »
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #201 : 08.10.10 - klo: 17.47 »
Menkää vaikka rengasliikkeeseen katselemaan ja vertailemaan nykyaikaisia talvirenkaita. Kitkan ja nastan ero on tasan siinä nastassa. Muuten niissä on aivan samanlaiset mm. runko ja lamellit, ovat ihan yhtä pehmeitä (tai kovia) ja saman merkin nasta- ja kitkarenkaiden kuviotkin ovat joissakin tapauksissa täysin samanlaisia. Nastan ympärillä kumiseos voi poiketa muusta renkaasta ja kitkasta, muuten ovat hyvin lähellä toisiaan.

Kahden erimerkkiä olevan renkaan vertaamisessa, siten että toinen nasta ja toinen kitka, ei ole mitään järkeä. Tottakai ne eroavat vaikka kuinka paljon toisista, niin eroavat vaikka vertailisi kahden eri merkin kitkoja keskenään tai nastoja keskenään.

Merkin sisällä eroa tulee renkaiden sukupolvista. Esim. Nokian nastarengas otti teknisesti harppauksen kun siihen tuotiin kitkarenkaat ominaisuudet samaan renkaaseen. Tuolloin noiden rengastyyppien ainoa ero todellakin oli se nasta (Hakkapeliitta 4 vs. Hakkapeliitta Q). Sen jälkeen on tullut pari sukupolvea kun on menty rinnakkain ja nyt nastarenkaasta on jo uudempi sukupolvi, joka oletettavasti tulee vuoden päästä saataville myös kitkarenkaana. Keski-eurooppalaisilla valmistajilla tämä kehitys menee kitkat edellä ja nastat seuraavat perässä. Kiinalaiset sitten kopioivat vaan halvalla ulkonäköä, eivät ominaisuuksia.

Tuli sitten kaksi päivää ajeltua Michelinin X-Ice XI2:t alla ja hiljaista oli. Nyt alla Nokian Z G2:t ja yllättäen meno on vielä hiljaisempaa, joten näillä ajellaan nyt seuraavat kuukausi tai puolitoista ennen paluuta misukoihin. Siinä välissä jos vaihtaa rouvan autoon Hakkapeliitta 4:t alle, niin pärjää jäälläkin.

Paitsi että nuo ei pidä missään. Nastat on ihan pyöristyneet, että liekö sitten siksi. Sen ainoan kerran kun viime talvena oli jäistä, niin tuolla ei meinannut millään päästä kotipihaan, kun noilla oman auton kitkoilla tuli ihan heittämällä. No se nyt on vaan yksi tilanne, mutta mielenkiintoista miten hyvä uusi kitka oli useamman vuoden vanhaan nastarenkaaseen verrattuna. On vaan noissa nastarenkaissa edelleen 7 mm kulutuspintaa jäljellä ja siihen tahtiin kun tuohon autoon kilometrejä kertyy, ei pinta kulu noista koskaan loppuun.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #202 : 08.10.10 - klo: 23.34 »
Meidän autoihin ei tule enään IKINÄ,eikä ikinä,misukoita eikä nokialaisia,piste.
En ole huonompia renkaita kokenut,eikä heti tule vastaa,on ollut molemmista renkaista kitkat ja nastalliset,juu ei.
En ole ikinä ymmärtänyt,miksi pitäisi olla yleisin rengas merkki auton alla,koska ei se takaa,sitä pitoa.
Ja jos TM tai vastaava lehti vertaa renkaita,ei niidenkään testien tuloksien kanssa kannata juosta renkula  kauppaan. Niissä testataan yhdellä autolla monta rengasta,eli ei kerro koko totuutta renkaista.Pienemmässä autossa toimii toinen rengas paremmin kuin isommassa ja päinvastoin.
Ja ensinnäkin,itselle rengas melu ei merkkaa mitään,kunhan pitoa on,varsinkin tiukoissa paikoissa.Ja sekin on autosta kiinni,siis se melu.
Mutta kuten edellä voi aikaisemmistakin viesteistä lukea, vastausta ei saada,eli turha topicci :police:
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #203 : 09.10.10 - klo: 02.17 »
Että merkkirenkaat on vai ihan paskoja? Mitkäs kiinalaiset niitä hyviä sitten on?

Ja kun vaihtaa renkaat toisiin ja melutaso muuttuu, niin se johtuu autosta eikä renkaista. Juu ihan varmaan ja lehmät lentää.

Pitäiskö ne renkaat sitten testata jokainen eri autolla. Siinähän sitä vasta vertailukelpoisia tuloksia saisikin. Kyllähän ne mittaustulokset sen paremmuusjärjestyksen kertoo sille testatulle rengasmallille ja koolle, vaikka laitettaisiin toiseenkin autoon ja testien perusteella näkee mitä ominaisuuksia missäkin renkaassa on painotettu.

Minusta testien ongelmana on pikemminkin liian vähäinen rengasvalikoima. Ne ovat vain pieni osa markkinoilla olevista renkaista ja siten kuluttaja on valintatilanteessa, jossa noin kymmentä eri rengasta voi vertailla keskenään, muut pitää ostaa sokkona. Kesärenkaiden osalta voi sentään lukea testejä muualtakin maailmalta. Talvirenkaisen ostalta on tasan turhaa lukea esim. saksalaisia testejä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #204 : 09.10.10 - klo: 08.12 »
En sanonut niitä p***koiksi, ja onhan niitä muitakin yleisiä renkaita,continental ym...
Ja kuten todettua,kaikki riippuu auton painosta,renkaan leveydestä,korkeudesta
Niin monta kuin on autoakin,niin monta on mieli pidettä,mutta en silti menisi kauppaan ostamaan renkaita minkään testin perusteella.Ja kyllä,kun ostin uuden auton muutama vuosi sitten,niin alla oli misukat,joita en vaihtanut pois,vaan ajoin ne ensin loppuun,ei tässä kuitenkaan porvareita olla :grin:
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #205 : 09.10.10 - klo: 10.06 »
Avataanpas uusin TM.
Väistökoe kuivalla asvaltilla:
10 parasta nastoilla!!! Loppuun ajettu nasta PARAS!
Ensin puhutaan ettei nastarenkaita tarvita kun ajellaan kuitenkin pääosin asvaltilla...
Sen jälkeen höpistään että nastarenkaasta katoaa pito kun nastat vähenee...

Päättäkää nyt ihan oikeesti mistä puhutte.
HÄ!

Nyt on kyse eri asioista. Kitkarengas ja loppuun ajettu (liki nastaton) nastarengas on aivan eri asia.

Nastarenkaan runko ja pintamateriaali on jäykempää kuin kitkan ja takuuvarmasti karkean pintakuvion kuluttua pois ilman nastoja toimii kuivalla asvaltilla paremmin kuin löysärunkoinen kitka elinkaarensa missään vaiheessa. Onhan toi nastarengas ominaisuuksiltaan lähempänä kesärengasta.

Nyt puhut kyllä ihan potaskaa. Me on ainakin käytetty 1/4 maililla kitkoja kesärenkaiden sijaan johtuen kiihdytyspidosta. Todellakin toimii jos ei slicksejä jaksa vaihtaa alle.

« Viimeksi muokattu: 09.10.10 - klo: 14.21 kirjoittanut *HOKE* »
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #206 : 09.10.10 - klo: 12.07 »
En sanonut niitä p***koiksi, ja onhan niitä muitakin yleisiä renkaita,continental ym...

No kirjaimellisesti et. Sanoit vaan että huonompia et ole kokenut ja sehän on tietty suhteellista. Yksittäisen renkaat perusteella ei hirveästi voi sanoa mitään jonkin rengasmerkin yleisestä paremmuudesta tai huonommuudesta. Maailman suurimmat autonrenkaiden valmistajat ovat Bridgestone, Michelin, Goodyear ja Continental tässä järjestyksessä. On aika vahvasti sanoa, että maailman toiseksi suurimman rengasvalmistajan renkaat ovat huonoja.

Renkaan kyljessä oleva merkki ja renkaan valmistaja eivät aina ole sama asia. Kyljessä on brändi ja valmistaja voi vaihdella sen mukaan mistä rengasmallista tai koosta on kyse tai mille markkinoille se on tehty. Esimerkkinä juuri Saksasta ostamani Nokian Z G2:t, jotka on tehty Japanissa Bridgestonen tehtaalla. Suomessa tuota mallia myydään nimellä Hakka Z, joka tehty joko Suomessa tai Japanissa, renkaasta riippuen. Omat havainnot tukisivat sitä, että eri kokoja tehdään eri paikassa. Sitä en osaa sanoa onko se Japanissa tehty sitten parempi kuin Suomessa tehty. Ainakin sitä on kuskattu pidempi matka maailman merillä ennenkuin se Suomessa auton alle päätyy.

Tavallisesti epäluottava tietolähde eli Wikipedia listaa rengasvalmistajia ja tuolta voi nähdä, että renkaan valmistus on paljon keskittyneempää kuin pelkkien brändien perusteella voisi kuvitella ja että joidenkin brändien renkaat voivat tulla aivan eri valmistajalta eri maanosissa ja maissa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #207 : 11.10.10 - klo: 07.24 »
Nyt kun kohta liukkaat alkaa tuli mieleen kysyä.

Käyttääkö moni 'välikelin' renkaita?

Eli huonompia talvirenkaita nyt kun talvi ja lumi ei viellä ole tullut.
itten kun keli sallii niin vasta laittaa ne hyvät talvikummit alle.


BTW.
Sen merkkiset ja malliset kumit jotka mulla on, on parhaat.
Mun ajotapakin on se ainoa oikea  :wink:
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #208 : 11.10.10 - klo: 10.28 »
Mikä tulee rengas meluun niin kyllä Kitka kovempaa meteliä pitää kuin nasta. Selkeesti kuulee kovasta "ulvonnasta" Missä autossa kitkat alla. Hiljaisin ja pitävämpi rengas on nastaton nastarengas, nyppii vaan raakasti nastat pois. siis vertaus kitkoihin


En huomannut viestissä hymiötä, joten otaksun sen vakavissaan kirjoitetuksi. Itse huomaan selvän eron kun vaihdan kesärenkaat kitkoihin; auto hiljenee huomattavasti. Lieneekö johtuu kumiseoksesta vai mistä niin talvirenkaisiin vaihdon jälkeen auto kulkee kuin sukkasillaan. Valitettavasti tämän huomaa myös ajotuntumassa. Niin että, jos kitkarenkaat ulvovat ohi ajettaessa, niin kesärenkaiden ääni lienee verrattavissa Hornettiin matalalennossa?

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #209 : 11.10.10 - klo: 10.57 »

...Niin että, jos kitkarenkaat ulvovat ohi ajettaessa, niin kesärenkaiden ääni lienee verrattavissa Hornettiin matalalennossa?
With afterburner :wink:
.