Kausi lähenee. Nyt pitäisi vähän selvitellä, että mitä pitää ottaa huomioon korin suhteen, että se menee katsastuksessa läpi.
Lähinnä jos teillä on jotain hyviä tekniikoita tarkistaa eri asiat?
Tässä ohjeistosta veetty quote:
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus
Ja säännöistä:
Katsastus
Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettaviksi.
Katsastus voi tapahtua myös jo ennen omaa ajoerää. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa. Yleensä kyseessä on akkujen jännitteenmittaus, mistä ilmoitetaan ajoissa ennen erän lähtöä.
Yleisimmin katsastuksessa tarkastetaan auton paino ja korkeus. Mikäli katsastuksessa todetaan, että auto ei ole sääntöjen mukainen, katsastusta edeltäneen erän tulos hylätään. Jos katsastus on tapahtunut ennen erän alkua, on auto tietenkin mahdollista saattaa sääntöjen mukaiseksi ja osallistua erään, mikäli aika tähän riittää.
Työkalupakissa kannattaa aina pitää lyijypainoja, joiden tarrakiinnityksillä auton paino on tarpeen vaatiessa nopeasti korjattavissa. Autot punnitaan useaan kertaan kilpailun aikana, ja joskus joutuu yllätyksekseen huomaamaan sen olevan alipainoinen, vaikka paino edellisessä punnituksessa vielä oli ollut yli painorajan. Tämä johtuu useimmiten eri painoisista akuista, tai sitten autoon vaihdetusta osasta, jonka paino onkin eri kuin poistettu osa.
NM-kisoissa ajetaan hiilettömillä yksityyppimoottoreilla. Sallittuja malleja ovat CS Super Sport Brushless Motor 17,5T ja Speed Passion Ultra Sportsman Stock 17,5T -moottorit. Kilpailuissa noudatetaan lisäksi EFRA:n sääntöjä akkujen ja korimallien osalta. Sarjasäännöt löydät täältä.
Takasiivestä sanotaan seuraavaa:
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.
- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?
Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä. :lol: