RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: rc star125 - 28.02.03 - klo: 18.09

Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 28.02.03 - klo: 18.09
Mikähän on tuommoisessa motissa kun kyosho gt 12.Ostin siihen uuden männän ja sylinterin ja kun pistin ne kiinni niin kone ei lähtenyt käyntiin vaikka kuinka porakoneella ja hiustenkuivaajalla yritin!Sylinteristä en tiedä onko se väärin asennettu, pitääkö sen olla sillain että sylinterin se merkki (lovi) tulee siihen kohtaan kampikammioon missa lukee sen motin nimi eli gt vai pitääkö sen olla jossain muussa asennossa ainakaan ei siinä kammiossa mitään merkkiä ole. Kun sitä yrittää käyntiin niin se päästää bensaa ja ilmaa sylinteri kannen ja kampikammion välistä miksihän? ja sitten se ei pidä bensaa siinä kaasarin reiässä missä on ilmanputsari mikseihän?Neuvokaa asiantuntijat että saisin sen käyntiin olisi hieno ees joskus ajaa sillä.Vai heitänkö sillä vesilintuja??
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 01.03.03 - klo: 09.56
:?: Kukahan siitä tietäis :?:
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 01.03.03 - klo: 13.20
Muuten onkohan noilla tulpilla vaikuttava merkitys käynnistymiseen?
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: blenheim - 01.03.03 - klo: 17.26
Kato että ne kolot siinä toisten kolojen kohalla sylinterissä ja siinä paikassa mihin sylinteri laitetaan!!! Ja Kato se saamarin tulppa hehkuuko se!!!
Otsikko: topic
Kirjoitti: _h.p_ - 01.03.03 - klo: 17.58
rc star125: eikö näitä viestejä vois laittaa yhteen topikkiin. ei tarvi joka aiheesta alottaa uutta topikkia.
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: villem - 01.03.03 - klo: 20.17
katso että sylinterin ja syliteri putken pakoaukot on samalla kohdalla. niin että pakoaukosta katsoo niin mäntä näkyy.
Otsikko: Re: topic
Kirjoitti: rc star125 - 01.03.03 - klo: 20.20
Lainaus käyttäjältä: "_h.p_"
rc star125: eikö näitä viestejä vois laittaa yhteen topikkiin. ei tarvi joka aiheesta alottaa uutta topikkia.


älä valita!
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 31.03.03 - klo: 21.36
Semmoinen uusi vika ilmeni että kun tuossa moottorissa pitäisi olla se pääruuvi jotain 2,5 kier auki niin minulla se onkin 3-4kier.auki!
Ja kun pistää sen 2,5kierrosta auki niin ja kun painaa hanaa niin se mooaa vasta tuolla 3-4kierrosta auki se käy hyvin eikä mooaa mikähän nyt on vialla?Eikös se vie tehoja jos se on noinkin auki? Onkohan vika tuossa ilmaruuvissa jos se on liian auki tai kiinni vastailkaa!

Muuten minulla on tuossa putken päässä silikooni lisäke "vaimennin" eihän se haittaa mitään kai?
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: fiesta6 - 31.03.03 - klo: 22.23
onx se joku ite tehty hässäkkä ? jos se ei ahista paljoo, ni ei siitä kyl pahemmin haittaa oo.. paitsi jos se on 0,5m pitunen  :lol:
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: jhellman - 31.03.03 - klo: 23.57
Hei,

tulee ihan mieleen oletko tosissasi, siksipä vastaankin seuraavaa:

"Kun sitä yrittää käyntiin niin se päästää bensaa ja ilmaa sylinteri kannen ja kampikammion välistä miksihän?"

Tähän on helppo vastaus: Siinä sylinterin kannen ja kampikammion välissä tulisi olla sylinteri. Sylinterin lisääminen vähentää käyntiongelmia ja samalla bensan ja ilman "pääseminen" kannen ja kampikammion välistä vähenee. Mäntä on myös mukava bonus!

"ja sitten se ei pidä bensaa siinä kaasarin reiässä missä on ilmanputsari mikseihän?"

Toinen helppo: Se kaasarin reikä missä on ilmanputsari tunnetaan joissakin piireissä kaasarin kurkkuna. Kaasarin kurkusta bensa virtaa kampikammioon. Tämä on tarpeellista moottorin käymisen kannalta.

Eli kahteen edelliseen löytyikin luonnollinen vastaus.

"Muuten onkohan noilla tulpilla vaikuttava merkitys käynnistymiseen?"

Vastaus: On, ei tahdo käynnistyä ilman.

Ok, ihan luonnollinen vastaus siihenkin löytyi. Hienoa!

Viimeiseen hait varmaan jotain seuraavaa: että pieniin koneisiin kuumemmat tulpat kuin isoihin. Nitron määrässä homma taas pelaa niin, että jos paljon nitroa niin kylmempikin tulppa riittää. Kysymyshän on sytytyksen ajoittamisesta niin että teho on maksimi. Kokeile aika kuumalla alkuun niin sytytys on ainakin ajoissa ja kylmennä kun lisäät nitron määrää. Koneen manuaalikin voisi kertoa nitron määrän, ulkotilan lämpötilan ja tulpan lämpötilan taulukot (ongelmana tosin on, että kunkin tulppavalmistajan "lämmin" ei ole yhtä lämmin).

Olikohan tossa jotain muita helmiä kysymysten seassa.. Joo, sitten olihan tää vielä:

"Semmoinen uusi vika ilmeni että kun tuossa moottorissa pitäisi olla se pääruuvi jotain 2,5 kier auki niin minulla se onkin 3-4kier.auki!
Ja kun pistää sen 2,5kierrosta auki niin ja kun painaa hanaa niin se mooaa vasta tuolla 3-4kierrosta auki se käy hyvin eikä mooaa mikähän nyt on vialla?Eikös se vie tehoja jos se on noinkin auki? Onkohan vika tuossa ilmaruuvissa jos se on liian auki tai kiinni vastailkaa! "

Vastaus: Joo, varmasti on jompaa kumpaa. En ymmärrä muutamia termejä, esim. "ilmaruuvi" sillä ilman määräähän ei säädetä kaasarissa ruuveilla, ei edes neuloilla vaan ilma virtaa ilman putsarista ja luisti säätää sen määrän. Bensan määrää säädetään säätöneuloilla (ruuveilla). Mutta L ja H neuloilla on kyllä tosiaan yhteys toisiinsa (L vaikuttaa H:hon, mutta H ei L:ään).

Ohessa hyvä artikkeli aiheesta mikä on kaasutin, tämä auttaa ymmärtämään miten kaasari toimii:
http://www.nitrorc.com/articles/carb/
Ja ohessa mielestäni hyvä ohje säätämiseen:
http://www.nitrorc.com/reference/etuning.asp

Tämä muka näennäisen hauska vastaus ei ole henk. kohtaista keljuilua vaan en voinut välttää kiusausta osoittaa että hyvääkin tarkoittavat kysymykset voidaan käsittää joko vahingossa tai tahallaan väärin jos roiskaisee kysymykset sinne päin. Toivottavasti noista muutamasta artikkelista on apua ja onnea koneen säätämiseen!

terv,

Juha
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 01.04.03 - klo: 08.08
Kiitoksia!
Otsikko: Motti ongelma!
Kirjoitti: rc star125 - 01.04.03 - klo: 19.26
Mutta ei olisi tarvinnu kun vastata kysymääni ei kaikkiin kysymyksiin jotka on jo ratkaistu!