Mikan sanoin: luonnollinen valinta hoitaa homman. Voittajahan on se, joka ajaa eniten matkaa finaalissa. Jos .18 koneet ovat ihan lussuja, niin kaikki ajavat .21 koneilla, ja asia on järjestyksessä.
Jos .18 koneella ajaa nopeammin kuin .21 koneella, ja nopeastihan kaikki haluavat ajaa, niin hankkii .18- koneen. Nykyaikaisessa .21- kilpamoottorissahan on tehoja jo liikaa, ja suuri osa siitä menee sutimiseen. Varmaan .18-koneessa on riittävästi tehoja sutjakkaan etenemiseen radalla.
Mielenkiintoisen mausteen asiaan saa, kun miettii, milloin tankkivälillä on vaikutusta, eli semeissä ja finaalissa. Jos .18 on hidas, niin sillä ei pärjää alkuerissä, joissa ei tankkausta ole. Jos se on nopea, niin miksi ajaa isommalla, suuriruokaisella koneella? Kaikki ovat varmasti sitä mieltä, että vaikka tehoja lisättäisiin kaksinkertaisiksi nykyisistä, ei radalla mentäisi juurikaan nopeammin kuin nyt. Tästä voi päätellä, että moottoritehon vaikutus nopeuteen on pieni osa koko suorituksesta.
Voikin olla, että siirrytään vanhaan F1- tapaan, eli aika-ajoon on omat moottorit ja kisaan omat
Uuden muuttujan yhtälöön tuovat uudet pakoputket, joista on tarkoitus tulla hiljaisia (lue:tukkoisia).
Alavääntöa varmaan tulee piisaamaan, kierroksista voi tulla pulaa :mrgreen: Aletaanko ajamaan ratakoneilla crossiakin, jää nähtäväksi?
Kaikki uusi on mielenkiintoista, joten ei kannattane tyrmätä, onhan moottorikehitys aiheuttanut formuloissakin moottoreiden pienentämistä vauhdin silti kärsimättä.
Koska suomalaiset haluavat sääntöjä (joita sitten rikotaan), niin pitääkö määrätä, että 1. saa käyttää vain yhtä moottoria koko kisassa tai 2. alkueriin valittu moottorikoko pitää olla käytössä koko kisan.
Nähtäisiin kisa-aamuisin tiimejä testaamassa radalle sopivaa kombinaatiota, osa tallin kuskeista ajaisi moottoritestejä .18-.21- moottoreilla, koska lämmittelyn jälkeen pitää ilmoittaa tuomaristolle valittu moottorikoko, osa rengastestejä ja loput
8 säätelisi alustaa. Tallipäälliköt ja kisainsinöörit tekisivät laskelmia optimaalisen menestyksen saavuttamiseksi. Kuskit kyräilisivät ja vasta lähdössä selviäisi kunkin kuskin valitsema moottori. Pit towelit eivät olisi enää auton alla, vaan päällä! Agregaatit jauhaisivat motorhomejen takana virtaa läppäreihin. Mekaanikot ryntäisivät vasta viime hetkellä varikolle, jotta valinnat ja tankkausvälit pysyisivät salassa. Olisihan tällainen mielenkiintoista, mutta ei (onneksi) taida toteutua.